• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Terugdraaiende teller behouden of injectietarief?

FeleK-

Lid
Lid geworden
7 feb 2020
Berichten
252
Waarderingsscore
17
Punten
18
Beste,

Ik heb een oude gerenoveerde woning en heb vorig jaar gemiddeld 3000 kwh elektricteit verbruikt.

Nu zegt een aannemer dat hij 10 zonnepanelen aan 360wp kan zetten.

Hij heeft gezien dat ik een oude terugdraaiende teller heb. Hij raad mij aan na de plaatsing van de zonnepanelen om deze te behouden en Fluvius te weigeren voor een slimme meter te zetten. Ik krijg dan natuurlijk geen premie. Maar volgens hem kan ik de kosten binnen 3 jaar zonder premie het terugverdienen met de huidige prijzen.

Mijn vraag nu is of ik mijn oude terugdraaiende meter mag behouden? Het is niet zo duidelijk voor mij of dit ook voor mij geldt? Ik lees dat het wel tot 2025 kan.
Indien ja, zal dit op termijn goedkoper uitkomen dan slimme meter+ premie?

En zal 3600 wp genoeg zijn naar de toekomst gericht?

met vriendelijke groeten,
 

MattiV

Zeer Actief lid
Lid geworden
22 jun 2022
Berichten
254
Waarderingsscore
211
Punten
43
Voor zover ik weet geld die regeling alleen voor bestaande installaties (voor 2021), en krijgen nieuwe installaties sowieso een digitale meter.
Tenzij je natuurlijk je installatie niet aanmeld bij je netbeheerder, maar dat is wettelijk verplicht.
 

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Berichten
2.573
Waarderingsscore
1.536
Punten
113
Op 3 jaar tijd terug verdient hebben, laat mij niet lachen. Er zijn er veel die vanalles wijsmaken om toch zonnepanelen aan u te verkopen en als die al zegt om de digitale meter te weigeren moet je die al zeker niet geloven want dat gaat niet bij een nieuwe installatie. De meeste denken omdat de injectie tarieven gestegen zijn dat je u installatie rapper terug verdient maar de afname prijzen zijn evenredig gestegen dus maakt niks uit.
 

FeleK-

Lid
Lid geworden
7 feb 2020
Berichten
252
Waarderingsscore
17
Punten
18
Op 3 jaar tijd terug verdient hebben, laat mij niet lachen. Er zijn er veel die vanalles wijsmaken om toch zonnepanelen aan u te verkopen en als die al zegt om de digitale meter te weigeren moet je die al zeker niet geloven want dat gaat niet bij een nieuwe installatie. De meeste denken omdat de injectie tarieven gestegen zijn dat je u installatie rapper terug verdient maar de afname prijzen zijn evenredig gestegen dus maakt niks uit.

Dankuwel voor de antwoorden. Dus het moet sowieso slimme meter.

Ik heb momenteel variabele contract spijtig genoeg. Is het waard om nu toch over te schakelen naar zonnepanelen of is het niet waard omdat ik toch met gas verwarm ? En wat is de beste wp. Is meer wp/meer zonnepannelen sowieso beter?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Op 3 jaar tijd terug verdient hebben, laat mij niet lachen. Er zijn er veel die vanalles wijsmaken om toch zonnepanelen aan u te verkopen en als die al zegt om de digitale meter te weigeren moet je die al zeker niet geloven want dat gaat niet bij een nieuwe installatie. De meeste denken omdat de injectie tarieven gestegen zijn dat je u installatie rapper terug verdient maar de afname prijzen zijn evenredig gestegen dus maakt niks uit.

Dankuwel voor de antwoorden. Dus het moet sowieso slimme meter.

Ik heb momenteel variabele contract spijtig genoeg. Is het waard om nu toch over te schakelen naar zonnepanelen of is het niet waard omdat ik toch met gas verwarm ? En wat is de beste wp. Is meer wp/meer zonnepannelen sowieso beter?
Pv is rendabel.
Overschakelen naar wp, dat moet je zelf beslissen. Want dan gaat je elec verbruik sterk omhoog. Heb je bv 3f, dan kan je 10kw aan omvormers plaatsen.
En dan de investeringen van pv, wp en wat je verliest door gasketel te verwijderen
 

FeleK-

Lid
Lid geworden
7 feb 2020
Berichten
252
Waarderingsscore
17
Punten
18
Op 3 jaar tijd terug verdient hebben, laat mij niet lachen. Er zijn er veel die vanalles wijsmaken om toch zonnepanelen aan u te verkopen en als die al zegt om de digitale meter te weigeren moet je die al zeker niet geloven want dat gaat niet bij een nieuwe installatie. De meeste denken omdat de injectie tarieven gestegen zijn dat je u installatie rapper terug verdient maar de afname prijzen zijn evenredig gestegen dus maakt niks uit.

Dankuwel voor de antwoorden. Dus het moet sowieso slimme meter.

Ik heb momenteel variabele contract spijtig genoeg. Is het waard om nu toch over te schakelen naar zonnepanelen of is het niet waard omdat ik toch met gas verwarm ? En wat is de beste wp. Is meer wp/meer zonnepannelen sowieso beter?
Pv is rendabel.
Overschakelen naar wp, dat moet je zelf beslissen. Want dan gaat je elec verbruik sterk omhoog. Heb je bv 3f, dan kan je 10kw aan omvormers plaatsen.
En dan de investeringen van pv, wp en wat je verliest door gasketel te verwijderen
Sorry ik bedoel wattpiek. En niet warmtepomp. Met gas blijven verwarmen en elektriciteit dus zonnepanelen. Vraag is of het wel waard zal zijn.
 

FeleK-

Lid
Lid geworden
7 feb 2020
Berichten
252
Waarderingsscore
17
Punten
18
De betrouwbare PV installateurs zijn een half jaar vooruit volzet en moeten klanten weigeren.
Iemand die momenteel persé aan jou panelen wil verkopen, die zou ik wantrouwen.
Er zullen altijd installateurs die pas bedrijf starten maar niet persé te wantrouwen. Ik bespreek natuurlijk alles voordat ik het laat doen. En ik weet ook dat ik niet de beste installateurs zal kunnen krijgen.
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Bij komend probleem is dat er een groot tekort aan materiaal is, dus als iemand zegt dat hij volgende maand kan plaatsen moet je al dubbel zoveel argwaan hebben.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Aan panelen is geen tekort dus dat kunnen ze snel plaatsen. Aan omvormers echter… dus het is geplaatst op uw dak maar het werkt niet.
 

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Berichten
488
Waarderingsscore
177
Punten
43
Aan panelen is geen tekort dus dat kunnen ze snel plaatsen. Aan omvormers echter… dus het is geplaatst op uw dak maar het werkt niet.
Hier zijn de laatste paar maand een 6-tal mensen geweest. Hybride omvormers zijn er tekorten van, maar blijkbaar zouden micro-omvormers 'minder' tekort zijn...
 

huisadvies

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 jan 2021
Berichten
380
Waarderingsscore
273
Punten
63
bij verbouwing ; je kan steeds de digitale meter weigeren !
gewoon een bekabelde digitale vragen (die ze niet hebben) en dan moeten ze die oude laten staan.
 

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Berichten
1.562
Waarderingsscore
1.049
Punten
113
bij verbouwing ; je kan steeds de digitale meter weigeren !
gewoon een bekabelde digitale vragen (die ze niet hebben) en dan moeten ze die oude laten staan.
op grond waarvan zou je weigeren dan
 

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Berichten
1.561
Waarderingsscore
705
Punten
113
bij verbouwing ; je kan steeds de digitale meter weigeren !
gewoon een bekabelde digitale vragen (die ze niet hebben) en dan moeten ze die oude laten staan.
op grond waarvan zou je weigeren dan
Je stuurt een handgeschreven brief dat je allergisch bent aan elektromagnetische straling.
Dan komen ze begin 2023 een bekabelde meter plaatsen.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
bij verbouwing ; je kan steeds de digitale meter weigeren !
gewoon een bekabelde digitale vragen (die ze niet hebben) en dan moeten ze die oude laten staan.
op grond waarvan zou je weigeren dan
stralingsgevoeligheid. Sommige mensen ‘voelen’ de straling van de gasteller naar de elektriciteitsteller, en in de electriciteitsteller zit een gsm.
Die voelers hebben wel allemaal wifi en een eigen gsm, maar daar zijn ze aan gewoon want dat is ‘eigen’ straling en ‘in sync’ met hun chakra’s…
 

