• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Terrasplanken als deur - rubberfolie

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.067
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
De tuindeuren hebben een nieuwe voorzijde nodig.
Ik heb hier nog Ipé terrasplanken liggen, 14.5 breed en 2.1 dik.
't Idee is om de fronten te verwijderen, de balken te schuren en te behandelen, daarover een zwarte folie en daarop de planken.

- met wat kan ik die balken best beschermen, wetende dat ze niet zichtbaar zijn dus het uitzicht geeft niet ?
- kan ik rubber vijverfolie gebruiken tussen balken en planken ?

Deze foto is om een idee te hebben, de planken staan niet recht en exact maar de spleten zijn ongeveer 2 cm.
Ik zou de spleten veel kleiner kunnen nemen en links en rechts een smalle plank (2x4cm) om tot de juiste breedte te komen maar op zich lijkt dit wel ok ?

deur-1.jpg
 

Bijlagen

  • deur-1.jpg
    deur-1.jpg
    433,1 KB · Weergaven: 0

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Balken beschermen : welk product maakt niet veel uit imho, ze gaan toch geen water zien?

Vijverfolie kan, maar als ik het goed voorheb en als je grote 'spleten' laat tussen de afwerklatten, ga je wel zien dat hier vijverfolie tussen zit. Dus ofwel kleinere spleten, ofwel een andere onderlaag, ofwel kleinere stukjes lat aan de zijkant.

Ikzelf zou me meer zorgen maken over het kromtrekken van die planken, maar daar weet ik al helemaal niets van
teeth_smile.png
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.067
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Met vijf planken kom ik aan die spleet van 2 cm.
Van op een normale afstand is dat geen probleem vind ik zo en door de plaats van het tuinhuis gaat er geen enkele bezoeker met zijn neus opstaan 
regular_smile.png


Aan wat denk je wanneer je spreekt van andere mogelijkheden als onderlaag ?

Twee smalle latjes aan de buitenkant toevoegen en dan heel smalle spleten geeft denk ik meer kans dat wat werken van het hout een minder mooi beeld geeft (bij een deur zal dat meer opvallen dan de planken van een terras) ?

Ik heb de spleten even exact op 2 cm geregeld en vanop een afstand geeft dat dan dit:

deur-1_0.jpg


Ipé is een vrij stabiele houtsoort (dat uiteraard ook nog altijd in zekere mate 'werkt', vooral vrij grote verschillen in de breedte tussen droge en natte periodes) en ik zou dan elke plank met 3x2 schroeven vastmaken.

De balken binnenin zijn nog in goede staat (goed opgeschuurd), de houtsoort ken ik niet.
Omdat de platen weg gaan heb ik driehoeken gefabriceerd zodat de kader niet zal vervormen.

deur-2.jpg


 

deur-3.jpg


 

Maar welk product zou het best beschermen op lange termijn (zonder opnieuw te behandelen) wetende dat het uitzicht geen belang heeft: trapvernis, bootvernis (al dan niet epoxy), houtteer, lijnolie (écht gekookte) opgewarmd aangebracht of iets anders, specifiek voor constructiehout ?

 
 

Bijlagen

  • deur-1.jpg
    deur-1.jpg
    488,2 KB · Weergaven: 0
  • deur-2.jpg
    deur-2.jpg
    301,8 KB · Weergaven: 0
  • deur-3.jpg
    deur-3.jpg
    166,2 KB · Weergaven: 0

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Op ipé moet je niets meer doen.

Dat zal, zelfs onbehandeld, met gemak je kinderen overleven.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Als dat allemaal ipe is , moet dat niet behandeld worden tegen nat, beestjes en vorst en onweer.

Zo'n schone deure en daar ga jij zwarte plastiek achterhangen voor het zicht schoner te maken ? 

Das zoals nen lambourghini met de nafststop van een ford tanus op ( en die passen daar op )

Je planken zijn 21 mm dik. Frees in de lange zijde een groef van 2mm dik en 3 à 4 mm diep.

Haal in de ijzerhandel T - metalen latten van 2cm breed en 1.2 cm diep en 2 mm dik. Je pakt een plank, je slaat lijmt die T erin ( middenste been naar binnen , en lijm de andere lat er over en zo verder. 

Zie onze werfateljee hier ergens rondzweven, de trap daar is zo gemaakt met IPE en Metalen T profiels.

 
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.067
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Het Ipé blijft zoals het is, zo heb ik ook het terras rond mijn vijver gemaakt.
En ja, dat zou moeten heel lang meegaan.
Daarom juist dat ik nu de onderliggende balken van die deur wil behandelen op de meest beschermende manier.
Dat is echter géén Ipé ! 
Wel een soort hardhout maar bijlange niet de duurzaamheid van Ipé.

Deze deuren zijn hier ooit bij de vorige eigenaar op maat gemaakt geweest.
Fotoke van die schone deur:
deur-4b.jpg


En nee, plastiek komt er niet achter, ik dacht aan rubberfolie, die is UV-bestendig.

Metalen latten in gefreesde gleufjes is een idee - aluminium dan want verroeste ijzers zoek ik niet echt - een freesmachine heb ik evenwel niet.

Maar dus de hoofdvraag blijft welk product éénmalig aanbrengen om de onderliggende balken langdurig te beschermen ?
 

Bijlagen

  • deur-4b.jpg
    deur-4b.jpg
    157,9 KB · Weergaven: 0
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan