Tevreden van je waterontharder?

• Twintec (Aquacare)

Stemmen: 7 2,1%
  • M²minimax (Aquasell)

Stemmen: 19 5,8%
  • Bayard domestica/prestige of ROcrystal clear

Stemmen: 22 6,7%
  • SensorSoft (Aqua-Clean)

Stemmen: 9 2,8%
  • Calex (Ecowaters)

Stemmen: 13 4,0%
  • KaltecSoft (Honnywell)

Stemmen: 4 1,2%
  • eentje van Watergenius

Stemmen: 18 5,5%
  • nog een andere

Stemmen: 47 14,4%
  • geen omdat ik er zelf ook nog niet uit ben

Stemmen: 111 33,9%
  • geen omdat ik er geen nodig heb/ wil.

Stemmen: 77 23,5%

• Totaal aantal stemmers
    327

Tevreden van je waterontharder?

Lid geworden
23 aug 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
Na drie dagen batibouw heb ik het wel gehad.
Alles wat beslist moest worden is beslist en aangekocht, enkel wat waterontharders aangaat zie ik het bos door de bomen niet meer.
Heb geen flauw idee meer wat te nemen en waarom ...

Wat hebben jullie genomen?
Tevreden van?
Kraantjeswater nog drinkbaar op zich of omgekeerde osmose nodig?
Bedankt,

Bedankt Aquaman voor je reactie.

jaarlijks verbruik: 130 m³

waterhardheid: 35 °F

wat is je advies voor onderstaande keuzes?

- Mechanisch, elektronisch of hydraulisch 
- Tijds- of volumetrisch gestuurd
- Enkele of dubbele harscilinders

Beste info12345,

naargelang jouw eigen voorkeuren kan je een keuze maken tussen de verschillende systemen die er bestaan.
Vooreerst is het belangrijk om te weten wat je verwacht van de installatie:
- een enkel tanktype dient om de zoveel tijd-of volume te regenereren, een dubbeltanktype geeft 24/24u zacht water.
- een dubbeltanktype is altijd volumegestuurd, maar kan zowel mechanisch/electronisch of hydraulisch zijn.

In de meeste huishoudelijke toepassingen zijn beide types mogelijk, echter als je bepaalde toestellen in huis hebt zoals regendouche, stoomoven e.d. zou ik dubbele tanktypes proberen te vermijden.

Mvg
Aquaman

beste,

Door het onweer viel mijn elektriciteit uit.

Moet ik mijn waterontharder EcoW Atlas 15 weer opnieuw instellen of gaat hij gewoon verder zoals hij ingesteld is...

Bedankt,

tom

Beste vertho,

Meestal dient enkel het correcte uur (uur van het moment) heringesteld te worden.
De andere parameters blijven in een intern geheugen behouden.
Bekijk jouw handleiding welke toesten je daarvoor dient te bedienen.

Met vriendelijke groeten,
Aquaman

De onderhoudsman is deze week langs geweest. Ik heb hem eens uitgevraagd en gevraagd om mijn hardheid te meten voor en na.

Ik heb een vat van 22L hars. Enkeltank. Mechanisch.

hardheid in: +/- 30°f, hardheid uit: +/- 10°f

de uitgangshardheid is omwille van de elektrische boiler.

regeneratie om de 3500 liter verbruik, 's nachts

jaarverbruik ongeveer 160m3, waarvan 20m3 onbehandeld voor het zwembad.

als ik met 22L hars, een hardheidsverschil van 20° en die formule van 5000x uitreken dan kom ik op een regeneratienoodzaak van 5500L wat neerkomt op regeneratie om de 12 dagen.

heb ik een te zware ontkalker? Of mag ik de volumeklep gerust wat hoger zetten naar bvb 5000L, of is 10 dagen tussen regeneraties te lang? (Voor hygiëne of wat dan ook).

en een bijkomende vraag: de helft van mijn jaarlijkse onderhoudskost gaat op aan een blauw product dat ze in het zout kappen (de helft nu en de helft zelf bij te kappen binnen 6 maand) zogezegd tegen algen en schimmels.

is dat zinvol en waar?

De onderhoudsman is deze week langs geweest. Ik heb hem eens uitgevraagd en gevraagd om mijn hardheid te meten voor en na.

....

heb ik een te zware ontkalker? Of mag ik de volumeklep gerust wat hoger zetten naar bvb 5000L, of is 10 dagen tussen regeneraties te lang? (Voor hygiëne of wat dan ook).

en een bijkomende vraag: de helft van mijn jaarlijkse onderhoudskost gaat op aan een blauw product dat ze in het zout kappen (de helft nu en de helft zelf bij te kappen binnen 6 maand) zogezegd tegen algen en schimmels.

is dat zinvol en waar?

Beste D I Y,

het verwondert mij dat je de vraag hebt moeten stellen om de hardheid te meten.
Tijdens een degelijk uitgevoerd onderhoud zou dit een essentieel onderdeel moeten zijn.

Voor een waterverbruik met de plaatselijke hardheid, zou een toestel met 22 liter hars ongeveer om de 4500 liter moeten regenereren. Als dit een volumetrische versie betreft, dan zou dit automatisch moeten gebeuren indien de correcte instellingen zijn ingegeven.
Waar de 3500 liter die jij aangeeft vandaan komt weet ik niet, ik weet ook niet direct welk type toestel je hebt.

Wat betreft het 'blauw product' dat men bij het zout moet doen.
Dit middel reactiveert de harskorrels waardoor men de levensduur van hars verhoogt door het verwijderen van de voornaamste verbindingen die capaciteitsverlies veroorzaken.
Dit middel verwijdert verontreinigingen zoals ijzer-, mangaan-, calcium-, bariumdeeltjes en organische stoffen.
Het volstaat de gewenste hoeveelheid* in het zoutvat te gieten, bij voorkeur via de pekelschacht.
* Dit varieert naar gelang het produkt wat gebruikt wordt doch vaak is dit 2% van het harsvolume.

Met vriendelijke groeten
Aquaman

De uitgangshardheid wordt inderdaad elke keer gemeten, maar ik wou de ingangshardheid ook eens kennen om na te kunnen gaan hoe goed alles was afgesteld. Niet zo goed dus.

ik weet eigenlijk niet of hij dat uit zichzelf ook zou gemeten hebben, ik heb het gewoon gevraagd om het te doen.

alvast bedankt voor de hulp. Dit topic zou beter hernoemd worden naar het 'aquaman support topic' ;-) 

ik ga de volume-instelling alvast naar 4500 veranderen ipv 3500. Dat zal heel wat zout sparen.

Beste DIY,

ik heb in deze topic al verschillende keren de punten die aan bod zouden moeten komen bij een degelijk onderhoud opgesomd.
Daarin staat als een van de eerste aandachtspunten het meten van de waterhardheid vóór en na de waterontharder en nog eens na het uitvoeren van het onderhoud nà de waterontharder als controle dat die terug in servicestand staat.

Bedankt voor het compliment. *good*

Met vriendelijke groeten
Aquaman

Beste Aquaman,

Na tientallen paginas te lezen moet ik wel vaststellen dat ik meestal door jouw antwoorden al heeeeeel wat wijzer ben geworden in de soms brutale wereld van waterontharders. Nooit gedacht dat het zo'n moeilijke opgave zou zijn op een goeie en tevens eerlijke ontharder te vinden.

Teveel firma's, veel te veel verschillende producten.

Nu heb ik een paar offertes binnengekregen van oa:

- Ecowater - hier raden ze mij de ESM15 aan

- Apic - hier raden ze mij de Hercules Type C aan - 22 liter

- Aquacare - natuurlijk raden ze hier hun dubbele ontharder aan maar daar we met een regendouche zitten zou ik dit beter niet kiezen.

Waterhardheid is ongeveer 22 duitse graden dus rond de 40 dacht ik (al ben ik het niet meer zo zeker maar is zeker tamelijk hard). Regio: Wevelgem (Kortrijk)

Aantal personen : 2 volwassenen - 2 kinders. Ik schat dat het verbruik wel zal stijgen naarmate ze ouder worden en eventueel vriend(in) meebrengen.

Waterverbruik: we wonen hier nu al 5 jaar nieuwbouw en hebben nu  op de teller 295 staan. Dus ik schat ongeveer per jaar 60 per jaar. 2 toiletten en wasmachine staan op regenwater.

Wat ik wel niet versta is dat Apic ons een 22 liter wil aanschaffen terwijl Ecowater zegt genoeg met een 15 liter. Apic zegt ook dat de Heracles Type C ongeveer 22 spoelingen zal verbruiken per jaar.(130l - 2860 l per jaar)

AS heb ik ook laten komen maar die namen nog de moeite niet om de hardheid te meten en hun uitleg duurder ook maar 15 min dus weg ermee.

Enig idee wat het verbruik zal zijn kwa water / zout en spoelingen voor de eerste 2 toestellen, ik twijfel nog tussen die twee.

Hartelijk bedankt!

ik heb getwijfeld tussen de ESM15 en de ATLAS 15 en uiteindelijk de ATLAS genomen omdat de meerkost enkel (ongeveer toch) dat LCD schermpje is...

Beste Aquaman,

Na tientallen paginas te lezen moet ik wel vaststellen dat ik meestal door jouw antwoorden al heeeeeel wat wijzer ben geworden in de soms brutale wereld van waterontharders. Nooit gedacht dat het zo'n moeilijke opgave zou zijn op een goeie en tevens eerlijke ontharder te vinden.

...

Enig idee wat het verbruik zal zijn kwa water / zout en spoelingen voor de eerste 2 toestellen, ik twijfel nog tussen die twee.

Hartelijk bedankt

Beste SPiET,

bedankt voor het compliment. *ok*

Al is het niet eenvoudig om een vegelijking te maken tussen verschillende toestellen, vooral omdat men niet vaak de correcte cijfers meedeelt, geef ik je hierbij mijn berekeningen over de twee die jij aangeduidt hebt, plus een extraatje. *yes3*

ESM 15: spoelt om de 2000 liter (om de 12 dagen) dus 30 maal per jaar met een zoutverbruik van +/- 42 kg/jaar en spoelwaterverbruik van 2700 liter/jaar.

APIC 22: spoelt om de 2750 liter (om de 16.7 dagen) dus 22 maal per jaar met een zoutverbruik van +/- 48 kg/ jaar en en spoelwaterverbruik van 2618 liter/jaar

Ter informatie: Apic heeft ook een kleiner toestel met slechts 12.5 liter hars. Die spoelt om de 1563 liter (om de 9.5 dagen) met een zoutverbruik van 42 kg/jaar en spoelwaterverbruik van 3072 liter/jaar.
Ik vind het een beetje vreemd dat ze dit toestel niet voorgesteld hebben.

Met vriendelijke groeten
Aquaman

ik heb getwijfeld tussen de ESM15 en de ATLAS 15 en uiteindelijk de ATLAS genomen omdat de meerkost enkel (ongeveer toch) dat LCD schermpje is...

Beste verhto,

proficiat met jullie beslissing.
Het is inderdaad een klein verschil maar de werking van het toestel is identiek.

Geniet van het comfort en de voordelen van het zachte water.

Met vriendelijke groeten
Aquaman

Zijn de waterverzachters van Durlem nog steeds een goede keuze? verbruik water/zout ? Kan ik deze in de kelder plaatsen, waar de afvoer tegen het plafond zit?

Momenteel zijn we met 2. Evenwel geen flauw idee wat het jaar verbruik aan water is. We hebben wel geen regenwaterrecuperatie.

alvast bedankt!

Bedankt hoor!

En t compliment is graag gedaan, mag ook es gezegd worden :)

Anyway, ivm dat kleiner toestel van Apic denken ze misschien dat het nipt zou zijn met 4 personen (als de kids dan volwassen worden) en eventueel nog vriend(in) meebrengen, zowieso zal het vebruik stijgen naarmate ze groter worden, misschien is dat de reden.

Vind dan wel dat het kleiner toestel van Apic wel enorm veel verbruikt van spoelwater toz van de 2 grotere toestellen.

Ecowater heeft ook nog een ESM 18 - 25. Verkoper zei me dat zeker een 15 voldoende is (klopt dit?).

En Apic ging direct naar de 22l , waarschijnlijk rekening houdende met verbruik in de toekomst?

Grtjs

Zijn de waterverzachters van Durlem nog steeds een goede keuze? verbruik water/zout ? Kan ik deze in de kelder plaatsen, waar de afvoer tegen het plafond zit?

Momenteel zijn we met 2. Evenwel geen flauw idee wat het jaar verbruik aan water is. We hebben wel geen regenwaterrecuperatie.

alvast bedankt!

Beste mathias1,

Iedere keuze die je maakt is gebaseerd op bepaalde parameters en wat voor de een goed is, kan voor de ander net anders zijn. Hierdoor is een sluitend antwoord op jouw vraag of de toestellen van Durlem nog steeds een goede keuze zijn quasi onmogelijk.

Wat betreft het zout/waterverbruik van deze toestellen kan ik je meedelen dat deze in dezelfde grootte liggen van elk ander klassiek model. Ik heb echter geen correcte cijfers van dit verbruik, dit staat nergens vermeld in hun documentatie.

Bijna alle waterontharders kunnen in een kelder geplaatst worden waar de afvoer hoger ligt dan het toestel zelf, al zijn er voor bepaalde types wel restricties qua hoogte en afstand. De normale kelderhoogtes zijn meestal geen probleem.

De meeste huishoudens in Vlaanderen verbruiken een gemiddelde van 110 liter water per dag per persoon. Dit zijn de cijfers die door de watermaatschappijen gehanteerd worden.

Met vriendelijke groeten
Aquaman

Anyway, ivm dat kleiner toestel van Apic denken ze misschien dat het nipt zou zijn met 4 personen (als de kids dan volwassen worden) en eventueel nog vriend(in) meebrengen, zowieso zal het vebruik stijgen naarmate ze groter worden, misschien is dat de reden.

Vind dan wel dat het kleiner toestel van Apic wel enorm veel verbruikt van spoelwater toz van de 2 grotere toestellen.

Ecowater heeft ook nog een ESM 18 - 25. Verkoper zei me dat zeker een 15 voldoende is (klopt dit?).

En Apic ging direct naar de 22l , waarschijnlijk rekening houdende met verbruik in de toekomst?

Grtjs

Beste SPiET,

het kleiner toestel van Apic heeft slechts 12,5 liter hars waardoor dit frekwenter dient te regenereren. Dit verklaart het meerverbruik van spoelwater.

Ik heb de berekening eens gemaakt met een 'de helft groter waterverbruik' door volwassenen kinderen en co, (namelijk 90 m3 per jaar ipv 60 m3) en kom hierbij aan de volgende vergelijking:

ESM 15: spoelt om de 2000 liter (om de 8 dagen) dus 45 maal per jaar met een zoutverbruik van +/- 63 kg/jaar en spoelwaterverbruik van +/- 4,050 m3/jaar.

APIC 22: spoelt om de 2750 liter (om de 11 dagen) dus 33 maal per jaar met een zoutverbruik van +/- 72 kg/jaar en en spoelwaterverbruik van +/- 3,927 m3/jaar.

Met deze cijfers ten opzichte van de vorige berekening, kan je misschien beter een besluit nemen in je keuze.

Opgelet: dit zijn slechts theoretische gegevens op basis van een hypotese. De werkelijkheid kan hiervan variëren.

Met vriendelijke groeten
Aquaman

Aquaman,

Dus infeite zelfs met groter verbruik water is de Apic het grootst in zoutverbruik maar dan wat minder in waterverbruik (op jaarbasis).

Wat kan je dan best? Zoutverbruik of water? Zout zal waarschijnlijk goedkoper zijn.

Aquaman,

Dus infeite zelfs met groter verbruik water is de Apic het grootst in zoutverbruik maar dan wat minder in waterverbruik (op jaarbasis).

Wat kan je dan best? Zoutverbruik of water? Zout zal waarschijnlijk goedkoper zijn.

Beste SPiET,

de uitkomst van de berekening liggen dicht bij elkaar.
Men kan zeker goedkoper zouttabletten vinden als men een beetje rondkijkt in verschillende handelszaken.

Met vriendelijke groeten
Aquaman

Wij overwegen het plaatsen van een waterontharder, maar al die merken en soorten...

zijn een geizn van 4, 2 opgroeiende dochters,ndus verwacht dat het waterverbruik wel wat gaat stijgen, momenteel zitten wij op een 30 kubieke meter water op een jaar. 

Volgens het geen ik opgezocht heb, is de waterhardheid van het huis waar we nu gaan wonen 37 franse  graden. Wasmachine en toiletten staan/komen op regenwater. 

Weet niet in welke richting ik het best zoek qua waterontharder ?c

aquaman misschien enkele tips ? 

Ellenenbram

Wij overwegen het plaatsen van een waterontharder, maar al die merken en soorten...

zijn een geizn van 4, 2 opgroeiende dochters,ndus verwacht dat het waterverbruik wel wat gaat stijgen, momenteel zitten wij op een 30 kubieke meter water op een jaar. 

Volgens het geen ik opgezocht heb, is de waterhardheid van het huis waar we nu gaan wonen 37 franse  graden. Wasmachine en toiletten staan/komen op regenwater. 

Weet niet in welke richting ik het best zoek qua waterontharder ?c

aquaman misschien enkele tips ? 

Ellenenbram

Beste ellenenbram,

een snelle berekening geeft als resultaat dat een klassieke eentank-type waterontharder met 14 liter hars in jullie situatie al voldoende is om te voorzien in zuiver en zacht water.
Indien jullie echter zouden opteren voor een dubbeltank-type dan beschikken de meeste types wel voldoende capaciteit voor jullie situatie.

Welk model/type en/of welke leverancier je kiest, hangt af van jouw keuzes die je maakt inzake de specificaties van het toestel:
- Mechanisch, elektronisch of hydraulisch
- Tijds- of volumetrisch gestuurd
- Enkele of dubbele harscilinders
- Verbruik van regeneratiezout en spoelwater [over bv. 10 jaar]
- Kosten voor onderhoud met of zonder onderhoudscontract. (varieert van +/- € 50 tot +/- € 150)
- De reputatie van de leverancier/installateur. (Wat voor de één een degelijke firma is, is voor de ander net het omgekeerde.)
- En als laatste: het budget dat jullie eraan willen spenderen.

Mvg
Aquaman

Auaman alvast bedankt voor de hulp, ga mijn zoektocht verder zetten en zodra ik en paar types heb die me interesseren zal ik ze hier neerschrijven ..

ellenenbram

Aquaman,

WIj hebben de kogel door de kerk gejaagd. Binnenkort komt er een waterverzachter in onze huurwoning.

Mijn vraag is nu : Op welke resthardheid afstellen ?

De hardheid van het leidingwater bedraagt 36 à 40 Franse Graden.

Zal het zachte water de in de leidingen aanwezige kalk afbouwen. Zoja, gaat dit snel ?

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan