Terrassen bepalen

• Tags buitenleven nieuwbouw tuin tuinaanleg woning
  • Lid geworden
    14 mei 2025
    Waarderingsscore
    1
    Punten
    3
    Hallo iedereen,

Wij zijn bezig met een nieuwbouw en proberen nu te bepalen waar ons terras of terrassen komen.

Ik denk eraan om aan de achterkant dit is NO-ONO gericht een terras van 4 op 4 aan te leggen, hier zit onze keuken en eetplaats met groot schuifraam, hier zou een tarrestafel komen.

Aan de zijkant zou ik een terras van 7 op 3 aanleggen, dit is ZO-ZZO gericht, hier zit onze living, vast raam, via schuifraam naar dit terras, hier zou onze lounge, ligstoelen en eventueel een kleinere tafel op komen.

Is dit volgens jullie een slimme indeling? Maximale terrasoppervlakte is 40m2. Met het pad tussen de 2 terrassen hebben we samen 40m2 dan.

Floorplanner in bijlage ter indicatie.

Bijlagen

• Huisje.png
      Huisje.png
      215,7 KB · Weergaven: 85
    Dat ziet er goed uit, ja!

Ik persoonlijk zou het terras aan de keuken kleiner maken ten voordele van het terras aan de woonruimte: Het terras van de keuken zal enkel ‘s morgens wat zonlicht krijgen, daar zal je misschien niet veel zitten. Anderzijds, zal je daar de rest van de dag schaduw hebben en mogelijks heb je dat liever?

Het terras aan de woonruimte zal volop zon krijgen in de namiddag. Daar zal je volgens mij het meeste vertoeven(en genieten). Daar zal vermoedelijk ook een parasol en eventueel een luifel komen.

Nog veel veel plezier met de voorbereidingen!

Terras moet ook praktisch blijven.
    Zo in 2 delen, vind ik persoonlijk maar niets.
    3m is ook gewoon te smal

Zoals jullie zien zit ik met het probleem dat ik geen groter terras aan de zijkant kan, het loopt al tot aan de straat, dus dat groter maken zit er niet direct in.

Ik vind dat je een terras moet bekijken in de hele tuin... En vooral naar wat je eigen wensen zijn.
    Als ik kijk naar ons gezin: schaduwmensen (wij zitten niet graag in de zon): Terras aan de woning op N: eten 's morgens en 's middags en zitten op een ligstoel tot 16u. Zalig fris in de zomer.
    Eten 's avonds doen we achteraan de tuin: overkapping van 6x4m. Overdag goed opgewarmd, vloer geeft 's avonds veel warmte af als het donker is. Dat geeft een leuk warmtegevoel.

Loungeset lijkt leuk, maar als ik zie hoe die dingen afgeleefd zijn na 2 zomers buiten kan ik er geen geld aan geven. Als ze dan in de winter ook buiten moeten staan heb je elke 2 jaar een nieuwe set nodig. Overdekt gaat het al veel beter, dan gaat het allemaal veel langer mee.
    Hier zitten we gewoon op comfortabele terrasstoelen als er volk is. We hebben voor onszelf 2 luxe Lafuma's gekocht. (Heerlijk horizontaal 's avonds).
    Maar alles hangt af van je gewoontes!

Hoe wil je de rest van de tuin indelen ?
    Waar zit de voordeur ?

Wettelijk
    Parkeren naast de woning in de zijtuinstrook zal niet toegelaten worden of dit moet vermeld staan in de verkavelingsvergunning.
    Terras ZO komt in de VOORTUINSTROOK ! je zit waarschijnlijk op een hoekhuis, beide straten zorgen ervoor dat je dus 2 voortuinen hebt aan die kant. De wetgeving is daar strenger. Je zal bv je tuin in de voortuinen niet mogen afsluiten met schutsels of hagen tot 2 meter hoog.
    Bijkomend , alhoewel er nergens maten staan vermeld, je terras daar zal niet goedgekeurd worden omdat je op minder dan 1 meter komt van de rooilijn.

Practisch
    Het is een hokje hier en een hokje daar. Zonder enige samenhang en zonder verhaal.
    Het terras dat tegen de ZO gevel ligt is onpractisch, veel te groot en mist alle privacy en geborgenheid.
    Stel jezelf de vraag: ga je daar lekker keuvelen, wijn of biertje drinken terwijl je vlak aan het straat zit ?
    Ik weet niet hoeveel wagens hier gaan rijden maar elke voetganger die voorbijkomt ga meegenieten van jullie babbel.
    Leg dit terras in de tuin ( ik veronderstel dat het grootste deel achteraan de woning ligt)
    Maak daar een cosy hoek waar je lounge kan staan met een vuurkorf en een bijzettafel maar waar je ook in je blootje in de ligzetel de zon kunt vangen. Grote voordeel is dat je ook nog eens de avondzon vangt op dat terrasje . Maak het knus, klein, intiem en gezellig.

Terras aan de eettafel schiet volledig voorbij aan zijn doel. Weerom een vlak waar niets je uitnodigt om de gaan zitten.
    Waarom maak je dit niet even breed zo dat je zowel vanuit de keuken als uit de woonkamer dit terras kunt betreden?
    Het pad dat naar dat ander nutteloos terras gaat is onzin. Laat dat weg, plaats alleen een smalle schoonheidsboord om het gras te kunnen afrijden maar ook om de gevel te vrijwaren van vuil.

Hoe geraak je in de opslag ? Via de zijgevel of via de garage of via een onzichtbare deur ?
    Zet dit op je tuinplan .

Pad van parkeren naar ... ?
    Geen plezant pad. Als je daar met handen vol boodschappen tassen langs loopt heb je geen ellebogen meer want die zijn kapotgeschuurt door de gevel.

Misschien mag ik je aanraden om eens onze website www.vrebosch.be door te nemen

• Leuk
    Waarderingen: DDVL
    PS
    Mijn eerste gesprek voor een ontwerp is vrijblijvend
    Vraag maar eens, er zitten hier een paar die mij over de vloer hebben gehad

Hoe wil je de rest van de tuin indelen ?
    Waar zit de voordeur ?

Wettelijk
    Parkeren naast de woning in de zijtuinstrook zal niet toegelaten worden of dit moet vermeld staan in de verkavelingsvergunning.
    Terras ZO komt in de VOORTUINSTROOK ! je zit waarschijnlijk op een hoekhuis, beide straten zorgen ervoor dat je dus 2 voortuinen hebt aan die kant. De wetgeving is daar strenger. Je zal bv je tuin in de voortuinen niet mogen afsluiten met schutsels of hagen tot 2 meter hoog.
    Bijkomend , alhoewel er nergens maten staan vermeld, je terras daar zal niet goedgekeurd worden omdat je op minder dan 1 meter komt van de rooilijn.

Practisch
    Het is een hokje hier en een hokje daar. Zonder enige samenhang en zonder verhaal.
    Het terras dat tegen de ZO gevel ligt is onpractisch, veel te groot en mist alle privacy en geborgenheid.
    Stel jezelf de vraag: ga je daar lekker keuvelen, wijn of biertje drinken terwijl je vlak aan het straat zit ?
    Ik weet niet hoeveel wagens hier gaan rijden maar elke voetganger die voorbijkomt ga meegenieten van jullie babbel.
    Leg dit terras in de tuin ( ik veronderstel dat het grootste deel achteraan de woning ligt)
    Maak daar een cosy hoek waar je lounge kan staan met een vuurkorf en een bijzettafel maar waar je ook in je blootje in de ligzetel de zon kunt vangen. Grote voordeel is dat je ook nog eens de avondzon vangt op dat terrasje . Maak het knus, klein, intiem en gezellig.

Terras aan de eettafel schiet volledig voorbij aan zijn doel. Weerom een vlak waar niets je uitnodigt om de gaan zitten.
    Waarom maak je dit niet even breed zo dat je zowel vanuit de keuken als uit de woonkamer dit terras kunt betreden?
    Het pad dat naar dat ander nutteloos terras gaat is onzin. Laat dat weg, plaats alleen een smalle schoonheidsboord om het gras te kunnen afrijden maar ook om de gevel te vrijwaren van vuil.

Hoe geraak je in de opslag ? Via de zijgevel of via de garage of via een onzichtbare deur ?
    Zet dit op je tuinplan .

Pad van parkeren naar ... ?
    Geen plezant pad. Als je daar met handen vol boodschappen tassen langs loopt heb je geen ellebogen meer want die zijn kapotgeschuurt door de gevel.

Misschien mag ik je aanraden om eens onze website www.vrebosch.be door te nemen
    Het is inderdaad een terras in de voortuinstrook, maar heb een vergunning voor een omheining tot 2 meter rondom rond, ivm voetgangers, er is totaal geen voetpad in de buurt daar, dus geen inkijk en geen geluister, dit is de reden om daar een terras te leggen.

De opslag zal een tuinhuis worden in de tuin, het parkeren is een carport met daarnaast in het huis zelf nog een garage met deur tussen garage en carport.

Hallo iedereen,

Wij zijn bezig met een nieuwbouw en proberen nu te bepalen waar ons terras of terrassen komen.

Ik denk eraan om aan de achterkant dit is NO-ONO gericht een terras van 4 op 4 aan te leggen, hier zit onze keuken en eetplaats met groot schuifraam, hier zou een tarrestafel komen.

Aan de zijkant zou ik een terras van 7 op 3 aanleggen, dit is ZO-ZZO gericht, hier zit onze living, vast raam, via schuifraam naar dit terras, hier zou onze lounge, ligstoelen en eventueel een kleinere tafel op komen.

Is dit volgens jullie een slimme indeling? Maximale terrasoppervlakte is 40m2. Met het pad tussen de 2 terrassen hebben we samen 40m2 dan.

Floorplanner in bijlage ter indicatie.
    Als je steeds vanuit de keuken/eetplaats via het schuifraam (eerste hindernis: toch iets omslachtiger dan gewoon een deur/deurraam te openen) naar het tweede terras moet wandelen langs hoek huis (tweede hindernis), zal je al snel merken dat je toch quasi altijd op het 4x4 terras zal gaan zitten. Idealiter heb je een raam dat ook als deur fungeert in de keuken, dit vormt de gemakkelijkste weg naar buiten (en je terras).

Zoals al aangehaald, maak een groot terras aan je O-NO gevel (minstens even breed als deze gevel en 3-4m diep). Aan de Z-gevel kan je een mooie voor/zijtuin inrichten (met planten die tegen de vlakke zon kunnen) zodat je een aangenaam zicht naar buiten hebt vanuit de woonkamer. Geen terras dus daar.

Uit mijn persoonlijke ervaring: terras op het zuiden is de hel (bijna letterlijk). Zonder luifel of zeer grote parasol niet te doen in de zomer, enkel prille ochtend of avond. Dus per definitie zit je in de de schaduw/heb je geen rechtstreeks zonlicht meer. Ook aanslag op eender welke plant die je daar zet, gezien zowel de gevel als terrasverharding extra warmte vasthouden en afgeven. Ik kom van een huis met groot terras pal op het zuiden, en woon nu in huis met eenzelfde oppervlakte terras op O-NO zoals bij jou. Veeeeeel aangenamer, en dat was voor mij een absolute meerwaarde.

Uit mijn persoonlijke ervaring: terras op het zuiden is de hel (bijna letterlijk). Zonder luifel of zeer grote parasol niet te doen in de zomer, enkel prille ochtend of avond. Dus per definitie zit je in de de schaduw/heb je geen rechtstreeks zonlicht meer. Ook aanslag op eender welke plant die je daar zet, gezien zowel de gevel als terrasverharding extra warmte vasthouden en afgeven. Ik kom van een huis met groot terras pal op het zuiden, en woon nu in huis met eenzelfde oppervlakte terras op O-NO zoals bij jou. Veeeeeel aangenamer, en dat was voor mij een absolute meerwaarde.
    Dat kan ik bijtreden.
    Ik had vroeger een appartement met een groot terras op het noorden. Zeer aangenaam in de zomer.
    Nu hebben we een dakterras aan de leefruimtes op het zuidwesten en daar zitten we zelden, en sowieso nooit lang wegens veel te warm. Binnenkort plaatsen we verder in de tuin een berging met overdekt terras, open naar het noordwesten.

In ons vorige huis hadden we ook terras op ZO, idd veel te warm, wel lekker voor te zonnen, zijn vandaag naar tuinaannemer geweest en die zou 8 op 3 nemen op NO en een zonneterras van 4 op 3 op ZO dat we onze ligstoelen daar zetten en de rest op NO.

• Leuk
    Waarderingen: DDVL
    😭 😭 😭
    tuinaannemer is geen tuinarchitect.
    Spijtig
    je mist een kans

In ons vorige huis hadden we ook terras op ZO, idd veel te warm, wel lekker voor te zonnen, zijn vandaag naar tuinaannemer geweest en die zou 8 op 3 nemen op NO en een zonneterras van 4 op 3 op ZO dat we onze ligstoelen daar zetten en de rest op NO.
    Ik zou zeker breder gaan dan 3m.
    Zet maar eens een tafel en stoelen op 3m en probeer er maar eens vrij rond te lopen als er volk aan tafel zit.
    Je hebt een tuin. Creer een plaats om te zonnen ergens verder. En zorg voor een praktisch goed bruikbaar terras.

Je hebt een tuin. Creer een plaats om te zonnen ergens verder. En zorg voor een praktisch goed bruikbaar terras.
    Dit is goed advies!
    Zonneterrasje ergens in je tuin
    3m is inderdaad te weinig voor een tafel en stoelen langs beide kanten. Zeker omdat je aan 1 kant tegen je huis aan zit.
    😭 😭 😭
    Spijtig
    je mist een kans
    En dit is nog beter!

😭 😭 😭
    Spijtig
    je mist een kans
    Ik vind het ook een mooi aanbod, ik zie echter wel dat je in de provincie Antwerpen woont en ik zelf in West-Vlaanderen.

Advies van een groter terras ben ik het ook mee eens, heb eens met al jullie adviezen opnieuw nagedacht, we gaan voor een groter terras op NO ivm warmte tegenwoordig en een klein zonneterras voor de ligstoelen en men vrouw haar ei stoel.

Ik zou liever geen terras in de tuin ivm wanneer we ooit minder te been zijn we alsnog makkelijk op het 2de terras geraken vanaf de woning.

Deuren etc staan er ook op, wel een belangrijk punt, het schuifraam is zonder opstaande rand, het is volledig verzonken en gelijk met de vloer gemaakt.

Bijlagen

• Scherm­afbeelding 2025-05-15 om 06.11.47.png
      Scherm­afbeelding 2025-05-15 om 06.11.47.png
      238,5 KB · Weergaven: 28
    😭 😭 😭
    Spijtig
    je mist een kans
    Ik vind het ook een mooi aanbod, ik zie echter wel dat je in de provincie Antwerpen woont en ik zelf in West-Vlaanderen.

Advies van een groter terras ben ik het ook mee eens, heb eens met al jullie adviezen opnieuw nagedacht, we gaan voor een groter terras op NO ivm warmte tegenwoordig en een klein zonneterras voor de ligstoelen en men vrouw haar ei stoel.

Ik zou liever geen terras in de tuin ivm wanneer we ooit minder te been zijn we alsnog makkelijk op het 2de terras geraken vanaf de woning.

Deuren etc staan er ook op, wel een belangrijk punt, het schuifraam is zonder opstaande rand, het is volledig verzonken en gelijk met de vloer gemaakt.
    Als je zo sukelt dat je niet meer enkele meters verder in een tuin raakt, dan ga je wss ook uitkijken naar een woonomgeving zonder tuin (onderhoud) en zonder trappen.
    Dat zijn toch rare beslissingen. Iets niet doen omdat je eventueel later.... ik zou de komende decennia als uitgaanspunt nemen om je woning en tuin in te richten.
    En als dat dan toch zo is, dan pas je de situatie aan.. het gaat hier over een klein stukje waar je een ligbed zou plaatsen, kan eventueel gewoon op het gras, of een houten dekje op paar balken...

@ThomasVdb90 : ik zal het voor @lukanar zeggen: Je bent hier nog een nieuw lid, dus je zal het nog niet gelezen hebben, maar Luk rijdt gans België rond. Baat het niet, dan schaadt het niet. Wil je er nie mee verder, ben je een paar uur tijd kwijt, maar heb je wel een leuke babbel en misschien wel info opgedaan...

Let in dat geval dan maar goed op de opbouw en afwatering van je terras, of je krijgt gegarandeerd problemen aan je schuifraam.

Let in dat geval dan maar goed op de opbouw en afwatering van je terras, of je krijgt gegarandeerd problemen aan je schuifraam.
    Jep. Dat is een aandachtspunt. mogelijks is dit interessant: https://www.aco.be/fileadmin/aco_be...ngscase_BFL_NL_low.pdf?fileVersion=1637053003

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
    Aangemaakt door
    Laatste reactie
    Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan