Terras vernieuwen en uitbreiden & fundering tuinhuis

Lid geworden
4 jun 2019
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij zoeken onze tuin wat te renoveren maar zitten ook met enkele vraagstukken.

Ons huidig terras is 20m² (5x4) en ligt tegen de achterzijde van onze woning.  Jammer genoeg ligt dit terras op een betonplaat  (is door de bouwmaatschappij gegoten nog voor we hier kwamen wonen en dus zeker onze keuze niet).  Er liggen keramische tegels op maar de voegen springen elk jaar kapot, ik weet nu natuurlijk wel hoe dat komt.  Het terras is ook ingesloten door boordstenen en er is zelfs geen uitzettingsvoeg voorzien.  We willen dit terras nu opbreken en er andere keramische tegels leggen (60x60). Ook willen we het serieus uitbreiden, zowel zijwaarts als naar achter zodat we in totaal bijna 60m² terras zouden hebben.  Ook willen we een nieuw , groter tuinhuis plaatsen (plat dak) met luifel van 4 of 5 meter.  Het terras zou dan onder deze luifel doorlopen. 

Onze concrete vragen zijn:
- Welke fundering dienen we te gebruiken voor het tuinhuis (4x3 meter) , ik heb al vanalles gehoord, stortbeton, chape met nettten , .... probleem is wel de zeer slechte bereikbaarheid van onze tuin voor dit beton te storten (bijna onmogelijk) en voor zo'n kleine oppervlakte ga ik uiteraard niet werken met een betonpomp...

- Hoe lossen we het probleem op met de betonplaat die onder het terras steekt.  Afbreken lijkt bijna onmogelijk wegens 15 a 20 cm dik met stevige wapening erin.  Gaten boren in de beton heb ik eerlijk gezegd mijn bedenkingen bij (wat bij opstuwend water, wat als er water tussen de gaten blijft liggen , ....) , dus dan komen we al snel bij de oplossing van de drainagematten vrees ik.  Weet u precies hoe de opbouw , vanaf de betonplaat, moet zijn met deze matten.  Bijkomend probleem is dat de betonplaat eigenlijk te hoog steekt en er geen massa ruimte overblijft om nog een dikke laag chape te leggen.

- Hoe lossen we de aansluiting tussen de betonplaat en het nieuwe terras op ?  Mag de chape gewoon tegen de betonplaat komen of moeten er bv. in de betonplaat zijwaart ijzers komen tussen de overgang van beton naar chape.

Alvast bedankt voor jullie mening.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
5.076
Punten
113
60m² terras, dan vermoed ik dat je ook vergunning moet aanvragen. (dacht dat tot50m² vrijgesteld is), 

Denk dat je best iemand ter plaatse laat komen die heeft dan een perfect zicht op hoe en wat.

Fundering tuinhuis, soms kan dit gewoon op enkele stoepdals zetten... 

Heb je bv een houten vloer binnen of wil je ook daar tegelen ? 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
5.395
Punten
113

Ons huidig terras is 20m² (5x4) en ligt tegen de achterzijde van onze woning.  Jammer genoeg ligt dit terras op een betonplaat  (is door de bouwmaatschappij gegoten nog voor we hier kwamen wonen en dus zeker onze keuze niet).  Er liggen keramische tegels op maar de voegen springen elk jaar kapot, ik weet nu natuurlijk wel hoe dat komt.  Het terras is ook ingesloten door boordstenen en er is zelfs geen uitzettingsvoeg voorzien.  We willen dit terras nu opbreken en er andere keramische tegels leggen (60x60). Ook willen we het serieus uitbreiden, zowel zijwaarts als naar achter zodat we in totaal bijna 60m² terras zouden hebben.  Ook willen we een nieuw , groter tuinhuis plaatsen (plat dak) met luifel van 4 of 5 meter.  Het terras zou dan onder deze luifel doorlopen. 

Uitbreiding terras, uitbreiding tuinhuis kan inderdaad vergunningsplichtig zijn

Kijk zeker de verkavelingsvoorschriften na of vraag info bij de gemeente.

Onze concrete vragen zijn:
- Welke fundering dienen we te gebruiken voor het tuinhuis (4x3 meter) , ik heb al vanalles gehoord, stortbeton, chape met nettten , .... probleem is wel de zeer slechte bereikbaarheid van onze tuin voor dit beton te storten (bijna onmogelijk) en voor zo'n kleine oppervlakte ga ik uiteraard niet werken met een betonpomp...

Vraag is natuurlijk : wat is het gewicht en welke constructie heeft dit tuinhuis.

Normaal voldoet een magere beton zeker, maar indien een zeer labiele bodem zal je moeten overgaan tot een ringfundering. Of zelfs een paalfundering.

Toch even een kostenbatenanalyse van maken.
- Hoe lossen we het probleem op met de betonplaat die onder het terras steekt.  Afbreken lijkt bijna onmogelijk wegens 15 a 20 cm dik met stevige wapening erin.  Gaten boren in de beton heb ik eerlijk gezegd mijn bedenkingen bij (wat bij opstuwend water, wat als er water tussen de gaten blijft liggen , ....) , dus dan komen we al snel bij de oplossing van de drainagematten vrees ik.  Weet u precies hoe de opbouw , vanaf de betonplaat, moet zijn met deze matten.  Bijkomend probleem is dat de betonplaat eigenlijk te hoog steekt en er geen massa ruimte overblijft om nog een dikke laag chape te leggen.

Sowieso uitbreken. 

Eigenlijk zou je deze kosten moeten verhalen op de verantwoordelijke. Al 20 jaar wordt dit niet meer onderschreven als goed vakmanschap.SOit, het gaat niets uithalen.

Je hebt volgende problemen :

Betonplaat steekt te hoog ( dus in gedrang met de waterkering in de gevel)

Gaten boren haalt niets uit, ga je er 10 boren of 100 of 500 . Er zal altijd wel een plaas blijven staan.

Je beton moet in afwatering liggen , indien niet moet je gaan werken met een hellingschape 

Geen uitzettingsvoeg

Geen ontkoppelingsmat 

Uitbreiding van dit terras 

2 zaken zijn voor mij voldoende om uitbreken sterk te adviseren : Je plaat ligt nu al te hoog. Dus met een hellingschape van cc 5 cm dikte, drainmatten met onkoppelingsmat + lijm  + tegels van 2 dik. Ga je rond de 8 cm hoger komen dan nu. Waar zitten dan je dorpels en waterkeringen?

Ik weet het, ik heb gemakkelijk praten achter mijn scherm, maar met mijn ervaring en vakkennis kan ik allee maar zeggen : uitbreken die rotzooi.
- Hoe lossen we de aansluiting tussen de betonplaat en het nieuwe terras op ?  Mag de chape gewoon tegen de betonplaat komen of moeten er bv. in de betonplaat zijwaart ijzers komen tussen de overgang van beton naar chape.

Alvast bedankt voor jullie mening.

Niet van toepassing

die beton moet er uit. 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
2.351
Punten
113
Weekendje 2 zware breekhamers en een puincontainer huren, enkele vrienden optrommelen en hen voorzien van gehoorbescherming, een bbq en de nodige drank. Je gaat nu vloeken maar lachen als het gedaan is 

Lid geworden
4 jun 2019
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt voor jullie reacties alvast.  Dat uitbreken de beste optie was had ik al een sterk vermoeden over. 

Ondanks ik niet vies ben van het zwaardere werk zie ik wel tegen deze klus op, ondanks ik besef dat dit nadien alleen maar voordelen zal opleveren.  Probleem is ook de slechte bereikbaarheid van de tuin , het zou gemakkelijk zijn moest men er met een klein kraantje met pikeur bijkunnen maar dat is helaas niet zonder andere dingen in de tuin te beschadigen. 

Waar ik nog het meeste schrik voor heb zijn beschadigingen door de trillingen vermits dit terras tegen onze achtergevel ligt waar ook nog eens een groot raam over de volledige lengte en tot quasi op de grond staat. 

Nog even over de fundering voor het tuinhuis (4x3m) , dit zou een tuinhuis met plat dak zijn, normaal met 28mm planken dus ik denk dat dit qua gewicht al bij al nog zal meevallen.

V

Verwijderd lid 178789

Guest
Kurt, 

Is het voor jou niet te overwegen om niet enkel het tuinhuis maar ook de ganse bevloering in hout te doen ?

Op die manier zou je die betonplaat niet hoeven uit te breken.

jan88

Nieuw Lid
Lid geworden
13 feb 2015
Waarderingsscore
0
Punten
6
Keramische tegels plaatsen op tegeldragers die op de betonplaat staan?

Tegels kunnen zo ook boven de waterkering liggen.

Wij hebben open voegen van 2 mm.

Onder ons terras is een rooster voorzien voor waterafvoer.

Ik weet dat Lukanar hier geen fan van is, maar wij zijn zeer tevreden van het resultaat. :)

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
5.395
Punten
113
charel zei:
Kurt, 

Is het voor jou niet te overwegen om niet enkel het tuinhuis maar ook de ganse bevloering in hout te doen ?

Op die manier zou je die betonplaat niet hoeven uit te breken.

Voila, 

kan zelfs nog knap zijn met die houten vloer en veel aangenamer, gezelliger

Enkel die vuurplaat , daar moet je wat mee uitkijken
jan88 zei:
Keramische tegels plaatsen op tegeldragers die op de betonplaat staan?

Tegels kunnen zo ook boven de waterkering liggen.

Wij hebben open voegen van 2 mm.

Onder ons terras is een rooster voorzien voor waterafvoer.

Ik weet dat Lukanar hier geen fan van is, maar wij zijn zeer tevreden van het resultaat. :)

rofl.gif

Fantastisch , krijg kippevel als ik dit complimentje lees.

Maar waarom ben ik er geen fan van ?

Omdat je tegels zeker 2 cm dik moeten zijn , bij grote tegels ( zegge vanaf 60 cm en meer) kun je beter 3 cm dik nemen.  Soms zijn 4 steunen op de hoek niet voldoende en moet je de tegel in het midden ook ondersteunen en daarvoor moet 1 man continu op zenne beuk kruipen . Maar soit daar hebben we kruiwagengastjes voor.

Helling en hoogtestelling van de tegels is zeer nauwgezet werk.

Maar het grootste probleem is de ophoging tussen tegel en vloerplaat van :  en laat  nu maar je fantasie werken 
biggrin.gif

Ik som op :

muizen en ratten, kevers en insecten, mieren en wormen, vliegen en ander kruipend, glibberig spul. 

Rottend organisch afval zoals bladeren, grasmaaisel, vruchten en noten en dan nog de afvalberg van kinderen

Zand, veel zand  en soms veroorzaakt dit een brug tussen ondergrond en bovendewaterkering. 

Toch even de items vermelden die wij ( mijn collega's, onderaannemers en ik op straffe verhalenweekend in t cafe naar boven halen)

- condooms, gebruikte en ongebruikte  . 

- intiem speeltje:  type tarzan ... hoe die daaronder is geraakt is nog altijd een onopgelost raadsel en we durven het echt niet vragen aan onze klant 
bike.gif

- maandverband 

- anticonceptiepil  ( eigenares was in blijde verwachting ) 1+1 = ?

- speelgoed gaande van legoblokjes tot autootjes, pokemonkaarten, barbiepoppen en ....

- geld. grootste oogst was 85 € 

- ringen en kettingskes ( soms van de kermis , soms van de juwelier)

- dode teckel die al weken vermist was.

En  buiten die punten die in mindere of meerdere maten voorkomen. 

Zo'n terras klinkt hol en dna loop ik liever op planken 

Lid geworden
4 jun 2019
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt voor de reacties, een bijkomende vraag over de fundering voor het tuinhuis (4x3 meter).

Is het eventueel een optie om deze te maken met magere beton ?  Zo ja,  wat is de beste werkwijze hiervoor ?

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan