De onderhoudsman is deze week langs geweest. Ik heb hem eens uitgevraagd en gevraagd om mijn hardheid te meten voor en na.
....
heb ik een te zware ontkalker? Of mag ik de volumeklep gerust wat hoger zetten naar bvb 5000L, of is 10 dagen tussen regeneraties te lang? (Voor hygiëne of wat dan ook).
en een bijkomende vraag: de helft van mijn jaarlijkse onderhoudskost gaat op aan een blauw product dat ze in het zout kappen (de helft nu en de helft zelf bij te kappen binnen 6 maand) zogezegd tegen algen en schimmels.
is dat zinvol en waar?
Beste D I Y,
het verwondert mij dat je de vraag hebt moeten stellen om de hardheid te meten.
Tijdens een degelijk uitgevoerd onderhoud zou dit een essentieel onderdeel moeten zijn.
Voor een waterverbruik met de plaatselijke hardheid, zou een toestel met 22 liter hars ongeveer om de 4500 liter moeten regenereren. Als dit een volumetrische versie betreft, dan zou dit automatisch moeten gebeuren indien de correcte instellingen zijn ingegeven.
Waar de 3500 liter die jij aangeeft vandaan komt weet ik niet, ik weet ook niet direct welk type toestel je hebt.
Wat betreft het 'blauw product' dat men bij het zout moet doen.
Dit middel reactiveert de harskorrels waardoor men de levensduur van hars verhoogt door het verwijderen van de voornaamste verbindingen die capaciteitsverlies veroorzaken.
Dit middel verwijdert verontreinigingen zoals ijzer-, mangaan-, calcium-, bariumdeeltjes en organische stoffen.
Het volstaat de gewenste hoeveelheid* in het zoutvat te gieten, bij voorkeur via de pekelschacht.
* Dit varieert naar gelang het produkt wat gebruikt wordt doch vaak is dit 2% van het harsvolume.
Met vriendelijke groeten
Aquaman