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Berichten
1.562
Waarderingsscore
1.049
Punten
113
allemaal jammer dan

er bestaat een digitale meter tegenwoordig waarbij de communicatie module eruit gehaald werd
 

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Berichten
1.562
Waarderingsscore
1.049
Punten
113
bij verbouwing ; je kan steeds de digitale meter weigeren !
gewoon een bekabelde digitale vragen (die ze niet hebben) en dan moeten ze die oude laten staan.
op grond waarvan zou je weigeren dan
stralingsgevoeligheid. Sommige mensen ‘voelen’ de straling van de gasteller naar de elektriciteitsteller, en in de electriciteitsteller zit een gsm.
Die voelers hebben wel allemaal wifi en een eigen gsm, maar daar zijn ze aan gewoon want dat is ‘eigen’ straling en ‘in sync’ met hun chakra’s…
ja laatst had collega zo iemand aan de telefoon

gevoelig voor straling etc
stond te bellen met haar gsm via wifi ??
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
bij verbouwing ; je kan steeds de digitale meter weigeren !
gewoon een bekabelde digitale vragen (die ze niet hebben) en dan moeten ze die oude laten staan.
Maar dan kan je ook geen premie krijgen. Ook nadien niet, dacht ik, als je ooit de digitale meter hebt geweigerd.
 

wawadadakawa

Actief Lid
Lid geworden
15 jul 2011
Berichten
446
Waarderingsscore
92
Punten
28
Op 3 jaar tijd terug verdient hebben, laat mij niet lachen. Er zijn er veel die vanalles wijsmaken om toch zonnepanelen aan u te verkopen en als die al zegt om de digitale meter te weigeren moet je die al zeker niet geloven want dat gaat niet bij een nieuwe installatie. De meeste denken omdat de injectie tarieven gestegen zijn dat je u installatie rapper terug verdient maar de afname prijzen zijn evenredig gestegen dus maakt niks uit.
Niet echt correcte informatie denk ik hier.

Door het feit dat zowel injectietarrieven als afname tarrieven fors gestegen zijn, maar de kost van een installatie zowat gelijk is gebleven is de terugverdientijd rapper geworden. Een fictief simpel voorbeeldje:

Installatie die 3000KWH opwekt op jaarbasis, kostprijs 3500 euro, 1/3 direct verbruik (1000KWH), 2/3 injectie (2000 KWH).
Berekening A "oude tarrieven": energie 0.15/KWH, taxen/transport/heffingen/distiributie/... 0.1/KW. Injectie = 1/3 van de energiekost = 0.05/kwh
Berekening B "nieuwe tarrieven": energie 0.5/kwh, taxen/... 0.1/KWH, Injectie = 1/3 van de energiekost = 0.17 euro/KWh

Voordeel per jaar A: 1000 * 0.25 (direct verbruik) + 2000 * 0.05 = 350/jaar --> 10 jaar

Voordeel per jaar B: 1000 * 0.6 (direct verbruik) + 2000 * 0.17 = 940/jaar --> 3.75 jaar

Mij lijkt het dus zeer duidelijk dat bij deze energieprijzen de terugverdientijd enorm verbeterd is. Ja uiteraard zou die nog beter zijn indien je een terugdraaiende teller had (3000 * 0.6 = 1800/jaar en dus <2 jaar ), maar dat is bij nieuwe installaties niet aan de orde. Je moet pas gaan rekenen als je nu reeds zonnepanelen hebt liggen met een terugdraaiende teller. Een installatie uitbreiden en daardoor een digitale teller sneller krijgen dan eind 2024 kan mogelijks negatief zijn, maar hier moet je gaan rekenen.

Conclusie:

*Ik heb geen zonnepanelen en heb het budget om te investeren --> Doen, is 1 van de allebeste investeringen die je kan doen op dit moment. Zet zoveel panelen als je kan
*Ik heb reeds een installatie en een terugdraaiende teller --> goed rekenen of je voordeel haalt om nu reeds een uitbreiding te doen
*Ik heb reeds een installatie en een digitale meter --> Eens uitrekenen of een uitbreiding interessant is, maar volgens mij ook een goede investering
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan