• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Terrasaanleg

Lid geworden
12 mei 2020
Waarderingsscore
0
Punten
0
We hebben het plan opgevat om onze tuin, die momenteel uit niet meer dan een hobbelig grasperk en wat onkruid bestaat, helemaal opnieuw aan te leggen.
Een bevriende tuinman heeft op basis van een aantal Pinterest-foto's en de afmetingen van onze tuin een conceptvideo uitgewerkt, waarvan je via de onderstaande link een fragment kan je bekijken:

Video op youtube

terras_1.png

We zijn heel enthousiast over dit concept, maar iets minder over de realisatie ervan. Het ontwerp gaat immers toch wel wat verder dan een "simpel" terrasje aanleggen, met de niveauverschillen en de uiteenlopende materialen.
Het liefst zouden we professionele hulp inroepen, maar gezien het prijskaartje van de volledige heraanleg is dat geen optie.
We moeten dus zelf de handen uit de mouwen steken.
En dus heb ik de afgelopen weken uitgebreid de tijd genomen om You Tube video's, artikels en forumdiscussies te bestuderen.
Hieronder probeer ik te beschrijven wat ik geleerd denk te hebben.
Maar over veel dingen ben ik nog lang niet zeker van mijn stuk, dus tips en advies van mensen met meer kennis van zaken zouden we enorm op prijs stellen. 
teeth_smile.png

1. Voor het betegelde terras denken we aan de volgende constructie (van onder naar boven):
  • 30cm aangetrild betonpuin
  • 10cm split
  • worteldoek
  • kunststof tegeldragers
  • betontegels, 60 x 60cm

Het is de bedoeling dat de ondergrond van het terras op dezelfde hoogte ligt als het maaiveld van de tuin en dat het tegeloppervlak hier dus een 10 à 15 cm bovenuit komt.
Openstaande vragen:
  • Voorlopig voorzien we geen verharding van de ondergrond (stabilise, beton). Is dat verstandig?
  • Voorlopig voorzien we geen bijkomende afwatering en willen we tegels volledig waterpas plaatsen. We gaan ervan uit dat het hemelwater door de open voegen en de poreuze ondergrond weg kan.
    Is dat verstandig?
    Als we toch stabilise of beton zouden moeten leggen, wordt afwatering wellicht belangrijker.
  • Om ongedierte onder het terras te voorkomen, willen we nog iets van boordsteen voorzien aan de open zijden van het terras.
    Een simpele oplossing zou zijn om hiervoor de betonnen terrastegels doormidden te slijpen en deze met de lange kant in een geul te zetten en met wat stabilisé vast te zetten.
    Is dat een goed plan?
  • Momenteel voorzien we dat het terras opzij tot tegen de schutting en achteraan tot tegen de bestaande achtermuur in baksteen komt.
    Is dit verstandig of later we beter een 40-tal cm tussen?
    Ik heb nog geen zicht op de aanwezige fundering van deze bestaande constructies.

2. Voor het houten terras denken we aan de volgende constructie (van onder naar boven):
  • 20cm aangetrild betonpuin
  • worteldoek
  • balkdragers, betonnen (?)
  • dragende balken in geïmpregneerd grenen o.i.d.
  • afwerking in houtcomposiet, bevestigd met clips

Het is de bedoeling dat de ondergrond van het terras op dezelfde hoogte ligt als het maaiveld van de tuin en dat het plankenoppervlak hier dus een 10 à 15cm bovenuit komt.

Openstaande vragen:
  • Voorlopig voorzien we geen verharding van de ondergrond (stabilise, beton).
    Is dat verstandig?
  • Voorlopig voorzien we geen afwatering, behalve een hellingsgraad van de houten constructie van ca. 2cm per meter in de richting van de tuin.
    Is dat voldoende?
  • Om ongedierte onder het terras te voorkomen, willen we nog iets van afsluiting voorzien aan de open zijden van het terras. We denken eraan om deze opening af te werken met een plank van hetzelfde composiethout als het terrasoppervlak, gemonteerd tot net boven het maaiveld.
    Aan de binnenzijde hiervan zouden we dan een roestvrij gaas bevestigen en dit een 30-tal cm ingraven.
    Volstaat dit?
  • We zijn er nog niet uit hoe we de verticale palen voor de pergola het best in de grond verankeren (paalanker, betonpoer, ...). De palen aan de achterzijde zouden de we eventueel ook aan de bestaande bakstenen muur vastmaken.
    Is dat verstandig of net een risico?

3. De zitkuil tussen de twee terrassen is voor ons de grootste uitdaging.
Het is de bedoeling dat de bodem van deze kuil een stuk onder het maaiveld van de tuin ligt en dus nog eens iets lager dan het oppervlak van de twee verhoogde terrassen.
Idealiter kunnen de muurtjes rond de zitkuil gebruikt worden om op te zitten.
We maken ons echter zorgen dat, als we de kuil te diep zouden maken, we problemen kunnen ondervinden met de afwatering en/of zijdelings druk op de wanden.

Ondanks urenlange zoektochten online heb ik er nog geen vertrouwen in dat ik weet hoe dit deel van het project het best aan te pakken qua fundering, waterkering, afwatering, materiaalkeuze etc.
Een constructie van de wanden en de traptreden met bielzen en L-elementen in beton lijkt op het eerste gezicht het gemakkelijkste, maar dat is niet echt de stijl die we voor ogen hadden.
Voor de bodem is het voornaamste dat er geen water in de kuil komt te staan.
Desnoods leggen we gewoon een laag kiezels, zonder verdere verharding, al heeft dat niet onze voorkeur.

Ik wil jullie bij voorbaat bedanken voor alle adviezen!

Bijlagen

• terras.png
    terras.png
    630,6 KB · Weergaven: 6
Waar gaan jullie eigenlijk zitten ?

Op nog geen scheet groot zie ik een eetterras, een zitkuil , een overdekt terras en dan een reuzeschommel. 

Netjes allemaal geknipt en geplakt , tegen elkaar  zonder enige samenhang, zonder enige overgang, zonder samenhorigheid , zonder verhaal. 

Er moest veel in want we weten niet waar het gezellig wordt. En kijk eens wat  ik allemaal kan.

Dit is voor mij een perfecte demotuin om je skills te laten zien op een opentuinenbeurs . 

Begot het schommelbed staat  zelfs met de rugleuning gericht naar het overdekt loungeterras !!

Denk dat je eens moet werken met de gom, correctie deleteknop, en wat MEER belevening erin steken met wat MINDER .

Sorry, ik vrees dat ik het concept ook niet goed begrijp. Misschien toch eens nadenken of je de 4 verschillende zitfuncties niet wat meer kan combineren?

Je hebt zo te zien een lang stuk tuin en alles zit precies achteraan op elkaar geduwd met een wildernis waar je doormoet. 

Ik zou het terras met de tuintafel dichter bij het huis brengen dat je makkelijk over en weer kan binnen voor eten/drinken. 

Achteraan kan je dan een privégedeelte voorzien met je schommel en overdekte lounge dat je dan afsluit met een haagje zodat je daar 100% privé zit.

Onderschat de zon ook niet, buiten die loungeplaats heb je nergens schaduw. Een boom op een strategische plaats kan al veel verkoeling brengen op de dagen dat je echt wil buiten zitten.

Bedankt voor jullie reacties en adviezen!

We hebben inderdaad een langwerpige tuin (ca. 35 x 10,4m).
Aan de achtergevel van het huis hebben we al een betegeld terras, maar het is er echt niet gezellig zitten.
Dit terras en het eerste deel van de tuin liggen al redelijk vroeg op de namiddag in de schaduw van de omliggende huizen, en er is ook veel achtergrondlawaai van de straat en de handelszaak naast de deur.
Achteraan in de tuin is het in vergelijking veel rustiger en ook zonniger. Daarom hadden we gevraagd om vooral daar nieuwe zitruimtes in te tekenen.
De tussenliggende oppervlakte is inderdaad grotendeels ingevuld met groen, om van de achtertuin nog meer een afgeschermde oase van rust te maken. Halfweg de tuin ga ik ook een paar (lage) boompjes voorzien, zoals hierboven gesuggereerd.
Dichter bij het huis behouden we ook nog een stukje grasperk waar de kinderen op kunnen spelen.
Links achteraan is het enige plekje in onze tuin waar tot 's avonds laat de zon valt.
Het betegelde terras is dus ideaal om van de namiddag- en avondzon te genieten.
De struiken en boompjes zullen ook zo ingeplant worden dat ze de lichtinval niet blokkeren. De andere hoek zit na de middag sowieso voor een stuk in de schaduw van de schutting.
Het lijkt ons dus wel een logische plek voor de overdekte lounge.

De schommel staat er al jaren. Zolang de kinderen er nog af en toe gebruik van maken, blijft dat ook gewoon een schommel.
De eventuele transformatie tot een schommelbed is dus pas voor later. Mogelijk halen we hem op termijn wel gewoon weg.
Ik vind de suggestie om de loungeplek nog meer af te schermen met een haag wel interessant.

Ik begrijp de opmerkingen hierboven dat er in het plan wat veel op een kleine oppervlakte samenkomt, zeker omdat onze tuin op zich best wel groot is.
Dit is echter wel degelijk waar we naar op zoek zijn: een zonnig terras én een gezellig schaduwplekje, allebei ver achteraan de tuin en afgeschermd van de drukte vooraan.
Enkel de zitkuil valt misschien wat klein uit, maar we vinden het wel een mooi onderdeel van het ontwerp, als overgang tussen de twee terrassen. 

Ik apprecieer alle input over het ontwerp, maar hoop daarnaast ook nog wat feedback te kunnen krijgen over de praktische realisatie die ik mijn eerste post schetste.
Mijn vrouw is minstens even gecharmeerd door het ontwerp als ik, dus ik denk wel dat dit het uiteindelijk zal worden ...
Misschien dat ik voor de zitkuil nog een ander alternatief kan bedenken, maar in afwachting wil ik de werken graag al beginnen plannen volgens het huidige ontwerp.

We hebben jullie feedback nog eens laten bezinken en hebben het ontwerp uiteindelijk inderdaad vereenvoudigd.
De schommel zullen we uitgraven en verplaatsen naar het grasveldje bij onze achtergevel. Daar zullen de kinderen er meer geniet van hebben.

De zitkuil laten we ook vallen. Die was sowieso wat te klein om echt te dienen als zitplaats. Achteraan de tuin behouden we dus enkel het betegelde terras in de zonnigste hoek en de pergola in de andere hoek.
We beginnen onze werken met het betegelde terras. In plaats van betontegels zullen we volkeramische tegels gebruiken.
Het plan blijft wel om met verstelbare tegelsdragers te werken. Ik weet dat dat minder gebruikelijk is dan een "klassieke" opbouw, maar ik zie toch verschillende voordelen. Niet in het minst het feit dat ik als onverbeterlijke perfectionist zoveel tijd kan nemen als ik nodig heb om elke tegel perfect te leggen.
Anders ga ik toch blijven sakkeren over die ene tegel die niet helemaal pas ligt, of die voeg die niet perfect gelijk is ... Dan liever een meer tijdrovende, en mogelijk duurdere aanpak, waar ik achteraf wel tevreden over ga zijn. 

Mijn belangrijkste vraag op dit moment is of de opbouw die ik in gedachten heb - 30cm aangetrild betonpuin, 10cm split, worteldoek, tegeldragers - volstaat? Of dat ik toch beter stabilisé voorzie? 
Volgens de twee tegelhandelaars waar ik al aangeklopt heb, is dat niet nodig, maar ik weet niet of ik daarop mag vertrouwen. Als het enigzins kan, zou ik het veel liever zonder doen, maar als het toch echt moet, dan moet het. 
Nog een bijkomende vraag.
Heeft er iemand ervaring met het e_base systeem van Mirage?
Het verschil met gewone tegeldragers is dat de tegels niet rechtstreeks op de dragers komen, maar op een kunststof platform, dat op de dragers vastklikt.
Naast een betere verdeling van de belasting lijkt het grootste voordeel me dat je worteldoek meteen onder de tegels kan leggen (minder ophoping van afval onder de tegels, geen doorgang voor spinnen, etc.)

terras2.png
https://youtu.be/ol5gex0awVc

Bijlagen

• terras2.png
    terras2.png
    1,5 MB · Weergaven: 2
Je opbouw :
30cm aangetrild betonpuin, 10cm split, worteldoek, tegeldragers - volstaat?

Komt hier een helicopter te landen ?

Deze opbouw is alleen maar noodzakelijk voor zware belasting , auto's, vrachtwagens, parkeerplaats of voor een helicopter op te zetten. Of het kan natuurlijk zijn dat je op moeras bouwt maar die indruk had ik niet . 

Graaf alles uit tot -15 cm , aandrillen van de bodem . 15 cm stabilisé aandrillenen en op afschot aftrekken , 4 cm zand afgereid. Tegels koud straten ! Je perfectionisme gaat je dankbaar zijn omdat je elke tegel die allemaal even dik is op een vlak afgestreken bedding gaat leggen. Met tegeldragers gaat je draaien als zot om alles in het vlak te houden. 

Foutje ? Tegel eruit een beetje zand toevoegen en op hoogte tikkeren.

Tegeldragers of ze nu me of zonder platform, of nu met of zonder worteldoek zijn. HEBBEN ALTIJD SPINNEN EN ONGEDIERTE EN ZAND EN VUIL ! 

Wil je geen vuil en spinnen onder de tegels dan zal je deze koud of in lijmbed of in een mortelbed moeten straten.

PS .

Je plan is nog steeds niet top en nog meer een kleuteroefeningen van knip en plakwerk.

Ik zit niet graag tegen die bakoven van betonplaten of in een hoekje gepropt tegen en bakstenen muur . Toegangspaadje mooi in het midden en naar waar leidt dat ? Naar een dode muur , zelfs op d ekruising gebeurt er niks . 

Zie je  al zitten , ene links en de andere op het schaduwterras . En dan nog overwegen : we zijn met 4 , ha dan kunnen we op het schaduwterras , o met 8 we moeten op het zonneterras. Begot maakt dit even groot al minstens . en waarom werk je niet uit het midden? Enkele planten tegen die haakse muren of een vaste bank ? 

Getekend door een tuinman ? 

Hopelijk is zijn aanleg toch iets beter  met wat meer body en verhaal. 

Weet je , misschien moet je hieronder eens kijken naar voorbeeldjes van tuinen en foto's maar ik vrees dat ik met de groffe borstel en recht voor zijn raap ga zijn. 

Ik ben mee met Luk, en eerder commentaar. Ik zie het gewoon niet, geen samenhang, maar vooral ook geen doel.

Wat wil je bereiken? Voor wat ik in je berichten lees, wil je beter gebruik maken van de ruimte die je tuin biedt, en dan met name van de rust die je achterin je tuin vindt.

Ga daar dan mee aan de slag. Je zoekt dus een rustige plek, achterin de tuin, waar je kan genieten. Wat zon als ie niet te warm is, wat schaduw in de zomer. Als je graag dat beton met een vlonder combineert, gaat dat ook prima in 1 terras. Dat is meer een van de latere keuzes. Denk in eerste instantie misschien meer na over hoe je daar zit. Wat zie je om je heen? Wat wil je zien? Waar is de zon? Welke beplanting is er, en welke zoek je? Waarop zie je jezelf zitten? Of liggen?

Pak een stoel, en ga gewoon eens een tijdje op die plek zitten, dan komen de antwoorden waarschijnlijk vanzelf.

Maar de kans dat 2 terrassen naast elkaar aan de uiteinden van je perceel overeenkomst met je echte wensen en doelen schat ik klein in.

aartwessels zei:
Ik ben mee met Luk, en eerder commentaar. Ik zie het gewoon niet, geen samenhang, maar vooral ook geen doel.

Wat wil je bereiken? Voor wat ik in je berichten lees, wil je beter gebruik maken van de ruimte die je tuin biedt, en dan met name van de rust die je achterin je tuin vindt.

Ga daar dan mee aan de slag. Je zoekt dus een rustige plek, achterin de tuin, waar je kan genieten. Wat zon als ie niet te warm is, wat schaduw in de zomer. Als je graag dat beton met een vlonder combineert, gaat dat ook prima in 1 terras. Dat is meer een van de latere keuzes. Denk in eerste instantie misschien meer na over hoe je daar zit. Wat zie je om je heen? Wat wil je zien? Waar is de zon? Welke beplanting is er, en welke zoek je? Waarop zie je jezelf zitten? Of liggen?

Pak een stoel, en ga gewoon eens een tijdje op die plek zitten, dan komen de antwoorden waarschijnlijk vanzelf.

Maar de kans dat 2 terrassen naast elkaar aan de uiteinden van je perceel overeenkomst met je echte wensen en doelen schat ik klein in.

Awel , beter kan ik het ook niet zeggen. 

Meer nog, met deze basis , zie ik zo voor me de schetsen die ik teken en dat groeit .

De pech is wel:

ik vertik het om hier gratuit tuinschetsen te maken , daarvoor kun je me wel contacteren via onze website www.vrebosch. be

en ... ik schets gans de tuin, want die begint bij de deur 
biggrin.gif

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan