• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Terras met keramische tegels: mortelbed en/of verlijmen?

Lid geworden
8 feb 2020
Waarderingsscore
0
Punten
0
Zal een terras aanleggen van 5 op 5 meter met keramische tegels van 60X60X2 cm.

Opbouw: 20 cm steenpuin, 10 cm gestabiliseerd zand 150 kg cement,  5 cm chape 300 kg cement.

Aangezien er hier al veel geschreven is dat een terras moet aangelegd worden in een mortelbed, en ook dat een keramische tegel verlijmd moet worden, vraag ik me af hoe ik best de tegels vastmaak aan de chape.

Ik zie 3 mogelijkheden, wat geniet de voorkeur:

- betonbed op de chape

- betonbed op de chape en lijm aan de onderkant van de tegel

- lijm aan de chape en aan de onderkant van de tegel.

En bij de betreffende keuze, hoe dik moet de laag van het betonbed en/of de lijmlaag zijn?

Bedankt alvast voor de hulp.

Betonbed? Wat bedoel je daarmee?

Nergens , in geen enkel topic,wordt er gesproken over een betonbed op chape of betonbed op chape met lijm op de tegel. Bedoel je mortelbed ?

60x60x2 keramische tegel, die leg je sowieso met een ontkoppelingsmat want een keramische tegel zet niks uit maar je chape wel. Daardoor barsten je voegen en zelfs je tegels.

Steenpuin gebruik je beter niet , je neemt best gebroken betonpuin. En waarom moet je betonpuin gebruiken? Enkel en alleen als je fundering hoog moet uitgewerkt worden  en/of als de ondergrond slecht draineert en/of je bodem geroerd is.

Gebruik je geen betonpuin als onderlaag dan is het aangeraden om de stabilisé 15 cm dik na drilling aan te brengen. Let op , deze stabilisé is met rijnzand gemaakt niet met lommel- plaat-, duin-, zee- of scheldezand. ( kwestie van de cement goed te hechten aan de zandkorrels)

Bij gebruik van keramische tegel kun je enkel maar LIJMEN . Een keramische tegel is zo hard dat bij het mortelen de mortel niet wordt aangetrokken. Voor een goede hechting moet je tegel dus iet of wat poreus zijn ( water kunnen opnemen) maw keramische tegels in een mortelbed komen allemaal los te liggen.

Op de chape lijm je dus eerst de ontkoppelingsmat , op deze mat lijm je vervolgens de tegels.

Dikte mortellaag = niet van toepassing bij keramische tegel.

Dikte lijmbed is vrije keuze ( in functie van dikte tegels en die standvastigheid van maatdikte, oppervlakte van tegel en of je werkt met dubbele lijmbed of enkel lijmbed. 

Sorry voor de verwarring, maar bedoelde mortelbed ipv betonbed 
sad_smile.png

Zal dan maar ontkoppelingsmat  lijmen op de chape, en daarop dubbelzijdig de tegels verlijmen.

Bedankt voor de info.

Ik weet dat er al zoveel is overgeschreven maar durf het toch nog eens te vragen.
Ik heb nu voor het terras 18cm onder niveau gegraven. er zit wel een stabiele niet gewoelde grond onder.
Er komt een terras met keramische tegels 60x60. Aannemer wou gewoon stabiel leggen en rij per rij afwerken met de tegels in de mortel.

Na het vele lezen is dit toch niet de beste optie. Wat ik nu zou doen:
Tegel : 2Cm
Ditra drain 4+ lijm 1,2 cm
chappe met vezels en glasvezelnet, 12CM
GEOTEXTIEL
Steenpuin ingetrild in de grond 3CM (of mag ik dit laten vallen en gewoon 3cm meer chappe doen, (pak makkelijker voor mezelf.

Keramische tegels of betontegels? Hier hebben ze betontegels 60x60x2 gelegd op stabilise bed met soort lijm ertussen.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan