• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Terras

Lid geworden
23 jun 2011
Berichten
309
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mijn terras is gelegd in Vietnamese hardsteen er zijn heel veel stukjes af zoals hier op deze tegel, kan dit nog meer gaan afschilferen bij vriesweer, of gaat dit geen problemen geven want er zijn er heel veel?



Ze hadden een tekort aan stenen voor de 2 laatste rijen en zijn er moeten omrijden, doch nu het gevoegd is zie ik pas dat er een verschil in kleur is deze zijn donker en zonder tekening in, zou dit kunnen dat dit Chinese is?



Maar vooral op die rijen beginnen de voegen te versmallen, eigenlijk bijna geen voeg en lopen die voegen niet gelijk, is niet mooi .Gaat dit niet rap opvriezen zo een smalle voeg en ze is dan nog niet volledig dicht?.

Daar is ook een tegel gelegd met heel veel stukjes af.



Bij sommige tegels is voegsel bij opdrogen niet meer tegen tegel mag men daarover nog eens gaan met het product omnifill B102?



De smalle afvoergoot is op sommige plaatsen gevoegd en andere niet, is de bedoeling dat dit gevoegd wordt of blijft dit beter open?



Wat kan hier nog aan gedaan worden?

Kan ik vragen en is dat te doen om de tegels die ze gaan halen zijn eruit te zagen, want ik denk dat die een andere maat zullen gehad hebben en hierdoor die smalle voegen bekomen?

Of is het beter dit zo te laten, maar ga ik later geen problemen dan krijgen?



Graag advies aub
 

Bijlagen

  • IMG_0765.jpg
    IMG_0765.jpg
    25,4 KB · Weergaven: 0
  • IMG_0779.jpg
    IMG_0779.jpg
    29,8 KB · Weergaven: 0
  • IMG_0784.jpg
    IMG_0784.jpg
    26,9 KB · Weergaven: 0
  • IMG_0758.jpg
    IMG_0758.jpg
    25 KB · Weergaven: 0
  • IMG_0760.jpg
    IMG_0760.jpg
    27 KB · Weergaven: 0
  • IMG_0762.jpg
    IMG_0762.jpg
    27,6 KB · Weergaven: 0
  • IMG_0775.jpg
    IMG_0775.jpg
    43,1 KB · Weergaven: 0
  • IMG_0773.jpg
    IMG_0773.jpg
    31,4 KB · Weergaven: 0

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.587
Punten
113
Uitvoering is niet volgens de regels der kunst.

Laatste factuur DADELIJK officieel protesteren, geef een korte oplijsting van de gebreken die jij hebt vast gesteld.

- andere steensoort gebruikt

- maat tegels te verschillend

- voegen smal en breed

- onzorgvuldige en openstaande voegen

- ...

Kortom wat je hier boven hebt beschreven, maar houdt het kort en bondig.

voeg foto's toe, niet alleen in detail maar ook overzichtsfoto's en zorg dat deze gedateerd zijn.



Als je twijfelt aan je eigen 'slagkracht' kun je je het beste laten bijstaan door een eenzijdig aangesteld technisch raadsman. - Die je dan wel zelf moet betalen - Maar die je dan kan bijstaan in de confrontatie met de uitvoerder.



Wat kan hier aan gedaan worden?

- uitbreken, je plaats de motor van een 2CV ook niet in een Mercedes x500.
 
Lid geworden
23 jun 2011
Berichten
309
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt Luc om te antwoorden, ik vind dit erg waren vriendelijke mensen en nu dit

Ik heb nog niets niets moeten betalen.



Dan ga ik vragen voor die 2 laatste rijen en 2 tegels van de 3de rij eruit te halen.



Vraag:



De opbouw is alleen stabilisé, mocht die beschadigd worden bij het uitzagen kunnen daar laters problemen van komen?



Als men over voegsel van de andere rijen zou gaan met voegsel omdat er nog gaatjes zijn, kan dit niet loskomen het laatste bijgevoegde voegsel nadien?



Moet ik mij zorgen maken voor de stukjes die eruit zijn op de andere tegels? Gaat dat bij vriesweer verder gaan? Of zouden die er ook uit moeten? Zie paar foto's



Moet het voor en achter het gootje gevoegd zijn of is dit niet nodig?



Boven de regenput is het een alucover deksel 60/60 daarin is de vietnamees gelegd doch langs ene kant (helft deksel) komt de steen boven het deksel
 

Bijlagen

  • IMG_0778_0.jpg
    IMG_0778_0.jpg
    32,3 KB · Weergaven: 0
  • IMG_0780.jpg
    IMG_0780.jpg
    35,1 KB · Weergaven: 0
  • IMG_0781_0.jpg
    IMG_0781_0.jpg
    28,2 KB · Weergaven: 0
  • IMG_0782.jpg
    IMG_0782.jpg
    27,2 KB · Weergaven: 0
Lid geworden
10 okt 2008
Berichten
8.080
Waarderingsscore
11
Punten
0
Hmm inderdaad niet zoals het hoort. De problemen heb je zelf al aangehaald, daarnaast moet er ook een flexibele voeg tussen laatste steen en muur zijn. Op de foto lijkt dit niet zo te zijn.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.587
Punten
113
Opbouw stabilisé en dan? Zijn de tegels in een mortelbed op een chape gezet of rechtstreeks in de stabilisé? Daar hangt veel van af voor de latere kwaliteit.



Het herinvoegen kan alleen als de bestaande voeg wordt uitgeslepen. Een nieuw laagje van cc 1-3 mm dik heeft niet de samenhang en breekt zo terug los.



Stukjes uit de blauwe steen. das tricky, hangt er van af welke kwaliteitskeuze je hebt gemaakt EN of dit voorafgaandelijk is vastgelegd. Er zijn nu eenmaal tegels in blauwe steen die kunstmatig verouderd worden door het breken van de ribbe. Dit kan ik niet beoordelen enkel op foto.



Een tegeldeksel moet volledig op hoogte zitten, slordig werk dus, niet aanvaarden.



Een terras volledig opgevoegd en daarnaast een afwateringsgeul waar de voegen bij openstaan??

Waar denk je dat het water eerst in verdwijnt?

De openstaande voeg dus, als dit zo in orde is dan was het te gek om de extra kost voor een afvoer te doen. Nee dit moet perfect opgevoegd zijn.
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Zie ik dat goed of is er ook houtwerk IN uwe vloer ingewerkt, of staat dat op uwe vloer? Wat als dat aan vervanging toe is?



Ik heb den indruk dat op 't einde daar nog rap 15cm gootje hebben willen aanplakken "omdat het niet uitkwam"



Spijtig
 
Lid geworden
23 jun 2011
Berichten
309
Waarderingsscore
0
Punten
0
Op de stabilisé werd mortel gedaan en daar werd de tegel opgelegd had gevraagd voor betonpuin was niet nodig zegde ze en hij werkte ook niet met chape.

Geen mortel gedaan in de 4 hoeken , toen ik vroeg om dit te doen zegden ze : Bij het dicht gieten komt dit in de 4 hoeken en dan is dat beter gehecht"



Tricky? waarschijnlijk bedoel je dat de stukjes die eraf zijn geen problemen kunnen geven?

Er was gevraagd een gezaagde Vietnamees, niet een verouderde



@Jan, er is met voegsel omnifill B102 dicht gegoten overal, tegen achtergevel ,tegen betonplaten er is geen ander product gebruikt. Is dit product niet elastisch?



Aan het gootje is daar niet veel plaats hoe gaan ze dit moeten voegen ?

Afplakken gootje voor niet nog meer voegsel in te gaan en dat boordje langs de kant van gras ook afplakken of is dit niet nodig? En daar dat lopend voegsel laten inlopen?

Er ligt nu al voegsel in, was niet afgeplakt geweest
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
lavendeltje;1929863 wrote:
Op de stabilisé werd mortel gedaan en daar werd de tegel opgelegd had gevraagd voor betonpuin was niet nodig zegde ze en hij werkte ook niet met chape.

Geen mortel gedaan in de 4 hoeken , toen ik vroeg om dit te doen zegden ze : Bij het dicht gieten komt dit in de 4 hoeken en dan is dat beter gehecht"



Tricky? waarschijnlijk bedoel je dat de stukjes die eraf zijn geen problemen kunnen geven?

Er was gevraagd een gezaagde Vietnamees, niet een verouderde



@Jan, er is met voegsel omnifill B102 dicht gegoten overal, tegen achtergevel ,tegen betonplaten er is geen ander product gebruikt. Is dit product niet elastisch?



Aan het gootje is daar niet veel plaats hoe gaan ze dit moeten voegen ?

Afplakken gootje voor niet nog meer voegsel in te gaan en dat boordje langs de kant van gras ook afplakken of is dit niet nodig? En daar dat lopend voegsel laten inlopen?

Er ligt nu al voegsel in, was niet afgeplakt geweest

goot volproppen met krantenpapier, normaal is er op uiteinde van uw goot een toezichtluikje zodat ge daar is met den hogendruk in kunt
 
Lid geworden
23 jun 2011
Berichten
309
Waarderingsscore
0
Punten
0
@enk, inderdaad het hout zit in de grond, dit heeft een andere tuinman gedaan. Toen ik thuis kwam indertijd heb ik hem dat ook gezegd ( is bij de buren ook zo) Gaat nooit rotten zegden men zit beton rond

De tuinman van het terras heeft dit niet gedaan, hij is wel verder dan de paal gegaan voor uit te komen met zijn tegels, er staan nog palen in het terras
 
Lid geworden
23 jun 2011
Berichten
309
Waarderingsscore
0
Punten
0
Aan krantenpapier nog niet gedacht, inderdaad er is een toezichtluik
 
Lid geworden
23 jun 2011
Berichten
309
Waarderingsscore
0
Punten
0
foto vergeten van paal in grond
 

Bijlagen

  • hout_0.jpg
    hout_0.jpg
    14,7 KB · Weergaven: 0

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
lavendeltje;1929873 wrote:
@enk, inderdaad het hout zit in de grond, dit heeft een andere tuinman gedaan. Toen ik thuis kwam indertijd heb ik hem dat ook gezegd ( is bij de buren ook zo) Gaat nooit rotten zegden men zit beton rond

De tuinman van het terras heeft dit niet gedaan, hij is wel verder dan de paal gegaan voor uit te komen met zijn tegels, er staan nog palen in het terras

Wel integendeel, er kruipt water tussen uw hout en den beton naar beneden, waar het niet meer weg kan. Palen zet je in stabilisé zodat het water weg trekken of nog beter op galvanisé voeten.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.587
Punten
113
Ondanks je voorbereidingen, ik herinner me je zeer goede samenvatting voor de opbouw van een terras, heb je, naar mijn gevoel, je hier serieus in 't zak laten zetten.

4 hoektegels niet in de mortel want dat komt vast bij het inwassen... was dat voor quatch.

Gezaagde tegels vragen maar dan met stukken en brokken van de ribbe, als vakman, verzaag je deze voor passtukken, of je neemt een betere of je weigert de levering.

Houtwerk mee inwerken in een gesloten verharding, dit los je toch op voor je een tegel plaatst?

Zelfs als dat door iemand anders is gedaan, neem jij als uitvoerder een verantwoordelijkheid voor kwalitatief goed werk te leveren.

Geen uitzettingsvoeg tegen de gevel? Kan maar aan de andere zijde heb je platen met houten palen, dan voorzie je minstens daar een uitzettingsvoeg om de verschillende uitzettingen van hout, betonplaat op te vangen.

Dat gootje is mooi geld verdient maar met voegen die open staan wordt het nu wel ridicuul.



Moest dit werk onder mijn begeleiding en/of controle zo worden uitgevoerd, dat was zonder pardon afbreken en terug opnieuw beginnen.
 
Lid geworden
6 nov 2010
Berichten
576
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hebben hier ook vietnamese blauwsteen gelegd, in formaat 20 x 20. Dat er af en toe stukjes van de tegels zijn kan je moeilijk vermijden, klein tikje ertegen of iets te onvoorzichtig verplaatsen en er kunnen al stukjes afspringen.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.587
Punten
113
ThomasZE;1929886 wrote:
Wij hebben hier ook vietnamese blauwsteen gelegd, in formaat 20 x 20. Dat er af en toe stukjes van de tegels zijn kan je moeilijk vermijden, klein tikje ertegen of iets te onvoorzichtig verplaatsen en er kunnen al stukjes afspringen.

Als DHZ kan ik hiervoor nog begrip hebben, maar iemand die dagdagelijks met tegels werkt, moet beter weten als vakman. En of het nu chinees, vietnamees of henegouwse is, speelt geen enkele rol.
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
lukanar;1929887 wrote:
ThomasZE;1929886 wrote:
Wij hebben hier ook vietnamese blauwsteen gelegd, in formaat 20 x 20. Dat er af en toe stukjes van de tegels zijn kan je moeilijk vermijden, klein tikje ertegen of iets te onvoorzichtig verplaatsen en er kunnen al stukjes afspringen.

Als DHZ kan ik hiervoor nog begrip hebben, maar iemand die dagdagelijks met tegels werkt, moet beter weten als vakman. En of het nu chinees, vietnamees of henegouwse is, speelt geen enkele rol.

Mee eens.

Hier heeft zo van ze leven ne slimme faience willen zetten. Hij had alleen de verkeerde klant uitgekozen om zo te werk te gaan.
 
Lid geworden
23 jun 2011
Berichten
309
Waarderingsscore
0
Punten
0
Aangezien er nog niets betaald is ( had er wel naar gevraagd nu), nog niets betalen zal ik niet mogen? Betaal ik dan de materialen al en de rest nog wachten? Of nog niets betalen? Ik ben er toch even niet goed van....
 
Lid geworden
4 jan 2011
Berichten
97
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ipv van de voegen aan de goot dicht te voegen, zou ik uitdrukkelijk vragen om dit af te kitten (uiteraard met siliconen voor natuursteen). Geen voegsel meer in de goot.
 
Lid geworden
3 feb 2012
Berichten
466
Waarderingsscore
0
Punten
0
Zou dit eerst eens bespreken. Zitten inderdaad fouten in die niet zouden mogen.



Is dit aan een -belachelijk- goedkope prijs gedaan ? Dan zit daar de fout.



Indien niet trekt dit op niet veel.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.587
Punten
113
Eerst onderling bespreken is de meest aangewezen weg, maar ik vrees dat Lavendeltje hiervoor niet voldoende assertief is ( sorry lavendeltje) om bepaalde herstelpunten te eisen.

Zie de bullshit uitleg die de aannemer gaf om 4 hoeken niet vol en zat in de mortel te zetten, want bij het inwassen komen die vast.



Om wat steviger in de schoenen te staan, zou ik toch dringend aanraden om de factuur officieel te protesteren. De bal ligt dan in het kamp van de aannemer.



En Miniac of dit nu aan een belachelijk goedkope prijs of voor een appel of torenhoge prijs is uitgevoerd, speelt in heel de zaak geen rol als er technische aantoonbare uitvoeringsfouten zijn gemaakt.



luk
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan