• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Terras in hardhout en tegel met plantenbak

Lid geworden
3 okt 2012
Waarderingsscore
0
Punten
1
Wij zijn van plan een nieuw terras te plaatsen.
Hieronder alvast een schets hiervan.
De reden van het hout is dat we het terras kunnen laten aansluiten tegen de ramen op ongeveer dezelfde hoogte als de vloer binnen. De planken komen dan bovenop de dorpels met tegendragers. De tegels zelf worden rondom afgeboord met borduurs. Het terras zal ongeveer 90m2 zijn.

Ik heb volgende vragen:
1. Moeten er daadwerkelijk overal borduurs liggen?
2. Is de vermeldde werkwijze ok?
3. Prijs ok?
4. Ik denk dat 160m paddouk nogal ruim gerekend is

1. uitbraak en afvoer van bestaand terras/grond (70m2) op -20cm van 0-pas 2 X 12m3 container zand / steen inbegrepen 2850 euro

2. Leveren en plaatsen van 160l/m hardhouten terras beplanking in padoek 8569 euro
en plaatsen van 2 bloembakken voor opvang hoogteverschil van de 2 terrassen

3. Leveren en plaatsen van 90m2 keramische tegels Ardena Dark Blue 60*60*2 (54,04€/m2) terraszone is volledig omzet met borduurs
leveren en plaatsen van 10cm onderkoffer stabilisé rijnzand 150kg cement
Leveren en plaatsen van 8cm chape 250kg cement voorzien van chapenettten

Tegels worden verlijmd op de chapelaag
opgevoegd met cementpap kleur grijs
terrassen worden verbonden via trap eveneens bekleed met Ardena Dark blue 13800 euro

ontwerp.jpg

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
5.993
Punten
113
Aantal lopende meter, dat hangt af van de omtrek en de breedte van de borduur/plank.+ Wat nodig is voor de plantenbakken.
Je gaat ook boven de 80m2 verharding uitkomen, vormt dat geen probleem ?

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.134
Punten
113
Toch enkele vragen
Het water dat tussen gevel en tegelterras doordringt in het hout , naar waar watert dat af ?
Je realiseert toch dat je door die borduurs aan de ene kant en de gevel aan de andere kant je een goot maakt?

Borduurs dienen als opsluiting van het werk, anders lopen je tegels, klinkers of bulkmateriaal alle kanten uit.

Ik heb serieus wat vragen over deze manier van uitwerken.
Ik denk dus aan de afwatering van het houtwerk. Maar je sluit ook je houtwerk op tussen enerzijds de gevel en anderzijds de tegels. Qua uitzetting in de breedte van een plank valt dat mee, maar ik zie 4 kopse aansluitingen .
Hout zet uit in de lengte , en op dat kort stukje muur zit je hout gewrongen.
Je werkt met een gesloten verharding ( tegels) en dan daarrond een boord waarbij de voegen tussen de planken al het water gaan slikken dat van het terras afwatert. Ik zou sowieso werken met home lines want die massa water moet snel weg van je hout.

Je maakt de cruciale fout om met de terraspas hoger te gaan dan de waterkering. Maar je maakt wel extra goten tegen de gevel.

Prijszetting
Ik lees nergens hoe de planken en welke sectie die hebben worden bevestigd?
Worden die blind bevestigd met Igel, befixclips, hardwood drops of ...?
Worden ze gevezen? Welke vijzen? ROestvrije, inox, potvijzen, zelfborende ? Vijske van 20mm of van 45mm?
Worden ze anders genageld?
Welk profiel hebben de planken , Recht op recht met afgeronde hoeken of met afgeschuimde ?
Is er een profiel ingetrokken tegen het kromtrekken?
Glad geschuurd hout of gezaagd hout ?
Welke breedte hebben de planken, welke dikte ?
Komen ze op onderbalken ? Welke? Sectie ? Soort?
En er zijn nog een paar vragen die ik me stel maar deze lijn in je offerte ?
... Leveren en plaatsen van 160l/m hardhouten terras beplanking in padoek 8569 euro ...
zegt dus juist niks wat ze gaan uitvoeren en hoe ze dit gaan uitvoeren.

Vraag een duidelijke offerte waarbij wordt uitgelegd wat en hoe juist de uitvoering wordt uitgevoerd.

Ps
Chapenetten ? Zit je op een moeras ?

sociaalverhuurder

Gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mei 2012
Waarderingsscore
295
Punten
63
Wij zijn van plan een nieuw terras te plaatsen.
Hieronder alvast een schets hiervan.
De reden van het hout is dat we het terras kunnen laten aansluiten tegen de ramen op ongeveer dezelfde hoogte als de vloer binnen. De planken komen dan bovenop de dorpels met tegendragers. De tegels zelf worden rondom afgeboord met borduurs. Het terras zal ongeveer 90m2 zijn.

Ik heb volgende vragen:
1. Moeten er daadwerkelijk overal borduurs liggen?
2. Is de vermeldde werkwijze ok?
3. Prijs ok?
4. Ik denk dat 160m paddouk nogal ruim gerekend is

1. uitbraak en afvoer van bestaand terras/grond (70m2) op -20cm van 0-pas 2 X 12m3 container zand / steen inbegrepen 2850 euro

2. Leveren en plaatsen van 160l/m hardhouten terras beplanking in padoek 8569 euro
en plaatsen van 2 bloembakken voor opvang hoogteverschil van de 2 terrassen

3. Leveren en plaatsen van 90m2 keramische tegels Ardena Dark Blue 60*60*2 (54,04€/m2) terraszone is volledig omzet met borduurs
leveren en plaatsen van 10cm onderkoffer stabilisé rijnzand 150kg cement
Leveren en plaatsen van 8cm chape 250kg cement voorzien van chapenettten

Tegels worden verlijmd op de chapelaag
opgevoegd met cementpap kleur grijs
terrassen worden verbonden via trap eveneens bekleed met Ardena Dark blue 13800 euro

Bekijk bijlage 95523
is het voor een restaurant ofzo dat je 90 m³ terras wilt?

Lid geworden
3 okt 2012
Waarderingsscore
0
Punten
1
Toch enkele vragen
Het water dat tussen gevel en tegelterras doordringt in het hout , naar waar watert dat af ?
Je realiseert toch dat je door die borduurs aan de ene kant en de gevel aan de andere kant je een goot maakt?

Borduurs dienen als opsluiting van het werk, anders lopen je tegels, klinkers of bulkmateriaal alle kanten uit.

Ik heb serieus wat vragen over deze manier van uitwerken.
Ik denk dus aan de afwatering van het houtwerk. Maar je sluit ook je houtwerk op tussen enerzijds de gevel en anderzijds de tegels. Qua uitzetting in de breedte van een plank valt dat mee, maar ik zie 4 kopse aansluitingen .
Hout zet uit in de lengte , en op dat kort stukje muur zit je hout gewrongen.
Je werkt met een gesloten verharding ( tegels) en dan daarrond een boord waarbij de voegen tussen de planken al het water gaan slikken dat van het terras afwatert. Ik zou sowieso werken met home lines want die massa water moet snel weg van je hout.

Je maakt de cruciale fout om met de terraspas hoger te gaan dan de waterkering. Maar je maakt wel extra goten tegen de gevel.

Prijszetting
Worden ze gevezen? Welke vijzen? ROestvrije, inox, potvijzen, zelfborende ? Vijske van 20mm of van 45mm?
Welk profiel hebben de planken , Recht op recht met afgeronde hoeken of met afgeschuimde ?
Is er een profiel ingetrokken tegen het kromtrekken?
Glad geschuurd hout of gezaagd hout ?
Welke breedte hebben de planken, welke dikte ?
Komen ze op onderbalken ? Welke? Sectie ? Soort?
En er zijn nog een paar vragen die ik me stel maar deze lijn in je offerte ?
... Leveren en plaatsen van 160l/m hardhouten terras beplanking in padoek 8569 euro ...
zegt dus juist niks wat ze gaan uitvoeren en hoe ze dit gaan uitvoeren.

Vraag een duidelijke offerte waarbij wordt uitgelegd wat en hoe juist de uitvoering wordt uitgevoerd.

Ps
Chapenetten ? Zit je op een moeras ?
Dank je voor je nuttige opmerkingen. Het zijn er heel wat.

wat die afwatering betreft daar heb ik ook al aan zitten denken. Over de afvoer van het regenwater is niet gesproken. Dat ga ik alvast meenemen.
Als we een zo een type watergoot zowel tussen gevel en borduur enerzijds en tussen tegel en borduur aan de graskant plaatsen, lijkt mij het probleem afvoer opgelost?

Wat het uitzetten van de planken betreft; op de schets zijn ze in verstek gezaagd. Als we ze nu haaks (kop tegen kop) zouden zetten met een voeg tussen, is dat dan opgelost? Ok het is niet zo mooi maar we zouden daar bijvoorbeeld een plantenpot kunnen zetten :)
Ze zouden geplaatst worden met clips. De welke dat weet ik niet.

je zegt dat er een cruciale fout zou gemaakt worden als we hoger dan de waterkering zouden gaan in combinatie met die goten die we zouden maken. Dat begrijp ik. Als het water dat tussen de planken (tegen de gevel) perfect wegloopt, is er dan nog een probleem? Desnoods inpekken?

Als ik het goed begrijp ben je geen fan van het plan (ophogen terras) om zo een opstap/afstap van 19 cm te vermijden. Die 19 cm is echt teveel.

Ps: het terras is de ganse lengte van de achtergevel met een diepte tussen de 4 en 5 meter. Op het plan zijn dat twee schuiframen.

groeten

Laatst bewerkt:
Lid geworden
3 okt 2012
Waarderingsscore
0
Punten
1
Om boven de waterkering te kunnen werken zouden we misschien met noppenfolie kunnen werken zoals in onderstaand topic van dit forum;
noppenfolie
Dus niets inpekken waardoor het water niet uit de gevel kan verdampen.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.134
Punten
113
Dank je voor je nuttige opmerkingen. Het zijn er heel wat.

wat die afwatering betreft daar heb ik ook al aan zitten denken. Over de afvoer van het regenwater is niet gesproken. Dat ga ik alvast meenemen.
Als we een zo een type watergoot zowel tussen gevel en borduur enerzijds en tussen tegel en borduur aan de graskant plaatsen, lijkt mij het probleem afvoer opgelost?
Deze aan de gevel haalt niets uit. Je blijft zitten met hangwater tussen goot en gevel.
Wat het uitzetten van de planken betreft; op de schets zijn ze in verstek gezaagd. Als we ze nu haaks (kop tegen kop) zouden zetten met een voeg tussen, is dat dan
Of je nu een plank in verstek, recht of hol en dol zaagt, de uitzetting in de lengte blijft.
Laat al spatie tussen gevel en hout en hout en terrastegel.
opgelost? Ok het is niet zo mooi maar we zouden daar bijvoorbeeld een plantenpot kunnen zetten :)
Zie boven
Ze zouden geplaatst worden met clips. De welke dat weet ik niet.
Groot verschil, want hardwoorddrop clips kan je niet gebruiken bij 21 mm dikte van plankt, daarvoor zijn er andere beter geschikt
je zegt dat er een cruciale fout zou gemaakt worden als we hoger dan de waterkering zouden gaan in combinatie met die goten die we zouden maken. Dat begrijp ik. Als het water dat tussen de planken (tegen de gevel) perfect wegloopt, is er dan nog een probleem? Desnoods inpekken?
Je zal inderdaad hier rekening mee moeten houden. De uitvoering zal afhangen van verschillende factoren zoals staat gevelmuur, positie van waterkering , aantal waterkeringen, toestand van funderingsmuur.....
Maar dit moet de aannemer /tuinarchitect eigenlijk weten.
Als ik het goed begrijp ben je geen fan van het plan (ophogen terras) om zo een opstap/afstap van 19 cm te vermijden. Die 19 cm is echt teveel.

Ps: het terras is de ganse lengte van de achtergevel met een diepte tussen de 4 en 5 meter. Op het plan zijn dat twee schuiframen.

groeten
Ik ben groot voorstander om te werken met een gelijklopende binnen en buitenpas, maar het moet volgens de regels der kunst gebeuren en niet zoals hier met wat kunst en vliegwerk waarbij de kans groot is op waterinfiltratie in de gevel

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.134
Punten
113
Om boven de waterkering te kunnen werken zouden we misschien met noppenfolie kunnen werken zoals in onderstaand topic van dit forum;
noppenfolie
Dus niets inpekken waardoor het water niet uit de gevel kan verdampen.
Gebruik in deze situatie kon want de folie kwam geprangd te zitten tussen enerzijds een gevel ( lees de voorwaarden hiervoor) en een tegelwerk dat aansloot tegen deze gevel.
Dit is hier niet het geval.

poing

Lid
Lid geworden
5 feb 2010
Waarderingsscore
7
Punten
18
Ik wil dit topic niet "kapen", maar het is mogelijks ook interessant voor de TS.

We willen een teras in IPE plaatsen, maar mijn bevriend schrijnwerker is tegen B-FIX "omdat het rommel" is. Lijkt misschien kort door de bocht, maar meestal heeft hij gelijk als hij een uitspraak doet. Zelf denk ik dan aan "lelijke schroeven".

Ik lees hier nu meerdere mogelijkheden voor blinde bevestiging. Voor/nadelen? Iets om op te letten?
Ik vermoed dat bij B-FIX, de plank dikker moet zijn? Misschien dat het daar soms fout gaat.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.134
Punten
113
Als het rommel is, dan verkoopt hij te dunne planken.
Punt uit
Minimum dikte van de plank MOET 28 mm.
Dus hij heeft geen gelijk.

poing

Lid
Lid geworden
5 feb 2010
Waarderingsscore
7
Punten
18
Als het rommel is, dan verkoopt hij te dunne planken.
Punt uit
Minimum dikte van de plank MOET 28 mm.
Dus hij heeft geen gelijk.
Hij doet normaal geen terassen, maar zoals ik dacht is de dikte van belang.

Ik verschiel wel van je minimum dikte 28mm, na goed zoeken (op internet) kwam ik maximaal aan 25mm geschaafd. Ook Padouk & Massaranduba waren maximaal 25mm bij diezelfde shop. Andere shops bieden tot 21mm aan.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.134
Punten
113
Voor de houtschaarste was 27 of 28mm standart
nu ga je enkel bij de tophandel nog 28vinden.... en je betaalt je blauw.

Ik doe geen bakkerij maar ik ga niet zeggen hoeveel krenten er in een rozijnenbrood moeten zitten :ROFLMAO:

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan