Terrasopbouw voor keramische tegels

• Tags tegels
  • Raihne

Nieuw Lid
    Lid geworden
    20 mrt 2017
    Waarderingsscore
    2
    Punten
    8
    Beste,

Ik heb al wat topics doorgelezen maar ik vind geen antwoord voor onze situatie.

We hebben een verhoogd terras waar we de basis door onze tuinaannemer hebben laten leggen toen heel onze tuin opnieuw is aangelegd. De opbouw is 20cm betonpuin en 15cm chape. Ondertussen ligt het er 3 jaar en zit er prima uit, geen barsten of verzakkingen en met afwatering.

We hadden 5cm voorzien tegenover de dorpel van de deur, dan dachten we dan hebben we nog keuze wat te doen.

Momenteel gaat onze voorkeur naar vlonderplanken, keramische tegels, of een combinatie van beide.

Nu bij de laatste 2 zouden we keramische tegels van 2 of 3cm tot op 5cm moeten krijgen, dus 2 of 3cm ophogen. Met tegellijm gaat niet dus hoe dan best wel?

Ter info de drainage is top. Zelfs bij stortbuien is en na 5 minuten geen water te bespeuren.

Laatst bewerkt:
    Hoe zit het met je waterkering in de muur? Is hier rekening mee gehouden als ik lees 5cm tov de dorpel…

Hoe zit het met je waterkering in de muur? Is hier rekening mee gehouden als ik lees 5cm tov de dorpel…
    Ook allemaal rekening mee gehouden door de aannemer. Dus technisch is dit volgens mij perfect uitgevoerd.

Optie1: Ik heb bijvoorbeeld gelezen dat je buiten egalisatie hebt, maar dit is dan weer niet waterdoorlaatbaar. Maar om dit dan te gaan leggen op iets wat prima draineert lijkt me een heel slecht idee.

Optie2: ik kan in de chape slijpen om hem te verlagen, en dan terug 5cm ophogen, maar het is 50m². Maar ook wel veel werk + 2,5 kuub chape terug aanvoeren.

Optie3: hoop ik dat jullie een beter idee hebben 😅

Misschien iets van het principe van Schlüter-TROBA-STELZ-DR gebruiken?

zeker dat er chape op ligt?
    Want chape is minimum 200 kg cement op 1 m³ zand en is NIET waterdoorlatend .
    Stabilisé daarentegen wel , want maximum 150 kg cement.

Als je met een zachte borstel er over gaat , heb je dan stof, kruimels ?
    Zie je een afgetrokken oppervlak of is deze afgespaand?

Als het stabilisé is, kan je met chape verder werken maar deze heeft minstens 5 cm dikte nodig om uit te harden.
    Eigenlijk is hier de fout gemaakt dat je voorlopige afwerking te hoog ligt.
    Om nu chape nog aan te brengen heb je 5 cm nodig + 2 cm van je tegel + xxmm van je lijmbed + yymm van je ontkoppelingsmat aka drainmat. ( ontkoppelingsmat en drainmat alleen noodzakelijk onder bepaalde voorwaarden)

Vlonderplanken of terras planken
    23 mm plankdikte + 64mm balkdikte = 87mm hoogte.
    JE hebt wel het voordeel dat je met deze opbouw hoger mag uitkomen dan je waterkering

Misschien iets van het principe van Schlüter-TROBA-STELZ-DR gebruiken?
    Ok dat klinkt wel interessant. Lukanar had nog wel een goede opmerking dat het waarschijnlijk stabilisé moet zijn en geen chape.

Ik heb wel opgezocht dat je bijvoorbeeld wel een primer op de stabilisé kan zetten om te fixeren en dan met de ringen de tegels verlijmen? Dus best 4 ringen op de hoeken en 1 in het midden, zeker voor grotere tegels zoals 80x80 en 1mx1m? En die van 1m best 9 ringen?

Nog 2 vragen hier rond:
    1) Kan je met de ringen, omdat je dan ook een soort van tegeldrager creëert nog voegen, of laat ik gewoon een open voeg van minimum 3mm?
    2) zou je met dikbed of dunbed lijm werken?

zeker dat er chape op ligt?
    Want chape is minimum 200 kg cement op 1 m³ zand en is NIET waterdoorlatend .
    Stabilisé daarentegen wel , want maximum 150 kg cement.

Als je met een zachte borstel er over gaat , heb je dan stof, kruimels ?
    Zie je een afgetrokken oppervlak of is deze afgespaand?

Als het stabilisé is, kan je met chape verder werken maar deze heeft minstens 5 cm dikte nodig om uit te harden.
    Eigenlijk is hier de fout gemaakt dat je voorlopige afwerking te hoog ligt.
    Om nu chape nog aan te brengen heb je 5 cm nodig + 2 cm van je tegel + xxmm van je lijmbed + yymm van je ontkoppelingsmat aka drainmat. ( ontkoppelingsmat en drainmat alleen noodzakelijk onder bepaalde voorwaarden)

Vlonderplanken of terras planken
    23 mm plankdikte + 64mm balkdikte = 87mm hoogte.
    JE hebt wel het voordeel dat je met deze opbouw hoger mag uitkomen dan je waterkering
    Lukanar,

Bedankt voor je reactie, dan gaat het inderdaad stabilise zijn, want zelfs met de stortbui van dit weekend blijft er niets op staan, alles loopt gewoon direct weg. Het kruimelt wel een beetje, maar ik vermoedde wel dat dit ook komt omdat het er al 3 jaar ligt. Ik ben er vorig jaar rond deze periode ook even met de borstel over gegaan en dan heb je terug een mooi "glad" oppervlak, zonder scheuren, putten, ... Ze hebben dit toen met een rij afgetrokken, niet gespaand.

Het voorstel voor chape te gebruiken leek mij ook de logische oplossing, maar dan wordt het weer niet "waterdoorlaatbaar". Wat vind je van het voorstel van Disco Stu om met Schlüter-TROBA-STELZ-DR ringen te werken. Eerst de ondergrond fixeren en dan heb je een beetje het beste van allebei zou ik denken? Hogere verlijming (2-3cm), geen voegen, dus waterdoorlaatbaar en dan kan het water via de stabilise weg?

Voor de vlonderplanken heb je nu tegenwoordig ook al "ultra-lage" aluminium onderprofielen van 20-25mm. Hier moet dan wss nog wel iets van een rubber onder zodat het niet rechtstreeks op de stabilise ligt, maar dan kom ik normaal wel onder de 5cm uit.

Laatst bewerkt:
    als je keramische tegel gaat leggen is dit terras NOOIT waterdoorlatend .
    En die troba .... geen meningover
    vlonderplanken op een aluminium frame ... god beware me, das zoals ne rolls royce moter in een 2 pk steken en denken dat dit goed komt.

Met een houten terras mag je boven de waterkering komen want de planken en balken STOTEN NIET TEGEN DE GEVEL

zeker dat je de juiste topics hebt gelezen ? :ROFLMAO: :ROFLMAO:

als je keramische tegel gaat leggen is dit terras NOOIT waterdoorlatend .
    En die troba .... geen meningover
    vlonderplanken op een aluminium frame ... god beware me, das zoals ne rolls royce moter in een 2 pk steken en denken dat dit goed komt.

Met een houten terras mag je boven de waterkering komen want de planken en balken STOTEN NIET TEGEN DE GEVEL

zeker dat je de juiste topics hebt gelezen ? :ROFLMAO: :ROFLMAO:
    Oei, is er een reden waarom je geen composieten vlonderplanken op een alu frame mag leggen? Daar volg ik niet zo goed?

Uitzetting
    houten terrasplanken zet uit in de breedte maar composiet planken zetten uit in de LENGTE .
    En aluminium heeft dan nog eens een ander uitzettingscoïfficient dan composiet .

Uitzetting
    houten terrasplanken zet uit in de breedte maar composiet planken zetten uit in de LENGTE .
    En aluminium heeft dan nog eens een ander uitzettingscoïfficient dan composiet .
    Bedankt voor de waarschuwing, maar zolang je de voorschriften volgt zie ik hier toch weinig problemen in
    • 1mm per meter plank uitzet (afhankelijk van het weer)
    • maximum 35 cm hart-op-hart
    • massief of Co-extrusion planken
    • ventilatie
    • planken op de juiste plaats fixeren
    • - ...

Ik maak me meer zorgen over de tegels zelf. Ik ben me er van bewust dat de stabilise die er ligt niet correct is om keramische tegels op de leggen en ik zou liefst maar 1 keer herbeginnen. Dus voor zover ik begrijp:
    • ik slijp/kap weg tot een goeie 5cm
    • vervolgens Chape of drainagemortel (minstens 5cm)
    • Laten uitdrogen
    • Keramische tegels dubbel verlijmen met correcte flex lijm
    Maar dan?
    • Polymeervoeg of Flexvoeg?
    • Uitzettingsvoeg bij groter dan 5x5?

die 1 mm per lopende meter ???
    Heb bij expertise's toch al een paar keer uitzettingen van 4 tot 6mm per lopende meter gezien.

drainagemortel masjeert niet met keramische , die mortel hecht niet.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan