• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

terras op "potten": ervaringen en tips?

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Berichten
3.954
Waarderingsscore
2
Punten
0
Ik ben van plan terrastegels (blauwsteen) te plaatsen op zogenaamde potten op een terras dat tegelijk een plat dak is, in plaats van daarop chape en tegels te plaatsen.



De reden is dat ik geloof dat de minimale open voeg tussen de tegels voor een betere afwatering zal zorgen dan een terras met chape (uitgaande uiteraard van een afdoende dichting op het terras), gezien het feit dat het een dakterras betreft en afwatering dus een delicate issue is, in vergelijking met een gewoon terras op de grond.



Ik heb wel geen ervaring met dit systeem.

Kan iemand mij belangrijke tips/aanwijzingen geven waar ik op moet letten?



Welke systeem van potten wordt gebruikt? Iemand aanbeveling?

Ik zag al het systeem van Schluter en dat zag er op zich niet slecht uit: http://nl.schlueter.be/5900.aspx



Ik kijk uit naar de suggesties.
 

promy

Lid
Lid geworden
21 aug 2009
Berichten
109
Waarderingsscore
0
Punten
16
Als je een terrasafwerking wil plaatsen op een plat dak, dan zou ik aanraden te werken met tegeldragers.

Dit zijn plastic voetjes die in hoogte verstelbaar zijn, waarop je de tegels legt. (sommige aannemers werken ook met zakjes stabilise)

Zo loopt het water in de open voegen van de tegels en komt het op de bestaande dakdichting terecht. Als je ooit aan de dakbedekking moet zijn (schade / iets tussen gevallen), kan je relatief eenvoudig een tegel uithalen. (let op: de dikte van de tegel moet aangepast zijn!)
 

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Berichten
3.954
Waarderingsscore
2
Punten
0
promy;1744163 wrote:
Als je een terrasafwerking wil plaatsen op een plat dak, dan zou ik aanraden te werken met tegeldragers.

Dit zijn plastic voetjes die in hoogte verstelbaar zijn, waarop je de tegels legt. (sommige aannemers werken ook met zakjes stabilise)

Zo loopt het water in de open voegen van de tegels en komt het op de bestaande dakdichting terecht. Als je ooit aan de dakbedekking moet zijn (schade / iets tussen gevallen), kan je relatief eenvoudig een tegel uithalen. (let op: de dikte van de tegel moet aangepast zijn!)



Bedankt voor de reactie! Tegeldragers is inderdaad ook een optie. Bij potten leg je de tegels nog altijd vast met chape in de potten wat misschien nadien moeilijker is om een tegel eruit te halen.



Heb je soms suggesties van merken/soorten van die tegeldragers?
 

promy

Lid
Lid geworden
21 aug 2009
Berichten
109
Waarderingsscore
0
Punten
16
Bij tegeldragers (of potjes dat je met stabilise vult), kijk je best om voldoende grote en zware te kiezen. groot ==> liggen stabieler ; zware ==> kunnen een groot gewicht aan.

Een merk: bv het type buzon heb ik al zien toepassen met betontegels 80x80 en dat gaf een mooi resultaat.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
wij overwegen ook tegeldragers

belangrijkste reden : afwatering en ook na te regelen na X jaar (al je ziet hoeveel terrassen na een paar jaar een cm (of meer) lager liggen dan oorspronkelijk ... met meestal een lelijke voeg aan woning (gevel)
 

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Berichten
3.954
Waarderingsscore
2
Punten
0
Thanks!

Wat met de ondergrond. Momenteel is dit plat dak geïsoleerd met PIR en daarop een waterdichting.

Daarop ga ik nog een Schluter drainagemat specifiek voor dergelijke terrassen plaatsen dat verbonden is met afvoergeulen voor het regenwater.



Ik vraag me wel af in welke mate na het plaatsen van de tegels of de dragers ik geen verend effect ga krijgen gezien de onderliggende draagconstructie van de tegels. Iemand een idee daarover?

Het is wel de bedoeling dat ik er nadien een tuintafel en tuinstoelen op kan zetten en er met meerdere personen kan zitten.
 
Lid geworden
10 okt 2008
Berichten
8.080
Waarderingsscore
11
Punten
0
Die drainagemat,is die echt nodig? Je moet wel rekening houden met de druksterkte van de PIR, gezien de puntbelasting aldaar.
 
Lid geworden
2 jul 2011
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hebben 12 jaar ook gebouwd waar een terras aanwezig is en de vloer bestaat uit vierkante tegels 3cm dik. Deze rusten op potten die regelbaar zijn. Maar ben er niet tevreden van en nu ben ik bezig aan een andere project en daar gaat het terras gelegd vast op een drainage mat met genoeg afdracht. Daarvoor hebben wij een goed tegelbedrijf gevonden volgens onze architect.
 

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Berichten
3.954
Waarderingsscore
2
Punten
0
janvanlandeghem;1744779 wrote:
Die drainagemat,is die echt nodig? Je moet wel rekening houden met de druksterkte van de PIR, gezien de puntbelasting aldaar.



De PIR is Eurothane BI3 van Rectictel. Of de puntbelasting niet te groot gaat zijn heb ik zelf niet echt een idee van eigenlijk. Dit is de fiche:



http://www.recticelinsulation.be/product/eurothane-bi-3/technische-fiche



Die drainagemat zorgt voor een betere afwatering van het regenwater, plus het is nog een extra bescherming van de bestaande dakafdichting. Zie er zeker een meerwaarde in.
 

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Berichten
3.954
Waarderingsscore
2
Punten
0
Macin;1744895 wrote:
Wij hebben 12 jaar ook gebouwd waar een terras aanwezig is en de vloer bestaat uit vierkante tegels 3cm dik. Deze rusten op potten die regelbaar zijn. Maar ben er niet tevreden van en nu ben ik bezig aan een andere project en daar gaat het terras gelegd vast op een drainage mat met genoeg afdracht. Daarvoor hebben wij een goed tegelbedrijf gevonden volgens onze architect.



Dus je legt opnieuw chape en je tegels in mortel veronderstel ik?



Persoonlijk heb ik schrik dat na een tijdje die chape te lang constant nat gaat staan (beschadiging dakdichting), plus mogelijk problemen met uitvriezen voegen of tegels in de winter.

Ook daar plaatst men wel een drainagemat, maar dat gaat m.i. niet verhinderen dat de chape nog altijd nat zal staan. Bij potten lijkt me dat het geheel sneller kan uitdrogen. Je hebt ook geen plassen of natte voegen.
 
Lid geworden
2 jul 2011
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Punten
0
VVS;1745072 wrote:
Macin;1744895 wrote:
Wij hebben 12 jaar ook gebouwd waar een terras aanwezig is en de vloer bestaat uit vierkante tegels 3cm dik. Deze rusten op potten die regelbaar zijn. Maar ben er niet tevreden van en nu ben ik bezig aan een andere project en daar gaat het terras gelegd vast op een drainage mat met genoeg afdracht. Daarvoor hebben wij een goed tegelbedrijf gevonden volgens onze architect.



Dus je legt opnieuw chape en je tegels in mortel veronderstel ik?



Persoonlijk heb ik schrik dat na een tijdje die chape te lang constant nat gaat staan (beschadiging dakdichting), plus mogelijk problemen met uitvriezen voegen of tegels in de winter.

Ook daar plaatst men wel een drainagemat, maar dat gaat m.i. niet verhinderen dat de chape nog altijd nat zal staan. Bij potten lijkt me dat het geheel sneller kan uitdrogen. Je hebt ook geen plassen of natte voegen.



Wij laten het oude terras zo en nu doen we het op een ander manier om het verschil te zien.
 
Lid geworden
10 jun 2006
Berichten
816
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik zit in dezelfde situatie als jou, 16cm isolatie met daarboven een epdm folie.

Aangezien ik ook tegels wou, heb ik gekozen voor megategels (6cm) op tegeldragers.

Enerzijds omdat dit het mooist is, anderzijds omdat je bij kleinere tegels altijd een dansend gevoel hebt. Dat heb je bij deze jongens van 135kg/st niet ;-)

Redelijk intensief om ze te plaatsen, maar wel uitermate tevreden over het eindresultaat. In totaal 30m² als dakterras gelegd...

Indien interesse, heb ik nog een aantal tegeldragers over die je kan overkopen.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
regio

hoeveel tegeldragers

kostprijs

hoogte
 
Lid geworden
13 jan 2010
Berichten
91
Waarderingsscore
0
Punten
0
Quote:
Re: terras op "potten": ervaringen en tips?



Ik zit in dezelfde situatie als jou, 16cm isolatie met daarboven een epdm folie.

Aangezien ik ook tegels wou, heb ik gekozen voor megategels (6cm) op tegeldragers.

Enerzijds omdat dit het mooist is, anderzijds omdat je bij kleinere tegels altijd een dansend gevoel hebt. Dat heb je bij deze jongens van 135kg/st niet :wink:

Redelijk intensief om ze te plaatsen, maar wel uitermate tevreden over het eindresultaat. In totaal 30m² als dakterras gelegd...

Indien interesse, heb ik nog een aantal tegeldragers over die je kan overkopen.​



Jacky,



welke isolatie hebt ge gelegd? Is deze geschikt voor puntbelasting van deze tegeldragers?
 
Lid geworden
10 jun 2006
Berichten
816
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb 2x8cm PIR powerdeck liggen.

Volgens de website is deze isolatie geschikt voor een dakterras:



'Zowel Eurothane als Powerdeck dakisolatieplaten zijn geschikt voor deze toepassing. Deze platen hebben een UEAtc- klasse C. Dit betekent dat deze platen kunnen gebruikt worden voor frequent onderhoud en voor toepassing in dakterrassen'
 

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Berichten
3.954
Waarderingsscore
2
Punten
0
jacky;1746430 wrote:
Ik heb 2x8cm PIR powerdeck liggen.

Volgens de website is deze isolatie geschikt voor een dakterras:



'Zowel Eurothane als Powerdeck dakisolatieplaten zijn geschikt voor deze toepassing. Deze platen hebben een UEAtc- klasse C. Dit betekent dat deze platen kunnen gebruikt worden voor frequent onderhoud en voor toepassing in dakterrassen'



Mag ik vragen wat voor potten je gebruikt hebt? (merk, materiaal, hoogte, breedte, verstelbaarheid), en wat de algemene ervaring ermee was?
 
Lid geworden
10 jun 2006
Berichten
816
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb Rosco tegeldragers gebruikt.

Eerst terras uitgezet en vervolgens begonnen met de dragers. Zodra de 1e tegel ligt, van daaruit verdergegaan met grote rei om alles op zelfde hoogte te krijgen. Is eigenlijk niets moeilijk aan, het moeilijkste was het heffen :)

Ik had ook een tegelklem beschikbaar, maar na 2 afgebrokkelde kantjes gestopt en beslist om ze met de hand te leggen.
 

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Berichten
3.954
Waarderingsscore
2
Punten
0
jacky;1746800 wrote:
Ik heb Rosco tegeldragers gebruikt.

Eerst terras uitgezet en vervolgens begonnen met de dragers. Zodra de 1e tegel ligt, van daaruit verdergegaan met grote rei om alles op zelfde hoogte te krijgen. Is eigenlijk niets moeilijk aan, het moeilijkste was het heffen :)

Ik had ook een tegelklem beschikbaar, maar na 2 afgebrokkelde kantjes gestopt en beslist om ze met de hand te leggen.



Bedankt voor de uitleg!

De tegels liggen gewoon in de dragers geklemd zeker (of los?)

Bij potten liggen ze eigenlijk op de hoeken in cement, waardoor ze misschien vaster liggen, maar ja, dan zijn ze ook wel een stuk moeilijker te verwijderen als je er opnieuw aan wil kunnen.
 
Lid geworden
10 jun 2006
Berichten
816
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ze liggen los op de dragers, maar door het gewicht kunnen ze toch nergens naartoe.

Iemand zei me ook van zakjes met stabilisé te gebruiken, maar leg daar maar eens een tegel van 135kg van de eerste keer juist op... ;-)
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan