Bouwinfo-tip:

Wil je gratis tips en richtprijzen voor je (ver)bouwproject?

Onze BOUWGIDS helpt je met slimme keuzes, praktische tips, checklists én inzicht in prijzen en premies.

Bovendien ontvang je 5% korting op aankopen in onze webshop en maak je maandelijks kans om een brandbeveiligingspakket te winnen!

Vraag hier je BOUWGIDS aan

Terras tegels verlijmen of dragers

• Tags tegels terras verlijmen
  • Lid geworden
    23 jul 2024
    Waarderingsscore
    1
    Punten
    3
    Ik ben benieuwd naar jullie mening over het verlijmen van terras tegels t.o.v. het plaatsen op tegeldragers.

We willen voor keramische tegels gaan met een minimale dikte van 2 cm en een grootte tussen 80 x 80 cm2 en 120 x 120 cm2.
    Momenteel ligt het terras op -0.50 cm tov de nulpas.

Afwatering is belangrijk, echter zit hier een uitdaging want het terras loopt in een L-vorm. Er moet dus naar 2 kanten worden afgewaterd. Bij verlijmen zou dit betekenen dat er tegels schuin doorgezaagd moeten worden. Dit vinden we niet mooi.
    Bij tegeldragers kan het water weg lopen tussen de voegen en dan op de (nog te leggen) betonnen onderlaag wegstromen naar een afwateringsgoot.

Graag jullie mening over deze twee legmethodes.

Geen te groot terras maken, warmt alleen maar op en is dood. Plantenbak tussen de 2 L s?

Het gaat over 59 m2 terras waarvan een deel overdekt is

Ik zweer bij dragers. Geen risico op losvriezen. Ik heb bij mij zelf +- 60m2 op dragers liggen in 120x60x2. @s v p omgeven door mooie Lindes... maar ik geef u onmiddellijk gelijk ;).

Maar uw niveau verschil is -0,5cm dat is 5mm, veel is dat niet...

Laatst bewerkt:
    Mijn excuses, dit moet 0,5 m zijn.

Bij tegeldragers kan natuurlijk wel het vuil en ongedierte tussen de voegen komen.
    Maar met vorst of extreme warmte zijn dragers misschien weer een voordeel. Of er moet met uitzetvoegen gewerkt worden.

Excuses zijn hier niet nodig ;)

0,5m kan veel zijn om er uit te halen. Wat zijn de afmetingen?

Bij tegeldragers kan natuurlijk wel het vuil en ongedierte tussen de voegen komen.
    Zeker dat kan maar dan hef je een tegel op en poets je het. Een woning vereist nu eenmaal onderhoud.

Wat versta je dan onder ongedierte?

Wat bedoel je met er uit halen? Er moet juist nog betonpuin en een chape laag bij komen.

Insecten en etensresten geraken er zeker onder…

Ik ben benieuwd naar jullie mening over het verlijmen van terras tegels t.o.v. het plaatsen op tegeldragers.

We willen voor keramische tegels gaan met een minimale dikte van 2 cm en een grootte tussen 80 x 80 cm2 en 120 x 120 cm2.
    Momenteel ligt het terras op -0.50 cm tov de nulpas.

Afwatering is belangrijk, echter zit hier een uitdaging want het terras loopt in een L-vorm. Er moet dus naar 2 kanten worden afgewaterd. Bij verlijmen zou dit betekenen dat er tegels schuin doorgezaagd moeten worden. Dit vinden we niet mooi.
    Bij tegeldragers kan het water weg lopen tussen de voegen en dan op de (nog te leggen) betonnen onderlaag wegstromen naar een afwateringsgoot.

Graag jullie mening over deze twee legmethodes.
    Waarom afvoer plaatsen, laat water gewoon tussen tegeldragers indringen in grond

Wij zitten hier op kleigrond en die laat niet zo goed door

Is de volgende opbouw geschikt voor het werken met tegeldragers? M.b.v. AI:
    (1) Bestaande steenpuinlaag
    (2) 36 cm gebroken betonpuin: In twee lagen aanbrengen en extreem goed aantrillen tot circa 6 à 7 cm onder het uiteindelijke tegelpeil (afhankelijk van de hoogte van je tegeldragers). Zorg dat deze laag het afschot van 2 cm per meter volgt.
    (3) Geotextiel: Leg dit bovenop het betonpuin.
    (4) Egalisatielaag (3 à 5 cm): Breng een dunne laag fijn split (bijvoorbeeld kaliber 2/5 mm) aan om een perfect strak bed te maken waar de tegeldragers stabiel op kunnen staan. Tril dit licht aan.
    (5) Tegeldragers + rubbers + Keramische tegels (80x80x2 cm3 of 100x100x2 cm3 of 120x120x2 cm3): Plaats de verstelbare tegeldragers direct op het splitbed en leg de tegels erop.

ojee AI
    Bestaande steenpuinlaag . Wie heeft dit aangeraden ? steenpuin kan alleen gebruikt worden als deze diep genoeg steekt. Dus onder de vorstgrens en dat is hier nog steeds op -60 ten opzichte van het maaiveld. Alle steenpuin daarboven gaat verpulveren door de dooi- vorst cyclus

Waarom 36 cm ? Zeker van dat dit draagkrachtig genoeg is in die bodem?
    En als je op kleigrond zit , dan zijn ze wel vergeten te zeggen dat je bedding EN funderig tonrond moet gelegd worden met aan de diepste zijdes een drainbuis.

Hoogte van tegeldragers ? Dewelke ga je nemen ? Bera heeft er van12 mm tot 80 cm hoog .
    Dus waarom ze hier vasthangen op deie 4-5 cm is belachelijk.

Afschot van 2 cm per meter ... en dan vergeten ze voor te schrijven dat je tegeldrager moet uitgerust zijn met een afschotschijf .... anders moet je de tegels ook weer diagonaal slijpen.

Geotextiel ?? waarom is dat nodig en dan nog bovenop het betonpuin en daarop die dragers of zitten die eronder. Heeft op die plek geen enkele meerwaarde !!!
    Geotextiel dient als drukverdeler en je tegeldragers hebben al brede voeten om de druk te verdelen.

Breekzand of split Perfect... alleen je moet 50 cm boven het maaiveld uitkomen. Die split zit op cc +40 ,hoe ga je die tegenhouden/oplsuiten bij de eerste plensbui?

Rubbers ? Waarom ?
    geen enkele logische verklaring voor.

Bij tegeldragers moet je ervoor zorgen dat de onderlaag waterdoorlatend is. Al zeker betonplaat zoveel mogelijk vermiijden

Is de volgende opbouw geschikt voor het werken met tegeldragers? M.b.v. AI:
    (1) Bestaande steenpuinlaag
    (2) 36 cm gebroken betonpuin: In twee lagen aanbrengen en extreem goed aantrillen tot circa 6 à 7 cm onder het uiteindelijke tegelpeil (afhankelijk van de hoogte van je tegeldragers). Zorg dat deze laag het afschot van 2 cm per meter volgt.
    (3) Geotextiel: Leg dit bovenop het betonpuin.
    (4) Egalisatielaag (3 à 5 cm): Breng een dunne laag fijn split (bijvoorbeeld kaliber 2/5 mm) aan om een perfect strak bed te maken waar de tegeldragers stabiel op kunnen staan. Tril dit licht aan.
    (5) Tegeldragers + rubbers + Keramische tegels (80x80x2 cm3 of 100x100x2 cm3 of 120x120x2 cm3): Plaats de verstelbare tegeldragers direct op het splitbed en leg de tegels erop.
    2% helling? wauw

Tja, AI moet inderdaad wel geverifieerd worden. Bedankt daarom voor jullie feedback!

De steenpuinlaag ligt er reeds rondom de woning van tijdens de bouwwerken.

De dikte van het betonpuin zal bepaald zijn om een bepaalde hoogte te halen lijkt me? Welke opbouw stellen jullie voor?
    Gebruik ik dan best een drainagebeton in combinatie met een dunne chape laag? Of zoals AI voorstelt de egalisatielaag van split / breekzand?

Waarom moeten de bedding en fundering tonrond lopen en niet gewoon recht aflopen richting het gazon?

Ik begrijp uit jullie uitleg dat een helling van 2% dus teveel is. Houd ik dus best 1% (1cm/m) aan dan?

Betreft de hoogte van de tegeldragers lijkt me een regelbare tegeldrager het makkelijkste. Aangezien er een afschot is over 5 lopende meter (dus 5 cm hoogte verschil) zal ik misschien met verschillende hoogtes van tegeldragers moeten werken.

Wat bedoel je met 50 cm boven het maaiveld uitkomen? De huidige steenpuin ligt op -0.51 m. Het terras kan nagenoeg gelijk met de nulpas gelegd worden en aan de kant van het gazon kan er een boordsteen geplaatst worden volgens mij? Zie ik iets over het hoofd?

De rubbers had ik zelf toegevoegd, niet AI, omdat deze het geluid kunnen opvangen. Er is immers een holle ruimte onder de tegeldragers en ik wil vermijden dat je een hol geluid hoort wanneer je over het terras wandelt.

Zijn die tegels van zo'n matige kwaliteit dat afschot nodig is bij het gebruik van tegeldragers ?

Bedankt voor je reactie Zenikda. De tegels zelf hoeven niet in helling te liggen, maar de laag eronder toch wel?

Tja, AI moet inderdaad wel geverifieerd worden. Bedankt daarom voor jullie feedback!

De steenpuinlaag ligt er reeds rondom de woning van tijdens de bouwwerken.
    kan zijn , maar dat wil niet zeggen dat dit goed is.
    Steenpuin is een poreus materiaal en dit kan door opname van water ( zeker bij kleigrond ) gaan bevriezen en in kleinere stukken barsten. Gevolg inklinking van de laag. verzwakking en stabiliteitsproblemen.
    9op de 10 verzakkingen die ik moet gaan onderzoeken hebben een steenpuinonderfundering die onvoldoende diep zit.
    De dikte van het betonpuin zal bepaald zijn om een bepaalde hoogte te halen lijkt me? Welke opbouw stellen jullie voor?
    Gebruik ik dan best een drainagebeton in combinatie met een dunne chape laag? Of zoals AI voorstelt de egalisatielaag van split / breekzand?

Waarom moeten de bedding en fundering tonrond lopen en niet gewoon recht aflopen richting het gazon?

Ik begrijp uit jullie uitleg dat een helling van 2% dus teveel is. Houd ik dus best 1% (1cm/m) aan dan?

Betreft de hoogte van de tegeldragers lijkt me een regelbare tegeldrager het makkelijkste. Aangezien er een afschot is over 5 lopende meter (dus 5 cm hoogte verschil) zal ik misschien met verschillende hoogtes van tegeldragers moeten werken.

Wat bedoel je met 50 cm boven het maaiveld uitkomen? De huidige steenpuin ligt op -0.51 m. Het terras kan nagenoeg gelijk met de nulpas gelegd worden en aan de kant van het gazon kan er een boordsteen geplaatst worden volgens mij? Zie ik iets over het hoofd?
    ...en hier liep het al mis vanaf het begin door slechte informatie.
    Hoe jij je vraag verwoorde kwam het over dat de vloerpas van de woning 50 cm boven het maaiveld lag.

Ik citeer ''Momenteel ligt het terras op -0.50 cm tov de nulpas'
    Je had beter geschreven , mijn uitgraving voor mijn terras ligt op -50 cm van de nulpas.
    Ik heb nu niet zoveel zin om alles terug opnieuw te bekijken en te oordelen hoe het nu best verder kan.

Tegeldragers kan je best plaatsen op een onderbedding van min 15 cm betonpuin, daarop minimum 10 cm stabilisé van 150 kg cemen op 1 m³ RIJNZAND. Verdicht, afgereid onder helling.
    Op je laagste punt van deze fundering best een drainsteken want kleigrond. Jewil niet onder je tegels een waterstagnatie.
    De helling van je fundering vang je NIET op met het regelen van je tegeldrager !!!
    Hiervoor moet je op de tegeldrager een plaat bevestigen die de helling corrigeert. Dit heb je nodig als je tegels waterpas moeten liggen.

De rubbers had ik zelf toegevoegd, niet AI, omdat deze het geluid kunnen opvangen. Er is immers een holle ruimte onder de tegeldragers en ik wil vermijden dat je een hol geluid hoort wanneer je over het terras wandelt.
    dan liggen je tegeldragers niet goed.

Bedankt voor je reactie Zenikda. De tegels zelf hoeven niet in helling te liggen, maar de laag eronder toch wel?
    Je hebt toch een buffering onder je tegels . Als dat vol komt te staan, dan zit de helft van België onder water . ( Hoewel er veel nu smachten naar een drupje water om de tuin onder water te zetten ) .

Bedankt voor jullie reacties Lunakar en Zenikda.
    Het komt er dus op neer dat het steenpuin straks op -0.51 m ligt t.o.v. de bovenkant tegel. Dat is inderdaad niet 60 cm diep, maar zou het echt op +-9cm aankomen ivm vorst??

Inderdaad ik ben deze helling correctie platen voor tegeldragers tegengekomen. Bedankt voor de tip.

Bedankt ook voor het beschrijven van de opbouw. Aangezien we 51 cm hoger moeten komen zijn de dikte waardes die je beschrijft geen probleem. Echter vraag ik mij af waarom je stabilisé verkiest boven drainagebeton? Ik begrijp wel dat je deze laag waterdoorlatend wilt hebben en dus geen beton of chape verkiest.

Terug
Bovenaan