Tja, AI moet inderdaad wel geverifieerd worden. Bedankt daarom voor jullie feedback!
De steenpuinlaag ligt er reeds rondom de woning van tijdens de bouwwerken.
kan zijn , maar dat wil niet zeggen dat dit goed is.
Steenpuin is een poreus materiaal en dit kan door opname van water ( zeker bij kleigrond ) gaan bevriezen en in kleinere stukken barsten. Gevolg inklinking van de laag. verzwakking en stabiliteitsproblemen.
9op de 10 verzakkingen die ik moet gaan onderzoeken hebben een steenpuinonderfundering die onvoldoende diep zit.
De dikte van het betonpuin zal bepaald zijn om een bepaalde hoogte te halen lijkt me? Welke opbouw stellen jullie voor?
Gebruik ik dan best een drainagebeton in combinatie met een dunne chape laag? Of zoals AI voorstelt de egalisatielaag van split / breekzand?
Waarom moeten de bedding en fundering tonrond lopen en niet gewoon recht aflopen richting het gazon?
Ik begrijp uit jullie uitleg dat een helling van 2% dus teveel is. Houd ik dus best 1% (1cm/m) aan dan?
Betreft de hoogte van de tegeldragers lijkt me een regelbare tegeldrager het makkelijkste. Aangezien er een afschot is over 5 lopende meter (dus 5 cm hoogte verschil) zal ik misschien met verschillende hoogtes van tegeldragers moeten werken.
Wat bedoel je met 50 cm boven het maaiveld uitkomen? De huidige steenpuin ligt op -0.51 m. Het terras kan nagenoeg gelijk met de nulpas gelegd worden en aan de kant van het gazon kan er een boordsteen geplaatst worden volgens mij? Zie ik iets over het hoofd?
...en hier liep het al mis vanaf het begin door slechte informatie.
Hoe jij je vraag verwoorde kwam het over dat de vloerpas van de woning 50 cm boven het maaiveld lag.
Ik citeer ''Momenteel ligt het terras op -0.50 cm tov de nulpas'
Je had beter geschreven , mijn uitgraving voor mijn terras ligt op -50 cm van de nulpas.
Ik heb nu niet zoveel zin om alles terug opnieuw te bekijken en te oordelen hoe het nu best verder kan.
Tegeldragers kan je best plaatsen op een onderbedding van min 15 cm betonpuin, daarop minimum 10 cm stabilisé van 150 kg cemen op 1 m³ RIJNZAND. Verdicht, afgereid onder helling.
Op je laagste punt van deze fundering best een drainsteken want kleigrond. Jewil niet onder je tegels een waterstagnatie.
De helling van je fundering vang je NIET op met het regelen van je tegeldrager !!!
Hiervoor moet je op de tegeldrager een plaat bevestigen die de helling corrigeert. Dit heb je nodig als je tegels waterpas moeten liggen.
De rubbers had ik zelf toegevoegd, niet AI, omdat deze het geluid kunnen opvangen. Er is immers een holle ruimte onder de tegeldragers en ik wil vermijden dat je een hol geluid hoort wanneer je over het terras wandelt.
dan liggen je tegeldragers niet goed.