• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Tevreden van je waterontharder?

• Twintec (Aquacare)

Stemmen: 7 2,3%
  • M²minimax (Aquasell)

Stemmen: 18 5,9%
  • Bayard domestica/prestige of ROcrystal clear

Stemmen: 21 6,9%
  • SensorSoft (Aqua-Clean)

Stemmen: 8 2,6%
  • Calex (Ecowaters)

Stemmen: 13 4,3%
  • KaltecSoft (Honnywell)

Stemmen: 4 1,3%
  • eentje van Watergenius

Stemmen: 14 4,6%
  • nog een andere

Stemmen: 44 14,4%
  • geen omdat ik er zelf ook nog niet uit ben

Stemmen: 102 33,4%
  • geen omdat ik er geen nodig heb/ wil.

Stemmen: 74 24,3%

• Totaal aantal stemmers
    305

Tevreden van je waterontharder?

Lid geworden
23 aug 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
Na drie dagen batibouw heb ik het wel gehad.
Alles wat beslist moest worden is beslist en aangekocht, enkel wat waterontharders aangaat zie ik het bos door de bomen niet meer.
Heb geen flauw idee meer wat te nemen en waarom ...

Wat hebben jullie genomen?
Tevreden van?
Kraantjeswater nog drinkbaar op zich of omgekeerde osmose nodig?
Bedankt,

Lid geworden
21 feb 2012
Waarderingsscore
0
Punten
1
Aquaman,

Bypass staat open, anders zou het toestel niet aftellen waarschijnlijk.

Morgen eens contact opnemen, ik hou je verder op de hoogte.

Alvast bedankt voor de info.

Gr

Peter

Lid geworden
8 aug 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hebben ook een toestel van AquaService laten plaatsen en bij ons heeft de technieker naderhand een test uitgevoerd op ons water. Is dit bij jou dan niet gebeurd?

Voor het instellen hebben ze wel geen test uitgevoerd en ik moet ook zeggen dat de technieker snel binnen en buiten was en de indruk gaf gehaast te zijn. Ik heb ook 2 lekken vastgesteld dus bij ons zal hij ook nog eens moeten terugkomen.

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Waarderingsscore
111
Punten
63
PeterDS;1797748 wrote:
Aquaman,

Bypass staat open, anders zou het toestel niet aftellen waarschijnlijk.

Beste PeterDS,

Dat klopt, als het water niet door het toestel gaat, kan het verbruik ook niet geregistreerd worden. Dat is al één mogelijke oorzaak minder.

Hopelijk wordt er snel gehandeld om dit probleem op te lossen.

Het is frustrerend om een toestel in huis te hebben waarvan men niet van de voordelen ervan kan genieten.

Met vriendelijke groeten

Aquaman

Lid geworden
21 feb 2012
Waarderingsscore
0
Punten
1
Aquaman,

Heb dit gemeld aan het bedrijf en zonder problemen komt iemand dit nakijken.

Nu er wel zorgen dat ik thuis ben zodat ik het een en ander kan vragen.

Ik hoop en denk wel dat de schade beperkt is, maar stel me toch de vraag wat wanneer men dit niet nakijkt, maar dat is een andere discussie...

Alvast bedankt voor de hulp

Gr

Peter

Lid geworden
7 dec 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bestaat er een goeie firma, die een betaalbare en onderhoudsvriendelijke ontkalker heeft?

Ik was bijna overtuigd om bij Sax Sanitair en Delta ontharder te kopen en zelf te plaatsen. Na het lezen van gans deze topic ben ik daar al niet meer zo zeker van. Weet niet meer wat te denken?

Lid geworden
9 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik zou graag de mening kennen van aquaman over het systeem van solucalc. Theoretisch lijken hun beweringen te kloppen. (lagere ph en omzetting carbonaten tot veel oplosbaardere waterstofcarbonaten). Koolstofdioxide is bovendien erg gebruiksvriendelijk (gebruik dit momenteel al voor mijn aquariums). Maar blijkbaar is er over het systeem weinig te vinden, zeker in vlaanderen.

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Waarderingsscore
111
Punten
63
Pino1981;1799098 wrote:
Bestaat er een goeie firma, die een betaalbare en onderhoudsvriendelijke ontkalker heeft?

Beste Pino1981,

wat is volgens jou de definitie van een goeie firma?

En wat is een betaalbare en onderhoudsvriendelijke ontharder?

Iedere fabrikant/leverancier zal zijn eigen product aanprijzen en de voordelen/pluspunten daarvan in de verf zetten.

Het is en blijft echter de eindgebruiker en de specifieke situatie waarin het toestel gebruikt wordt die zal bepalen of de eindgebruiker de firma en het toestel voor hem/haar een degelijk toestel is.

Aangezien iedere situatie zijn eigen unieke karakter heeft, zal de beoordeling ervan ook daardoor beïnvloed worden.

Met andere woorden, wat voor de een goed is, kan voor een ander heel wat minder zijn.

De uiteindelijke keuze van een installatie is namelijk vaak opgebouwd uit verschillende elementen zodat een vergelijking erg lastig wordt.

Probeer bij het bepalen van de beste prijs voor de waterontharder die voor jullie situatie het best geschikt is, de vergelijking terug te brengen tot de volgende elementen:

Aankoopprijs (inclusief plaatsing en eventuele andere promoties)

Volumesturing of tijdsturing

Elektronisch, mechanisch of hydraulisch

Enkele of dubbele harscilinders

Verbruik van regeneratiezout en spoelwater [over bv. 10 jaar]

Kosten voor onderhoud en garantie

De reputatie van de leverancier/installateur.

Met vriendelijke groeten

Aquaman

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Waarderingsscore
111
Punten
63
Lugosi;1799143 wrote:
Ik zou graag de mening kennen van aquaman over het systeem van solucalc. Theoretisch lijken hun beweringen te kloppen. (lagere ph en omzetting carbonaten tot veel oplosbaardere waterstofcarbonaten). Koolstofdioxide is bovendien erg gebruiksvriendelijk (gebruik dit momenteel al voor mijn aquariums). Maar blijkbaar is er over het systeem weinig te vinden, zeker in vlaanderen.

Beste Lugosi,

dit is een systeem waarvan ik momenteel weinig tot geen mening kan geven aangezien ik dit (nog niet) heb getest of in werking gezien.

Zelf op hun website is niet alle informatie voorhanden. (diverse linken werken niet ! )

Zodra ik hier meer over kan zeggen, laat ik dit zeker weten.

met vriendelijke groeten

Aquaman

Lid geworden
9 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Aquaman;1799161 wrote:
Lugosi;1799143 wrote:

Beste Lugosi,

dit is een systeem waarvan ik momenteel weinig tot geen mening kan geven aangezien ik dit (nog niet) heb getest of in werking gezien.

Zelf op hun website is niet alle informatie voorhanden. (diverse linken werken niet ! )

Zodra ik hier meer over kan zeggen, laat ik dit zeker weten.

met vriendelijke groeten

Aquaman

Bedankt alvast.

Lid geworden
20 jan 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
Aquaman,

Heb enkele vraagjes voor jou dat ik nog niet op het forum heb teruggevonden.

Deze week is de firma Bayard een nieuw toestel komen plaatsen een Tenera.

Ikzelf was niet thuis bij de plaatsing dus kon ik niets vragen aan de technieker.

volgens de handleiding bijgeleverd is het mogelijk om de achergronverlichting uit te schakelen en het zoutalarm te activeren.

na vele male proberen geraak ik niet bij deze parameters om te wijzigen.

in de handleiding zelf stond ook een foutje.

ik heb al een mailtje naar Bayard zelf gestuurd en als antwoord gekregen ik citeer

"Beste

De volledige programmatie van uw toestel staat in Lock. Enkel onze technische dienst kan met een code in het programma. De parameters die toegankelijk moeten zijn voor de klant staan op unlock. Dit alles maakt deel uit van de 12 jaar garantie (onder voorwaarden) die u geniet.

In de Nederlandse handleiding staat inderdaad een foutje, we zullen dit rechtzetten. Waarvoor dank.

Met de jaarlijkse service-interventie en zoutlevering zal onze technieker met plezier de instelling van het achtergrondlicht aanpassen

Het toestel kan over een zoutalarm beschikken. Naast de software heb je ook een chlorinator nodig voor de detectie. De chlorinator is een optie. Indien gewenst maken wij u daarvoor graag een offerte.

"

Nu vind ik het niet kunnen dat ik een zuinig toestel koop en de verlichting niet zelf kan uitschakelen, of een jaar moet wachten.

ik heb ook een kleine test gedaan de stekker uit het stopcontact en 20 liter water laten lopen.

klopt het dat de teller niet aftelt zonder stroom?

er zit nochtans een batterij in.

Is er voor dat zoutallarm idd een chlorinator nodig en wat is dit?

en in de parameters die ik wel inkan kan je instellen op hoeveel franse graden het ingaande en uitgaande water is.

36 ingaand, ikzelf meet met een GH tester 20d°

8 uitgaand volgens de instelling, ikzelf meet 4d°

Hierop berekend hij om de hoeveel liter er gespoeld moet worden.

Na het in gebruikname stond er 4,1 m³

De hars heeft een inhoud van 18l

klopt dit want dat lijkt me veel?

laatste vraag, regelt en meet het toestel zelf de uitgaande hardheid of is deze parrameter enkel voor de berekening voor het spoelen?

Alvast bedankt voor de info die je me kan geven en ik hoop dat je ook de code hebt voor het toestel even op unlock te zetten.

Mvg

Davy

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Waarderingsscore
111
Punten
63
Beste foxken1/Davy,

jammer dat je niet aanwezig was bij de plaatsing, persoonlijk vind ik dat onontbeerlijk.

De 'Lock/Unlock' instelling is een veiligheid omdat er vaak aan de instellingen geraakt wordt met een ontregeling van het toetel tot gevolg.

Dat dit deel uitmaakt van de 12-jaar garantie is misschien wel wat overdreven maar daar kan je jammer genoeg weinig aan veranderen vrees ik.

De reden waarom je specifiek de achtergrondverlichting wil aan/uitschakelen mis ik ergens, dit zal zeker niet veel verbruiken.

Dat het toestel bij een stroomonderbreking niet registreert hoeveel water er verbruikt wordt, kan best zijn als de waterteller elektronisch gestuurd elektronisch gestuurd wordt.

De ingebouwde batterij houdt wel de ingestelde parameters bij maar het uur en verbruik niet.

Het zoutalarm werkt inderdaad met een chlorinator. Dit is een optie die meestal niet gebruikt wordt.

De hardheid van het water wordt meestal uitgedrukt in 2 verschillende parameters, namelijk Franse graden en Duitste graden. De omrekening van deze parameters is de volgende: 1 °Dh = 1,78 °F en 1 °F = 0,56 °Dh. De instelling op het toestel is in Franse graden en jouw testkit meet Duitse graden.

De beste methode om te berekenen hoeveel water kan verzacht worden (uitwisselingscapaciteit) met een toestel heb ik al eens vermeld maar hier is ze nogmaals:

aantal liters hars x 5 = °Fm3

aantal °Fm3 / aantal °F = aantal kubieke meters zacht water tussen 2 regeneraties

Met jouw parameters geeft dit 18 x 5 = 93,6 °Fm3 / 28 °F = 3,3 m3

Een toestel meet niet zelf de in- en/of uitgaande hardheid.

Het zou interessant zijn moest je mij een foto van het toestelen in het bijzonder ook een van de klep bezorgen, alsook de handleiding die jij ontvangen hebt. Dan kan ik daar alvast meer op uitmaken, want het type klep die op de Tenera staat heeft nogal diverse uitvoeringen.

Met vriendelijke groeten

Aquaman

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Waarderingsscore
111
Punten
63
Beste foxken1/Davy,

Zoals ik reeds vermoedde, en na het ontvangen van de foto's bevestigd, betreft het hier een Clack-klep. Die bestaan wel in diverse types en de firma Bayard zal waarschijnlijk zoals ze met al hun aangekochte kleppen doen, een 'eigen' ontwerp/styling van frontpaneel hebben verkregen.

Om je een duidelijker antwoord te geven op andere antwoorden, zou het interessant zijn om meer zekerheid over het type te hebben. Staat er wat meer informatie in de handleiding?

met vriendelijke groeten

Aquaman

Lid geworden
11 nov 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hi (Aquaman :)),

Over een tweetal maand betrekken we ons renovatieproject in Perk.

Nu blijkt dat het water er wel heel hard is (35 Franse graden).

Vermits we ook een zonneboiler, vloerverwarming enz hebben denk ik dat we zeker voor een waterverzachter moeten kiezen.

Nu heb ik offertes gekregen van Ecowater en Culligan, waar Ecowater me toch het beste gevoel gaf (al voeren ze vooral oorlog tegen elkaar ipv de klant te ondersteunen).

Ecowater was trouwens ook een 300€ goedkoper.

Wat ik eigenaardig vind is dat ik over Culligan wel zeer weinig terug kan vinden in dit topic.

Onze situatie: 3 gezinsleden (toch wel groot-waterverbruikers), maar wel met WC’s die met regenwater gespoeld zullen worden.

Exacte verbruik ken ik niet maar bij Ecowater werd ons volgende toestel aangeboden : EcoWater 15 CE+ (kleine 1300€, geplaatst en met 150kg zout).

Zou dit een goede aankoop zijn voor onze situatie, rekening houdend met het harde water in onze gemeente?

Of kies ik hier toch beter voor een ander toestel?

Alvast bedankt,

Cedric

Lid geworden
4 dec 2010
Waarderingsscore
1
Punten
0
Wij hebben al 10 jaar een Euromat 25 SE geïnstalleerd door BWT in Zaventem.

Bleek niet de goedkoopste keuze te zijn maar we zijn zeer tevreden van de werking van het toestel en we waren ook tevreden van de service.

Sinds 3 jaar laten we het onderhoud wel doen door onze chauffagist, wat ons minstens de helft van de kost van het onderhoudscontract (was 132 euro incl. BTW in 2009) uitspaart per jaar.

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Waarderingsscore
111
Punten
63
Mjamjam;1804154 wrote:
Onze situatie: 3 gezinsleden (toch wel groot-waterverbruikers), maar wel met WC’s die met regenwater gespoeld zullen worden.

Exacte verbruik ken ik niet maar bij Ecowater werd ons volgende toestel aangeboden : EcoWater 15 CE+ (kleine 1300€, geplaatst en met 150kg zout).

Zou dit een goede aankoop zijn voor onze situatie, rekening houdend met het harde water in onze gemeente?

Of kies ik hier toch beter voor een ander toestel?

Alvast bedankt,

Cedric

Beste Mjamjam,

Voor jullie situatie, rekening houdend met een gedeeld verbruik, zou een toestel met 15 liter hars zeker volstaan om jullie van zacht water te voorzien.

Als jullie zich goed voelen met de gegeven offerte en voorwaarden, kunnen jullie dit voorstel omzetten in een goede deal.

met vriendelijke groeten

Aquaman

Donny

Lid
Lid geworden
21 apr 2010
Waarderingsscore
0
Punten
16
Ik denk ook sterk om een waterontharder te plaatsen.

Na 6 maanden in onze nieuwbouwwoning met 2 volwassenen en 1 peuter (hopelijk komt er nog uitbreiding) hebben we al veel kalkafzetting in de badkamer.

Volgens de VMW hebben wij hard water (rond de 30°).

Onze sanitaire installateur raadt ons een BWT aqa casa 75 aan. Maar aan die prijzen wil ik toch nog eens nadenken... (ca 2700€ excl btw)

Ik heb na enkele uren lezen op internet ook offerte gevraagd bij de verdeler van Minimax. (ca 1600€ excl btw)

Ook bij Ecowater heb ik een offerte gevraagd. (in afwachting)

verdere info heb ik nog niet nagevraagd...

Zij er redenen om niet voor die Minimax te kiezen?

met die 1300€ (incl btw dan) kan ik wel wat anders doen hé! wat extra water en zout betalen bvb...

Wat lijkt jullie de meest normale keuze?

Lid geworden
23 aug 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Donny;1807057 wrote:
Ik denk ook sterk om een waterontharder te plaatsen.

Na 6 maanden in onze nieuwbouwwoning met 2 volwassenen en 1 peuter (hopelijk komt er nog uitbreiding) hebben we al veel kalkafzetting in de badkamer.

Volgens de VMW hebben wij hard water (rond de 30°).

Onze sanitaire installateur raadt ons een BWT aqa casa 75 aan. Maar aan die prijzen wil ik toch nog eens nadenken... (ca 2700€ excl btw)

Ik heb na enkele uren lezen op internet ook offerte gevraagd bij de verdeler van Minimax. (ca 1600€ excl btw)

Ook bij Ecowater heb ik een offerte gevraagd. (in afwachting)

verdere info heb ik nog niet nagevraagd...

Zij er redenen om niet voor die Minimax te kiezen?

met die 1300€ (incl btw dan) kan ik wel wat anders doen hé! wat extra water en zout betalen bvb...

Hangt een beetje af van je waterverbruik. 2700 euro lijkt me belachelijk veel. Zelf die 1600 lijkt me al hoog. Ik heb toch al duplex modellen gezien voor 100 a 150 euro minder. Voor sommige simplex modellen kom je al snel 400 a 500 euro goedkoper.

Ik zou nog een aantal offertes opvragen.

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Waarderingsscore
111
Punten
63
Donny;1807057 wrote:

Beste Donny,

heeft jullie installateur al enige documentatie of offerte gegeven van het toestel dat hij aanbeveelt?

Bij mijn weten is een AQA casa 75 GEEN waterontharder maar een 'kalkneutralisator'. Dat is een totaal ander toestel dan hetgeen je hierover in deze topic hebt gelezen!

De Minimax2 is een duplex-toestel dat zonder elektriciteit werkt, maar wel overdag spoelt. Dat kan eventueel drukverlies veroorzaken.

Laat je niet misleiden door de cijfers van weinig verbruik, want deze zijn meestal berekend per regeneratie, maar komen als je ze omzet naar jaarcijfers gelijk of zelfs meer uit.

Steeds bereid om meer info te geven als je nog vragen hebt,

met vriendelijke groeten

Aquaman.

Donny

Lid
Lid geworden
21 apr 2010
Waarderingsscore
0
Punten
16
Mijn installateur heeft me eigenlijk geen info gegeven.

Hij heeft me de offerte van zijn groothandel doorgestuurd. met daarbij: "deze heb ik ook bij mij geinstalleerd". Ik heb het hem gevraagd als hij hier nog eens was om iets af te werken en hij de zware kalkafzetting op onze douche zag...

Dan ben ik zelf beginnen zoeken...

Wat ik lees is dat beide toestellen met hars werken en er geregeld zout in moet...

Op de site van BWT staat bij de Aqa Casa dat het een ontharder is. Ik vind die BWT wel nogal groot om nog vlug bij te zetten (vooral omdat onze berging nu optimaal staat en we hiervoor moeten schuiven en puzzelen) en dan die prijs...

Ik lees op 't net veel goede dingen over die minimax en zijn soortgenoten. Het gaat me voorlopig niet om die paar extra cuub water op een jaar.

Wij gebruiken vooral 's morgens water om te douchen en dan in de weekends met de wasmachine... drukverlies zal ik dus enkel merken bij het douchen?

Mijn vriendin is niet overtuigd van de "noodzaak" van zo'n toestel. En dan het prijskaartje... we hebben nog veel andere kosten te doen eerst.

Ik zoek dus een normaal niet te groot toestel... onderhouden (lees: regelmatig zout in doen) kan ik wel volhouden. Wij zijn een startend gezin dat nog een beetje wil uitbreiden. (ook een tweede badkamer plaatsen staat nog op de planning over enkele jaren)

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Waarderingsscore
111
Punten
63
Beste Donny,

mijn excuses! :oops:

Ik heb niet op de site van BWT geverifiëerd en inderdaad, de nieuwe benaming van de ontharder is sinds dit jaar veranderd van Bewamat naar AQA Casa.

Vroeger werd de AQA benaming enkel gebruikt voor de kalkneutralisators.

Ongeacht deze naamswijziging, is dit toestel vrij prijzig maar dat heeft vooral te maken met de marketing van BWT.

Wat ook nogal vreemd klinkt voor mij, is dat jullie installateur zo'n groot toestel aanbeveelt.

Zelfs als er nog gezinsuitbreiding zou komen dan volstaat, zelfs volgens de keuzetabel van BWT zelf, een kleiner formaat toestel.

De MiniMax2 is misschien wel goed in de gegeven situatie, maar ik vrees dat dit toestel een slag te klein zou kunnen zijn op termijn, indien er gezinsuitbreiding zou komen.

De noodzaak van een waterontharder zal snel blijken als jullie investeringen in de 'natte ruimtes' (keuken, wasruimte en badkamer) vrij vlug sporen van kalkafzetting zullen vertonen.

De keuze van een toestel is niet zo eenvoudig, er zijn immers veel verschillende spelers op de markt, elk met hun specifieke eigenschappen.

met vriendelijke groeten

Aquaman

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan