• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Terugdraaiende teller behouden of injectietarief?

FeleK-

Lid
Lid geworden
7 feb 2020
Berichten
252
Waarderingsscore
17
Punten
18
Beste,

Ik heb een oude gerenoveerde woning en heb vorig jaar gemiddeld 3000 kwh elektricteit verbruikt.

Nu zegt een aannemer dat hij 10 zonnepanelen aan 360wp kan zetten.

Hij heeft gezien dat ik een oude terugdraaiende teller heb. Hij raad mij aan na de plaatsing van de zonnepanelen om deze te behouden en Fluvius te weigeren voor een slimme meter te zetten. Ik krijg dan natuurlijk geen premie. Maar volgens hem kan ik de kosten binnen 3 jaar zonder premie het terugverdienen met de huidige prijzen.

Mijn vraag nu is of ik mijn oude terugdraaiende meter mag behouden? Het is niet zo duidelijk voor mij of dit ook voor mij geldt? Ik lees dat het wel tot 2025 kan.
Indien ja, zal dit op termijn goedkoper uitkomen dan slimme meter+ premie?

En zal 3600 wp genoeg zijn naar de toekomst gericht?

met vriendelijke groeten,
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Oost-West opstelling. De afgelopen jaren heb ik gemiddeld 7.200 (ongeveer) kWh opgewekt, op een 6kVA omvormer, die nooit maar dan ook nooit 5kWpiek heeft gehaald... Dus die kan ik vervangen door een 5kVA omvormer, en er net dezelfde installatie naast plaatsen.
Doordat de panelen een hogere wpiek waarde hebben, heb ik er minder nodig, dus kan ik ze op het dak ernaast perfect bijleggen ;).

En 7.200 + 7.200 = 14.400
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.140
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Stel nu dat we ons dak vol leggen met panelen, tot we aan 10kVA komen... Dan gaat onze opwekking minstens naar 14.400 kWh per jaar gaan.
Hoe kan je 14.400 kWh produceren met een omvormervermogen van maximaal 10 kVA ?
waarom niet ?
Als je op de juiste plek in de wereld woont, zelfs nog veel meer
 

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Berichten
1.562
Waarderingsscore
1.049
Punten
113
Stel nu dat we ons dak vol leggen met panelen, tot we aan 10kVA komen... Dan gaat onze opwekking minstens naar 14.400 kWh per jaar gaan.
Hoe kan je 14.400 kWh produceren met een omvormervermogen van maximaal 10 kVA ?
waarom niet
kva is het max ogenblikkelijk vermogen dat de omvorler kan geven
dus max 10kw of 10kva (wat ongeveer hetzelfde is )geven gedurende 1 uur geeft een opbrengst van 10kwh


hier vorig jaar met omvormer van 3,5kva opbrengst van 5440 kwh
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Oost-West opstelling. De afgelopen jaren heb ik gemiddeld 7.200 (ongeveer) kWh opgewekt, op een 6kVA omvormer, die nooit maar dan ook nooit 5kWpiek heeft gehaald... Dus die kan ik vervangen door een 5kVA omvormer, en er net dezelfde installatie naast plaatsen.
Doordat de panelen een hogere wpiek waarde hebben, heb ik er minder nodig, dus kan ik ze op het dak ernaast perfect bijleggen ;).

En 7.200 + 7.200 = 14.400
Waar wacht je op?

Wel opletten dat je je GSC's (indien je die hebt) niet verliest.
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
geen gsc's dus ik heb niks te verliezen... Waar wacht ik op? Op nen installateur die mij een offerte wil bezorgen :). Ze staan allemaal te springen om nieuwe installaties te plaatsen, maar voor uitbereidingen staan ze blijkbaar niet te springen. Ondertussen 9 proberen contacteren, met 2 contact gehad, 1 plaatsbezoek, 0 offertes ontvangen. En niet allemaal tesamen gecontacteerd... Dus 1 per 1.

Nu, die man van het plaatsbezoek, die krijgt nog wat respijt, die is vorige week langsgeweest, en heeft gezegd dat het wel een week kon duren... Dus ik wacht nog even af. Ik blijf zoeken naar iemand die wel wil komen :)
 

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Berichten
1.562
Waarderingsscore
1.049
Punten
113
geen gsc's dus ik heb niks te verliezen... Waar wacht ik op? Op nen installateur die mij een offerte wil bezorgen :). Ze staan allemaal te springen om nieuwe installaties te plaatsen, maar voor uitbereidingen staan ze blijkbaar niet te springen. Ondertussen 9 proberen contacteren, met 2 contact gehad, 1 plaatsbezoek, 0 offertes ontvangen. En niet allemaal tesamen gecontacteerd... Dus 1 per 1.

Nu, die man van het plaatsbezoek, die krijgt nog wat respijt, die is vorige week langsgeweest, en heeft gezegd dat het wel een week kon duren... Dus ik wacht nog even af. Ik blijf zoeken naar iemand die wel wil komen :)
de installateur van de huidige installatie ?
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
geen gsc's dus ik heb niks te verliezen... Waar wacht ik op? Op nen installateur die mij een offerte wil bezorgen :). Ze staan allemaal te springen om nieuwe installaties te plaatsen, maar voor uitbereidingen staan ze blijkbaar niet te springen. Ondertussen 9 proberen contacteren, met 2 contact gehad, 1 plaatsbezoek, 0 offertes ontvangen. En niet allemaal tesamen gecontacteerd... Dus 1 per 1.

Nu, die man van het plaatsbezoek, die krijgt nog wat respijt, die is vorige week langsgeweest, en heeft gezegd dat het wel een week kon duren... Dus ik wacht nog even af. Ik blijf zoeken naar iemand die wel wil komen :)
de installateur van de huidige installatie ?
zelfs die niet :(. 3 mails, 2 keer telefonisch & iets achter gelaten op de voicemail... Ik zie zijn camionetten regelmatig staan...
 

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Berichten
1.562
Waarderingsscore
1.049
Punten
113
geen gsc's dus ik heb niks te verliezen... Waar wacht ik op? Op nen installateur die mij een offerte wil bezorgen :). Ze staan allemaal te springen om nieuwe installaties te plaatsen, maar voor uitbereidingen staan ze blijkbaar niet te springen. Ondertussen 9 proberen contacteren, met 2 contact gehad, 1 plaatsbezoek, 0 offertes ontvangen. En niet allemaal tesamen gecontacteerd... Dus 1 per 1.

Nu, die man van het plaatsbezoek, die krijgt nog wat respijt, die is vorige week langsgeweest, en heeft gezegd dat het wel een week kon duren... Dus ik wacht nog even af. Ik blijf zoeken naar iemand die wel wil komen :)
de installateur van de huidige installatie ?
zelfs die niet :(. 3 mails, 2 keer telefonisch & iets achter gelaten op de voicemail... Ik zie zijn camionetten regelmatig staan...
briefje achter de ruitenwissen ?

'WILLEN JULLIE AUB OOK BIJ MIJ NOG S KOMEN WERKEN ,
ZAL DE KOFFIE KLAARZETTEN ZELFS MET COOKIE '??
 

MenL

Nieuw Lid
Lid geworden
23 sep 2010
Berichten
91
Waarderingsscore
3
Punten
8
Installatie die 3000KWH opwekt op jaarbasis, kostprijs 3500 euro

Voor mij blijft de conclusie:

--> geen panelen --> direct leggen, niet twijfelen de terugverdientijd is beter geworden, zwakt mogelijks nog wat af bij lagere prijzen, maar dan nog steeds een top investering.
En voor welke (of tot welke) €/Wp is dit dan geldig wil je nog een redelijke TVT hebben? Want de huidige prijzen zijn niet meer deze van enkele maanden geleden (of toch niet bij mij wanneer ik vergelijk met vrienden/familie hun offertes/factuur van pakweg juni/juli/aug). Ik heb natuurlijk nog maar één offerte binnen maar hoor hetzelfde bij iedereen die nu een offerte wil (als ze al willen komen).
Nog een andere vraag, wat is een redelijke €/Wp prijs (max/min)? Ik snap dat dit afhankelijk is van meerdere factoren maar puur als richtlijn. Of is dat te moeilijk?
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Installatie die 3000KWH opwekt op jaarbasis, kostprijs 3500 euro

Voor mij blijft de conclusie:

--> geen panelen --> direct leggen, niet twijfelen de terugverdientijd is beter geworden, zwakt mogelijks nog wat af bij lagere prijzen, maar dan nog steeds een top investering.
En voor welke (of tot welke) €/Wp is dit dan geldig wil je nog een redelijke TVT hebben? Want de huidige prijzen zijn niet meer deze van enkele maanden geleden (of toch niet bij mij wanneer ik vergelijk met vrienden/familie hun offertes/factuur van pakweg juni/juli/aug). Ik heb natuurlijk nog maar één offerte binnen maar hoor hetzelfde bij iedereen die nu een offerte wil (als ze al willen komen).
Nog een andere vraag, wat is een redelijke €/Wp prijs (max/min)? Ik snap dat dit afhankelijk is van meerdere factoren maar puur als richtlijn. Of is dat te moeilijk?
Ik zou zeggen: alles tot 1,5€ per Wp is redelijk en betaalt zichzelf vlot terug.
Maar kies ook een installateur die niet 100% vooraf betaald wil worden... Ik heb 95% betaald na het in bedrijf zetten en 5% na de keuring.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.140
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Installatie die 3000KWH opwekt op jaarbasis, kostprijs 3500 euro

Voor mij blijft de conclusie:

--> geen panelen --> direct leggen, niet twijfelen de terugverdientijd is beter geworden, zwakt mogelijks nog wat af bij lagere prijzen, maar dan nog steeds een top investering.
En voor welke (of tot welke) €/Wp is dit dan geldig wil je nog een redelijke TVT hebben? Want de huidige prijzen zijn niet meer deze van enkele maanden geleden (of toch niet bij mij wanneer ik vergelijk met vrienden/familie hun offertes/factuur van pakweg juni/juli/aug). Ik heb natuurlijk nog maar één offerte binnen maar hoor hetzelfde bij iedereen die nu een offerte wil (als ze al willen komen).
Nog een andere vraag, wat is een redelijke €/Wp prijs (max/min)? Ik snap dat dit afhankelijk is van meerdere factoren maar puur als richtlijn. Of is dat te moeilijk?
Ik zou zeggen: alles tot 1,5€ per Wp is redelijk en betaalt zichzelf vlot terug.
Maar kies ook een installateur die niet 100% vooraf betaald wil worden... Ik heb 95% betaald na het in bedrijf zetten en 5% na de keuring.
Hier was het 100% betaling na indienstname, dus na keuring.
Factuur werd naar de kredietinstelling gestuurd, die betaalden rechtstreeks uit aan firma.
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Installatie die 3000KWH opwekt op jaarbasis, kostprijs 3500 euro

Voor mij blijft de conclusie:

--> geen panelen --> direct leggen, niet twijfelen de terugverdientijd is beter geworden, zwakt mogelijks nog wat af bij lagere prijzen, maar dan nog steeds een top investering.
En voor welke (of tot welke) €/Wp is dit dan geldig wil je nog een redelijke TVT hebben? Want de huidige prijzen zijn niet meer deze van enkele maanden geleden (of toch niet bij mij wanneer ik vergelijk met vrienden/familie hun offertes/factuur van pakweg juni/juli/aug). Ik heb natuurlijk nog maar één offerte binnen maar hoor hetzelfde bij iedereen die nu een offerte wil (als ze al willen komen).
Nog een andere vraag, wat is een redelijke €/Wp prijs (max/min)? Ik snap dat dit afhankelijk is van meerdere factoren maar puur als richtlijn. Of is dat te moeilijk?
Ik zou zeggen: alles tot 1,5€ per Wp is redelijk en betaalt zichzelf vlot terug.
Maar kies ook een installateur die niet 100% vooraf betaald wil worden... Ik heb 95% betaald na het in bedrijf zetten en 5% na de keuring.
Hier was het 100% betaling na indienstname, dus na keuring.
Factuur werd naar de kredietinstelling gestuurd, die betaalden rechtstreeks uit aan firma.
Ik had een afspraak, en dat was 100% na keuring en indienststelling. Maar de brave man belde mij, vertelde dat de keuringsmannen wat vertraging hebben en vroeg of hij al een factuur mocht maken. Doordat hij nu veel meer panelen moet plaatsen had hij wat last met zijn cash flow. Hij wou zijn leveranciers ook snel betalen om zijn volgende leveringen niet in gevaar te brengen.

Ik heb mijn welwillendheid getoond en ja gezegd, maar ook vermeld dat ik ca 5% zou inhouden tot de keuring er is.
 

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Berichten
488
Waarderingsscore
177
Punten
43
Zelfde hier.
10% voorschot bij tekenen offerte - 80% na installatie - 10% na keuring
Bij geen enkele offerte wel aan 1.5€/Wp geraakt, wel met kleine installatie van 8*390Wp & microomvormers. Offertes tussen de €2.5/Wp en 1.8€/Wp, ofwel voor hybride omvormer + optimizers, ofwel micro-omvormers. Uiteindelijk €1.9/Wp betaald.
 

wawadadakawa

Actief Lid
Lid geworden
15 jul 2011
Berichten
446
Waarderingsscore
92
Punten
28
Hier bij laten plaatsen:

*13 panelen van 300wp --> 3.9KWP met micro optimizers
*extra omvormer solar edge 2.2
*solar edge inline meter voor toekomstige aansturing van vanalles en nog wat

4320 euro exl 6% btw --> een 1.11 euro per WP excl BTW dus. Nu in Maart geplaatst en omdat de inline meter er nog niet was pas nu september na installatie daarvan betaald.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan