• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Terras op betonnen ondergrond

Lid geworden
2 okt 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dag allen,

Ik wil ons terras aanleggen en zou dit graag (net zoals bij de andere afwerking in ons huis) zo zelfstandig mogelijk doen.

Echter zit ik met nog vragen waar ik geen éénduidig antwoord op krijg. Niet van aannemers, niet van bouwbedrijven.
Daarom wil ik toch graag nog even de situatie hier voorleggen.

We wonen in een 3gevel nieuwbouw bel-etage met tuin op het eerste verdiep. Je kan via onze garage, langs de trap (15tal treden) onze tuin betreden.
Je kan ook eventueel naast het huis passeren via de doorgang van onze buurman via een trap (5 traptreden) en een haag/afsluiting van 1m20 als extra hindernis. Hoe minder ik echter via de buur moet werken, hoe liever.

De bodem waar het terras moet komen is deels in beton waar de engelse koer zich bevind, deels in betonplaten (oude afsluiting) die op een fundering van klinkers liggen en deels blote grond, nog aan te vullen.

Tussen het beton en de dorpel van de ramen/deuren is 15cm.
Het beton ligt nu +-45cm hoger dan het gazon.

De idee is van een terras in keramische tegel (60x60) te leggen met betonnen traptreden (5breed, 3hoog) van Ebema Stone & Style.

Enkel vragen die spelen:
- hoe vullen we het best de “leegte” van een +- 10m2 (of +-5kuub) op?
Rekening houdende met het niveauverschil vd tuin.
*Steenpuin + beton/chape lijkt een stevig karwij? + lange droogtijd? (Niet dat we daar vies van zijn, maar als er betere opties zijn, graag)
*dichten met potten en balken + laag beton/chape?
*vullen met beton/pompwagen = +3000e omv pompen over het huis
*andere opties?

- wat gebruiken we best op onze vlakke betonnen ondergrond?
*chape? (Met vezels?)
*Met drainagemat?
*Met ontkoppelingsmat?
*Ik vond ook het Staenisrooster met drainagemortel als optie?
* verstelbare tegeldragers?(minder fan van)

- best de keramische tegels lijmen (s1?) of in de mortel leggen?

- wat is de regel van droogtijd van chape buiten, deze periode vh jaar?
Las hier dat als de bovenlaag droog is het voldoende is en dat er gelijmd kan worden?

- wat is de aangewezen minimum dikte van de chape op de beton ondergrond?

De vrees is dat door een foute keuze het water blijft staan, chape kapot vriest, tegels die lossen, enz…
Daarom doe ik graag beroep op jullie ervaring en expertise.

Dank alvast
Christophe

Bijlagen

• IMG_9631.jpeg
    IMG_9631.jpeg
    384,1 KB · Weergaven: 36
  • terras01.jpeg
    terras01.jpeg
    336,7 KB · Weergaven: 36
  • IMG_9497.jpeg
    IMG_9497.jpeg
    339,7 KB · Weergaven: 36
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan