• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Terras muur metselen tegen bestaande muur buur

Lid geworden
19 mrt 2021
Waarderingsscore
19
Punten
18
We hadden een akkoord met de buren voor het metselen van een muur tussen ons. Deze zou bestaan uit 2 gevelstenen 215x100x65. Bij de buren staat tussen de gevelstenen een ytong cellenbestonsteen van 60x20x10 en een pir isolatie van 6cm. De totale muur zou 2.4m hoog zijn en 3.75m breed. Deze vergunning is goedgekeurd.

Nu hebben we heel moeilijke buren waar we toch wel slecht contact mee hebben, maar we altijd heel hard geprobeerd hebben de kerk in het midden te houden. Wij hebben eerst gebouwd, zij na ons. Na maanden niets meer van de muur te horen krijg ik een WhatsApp van voor mijn stenen te bestellen (we hebben 2 verschillende stenen) en het metselzand hij zou op zijn buurt zijn stenen en het cement bestellen. Dit waren we niet overeengekomen voor ons zouden we alleen de stenen moeten bestellen en we zouden deze samen bestellen. Ik heb niet moeilijk gedaan om het zand ook te betalen. De muur zou door iemand van hem gezet worden. Omdat tussen ons twee nog afgekit moet worden wou ik dat dit eerst gedaan werd. Hij wou het laten doen maar dan 50/50 voor ieder. Wij hebben alle twee sleutel op de deur, de buur heeft veel uit eigenbeheer gedaan en zo ook het afkitten. Ik was al gaan informeren wie dat normaal moet afkitten en zou voor degene zijn die laatste bouwt. Hij was duidelijk op zijn tenen getrapt, ik ging er niet moeilijk overdoen.

Nu zou hij zijn muur gevelsteen, ytong en pir een van dees optrekken en moest ik maar mijn plan trekken. Op zich geen probleem maar gaat nu mijn muur niet minderstevig worden omdat deze niet gelijktijdig opgetrokken wordt? Wij willen de muur dit jaar zeker niet zetten. Normaal zou er bij onze muur tussen de ytong nog spatie zijn om bv isolatie te steken, voor ons is isolatie niet nodig voor een terras muur.

Ik zou nu mijn muur zelf willen doen of laten verlijmen vlak tegen de Ytong, dit lijkt mij steviger.
Ik zou de muur als volgend opstellen.
Eerste laag Ytong tot aan terras hoogte
Diba voor opstijgend vocht
Gebruik makend van Murfor als versteviging en natuurlijk muurankers om de 60 cm
Aan de muur gaat alleen draadbevestiging komen en misschien een overkapping in de toekomst. Is dit dan voldoende of zie ik iets over het hoofd, fundering van beton is al gegoten.

Alvast bedankt

Bijlagen

• 1000010811.jpg
    1000010811.jpg
    79,8 KB · Weergaven: 17
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan