Terras

Lid geworden
23 jun 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
De prijs was veel duurder dan de buren allemaal.

Buren zijn eens komen kijken allemaal en ze vinden het ook heel lelijk afgewerkt

Ik heb vandaag eens geteld en zie al 17 stukjes van tegels , 14 met andere kleur die hij gaan halen was omdat hij er tekort had en de rest, brede voegen smalle geen voeg op de hoeken niet overeen komen...

@ Luc, inderdaad ik ben niet assertief genoeg en dat komt ook omdat je er zelf niet veel verstand van hebt ik ben hier kapot van momenteel ....

@ enk het smalle gootje daar heeft hij blijkbaar nog een stuk bijgezet maar dat staat open in de goot zelf het water zal hierdoor onder de tegels lopen.

Wat zou hij hier nog kunnen aandoen? Siliconen inspuiten je kan er niet goed aan en dat gaat laters misschien problemen geven. De boord wegnemen zou hij er dan aankunnen? Of dan klein stuk wegnemen zou dat niet veiliger zijn?

Het deksel van de regenput is zeker een ramp, bij buren is dat gelijk met vloer en rondom zelfde voeg als tegels, hier tegels liggen hoger met stukken af en scheef en langs ene kant een heel brede voeg en de andere kant nog een brede tov van voegen maar smaller dan andere kant . De tegels rond het deksel verschillen ook allemaal ( ingezaagde)

Het putje onder het kraantje, links een voeg rechts geen.

Geen elastische voegen gedaan.

Controle putje ook slordig

Kent er iemand een adres van een persoon die dit kan vaststellen en kan zeggen wat er nu juist moet gebeuren ? En iemand een idee wat dat ongeveer kost.

En als hij dit moet komen herstellen en hij heeft nu zo al gewerkt gaat het dan goed zijn?

Bijlagen

• IMG_0826.jpg
    IMG_0826.jpg
    41 KB · Weergaven: 0
  • IMG_0828.jpg
    IMG_0828.jpg
    30,2 KB · Weergaven: 0
  • IMG_0830.jpg
    IMG_0830.jpg
    38,1 KB · Weergaven: 0
Lid geworden
23 jun 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Die kringen die door de steen komen is dat van de mortel?

Gaat dat nog weg gaan met de tijd of blijft dit?

Bijlagen

• IMG_0800.jpg
    IMG_0800.jpg
    25,2 KB · Weergaven: 1
Lid geworden
23 jun 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
@miniac,

mag ik eens vragen dat terras die ik van u eens gezien heb op foto met die smalle gleuf, dit was een heel breed terras bestond die gleuf uit één stuk? Zo niet hoe heb jij dit aan elkaar gezet aub?

Hoe hebt jij voor en na de gleuf dit afgewerkt? Met een speciale siliconen voor natuursteen of gevoegd?

Lid geworden
23 jun 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Tuinman is komen kijken naar terras, IK MOET zeggen wat hij moet veranderen.

Al gezegd van die tegels met kleurverschil die gaat hij eruit halen.

Deksel regenput en er rond liggende tegels gaan er ook eruit gehaald worden.

Voor die afloopgoot zegde hij dat moet niet gevoegd worden, ik zegde dan loopt water daarin in niet in de goot. Hij zegde is stabilisé dat kan geen kwaad. Maar dat gaat hij van mij moeten voegen of siliconen maar aangezien hij daar tegen is zal hij waarschijnlijk voegen.

Voor dat klein stukje goot die er als laatste staat en langs binnenkant openstaat is er volgens hem niets verkeerd. Als dat zoveel openstaat is dit toch niet goed binnen in de goot? Of begrijp ik het niet goed?

Ik hoop dat de andere tegels niet gaan los komen als hij ze er gaat uitkloppen.

Ook gezegd van die elastische voegen en hij zegt dat gaat niet loskomen, heb gezegd dan kom ik bellen als het toch gebeurd en zegde ok

Volgens hem gaan die kringen die zichtbaar zijn in tegel als hij nat is verdwijnen, klopt dit?. Want ik heb maar in de late namiddag zon en zou dan veel zitten te kijken op die plekken

Aangezien ik misschien ook alles niet zie of begrijp zou ik eigenlijk toch liever hebben dat er een deskundige zou komen, ik heb al op internet zitten zoeken maar vind dit niet, kent er iemand zo een persoon die dit doet?

Bijlagen

• IMG_0858.jpg
    IMG_0858.jpg
    41 KB · Weergaven: 0
Lid geworden
3 feb 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Luk, prijs maakt voor mij wel uit. Ik ben van het principe 'If you pay peanuts, you get monkeys'

Mensen die er eerst de laatste EUR willen uitpersen moeten nadien niet verbaasd zijn dat dit niet even goed gedaan is dan iemand die het dubbele kost. Als ik een peugeotje ga ik ook niet gaan zagen bij de garage dat ik afgedroogd ben door een Ferrari.

Los daarvan, want het is hier niet het geval:

Lavendeltje, de foto die ik toonde zijn de gootjes aan elkaar gezet met de daar bij horende stukken... Afgewerkt met silicone. Kan je niet voegen met cementpap, springt gegarandeerd los. Veel te dunne voeg, nat materiaal, verschillende materialen met verschillende krimp... Maw is een no-go.

Niet dat het hier veel ter zake doet, maar die toren met die galva opzetstukken is sowieso al niet echt fantastisch...

Bestaat in alu, pvc, inox,..en dan galva om een euro uit te sparen.

Lid geworden
23 jun 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt om te antwoorden Miniac, ik wist niet dat er daar soorten in waren ,de gewone rooster was 145 Euro en deze 560 Euro. Kan deze dan gaan roesten? of kan ik daar ooit nog een ander laten opzetten?

Mag ik u eens vragen dat klein stukje rooster staat binnenin open wat zou ik daar het best mee doen aub? Daar gaat toch het water in lopen en komt dat dan niet onder terras? Is dit stuk kapot ? Kan daar nog een ander stukje ingezet worden? Of laat ik dat beter dicht doen door een stuk tegel erover te laten leggen?

Bijlagen

• IMG_0775 (600 x 450).jpg
    IMG_0775 (600 x 450).jpg
    36,6 KB · Weergaven: 0
  • IMG_0826 (600 x 450).jpg
    IMG_0826 (600 x 450).jpg
    35,9 KB · Weergaven: 0
  • IMG_0858 (600 x 450).jpg
    IMG_0858 (600 x 450).jpg
    36,1 KB · Weergaven: 0
Lid geworden
3 feb 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dat is waarschijnlijk een goot met dat galva opzetstuk. Kan je niet meer aan zonder open breken.

Dat stukje staat wat smaller omdat dat net afgeslepen is voor die dwarsverbinding. Kijk ook maar eens of dat opnieuw ingespoten is of het gaat roesten waar het geslepen is.

Is brol om mee te werken die galva roosters

Lid geworden
23 jun 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
@miniac, bedankt om te zeggen dat dit kan roesten. Ik heb eens gebeld naar Aco met de vraag met wat inspuiten. Is met galvanise koud ,normaal zou je dit kunnen zien of het ingespoten is kleur zou wat donkerder zijn, doch ik zie niets van donkerder kleur. Wat als hij zegt "ik heb erop gespoten"? Hoe kan ik dit bewijzen of het gedaan is of niet?

Kan je dat goed zien als het ingespoten is? Kunnen jullie dit op de foto zien? Ik zie niets van verkleuring

Op mijn vraag of dit nu nog kan ingespoten worden zegde die man je kan aan alles niet aan dat ligt ook onder de tegel en gaat roesten.

Ik heb eens een foto ingezoomd en daar zie je die goten liggen zijn het dit met een opzetstuk zoals je schrijft ? En kan men er alleen aan met te breken?

Hoe kan je daar aan geraken?

Boordsteen afbreken?

Terras tegel uitbreken voor dat stukje goot

Maar zit dit dan ook onder de stabilisé?

Zoja mag men in stabilisé kappen voor het eruit te halen? Kan men hiermee niet meer problemen krijgen later?

En kan men nadien daar nog wat stabilise leggen? Of is dit niet stevig genoeg meer dan?

Zo een miserie, kent er niemand een persoon ( soort inspecteur) die mij kan bijstaan die mits betaling kan komen kijken en zeggen wat er allemaal moet gebeuren aub?

Bijlagen

• galvanisé 1.JPG
    galvanisé 1.JPG
    25,6 KB · Weergaven: 0
Lid geworden
29 okt 2012
Waarderingsscore
2
Punten
0
M.i. kan je een "andere" vloerder/tuinaannemer vragen om er naar te komen kijken. Je legt hem dan wel uit wat het probleem is en wat je van hem verwacht (namelijk aanbevelingen aan jouw aannemer om alles op orde te brengen).

De problemen zijn hierbij:

1) Vind iemand die dit wil doen. Niet elke vakman wil een andere vakman zijn werk op papier afbreken (enkel morren over hoe slecht het gedaan is wanneer de andere het niet hoort).

2) Vind iemand die dan ook effectief goed werk levert en de regels van de kunst goed kent.

verhto

Nieuw Lid
Lid geworden
3 okt 2012
Waarderingsscore
0
Punten
6
kan je dat niet vragen aan je bouwhandelaar waar je je terrastegels (blauwsteen) hebt gekocht?

Lid geworden
3 feb 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Zijn ook geen officiële regels voor hè. Hij heeft dat zo geplaatst en jij gaat daar niet mee akkoord. En hopelijk lost hij dat nog op. Gootjes in galva is ok. Tis niet dat dat een verboden materiaal is. Kost iets minder maar een sleufrooster is een sleufrooster. Of het nu galva of alu is, is op zich niet fout.

Is een mooi voorbeeld van bricoleren.

Iemand vinden die dit op papier in gebreke gaat stellen... Geen idee.

Iemand vinden die dat gepruts gaat oplossen....mits veel te duur betalen ja. Is een werkje waar niemand voor staat te springen, dat begrijp je ook. Tenzij dat dik betaald is... Zo zal het gaan vrees ik.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
4.243
Punten
113
Lavendeltje;

Ik denk dat je in heel de argumentering naar de uitvoerder toe een duidelijk onderscheid moet maken tussen enerzijds concept fouten ( ontwerpfouten), constructiefouten ( uitvoeringsfouten) en anderzijds esthetische fouten(lelijk<>mooi).

Bv het gebruik van 2 verschillende soorten tegels is geen concept of constructiefout. De tegels op zich zijn technisch in orde maar het past niet wat dus een esthetische fout is.

De verzaging van de aco drain is daarentegen duidelijk een constructie fout. Het verzagen tot een klein stuk waardoor 1 kant een steunribbe heeft en de andere kant niet druist in tegen de regels van goed vakmanschap. Het ontbreken van een uitzettingsvoeg tegen houtwerk is een constructiefout.

Om je in deze materie te laten bijstaan kun je ten rade gaan bij een technisch adviseur of expert. Je vind de officiele lijst van experten op het internet. Als technisch adviseur kun je door eender wie laten bijstaan die met deze materie vertrouwd is. Bv Miniac zou dit kunnen, of eender welke tuinarchitect of stratenmaker of tuinaanlegger met ervaring in verhardingen.

je kunt het ook uitvechten voor de rechtbank en dan zal de rechtbank een gerechtsdeskundige aanstellen, maar dan zijn er al veel schepen verbrandt. Persoonlijk? vermijd een rechtspraak.

Maar jijzelf kan al heel wat duidelijkheid en werk verzetten, moest het toch komen tot een rechtspraak:

maak een historiek , geordend per datum, genummerd en met een korte omschrijving van wat, waar en hoe. Dit vanf het eerste contact tot en met vandaag.

Verwijs in deze historiek naar de bijlage waar de volledige tekst, dokument of foto vermeld is.

BV

1 dd/mm/jjjj email van opdrachtgeefster naar uitvoerder : vraag tot plaatsbezoek

In de stukken vind je dan bij 1 deze email terug.

Lijst voor jezelf op voorhand kort op wat er voor jouw mis is. Je moet hiervoor geen technische bagage hebben en je moet als leek hiervoor ook niet de oplossing naar de uitvoerder aanreiken.

bv

A ; gebruik van verschillende soorten tegels

B : acodrain slordig en met spleten

C : gebruik van beschadigde stukken

d: voegen komen los

E:

Je technisch raadsman zal al deze punten die jij hebt opgesteld , technisch onderbouwen en zijn conclusie hieraan koppelen.

Je technisch raadsman zal tevens zelf enkele punten die gebreken vertonen - en waar jij geen aandacht aan besteed- oplijsten, argumenteren en technisch onderbouwen. ( denk maar even aan wat het forum hier naar voren bracht in verband met de houten palen, had jij niet gezien.

Met al deze gegevens maakt je technisch raadsman een éénzijdig verslag op. Dit is niet rechtsgeldig en bindend voor de twee partijen. Met dit verslag kan er dan samen met de uitvoerder rond de tafel zitten om tot een gezamelijke oplossing te komen middels een dating.

Lukt dit niet dan zal het zozo gelaten worden of naar de rechtbak.

hoop dat ik wat duidelijkheid in deze materie heb gebracht.

luk

Lid geworden
23 jun 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Heel erg bedankt Luc, had ik veel aan

Wat ik nog eens wou vragen, ik heb altijd gehoord een natuursteen is moeilijk om met gelijke voegen te leggen, doch als het een gezaagde natuursteen is zou dit wel met gelijke voegen kunnen zijn, klopt dit?

Er zou ook een speciale draad bestaan die je er moet insteken als voeg en dan zouden voegen gelijk zijn. Kent iemand dit?

En zou ik zo met een gezaagde vietnamees en die draad gelijke voegen kunnen hebben?

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
4.243
Punten
113
Natuursteen, ofwel heb je tegels die allemaal exact de afmetingen hebben, ofwel kan er een klein verschil opzitten.

Een goede legger meet voor hij begint een aantal tegels na voor de maat. Met deze gegevens wordt er beslist of er KAN gewerkt worden met een kleine voeg of (als de tegels onderling verschillen ) met een iets grotere voeg.

De soort of afwerking van de natuursteen is NIET bepalend voor de voegdikte.

Je mag werken met ne arduin, basalt, graniet tegel.

Je mag kiezen voor een verouderde gebouchardeerde , gefrijnde of gezaagde...

De voegdikte wordt bepaald door de nauwkeurigheid van de tegelafmeting.

( en soms kan het zijn dat er in een perfecte partij een tegel zit die net dat tikkeltje te groot is, het is dan aan de aannemer om deze dan te versnijden)

Voegdraad, sorry maar das ten eerste voor doehetzelfers Niet voor vakbekwame. Ten tweede , wordt buiten zelden - alle nog nooit gezien- gebruikt.

Moest ik komen op een werf en de aannemer is tegels aan het leggen met een voegdraad? Ik denk dat ik de werf liet stilleggen en een andere aannemer er op zette.

Lavendeltje;

Ik weet niet waarom je nu begint over voegdraad. Oke de voegen zijn een ramp, maar JIJ moet geen oplossingen aanreiken. Dit is de taak van de uitvoerder. Zijn voorstel kun je dan aanvaarden of weigeren.

Als jij oplossingen begint te geven en de uitvoerder voert dit zo uit, en 'er komen problemen van, dan wordt het veel moeilijker om de aannemer in gebreke te stellen voor zijn fout.

Lid geworden
3 feb 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Aziatische blauwsteen kan je niet met PERFECT dezelfde voegen leggen. Scheelt per steen echt veel. Sommige zijn niet perfect vierkant, niet haaks, staan bol,... Is onmogelijk

Lid geworden
10 okt 2008
Waarderingsscore
9
Punten
0
Dan raadt ik U aan een andere leverancier te zoeken hoor.... hier perfect allemaal dezelfde grootte/dikte...

Lid geworden
3 feb 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Geloof ik niks van.

Die zijn niet gekalibreerd. Weet zelf niet of dit überhaupt gedaan wordt met die stenen.

En moesten ze het doen betaal je er de prijs voor.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
4.243
Punten
113
Tja, das nu wel even zeer algemeen gesteld dat:

...Aziatische blauwsteen scheelt per steen echt veel...

Aziatische kan zowel de chinees als de Vietnamese zijn.

Je zit daar al met een ongelofelijk verschil in de kwaliteit van de grondstof EN qua afwerkingsgraad.

Alleen al in China, dat land is toch een pakske groter dan ons belgenland, zelfs groter dan Europa heb je al verschillen tussen de noordelijke en zuidelijke carrières en tussen de oostelijke en westelijke. Kijk maar naar het verschil tussen Ierse en Belgische en Ierland ligt maar een speekafstand van belgië.

Daar komt nog bij dat je even best kijkt naar de uitbaters ( niet de eigenaars) van de carrières. Als dat een europese groep is zullen deze de kwalificatienormen van Europa meer volgend dan een aziatische groep. Simpel omdat hun afzetgebied meer georiënteerd is naar Europa.

Ik vind deze uitspraak kort door de bocht. Ik zit regelmatig op beurzen te neuzen in het aanbod van chinese en vietnames en ik moet eerlijk zijn de afwerkingsgraad is met serieuze sprongen gestegen. --- al blijf ik er bij dat de Vietnam niet te vergelijken is met de belgische.

Als je even de prijsstijging ziet van de chinese steen dan merk je toch op een klein 10 jaar een serieuze meerprijs dat je nu moet betalen. ( x3,5 bijna)

Enerzijds komt dit door de verhoging van de transportkosten en uitbatingskosten ( chinezen zijn ook niet gek) maar zeker door de strengere en kwalitatief hogere afwerkingsnorm.

Wat ik wel al gemerkt heb is dat er in tegelland er nog altijd zijn die steen aankopen om zo goedkoop mogelijk te kunnen verkopen. Maar die verkopen maar 1 keer en bouwen geen return op van terugkerende klanten. Nee hun doelgroep is de DHZ die zelf zijn terras wil leggen.

Lid geworden
3 feb 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Kleine noot: met veel bedoel ik geen cm's hè... Wij leggen vrij veel Belgisch en als je dan Aziatisch (China, Vietnam,..whatever) legt is dat 'veel'.

Leg een stapel van 10 tegels op mekaar en probeer die eens allemaal overal gelijk te leggen. Lukt nooit.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
4.243
Punten
113
Daar heb je gelijk in, leg 10 belgische op elkaar , zijn keerserecht.

10 aziatische, zul je een klein mmke verschil merken, maar je moet al veel beter kijken dan pakweg 10 jaar geleden.

Leg er 10 van Vietnam op elkaar, dan heb je kans dat je in Bujumbura zit.

Maar ik geef je op een briefje van 1000€, wacht nog een jaar of 10-15 en je zult het verschil niet meer zien in afwerking!!! tussen ne Belgike en ne chinese blauwe steen. Wel nog in de samenstelling van de steen.

Momenteel zitten alle carrieres van belgie , steengroeven op te kopen in china of te zorgen dat zij de uitbatingsvergunningen binnen halen. En de chinesen? .... Die zien heel graag die belgische vakmannen komen, kunnen ze eerst leren, dan kopiëren en dan zelf verder ontwikkelen.

Bovenaan