• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Tevreden van je waterontharder?

• Twintec (Aquacare)

Stemmen: 7 2,3%
  • M²minimax (Aquasell)

Stemmen: 18 5,8%
  • Bayard domestica/prestige of ROcrystal clear

Stemmen: 21 6,8%
  • SensorSoft (Aqua-Clean)

Stemmen: 8 2,6%
  • Calex (Ecowaters)

Stemmen: 13 4,2%
  • KaltecSoft (Honnywell)

Stemmen: 4 1,3%
  • eentje van Watergenius

Stemmen: 15 4,9%
  • nog een andere

Stemmen: 44 14,3%
  • geen omdat ik er zelf ook nog niet uit ben

Stemmen: 102 33,1%
  • geen omdat ik er geen nodig heb/ wil.

Stemmen: 76 24,7%

• Totaal aantal stemmers
    308

Tevreden van je waterontharder?

Lid geworden
23 aug 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
Na drie dagen batibouw heb ik het wel gehad.
Alles wat beslist moest worden is beslist en aangekocht, enkel wat waterontharders aangaat zie ik het bos door de bomen niet meer.
Heb geen flauw idee meer wat te nemen en waarom ...

Wat hebben jullie genomen?
Tevreden van?
Kraantjeswater nog drinkbaar op zich of omgekeerde osmose nodig?
Bedankt,

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Waarderingsscore
119
Punten
63
Beste Heavyd,

om een degelijk advies te kunnen geven is er meer nodig dan enkel jullie waterverbruik.
De plaatselijke waterhardheid is een tweede parameter om een berekening te kunnen maken welk toestel voor jullie geschikt is.

AquaService plaatst zogenaamde 'witte producten', dat zijn namelijk toestellen die samengesteld zijn door hun leverancier met in de meeste gevallen een Fleck©-besturingsklep. Daar 'plakken' ze dan hun eigen firmanaam op als merknaam.

Apic Belgium verdeelt de Apic-toestellen die uit Frankrijk geimporteerd worden. Die zijn uitgerust met een eigen fabrikaat-besturingsklep.

Wat betreft het maken van een keuze, herhaal ik nogmaals mijn advies zoals ik steeds geef:

Probeer bij het bepalen van de waterontharder die voor jullie situatie het best geschikt is, de keuze terug te brengen tot de volgende elementen:
- Aankoopprijs (inclusief plaatsing en eventuele andere promoties)
- Elektronisch, mechanisch of hydraulisch gestuurd
- Enkele of dubbele harscilinders
- Verbruik van regeneratiezout en spoelwater [over bv. 10 jaar]
- Kosten voor onderhoud en garantie
- De reputatie van de leverancier/installateur.

Heb je nog verdere vragen en/of informatie nodig, aarzel dan niet deze hier te posten en ik zal je zo goed mogelijk proberen te helpen.

Met vriendelijke groeten
Aquaman

Lid geworden
1 jul 2015
Waarderingsscore
2
Punten
3
Volgens de website van PIDPA hebben we zo'n 18,5 franse graden. Ons jaarlijkse verbruik is 145 m3.

Zijn die witte producten van Aqua Service goed en doen zij hun werk naar behoren?

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Waarderingsscore
119
Punten
63
Volgens de website van PIDPA hebben we zo'n 18,5 franse graden. Ons jaarlijkse verbruik is 145 m3.

Zijn die witte producten van Aqua Service goed en doen zij hun werk naar behoren?

Beste Heavyd,

op basis van de verstrekte gegevens zou een toestel met 14 liter hars voldoende capaciteit hebben om jullie van zacht water te voorzien.
Diverse firma's, ook AquaService, heeft zo'n types in hun gamma.

De 'witte produkten' toestellen zijn geassembleerde toestellen die door de leverancier samengesteld worden volgens de behoefte van hun klanten, en hebben een zeer goede reputatie wat betreft hun werking.
De meest voorkomende besturingsklep - Fleck© 5600 SXT - is zeer betrouwbaar en goed functioneel instelbaar.

Met vriendelijke groeten
Aquaman

Lid geworden
1 jul 2015
Waarderingsscore
2
Punten
3
Beste Aquaman,

Bedankt voor de info.

Men stelde een grotere capciteit voor omdat de meerprijs niet zoveel was. Maar 100 euro meer. Er minder regeneraties nodig waren waardoor het toestel een beduidelijke langere levensduur zou hebben omdat een toestel maar een x-aantal regeneraties zou mee kunnen. Levensduur van een toestel zo'n 1000 regenraties?

Een toestel met meer capaciteit dat daardoor wat minder regenereert zou 10 jaar langer meegaan. Volgens de berekening zou het toestel om de 10 dagen regenereren, een kleiner toestel om de 6dagen. En zolang je binnen de 12 dagen zou regenereren zit je goed. 

Kan het kwaad dat je een grotere capaciteit hebt dan dat je eigenlijk nu nodig hebt? Kinderen worden groter, staan graag een half uur onder de douche, Liefjes beginnen eens te blijven slapen en water te verbruiken, ... :)

Dit heeft men mij verteld maar ik ben ook maar leek die er niks van afweet. Dus in hoeverre dit correct is weet ik niet. Maar je moet een beetje vertrouwen in een verkoper hebben zeker :)

Ik probeer via verschillende kanalen toch wat info bijeen te sprokkelen.

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Waarderingsscore
119
Punten
63
Beste Heavyd,

er is een verschil tussen een iets groter toestel en een toestel dat dubbel zoveel hars bevat!
Mijn berekening is gebaseerd op een regenereatie om de zeven dagen, wat al ruim gerekend is. De Duitse norm stelt zelfs dat een toestel om de drie dagen moet regenereren.
Als je langer wacht met regenereren, riskeert men kanaalvorming in de harstank te creëren.
De levensduur van een toestel is niet uit te drukken in xx aantal regeneraties.
Gemiddeld gaat een installatie 15 jaar mee, al heb ik ook al oudere exemplaren tegengekomen.

Met vriendelijke groeten,
Aquaman

Lid geworden
1 jul 2015
Waarderingsscore
2
Punten
3
Ok, dat is duidelijk.

Dan vraag ik me wel af wat verkopers mij proberen wijs te maken. Als ze dan afkomen met iets dat om de 11 dagen gaat regeneren stel ik me wel vragen. Of het is gewoon een verkoopstruc en de technieker die de installatie doet stelt het toestel in zodat het  toch om de 6-7 dagen regenereert???

Is dit de formule om de regenaratie te bepalen: liter hars x 5200 / de hardheid van het water uitgedrukt in Franse graden = kubieke meter water dat kan verzacht worden.

Als ik dit toepas dan kom ik zelfs op 16 dagen!!

30 liter x 5200 / 18,5 = 8432 / 500 (nog ruim genomen) liter per dag = 16

Als ik dit met 14 liter kom ik aan 7,8 dagen.

Als ze de echte feiten vertellen wil ik ook nog wel een waterontharder kopen hoor!

Wat me wel opviel is dat geen enkele verkoper vroeg hoe hard het water hier echt is, terwijl ik eerst dacht dat die dat zelf eens zouden meten met een setje meer nee. Het enige waar achter gevraagd werd was ons verbruik. Als ik zei ik denk dat we hier rond 20 graden zitten was het dat zijn Duitse, je zal wel rond de 40 franse graden zitten. Ik heb het nu zelf opgezocht en we zitten rond de 20 franse graden. Dom van mij dat ik dat niet eerst had gedaan.

Maar ik ben misschien naief als ik een zeker professionalisme en eerlijkheid van verkopers verwacht.

Bij wie moet je dan eigenlijk nog zijn om correcte informatie, voorstellen en prijs te krijgen? Er zijn zoveel aanbieders en de praatjes klinken allemaal mooi en logisch. Maar niet iedereen gaat op zoek naar meer info om af te toetsen dat het wel klopt wat ze allemaal vertellen.

Bedankt!

Lid geworden
1 jul 2015
Waarderingsscore
2
Punten
3
In een test van Testaankoop van mei 2011 over waterontharders lees ik:

"De ideale waarde schommelt rond de 15°f. Men gaat er van uit dat het pas nuttig kan zijn om thuis een waterontharder te installeren vanaf een hardheid van 35°f".

0 – 7 °F heel zacht
7 – 15 °F zacht
15 – 22 °F gemiddeld
22 – 32 °F vrij hard
32°F en hoger zeer hard

Is vanaf 35°f niet heel hoog om dan pas een ontharder nuttig te vinden? In hoeverre is deze test objectief?

Wij zitten met 18,5 °F in het gemiddelde en ik vind dat dat ik toch al veel last heb van kalk aan toestellen, kranen, doucheglas, ...

Die 18,5 komt wel van de website van PIDPA voor onze gemeente en onze straat. In hoeverre komen deze cijfers gepubliceerd door de waterleverancier overeen met de realiteit?

Vanaf  wanneer onthardt men dan best?

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Waarderingsscore
119
Punten
63
Beste Heavyd,

de test van TA is niet geheel objectief te noemen, al doen zijn heel goed hun best.
Het is namelijk zo dat de watermaatschappijen wettelijk verplicht zijn om minimum 15°F waterhardheid te behouden.
Als consument kan je in feite na de watermeter - vanaf dan is het water door jou betaald - het water verzachten naar wat jij zelf wilt.
Water mag dus - in acht nemen welek leidingen je in huis hebt - eventueel verzacht worden naar O°f.
Dan is het net zo zacht als regenwater.
Vaak wordt er een resthardheid in het water gelaten zodat het in de categorie 'heel zacht' uitkomt.

De snelste manier om te weten hoe hard het water bij jullie zelf is, is door het te testen.
Een eenvoudige testkit kan je aankopen in elke aquariumzaak, vraag een GH-test (General Hardness) en daarmee weet je het direct.

Met vriendelijke groeten
Aquaman

Lid geworden
1 jul 2015
Waarderingsscore
2
Punten
3
Klopt deze formule om de regeneratietijd te berekenen?

30 liter capaciteit x 5200 / 18,5°F = 8432 / 500  liter verbruik per dag = na 16dagen  zou capciteit verzadigd zijn en regeneren.

Of welke formule gebruik je best om regeneratietijd te berekenen?

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Waarderingsscore
119
Punten
63
Beste Heavyd,

het is algemeen aangenomen om deze formule te nemen:

Hoeveelheid liters hars vermenigvuldigd met 5000 *.
Dit cijfer delen door de plaatselijke waterhardheid (eventueel verschil ingang/uitgang)
Deze uitkomst delen door het aantal liters waterverbruik per dag geeft je inderdaad het aantal dagen tussen twee regeneraties.

* 1 liter hars kan 5000 liter water met 1° franse graad verzachten.

Met vriendelijke groeten
Aquaman

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
405
Punten
83
ff tussendoor:

Als er ne pipo komt reklame maken voor zijn site en te gelijk een ander zwartmaken, dan moet je juist NIET heel zijne tekst beginnen quoten.

Gewoon op rapporteren klikken en zeggen wat er u stoort, de mods zullen dan wel onderzoeken en indien nodig stappen ondernemen (en ja dat gebeurt hier op dit forum)

Nu bestaat het risico dat zijn tekst wordt verwijderd, maar niet noodzaklijk de "quote" in uw eigen bericht...

;-)

Lid geworden
1 jul 2015
Waarderingsscore
2
Punten
3
In hoeverre kloppen de waterhardheidgegevens van de waterleverancier? Volgens de website van PIDPA hebben we hier 18,5°F.

Ik heb nu getest met een teststrip (3 van de 4 blokjes zagen rood) en dan zouden we minstens 14°D (= 24,92 °F).

Of kan er nog een verschil zitten tussen wat PIDPA levert en wat er dan uit de kraan komt, bv. door kalk in de leidingen?

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Waarderingsscore
119
Punten
63
Beste Heavyd,

de enige verplichting waaraan de watermaatschappij moet doen inzake waterhardheid, is een minimum van 15°f graden waterhardheid leveren.
Dat de waterhardheid kan veriëren is dus niet onmogelijk.
De beste manier om met zekerheid te kunnen vaststellen welke waterhardheid er bij jullie is, is dit zelf degelijk te meten, liefst met een hardheidstest met druppels reageervloeistof.
Dit kan het snelst, goedkoopst aangekocht worden in een aqsuariumwinkel. Vraag een GH-testkit (General Hardness)

Met vriendelijke groeten
Aquaman

Lid geworden
9 jul 2015
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste,

Er lijkt hier iemand te zitten, Aquaman om geen namen te noemen, die goed op de hoogte is en nogal objectief overkomt. Misschien kan die even helpen in mijn waterontharder jungle ?

Situatie :
Bestaande woning op een plaats met zeer hard water. Men zegt 38F en alle tekenen (kranen, boiler, etc ...) lijken dat te bevestigen.
4-7 personen, naargelang pubers en/of lieven thuis. Waterverbruik ligt rond de 250m³ per jaar.
Plaats "zat" in de garage, dus klein of groot maakt niet zo veel uit.
Mijn persoonlijke grootste zorg is drukverlies in de douche. Ik functioneer niet zonder een flinke douche 's morgens :)
Het zou ook leuk zijn mocht de regeneratie automatisch gebeuren op een dood moment in de nacht.
Voor de rest ga ik er van uit dat zoutverbruik voor het grootste gedeelte gewoon bepaald wordt door verbruik aan water en het aantal graden dat je wilt verzachten. Er zal vast wel wat verschil zijn maar naar ik aanneem marginaal t.o.v. dat belangrijkste gegeven.

Wat raadt u aan ?
Ik heb offertes voor Minimax M2, Bayard Tenera, AS 30 LT ECO SXT Fleck 5600 en Ecowater 25.
M2 lijkt goed voor debiet, maar regenereert op een willekeurig moment (met drukverlies ?).
AS30 etc. is het goedkoopst, lijkt het simpelst (waar niets mis mee is) maar regenereert puur volumetrisch, dus mss op het slechtst denkbare moment ?
Ecowater het duurst (ongeveer als M2) maar wel met elektronische regeling die het regeneratiemoment belooft goed te leggen.
Bayard wilt het hardst verkopen.
Suggesties ?

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Waarderingsscore
119
Punten
63
 Beste jdla,

Vooreerst bedankt voor het compliment. *smile*

Het is goed dat je al een bepaalde weg afgelegd hebt in het opvragen van offertes, maar er moet toch rekening gehouden worden met bepaalde zaken als men tot een aankoop wil overgaan.
Zoals je zelf aankaart is een mogelijk drukverlies zeker te vermijden, als je optimaal wil genieten van het zachte water.
De MiniMax M2 is daardoor niet aan te raden in jullie situatie, tevens zou dit toestel té vaak regenereren wat niet economisch is.

Alle andere toestellen die je opsomt zijn de typische 1 tank toestellen die over voldoende capaciteit moeten beschikken om jullie overdag te bedienen en deze worden zo ingesteld dat zij 's nachts regenereren. (als het uur op het toestel juist staat natuurlijk)

De Bayard Tenera beschikt over 28 liter hars, de AS 30 LT Eco SXT Fleck 5600 over 30 loter en de Ecowater 25 over 25 liter hars.
Op basis van de gegevens parameters bereken ik dat de AS 30 het dichtst de waarden benadert.
Deze zal gemiddeld om de 6 dagen regenereren, en zal jullie zonder problemen van zacht water kunnen voorzien. De FLeck 5600 SXT-besturingsklep is een degelijke klep die al ruimschoots zijn diensten heeft bewezen en kan zeer goed afgesteld worden qua zout en spoelwaterverbruik alsook het regenereermoment. (zoals in de meeste situaties om 02u00)

Aquaman

Lid geworden
1 jul 2015
Waarderingsscore
2
Punten
3
Beste Aquaman,

Ik ben zo'n GH kit gaan halen in een dierenspeciaalzaak :)

Bij de 10de druppel wordt de kleur groen. Dit zou dan zeggen dat we 10 Duitse graden hebben. Omgerekend 17,8 franse graden.

Minder dan dat ik eigenlijk had verwacht. Is 18 franse graden al een hardheid waar ontharden echt zijn nut kan hebben?

Zie je in de praktijk (veel) mensen die met zo'n hardheid een ontharder plaatsen?

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Waarderingsscore
119
Punten
63
 Beste Heavyd,

Hoezo: de test is minder dan je had verwacht?? *shok*

Enige berichten terug meld je dat volgens de website van Pidpa de plaatselijke waterhardheid 18,5°f is.
Met de minder betrouwbare teststrip kom jij een hogere waarde uit, waarop ik je adviseerde om een testkit met reageervloeistof te gebruiken.
Deze test geeft dan hetzelfde aan als Pidpa en jij vindt dat vreemd of verrassend?
Dit bewijst eerder dat de informatie van Pidpa aquraat is, waarvoor een dikke pluim. *good*

Wat betreft je vraag of het de moeite loont om een waterontharder te plaatsen met 18°f kan ik enkel antwoorden dat dit een persoonlijke keuze is.
Men dient voor zichzelf uit te maken welk water je wenst te gebruiken, redelijk zacht of volledig zacht.
Ter info: hier bij mij staat de waterontharder al jaren op 0°f, wat het zelfde is als het regenwater waarvan wij evenveel gebruiken.

Aquaman

Bijlagen

• tabel-hardheid.jpg
    tabel-hardheid.jpg
    106,6 KB · Weergaven: 0
Lid geworden
1 jul 2015
Waarderingsscore
2
Punten
3
Als ik zie naar het glas rond onze douche, kuisen met antikal is maar goed tot de volgende wasbeurt. Hoe dikwijls ik de sproeikopjes van kranen in de azijn steek en nog want ander zaken dacht ik dat we een veel hogere hardheid zouden hebben. Ik vond de waarde dat PIDPA gaf ook zo laag :)

Als ik dan lees dat hier mensen zitten met een hardheid van 35°f of zo. Wat moet dat daar dan zijn?

Maar hoe je de hardheid ervaart is dan ook puur persoonlijk en subjectief zeker...

Lid geworden
12 jul 2015
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hebben ook gekocht bij Aqua Service en zijn daar ook niet tevreden over.
Toestel werkt niet naar behoren en ze rekenen veel te veel aan voor de onderhoudskosten!

Lid geworden
9 jul 2015
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste Aquaman,

Vooreerst nog eens dank voor je deskundige adviezen.

De man die mij aqua-soft AS300 met Fleck 5600SXT aanraadde kwam deze morgen langs om de situatie ter plekke te bekijken.

Uiteraard deed ie ook zijn (verkoops)praatje. Er zijn nog zekerheden ;)

De man sprak mij ook over een EcoWater North Star NSC22UD.  Het spul schijnt sterker gebouwd, werkt met gebruiksprofielen én met proportionele spoeling / pekeling. Bij de specificaties zie ik ook dat het debiet relatief groot is (1800 liter/min). Ook is het natuurlijk duurder, pakweg 400 Euro.

Mijn eigen 'gevoel' er bij :

(i) Het is een 22 liter vat, dus hij gaat meer keren spoelen dan de AS300. Zoveel is duidelijk. Maar niet op een absurde manier.

(ii) Op papier lijkt de kwaliteit inderdaad beter.

(iii) Het effect van de variabiliteit op verbruik bij spoelen zal er ongetwijfeld zijn, maar al bij al spreken we over wat zout en wat water, dus ik weet niet of dat uiteindelijk zo'n groot verschil zal maken. 

(iv) Het effect van de variabiliteit om geen verrassing te hebben als op pakweg zaterdag de tieners met hun was binnenstromen lijkt mij al iets belangrijker. Maar misschien is dat met de Fleck SXT op te vangen door een extra beurt in te lassen als je op vrijdagavond al ver staat ?

(v) Tenslotte is er het extra debiet. Ik geloof dat de AS300/Fleck op 1200 afklokt. De NSC22UD  op 1800. Om mezelf een idee te geven wat dat betekent deed ik een meting op mijn heilige douche (minus douchekop) en die stroomt momenteel aan 1400.

Kunt u nog eens uw grootlichten laten schijnen aub ?

Met vriendelijke groet !

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan