• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Terras rond zwembad

Lid geworden
11 jul 2022
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hoi allemaal!

Wij hebben zonet een zwembad aangelegd met EPDM. Om de EPDM stevig te bevestigen, hebben we die een ongeveer een meter over de zwembadrand laten overlappen en dan ingegraven.

Nu zouden wij graag een zwembadrand en terras aanleggen.

Aangezien de EPDM over de grond overlapt, is het niet mogelijk om een fundering / stabilisé in te graven. Hoe zouden jullie te werk gaan? Kan ik die stabilisé gewoon op de grond/EPDM leggen zonder ingraven en daar dan de tegels opleggen (mijn man zou liefst van al flagstones gebruiken)? Hebben jullie betere ideeën?

Alle tips zijn welkom, want ik zie het even niet...

Groetjes,
Katia

Bijlagen

• 363331376_1515423988992426_7048818721428496691_n.jpg
    363331376_1515423988992426_7048818721428496691_n.jpg
    348,1 KB · Weergaven: 83
  • 363456770_643182734446493_2896883416733774728_n.jpg
    363456770_643182734446493_2896883416733774728_n.jpg
    361 KB · Weergaven: 83
Oei oei. Ik wil julie werk niet afbreken, maar het is schots en scheef, helemaal niet stabiel, honderd vouwen erin, hoeken die helemaal niet af te werken zijn,... Dat is toch echt wat te snel gewerkt en te weinig aandacht besteed aan goede uitvoering. Dat is gewoon allemaal grond onder de epdm? Ik zou hier zelf ook helemaal niet aan willen beginnen, want ik zie niet echt een optie die voor 5 jaar goed gaat blijven liggen. Laat staan hoe je dat met tegels netjes kan afwerken. Ik zie het echt niet.

Enige wat een beetje deftig kan zijn is in mijn ogen een houten terras monteren, vrij van de epdm en verankerd in de grond naast de epdm die je dan kan laten doorschieten tot binnen het zwembad. Maar nee, eigenlijk moet dat er allemaal uit.

Ik begrijp jullie reacties, ik vind zelf ook dat het er helemaal niet zo goed uitziet, maar mijn man en ik zijn niet echt zo handige harry's en hebben totaal geen hulp gevonden van mensen die er wel beter in zijn. Het is vooral de omranding van de put die niet vlak ligt en de epdm krijgen wij echt met geen mogelijkheid rechter getrokken. We hebben hier een hele dag aan staan sleuren en trekken, er is gewoon geen beginnen aan. Onder de EPDM ligt worteldoek en een laag zand om de oneffenheden in het bad weg te werken... Hoe zouden jullie dit oplossen?

Hoe zouden jullie dit oplossen?
Denk niet dat dit zo op te lossen is, hoe ga je b.v. filteren?
Best overnieuw beginnen en een zwembadbouwer inhuren.

Wat ligt onder de epdm
ook aan de wanden?

Waar was de waterpas tijdens het werk ?
Dit is al zeker geen zwembad, zwemvijver of vijver
Dit is een put met water erin waar op geen enkele wijze rekening is gehouden met filtering, zuivering en afwerk.

Als je hier rondom een verharding wenst dan is dit onmogelijk. Je oevers gaan verzakken met de weersomstandigheden. Verhardingen zijn niet alleen de tegels maar ook de fundering en randopsluiting die een rol speelt.... zelfs bij houten terrassen ga je problemen krijgen.

Een epdmfolie in een vijver krijg je strak, retestrak maar je moet wel weten hoe je dit moet doen.
- Uitspreiden van de folie over gans de vijver. Zorgen dat de bodem nagenoeg strak ligt, vullen met cc 10 cm water. Bodemfolie aantrekken tot in de ribbe van de vijver. Verder aanvullen tot cc 30-40 cm water in de vijver. Zijkanten beginnen opspannen en beginnen recht te leggen zonder plooien . Zoveel mogelijk het egaliseren naar BOVEN uitvoeren. Overschot over de rand laten vallen, dit wordt later afgeknipt.
Zorg tevens voor de aansluiting en waterdichting van electrische doorvoeren en of waterdoorvoeren en overlopen.

Hoeken uitplooien in envellop, 2 systemen ofwel werk je met een diagonaal vanuit de onderste hoek langs buiten ofwel steek je deze achter de folie .

Bovenkant folie : LIjmen of nagelen van de folie op de omkasting.
Omkasting zorgt ervoor dat de omtrek van je vijver 100% waterpas staat . Omkasting kan gebeuren met een drainstreng, houten balken of met mestelwerk. Alleen op metselwerk ( in alle vormen ) kan gelijmd worden.

Lijmen gebeurd in 2 bewerkingen , je lijmt eerst verticaal tegen de muur en dit van de bovenkant naar beneden over cc 20-30 cm. Lijm folie vast.
Ofwel werk e nu de hoeken uit ofwel zijn deze al uitgewerkt en lijm je van daaruit verder.
Als de verticale wand overal gelijmd is , dan pas knip je de folie af zo dat je cc de helft van de fundering in steen bedekt. Lijm deze .

Waarom de helft? Als je dan je zwembadvijvertegel moet lijmen over epdm dan blijft die tenminste plakken aan de fundering.

Als dit je man chinees klinkt en de handen in zijn haar brengt ... zoek iemand die jullie an begeleiden in dit doe het zelf project maar je zal van 0 moeten beginnen.
Vijver leegpompen, fundering uitgraven , muren metselen, bodemplaat verzorgen ......

Oei, het was warm en vlug aan het DIY-zwembad begonnen ?
(mijn vrouw zou mij soms ook wel zo rap rap iets proberen laten doen.... :) , gelukkig ben ik niet te theoretische om daar iedere keer in mee te stappen .... ;))

Knap dat jullie daar zelf aan zijn begonnen, maar zoiets moet je echt degelijk afboorden heel vaak wordt het gewoon met betonstenen opgemetst.
Enkel een put graven EPDM folie erin , heb je dit resultaat , uw oeverranden gaan met der tijd beginnen inzakken, zeker als het waterniveau tijdens drogere periodes gedaald is en nadien bij de eerstvolgende regenbui... (zeker als het zandgrond is)
Die EPDM -folie ? is die voorgevormd ? reeds gelast toegekomen ?
Of gewoon heel groot gekocht en in de hoeken dubbel geplooid naar boven ?

Eerlijk gezegd, een aannemer dit laten afwerken is misschien te duur voor jullie.
Maar het ontbreken van een deftig plan van aanpak, een technisch plan zal jullie ook zuur komen te staan.

Persoonlijk zou ik in jullie geval , herbeginnen vanaf de put.
Maar met iemand die jullie hierin adviseert. Iemand die een plan hieromtrent opstelt voor jullie.... Je zal misschien wat moeten bijgraven vb. integratie gedeeltes voor filterzone(s) ?
Dat zal je ook wel wat kosten, (met 100€ zal je er bijvoorbeeld NIET zijn) maar zo een kost van een plan zal een peulschil van wat je in zijn totaliteit uitgeeft aan dit geheel project. en is het waard voor het slagen op de langere termijn.
EN het is toch de bedoeling dat je daar de komende vele jaren van geniet ipv dat het een zorgenkindje wordt voor de komende vele jaren hé

Waar was de waterpas tijdens het werk ?
Dit is al zeker geen zwembad, zwemvijver of vijver
Dit is een put met water erin waar op geen enkele wijze rekening is gehouden met filtering, zuivering en afwerk.

Als je hier rondom een verharding wenst dan is dit onmogelijk. Je oevers gaan verzakken met de weersomstandigheden. Verhardingen zijn niet alleen de tegels maar ook de fundering en randopsluiting die een rol speelt.... zelfs bij houten terrassen ga je problemen krijgen.

Een epdmfolie in een vijver krijg je strak, retestrak maar je moet wel weten hoe je dit moet doen.
- Uitspreiden van de folie over gans de vijver. Zorgen dat de bodem nagenoeg strak ligt, vullen met cc 10 cm water. Bodemfolie aantrekken tot in de ribbe van de vijver. Verder aanvullen tot cc 30-40 cm water in de vijver. Zijkanten beginnen opspannen en beginnen recht te leggen zonder plooien . Zoveel mogelijk het egaliseren naar BOVEN uitvoeren. Overschot over de rand laten vallen, dit wordt later afgeknipt.
Zorg tevens voor de aansluiting en waterdichting van electrische doorvoeren en of waterdoorvoeren en overlopen.

Hoeken uitplooien in envellop, 2 systemen ofwel werk je met een diagonaal vanuit de onderste hoek langs buiten ofwel steek je deze achter de folie .

Bovenkant folie : LIjmen of nagelen van de folie op de omkasting.
Omkasting zorgt ervoor dat de omtrek van je vijver 100% waterpas staat . Omkasting kan gebeuren met een drainstreng, houten balken of met mestelwerk. Alleen op metselwerk ( in alle vormen ) kan gelijmd worden.

Lijmen gebeurd in 2 bewerkingen , je lijmt eerst verticaal tegen de muur en dit van de bovenkant naar beneden over cc 20-30 cm. Lijm folie vast.
Ofwel werk e nu de hoeken uit ofwel zijn deze al uitgewerkt en lijm je van daaruit verder.
Als de verticale wand overal gelijmd is , dan pas knip je de folie af zo dat je cc de helft van de fundering in steen bedekt. Lijm deze .

Waarom de helft? Als je dan je zwembadvijvertegel moet lijmen over epdm dan blijft die tenminste plakken aan de fundering.

Als dit je man chinees klinkt en de handen in zijn haar brengt ... zoek iemand die jullie an begeleiden in dit doe het zelf project maar je zal van 0 moeten beginnen.
Vijver leegpompen, fundering uitgraven , muren metselen, bodemplaat verzorgen ......
Da zal dan wel wat (veel meer) geld kosten
.Ik denk dat TS gewoon ne plas water wil om tijdens warme zomerdagen eventjes in te springen

Dacht eerst dat het om een grap ging. Hoe dacht je in de eerste plaats dat water te filteren?

Een zwembadbouwer inschakelen zoals hier wordt voorgesteld zal niet binnen het budget liggen vermoed ik.

Wat ik zou doen is een goedkoop stalen inbouwzwembad kopen (iets in de trend van https://www.zwembad.eu/250-goedkope-zwembaden) en vervolgens afwerken met vlonders.

Eerste vraag
Wil je een vijver, een zwemvijver of een zwembad ?
Tweede vraag
Wil je alles zelf aanleggen of wil je een deel uitbesteden ( na overleg natuurlijk )
Derde vraag
Heb je een plan van aanpak ? Niet alleen een ontwerp waarbij je rekening houdt met dieptes en niveau's maar ook met watercirculatie, filterinstallatie, verlichting , overlopen of kortweg Nutsvoorzieningen .

In dit klein stadstuintje hebben wij het ontwerp verzorgd en heeft de eigenaar alles zelf uitgevoerd. Uitgezonderd het plooien, lijmen en doorvoeren steken van dit minivijvertje hebben wij gedaan.

Vragen staat vrij

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan