We hebben het plan opgevat om onze tuin, die momenteel uit niet meer dan een hobbelig grasperk en wat onkruid bestaat, helemaal opnieuw aan te leggen.
Een bevriende tuinman heeft op basis van een aantal Pinterest-foto's en de afmetingen van onze tuin een conceptvideo uitgewerkt, waarvan je via de onderstaande link een fragment kan je bekijken:
Video op youtube
We zijn heel enthousiast over dit concept, maar iets minder over de realisatie ervan. Het ontwerp gaat immers toch wel wat verder dan een "simpel" terrasje aanleggen, met de niveauverschillen en de uiteenlopende materialen.
Het liefst zouden we professionele hulp inroepen, maar gezien het prijskaartje van de volledige heraanleg is dat geen optie.
We moeten dus zelf de handen uit de mouwen steken.
En dus heb ik de afgelopen weken uitgebreid de tijd genomen om You Tube video's, artikels en forumdiscussies te bestuderen.
Hieronder probeer ik te beschrijven wat ik geleerd denk te hebben.
Maar over veel dingen ben ik nog lang niet zeker van mijn stuk, dus tips en advies van mensen met meer kennis van zaken zouden we enorm op prijs stellen.
1. Voor het betegelde terras denken we aan de volgende constructie (van onder naar boven):
Het is de bedoeling dat de ondergrond van het terras op dezelfde hoogte ligt als het maaiveld van de tuin en dat het tegeloppervlak hier dus een 10 à 15 cm bovenuit komt.
Openstaande vragen:
2. Voor het houten terras denken we aan de volgende constructie (van onder naar boven):
Het is de bedoeling dat de ondergrond van het terras op dezelfde hoogte ligt als het maaiveld van de tuin en dat het plankenoppervlak hier dus een 10 à 15cm bovenuit komt.
Openstaande vragen:
3. De zitkuil tussen de twee terrassen is voor ons de grootste uitdaging.
Het is de bedoeling dat de bodem van deze kuil een stuk onder het maaiveld van de tuin ligt en dus nog eens iets lager dan het oppervlak van de twee verhoogde terrassen.
Idealiter kunnen de muurtjes rond de zitkuil gebruikt worden om op te zitten.
We maken ons echter zorgen dat, als we de kuil te diep zouden maken, we problemen kunnen ondervinden met de afwatering en/of zijdelings druk op de wanden.
Ondanks urenlange zoektochten online heb ik er nog geen vertrouwen in dat ik weet hoe dit deel van het project het best aan te pakken qua fundering, waterkering, afwatering, materiaalkeuze etc.
Een constructie van de wanden en de traptreden met bielzen en L-elementen in beton lijkt op het eerste gezicht het gemakkelijkste, maar dat is niet echt de stijl die we voor ogen hadden.
Voor de bodem is het voornaamste dat er geen water in de kuil komt te staan.
Desnoods leggen we gewoon een laag kiezels, zonder verdere verharding, al heeft dat niet onze voorkeur.
Ik wil jullie bij voorbaat bedanken voor alle adviezen!
Een bevriende tuinman heeft op basis van een aantal Pinterest-foto's en de afmetingen van onze tuin een conceptvideo uitgewerkt, waarvan je via de onderstaande link een fragment kan je bekijken:
Video op youtube
We zijn heel enthousiast over dit concept, maar iets minder over de realisatie ervan. Het ontwerp gaat immers toch wel wat verder dan een "simpel" terrasje aanleggen, met de niveauverschillen en de uiteenlopende materialen.
Het liefst zouden we professionele hulp inroepen, maar gezien het prijskaartje van de volledige heraanleg is dat geen optie.
We moeten dus zelf de handen uit de mouwen steken.
En dus heb ik de afgelopen weken uitgebreid de tijd genomen om You Tube video's, artikels en forumdiscussies te bestuderen.
Hieronder probeer ik te beschrijven wat ik geleerd denk te hebben.
Maar over veel dingen ben ik nog lang niet zeker van mijn stuk, dus tips en advies van mensen met meer kennis van zaken zouden we enorm op prijs stellen.
1. Voor het betegelde terras denken we aan de volgende constructie (van onder naar boven):
- 30cm aangetrild betonpuin
- 10cm split
- worteldoek
- kunststof tegeldragers
- betontegels, 60 x 60cm
Het is de bedoeling dat de ondergrond van het terras op dezelfde hoogte ligt als het maaiveld van de tuin en dat het tegeloppervlak hier dus een 10 à 15 cm bovenuit komt.
Openstaande vragen:
- Voorlopig voorzien we geen verharding van de ondergrond (stabilise, beton). Is dat verstandig?
- Voorlopig voorzien we geen bijkomende afwatering en willen we tegels volledig waterpas plaatsen. We gaan ervan uit dat het hemelwater door de open voegen en de poreuze ondergrond weg kan.
Is dat verstandig?
Als we toch stabilise of beton zouden moeten leggen, wordt afwatering wellicht belangrijker. - Om ongedierte onder het terras te voorkomen, willen we nog iets van boordsteen voorzien aan de open zijden van het terras.
Een simpele oplossing zou zijn om hiervoor de betonnen terrastegels doormidden te slijpen en deze met de lange kant in een geul te zetten en met wat stabilisé vast te zetten.
Is dat een goed plan? - Momenteel voorzien we dat het terras opzij tot tegen de schutting en achteraan tot tegen de bestaande achtermuur in baksteen komt.
Is dit verstandig of later we beter een 40-tal cm tussen?
Ik heb nog geen zicht op de aanwezige fundering van deze bestaande constructies.
2. Voor het houten terras denken we aan de volgende constructie (van onder naar boven):
- 20cm aangetrild betonpuin
- worteldoek
- balkdragers, betonnen (?)
- dragende balken in geïmpregneerd grenen o.i.d.
- afwerking in houtcomposiet, bevestigd met clips
Het is de bedoeling dat de ondergrond van het terras op dezelfde hoogte ligt als het maaiveld van de tuin en dat het plankenoppervlak hier dus een 10 à 15cm bovenuit komt.
Openstaande vragen:
- Voorlopig voorzien we geen verharding van de ondergrond (stabilise, beton).
Is dat verstandig? - Voorlopig voorzien we geen afwatering, behalve een hellingsgraad van de houten constructie van ca. 2cm per meter in de richting van de tuin.
Is dat voldoende? - Om ongedierte onder het terras te voorkomen, willen we nog iets van afsluiting voorzien aan de open zijden van het terras. We denken eraan om deze opening af te werken met een plank van hetzelfde composiethout als het terrasoppervlak, gemonteerd tot net boven het maaiveld.
Aan de binnenzijde hiervan zouden we dan een roestvrij gaas bevestigen en dit een 30-tal cm ingraven.
Volstaat dit? - We zijn er nog niet uit hoe we de verticale palen voor de pergola het best in de grond verankeren (paalanker, betonpoer, ...). De palen aan de achterzijde zouden de we eventueel ook aan de bestaande bakstenen muur vastmaken.
Is dat verstandig of net een risico?
3. De zitkuil tussen de twee terrassen is voor ons de grootste uitdaging.
Het is de bedoeling dat de bodem van deze kuil een stuk onder het maaiveld van de tuin ligt en dus nog eens iets lager dan het oppervlak van de twee verhoogde terrassen.
Idealiter kunnen de muurtjes rond de zitkuil gebruikt worden om op te zitten.
We maken ons echter zorgen dat, als we de kuil te diep zouden maken, we problemen kunnen ondervinden met de afwatering en/of zijdelings druk op de wanden.
Ondanks urenlange zoektochten online heb ik er nog geen vertrouwen in dat ik weet hoe dit deel van het project het best aan te pakken qua fundering, waterkering, afwatering, materiaalkeuze etc.
Een constructie van de wanden en de traptreden met bielzen en L-elementen in beton lijkt op het eerste gezicht het gemakkelijkste, maar dat is niet echt de stijl die we voor ogen hadden.
Voor de bodem is het voornaamste dat er geen water in de kuil komt te staan.
Desnoods leggen we gewoon een laag kiezels, zonder verdere verharding, al heeft dat niet onze voorkeur.
Ik wil jullie bij voorbaat bedanken voor alle adviezen!