• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Terras lijmen en regenweer

Lid geworden
11 apr 2018
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo iedereen,

mits het de laatste tijd zo'n 'geweldig' weer is, en ik mijn terras zou moeten gelijmd en gevoegd hebben tegen 3 mei, vroeg ik me af wat het effect van regen is op een vers gelijmd terras. 

Kan ik tegels lijmen bij zacht regenweer?

als het de dag na het lijmen hard regent, kan dit kwaad?

Bij het voegen weet ik dat het best minstens een dag droog blijft, maar daar zou ik eventueel nog mee kunnen wachten tot na 3 mei. Het is vooral belangrijk dat de tegels toch al liggen.

alvast bedankt!

jan 007

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 nov 2018
Waarderingsscore
16
Punten
38
je lijm zal uitlopen dus bij regen niet lijmen of metsen of ...  (lijm lost op in water)

1 dag later is dit fenomeen weg, lijm is dan hard genoeg om niet meer op te lossen in water (de meeste lijmen)

D'Haese

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 nov 2013
Waarderingsscore
8
Punten
38
Tegen 3 mei is toch nog genoeg tijd? Wacht een droge dag af zou ik zeggen.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.473
Punten
113
Je doe me denken aan dien gast die me opbelde om gras te komen zaaien.... 

Zeker meneer, wanneer kan ik best langskomen ? 

Nu want dat gras moet vol en dik staan tegen 1 mei de communie van mijne kleine.

Euh meneer , nu ??? 

Ja nu , hoor je niet goed?

Meneer er ligt 10 cm sneeuw !

Ja en dan ?

Lid geworden
11 apr 2018
Waarderingsscore
0
Punten
1
Proxx zei:
Hallo iedereen,

mits het de laatste tijd zo'n 'geweldig' weer is, en ik mijn terras zou moeten gelijmd en gevoegd hebben tegen 3 mei, vroeg ik me af wat het effect van regen is op een vers gelijmd terras. 

Kan ik tegels lijmen bij zacht regenweer?

als het de dag na het lijmen hard regent, kan dit kwaad?

Bij het voegen weet ik dat het best minstens een dag droog blijft, maar daar zou ik eventueel nog mee kunnen wachten tot na 3 mei. Het is vooral belangrijk dat de tegels toch al liggen.

alvast bedankt!

lukanar zei:
Je doe me denken aan dien gast die me opbelde om gras te komen zaaien.... 

Zeker meneer, wanneer kan ik best langskomen ? 

Nu want dat gras moet vol en dik staan tegen 1 mei de communie van mijne kleine.

Euh meneer , nu ??? 

Ja nu , hoor je niet goed?

Meneer er ligt 10 cm sneeuw !

Ja en dan ?

Zo vroeg ben ik nu ook niet denk ik. 

Ik ga ervan uit dat de lijm nog minstens 2 weken nodig heeft om degelijk uit te harden voor ik kan voegen. Laat ons ervan uit gaan dat er nog wat slecht weer is, dan kan ik ook niet voegen. Dan komt mei heel snel heel dichtbij. 

In ieder geval, ik heb antwoord op mijn vraag, en zal niet anders kunnen dan te wachten.

Bedankt allemaal. 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.473
Punten
113
Het gaat niet van de lijm afhangen of je moet wachten voor het voegen. Dat wordt meer bepaalt hoeveel aanmaakwater in de chape zit. En of het veel of weinig geregend heeft. 

Je chape kan enkel drogen en uitharden via de voegen. zeker als je werkt met een keramische tegel is dit van belang om te weten. 

Lid geworden
11 apr 2018
Waarderingsscore
0
Punten
1
lukanar zei:
Het gaat niet van de lijm afhangen of je moet wachten voor het voegen. Dat wordt meer bepaalt hoeveel aanmaakwater in de chape zit. En of het veel of weinig geregend heeft. 

Je chape kan enkel drogen en uitharden via de voegen. zeker als je werkt met een keramische tegel is dit van belang om te weten. 

de chape ligt nu ongeveer een dikke 3 weken, maar het heeft wel quasi de volledige 3 weken geregend. Ik ga inderdaad met een keramische tegel werken. 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.473
Punten
113
Dan is het van belang om te weten dat hoe meer voegen per vierkante meter, hoe rapper de chape kan uitharden/-drogen.

Werk je met een tegel van 100x100 dan heb je de 1/4 minder voegen per m² dan met een tegel van 50x50 , dus de chape zal bij een 50x50 4 keer sneller zijn vocht kwijt geraken via de voeg.

Heb je dan nog een ontkoppelingsmat en/of drainmat moeten gebruiken danbelemmeren die natuurlijk ook nog eens het 'vrij ' uitdrogen.

Raar dat ze dit niet hebben uitgelegd in de verkoop.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan