• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Terras met Pergola

Lid geworden
14 nov 2014
Berichten
23
Waarderingsscore
10
Punten
3
Beste medebouwers/verbouwers,

Sinds enkele maanden zijn we klaar met onze woning.
Nu beginnen we stilletjes aan onze aandacht te verleggen naar de tuin.
Mijn vrouw haar oog is gevallen op een pergola in het hout van 9m op 3m.
Waarvan 6m op 3m afgesloten wordt met glazen schuifpanelen en 3m op 3m overdekt terras wordt.
Dit zal door een aannemer geplaatst worden.
Vermoedelijk komen in het terras dan betonnen sokels waarop de pergola wordt opgebouwd.
Voor deze pergola komt nog een terras waarop we op termijn een jacuzzi zouden willen zetten.
Rondom het terras komt een perk met boomschors waar we later dan nog enkele bomen en planten in zouden willen zetten.

De totale oppervlakte van het terras waarop de pergola komt staan zou 9m op 10m zijn en we zouden werken met keramische tegels van 60*60*2 van marshall ardena blue.
Dit zou dan komen op een 90m².
Eerst zouden we rondom het terras de borduren plaatsen.
Daarna starten met 20cm gebroken betonpuin.
Daarna 15cm stabilise aftrillen en hierop nog een chape met vezels van 5cm.
Daarop komt dan de ontkoppelingsmat Schluter ditra 25 ik had gelezen met een kam van 3mm*3mm.
Hierop komen dan de tegels die we dubbel zouden verlijmen.

Hierbij heb ik nog enkele vragen waar hopelijk jullie een antwoord op hebben.
Er zou ook nog elektriciteit moeten voorzien worden en hiervoor had ik gedacht om exvb kabels onder het betonpuin te stekken of zouden we deze beter in de stabilise steken?
Alsook was ik aan het nadenken om deze in een flex te stekken voor als er ooit iets aan de kabels moest zijn om deze dan te kunnen vernieuwen of is dit iets te ver gezocht?

Voor het terras zelf ben ik nog aan het nadenken om dit onder een helling te leggen of niet.
En om hiervoor dan nog een afwateringsgoot te leggen?

Voor het leggen van de tegels had ik prijs laten maken met omnicoll pl85.
Deze vond ik nogal aan de prijzige kant.
Heeft iemand hier misschien een alternatief voor?
En wat voor kam raden jullie aan om dubbel te verlijmen?
Ik zou ook werken met voegmiddel van omnicoll wd flex R grijs.
Zouden we in het terras dan ook nog uitzetvoegen moeten steken?
Of juist rondom het terras aan de borduren 5-10mm als uitzetvoeg gebruiken?

Ik hoop dat ik hierbij de situatie heb kunnen beschrijven.

Als jullie nog vragen hebben dan mag je die stellen.

Mvg Glenn
 

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.778
Waarderingsscore
541
Punten
113
Hoe krijg je een vergunning voor een terras van 90 m² ? Dat wil ik ook :)
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Zuiver uit ver doorgedreven beroepsmisvorming .... maar hebben jullie de woning ook zonder bouwplannen gezet?
Waarom zetten jullie dan zo'n mastodont in de tuin zonder enig plan en of overzicht van het geheel.
Je weet begot nog niet waar je een lampke moet hangen .

Weet niet, maar met werken die rap rond de 6000-8000€ of met die veranda van 10.000€ zou ik toch eerst eens goed alles uittekenen .
Stel je maar eens voor dat je later een boom wil zetten voor wat schaduw en dat zit daar vol met beton.
 
Lid geworden
14 nov 2014
Berichten
23
Waarderingsscore
10
Punten
3
Zuiver uit ver doorgedreven beroepsmisvorming .... maar hebben jullie de woning ook zonder bouwplannen gezet?
Waarom zetten jullie dan zo'n mastodont in de tuin zonder enig plan en of overzicht van het geheel.
Je weet begot nog niet waar je een lampke moet hangen .

Weet niet, maar met werken die rap rond de 6000-8000€ of met die veranda van 10.000€ zou ik toch eerst eens goed alles uittekenen .
Stel je maar eens voor dat je later een boom wil zetten voor wat schaduw en dat zit daar vol met beton.
Hey Lukanar.

Het gebouw dat we verbouwd hebben is een hoeve uit 1850 waarvan we samen met de erfgoedcel en onze architect bouwplannen hebben laten maken en een vergunning voor hebben verkregen.
Het gaat over een terras van 90m² waarin de pergola al inbegrepen is.
Met inbegrip van de perken waarin we de boomschors gaan doen.
De perken komen rond het terras liggen en zouden we opvullen met zwarte grond.

In onze gemeente is er een vrijstelling tot 80m² terras.
Deze aanvraag licht momenteel al bij ruimtelijke ordening om dit te bekijken.

De plannen heb ik al uitgetekend en zal ik op proberen deze avond in te scannen.

Mvg
 
Lid geworden
14 nov 2014
Berichten
23
Waarderingsscore
10
Punten
3
Zoals beloofd in bijlage het plan dat ik zelf heb getekend.
Kwaliteit zal niet zo super zijn aangezien mijn scanner het voor de een of andere reden laat afweten.
Had voor mijn vrouw ook nog een modelletje gemaakt via de gardena gardenplanner.

Plan terras.jpgTerras Gardena Garden Planner.png

De Tegels die voor de pergola en rondom de pergola komen liggen zou een 42m² zijn.

Ik hoop dat dit al een aantal dingen duidelijk maken.

Mvg
 

knessel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 jul 2006
Berichten
1.661
Waarderingsscore
371
Punten
83
Hoe krijg je een vergunning voor een terras van 90 m² ? Dat wil ik ook :)
Zorg voor een goed gemotiveerd aanvraagdossier, compatibel met eventuele verkavelings- of andere voorschriften, met uitgebreide watertoets en vraag een vergunning aan. Het is niet omdat er een vrijstellingsregeling bestaat, dat je geen vergunning kan aanvragen.... De vrijstellingsregeling is er net gekomen opdat niet iedereen telkens voor elke steen hij/zij wil verleggen een vergunningsaanvraag moet doorlopen.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
voor inspiratie :
Ontwerpen › Tuinarchitect Luk Vrebosch
Want ik veronderstel dat je tuin groter gaat zijn dan die overkapping met verharding en wat groen.
Ik zoek tevergeefs naar de link met het huis, met het wonen op zich.
 
Lid geworden
14 nov 2014
Berichten
23
Waarderingsscore
10
Punten
3
Ondertussen hebben we toestemming van ruimtelijke ordening.
Hierbij een plannetje waar de pergola komt staan.
Een aantal dingen waar we wel op moeten letten zijn dat we 3m van de scheiding moeten afblijven omdat dit wordt bekeken als de zijtuin van de buren en dat we tot max 3.50 meter hoog mogen gaan.
 

Bijlagen

  • inplantingsplan.png
    inplantingsplan.png
    427,1 KB · Weergaven: 37

I.V.

Zeer Actief lid
Lid geworden
1 jul 2011
Berichten
962
Waarderingsscore
170
Punten
43
Totaal nutteloze bijdrage van mezelf en ieder zijne meug natuurlijk...
maar de helft van het perceel is al verhard en daar wil je graag nog eens 90m² bij plakken? ?
(Die 9x10 m² lijkt mij niet de verhouding te zijn die je op het plannetje schetst)
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan