• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Terras - Aquadrain - geultje - goedkoop

Lid geworden
28 jan 2008
Berichten
170
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,



Midden mijn terras had ik graag afwatering voorzien.

Zo'n brede rooster vind ik niet echt esthetisch dus daarom viel mijn keuze op die smalle inoxen gootjes die je bijna niet ziet.

Esthetisch ok maar de prijs valt wel wat tegen. +/-100€ per meter.



Ik heb nu van een architect gehoord (heeft dit zelfs bij hem zo laten doen) dat hiervoor een veel goedkopere oplossing bestaat, namelijk.



Men neme een pvc buis(bvb dia.75).

Je schijft daar een geultje van 15mm uit, niet over de ganse lengte

natuurlijk anders valt ze in elkaar, maar je laat hier en daar een paar cm staan. Je plaatst je tegels, waar je het geultje wilt plaats je deze buis met hellingonder en je laat je voeg overeenstemmen met het geultje in de buis. Je laat je buis buiten je terras komen naar een verzamelput en van daaruit vertrek je naar de riool. Wel nog een sifon ertussen natuurlijk.



Iemand hier ervaring mee of opmerkingen waarom je dit zeker niet zou mogen doen.

Ik besef dat dit misschien wat prutsen is maar als ik daar in mijn geval +/- 600€ mee kan uitsparen en als het functioneert heb ik wat gepruts er graag voor over.



Thx voor reactie of andere tips
 

Juppiter

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
3.066
Waarderingsscore
0
Punten
36
ik vrees voor het opvriezen van dit alles :-s

met losliggende stenen tot gevolg



kan volgens mij wel goed uitgevoerd worden, maar heel moeilijk



ik zou wel meer als een cm laten staan

een meter open en een meter toe is volgens mij veel steviger



grtz

Olaf
 
Lid geworden
28 jan 2008
Berichten
170
Waarderingsscore
0
Punten
0
Juppiter wrote:
ik vrees voor het opvriezen van dit alles :-s

met losliggende stenen tot gevolg



kan volgens mij wel goed uitgevoerd worden, maar heel moeilijk



ik zou wel meer als een cm laten staan

een meter open en een meter toe is volgens mij veel steviger



grtz

Olaf





Thx Olaf,



Om het opvriezen tegen te gaan zou ik een strook dpc folie voorzien die net onder mijn tegel ligt tot in de geul.

Is inderdaad misschien beter om iedere meter een meter te laten staan.



Kzal dit nog eens bespreken met de vloerder. Anders voorzie ik centraal een afwateringsrooster.
 
Lid geworden
8 nov 2007
Berichten
52
Waarderingsscore
0
Punten
0
100€ de lopende meter voor een aquadrain? Dat zijn er met gouden afdekplaatjes ofwat? :wink:



Tot en met vandaag (8 april) staan er aquadrains met alu bovenkanten in reclame in de Makro voor nog geen 12€ de meter. Ik heb die thuis ook, en ben er zéér content van. Modern én praktisch.
 
Lid geworden
28 jan 2008
Berichten
170
Waarderingsscore
0
Punten
0
bartoli wrote:
100€ de lopende meter voor een aquadrain? Dat zijn er met gouden afdekplaatjes ofwat? :wink:



Tot en met vandaag (8 april) staan er aquadrains met alu bovenkanten in reclame in de Makro voor nog geen 12€ de meter. Ik heb die thuis ook, en ben er zéér content van. Modern én praktisch.



Ik heb het niet over die brede, smaken verschillen natuurlijk maar ik vind die ni echt modern. Ik bedoel diegene waardoor ge enkel een cm opening ziet in je terras deze zijn niet in goud maar inox.



Dit is voorlopig de goedkoopste prijs waarvoor ik die vind



Brickslot met geul - 1m - 104,38 euro/stuk excl. BTW
 

TomEnNatalie

Zeer Actief lid
Lid geworden
20 apr 2007
Berichten
1.398
Waarderingsscore
0
Punten
36
brickslot_2.jpg




Volgens mij kan je dit inderdaad makkelijk zelf maken met een combinatie van half open buis en wat dpc folie een een goei tube TEC7.
 
Lid geworden
28 jan 2008
Berichten
170
Waarderingsscore
0
Punten
0
@Tom en Nathalie



Bedankt voor de foto, dit is inderdaad wat ik bedoel en wat

serieus wat geld kost.



Gisteren met mijn vloerder gebelt en die heeft er ook geen probleem mee

om dit met een pvc buis op te lossen
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Ik hoop dat er niet te veel bomen staan in de directe omgeving of je kan binnen enkele jaren de tegels uitbreken.
 

TomEnNatalie

Zeer Actief lid
Lid geworden
20 apr 2007
Berichten
1.398
Waarderingsscore
0
Punten
36
Als je in de spleet een klein roosterke voorziet of eventueel zelfs een soort van filterke dan kan dat meevallen hoor. Je moet er gewoon voor zorgen dat er geen bladeren terecht kunnen komen in de pvc buis.
 
Lid geworden
28 jan 2008
Berichten
170
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik loop met mijn pvc buis wel niet rechtstreeks naar de riolering.



De pvc buis loopt nog 50cm door buiten mijn terras tussen de beplanting mets ik een kleine verzamelput (met overschot van de gevelstenen) en van hieruit vertrek ik naar de riolering, voor deze buis hang ik een filter. Ik kan altijd het geultje uitspuiten en desnoods met een ijzer de vuiligheid begeleiden naar verzamelput om daar dan te verwijderen.



Alles die in het geultje valt kan ik er in principe terug uithalen in mijn verzamelputje.
 

willem_anneleen

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 nov 2006
Berichten
1.729
Waarderingsscore
4
Punten
38
julien wrote:
Ik hoop dat er niet te veel bomen staan in de directe omgeving of je kan binnen enkele jaren de tegels uitbreken.



ik zat net hetzelfde te denken: vroeg of laat moet dat toch verstoppen. Of kan je ergens aan die buis aan dan ?



w
 
Lid geworden
15 mrt 2006
Berichten
921
Waarderingsscore
2
Punten
0
bijna dezelfde techiek waarmee de afwatering gebeurd op de antwerpse ring. Buis die open is geslepen op deze manier maar die ligt in een beton die dan gelijke openingen hebben
 

ALFIrE

Lid
Lid geworden
8 jun 2006
Berichten
870
Waarderingsscore
15
Punten
18
kan je niet gewoon de standaard brede afvoeren nemen, die vlak met de stabilise inwerken, en de tegels erop, met uiteraard je voeg als afwatering?
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
140
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik ben zelf ook op zoek naar een betaalbare smalle afvoergeul en dit zijn de prijzen die ik momenteel heb ontvangen:



- ACO Homeline (discrete afwatering) = 68,78€/lm (btw incl)



- ACO Euroline (standaard brede gootjes) = 17,54€/lm (btw incl)



- Hubo Afvoerkanaal in propyleen (pagina 74 van tuinspecial) = 19,95€ (btw incl)



Aangezien er bij mij geen zware gewichten op het terras komen begin ik echt we te twijfelen om die van Hubo eens te nemen.
 
Lid geworden
23 mei 2007
Berichten
515
Waarderingsscore
0
Punten
0
even dit topic van onder het stof uithalen. Binnenkort zouden we aan ons terras willen beginnen. We zouden graag ook een sleuf afwatering voorzien voor ons terras; roosters vinden we echt niet mooi.

De ACO homeline kost stukken van mensen à rato 100€/lm voor galva of 160 voor inox. :(

Er bestaat daarentegen ook een kunststof (zwarte polypropyleen) sleuf van ACO DIY

http://www.acodiy.be/Brochures/brochure_aco_DIY_garden_NL.pdf

Bij bvb Plastiek Van Wauwe kost dit 1/4 v/d prijs van Homeline; 24€/lm.

Heeft iemand dit product al gebruikt? Stevig genoeg voor terras normaal gebruik?

Zelfde plaatsingwijze als Homeline veronderstel ik?

En bestaan hier ook inspectieputjes voor (of zou zo'n hoekaansluiting waarvan je 1 zijde sluit voldoen?)

Thx
 
Lid geworden
3 feb 2012
Berichten
466
Waarderingsscore
0
Punten
0
heeft dezelfde functie en je kan idd een hoekaansluiting gebruiken lijkt me. (heb dit nog niet zelf geplaatst, maar adhv de foto is dit volgens mij wel mogelijk.



Wij gebruiken voor toezicht een alu dekseltje 15/15 Is proper, discreet, en kost minder den da toezichtluikjes van het merk.



Een alu afvoersleuf moet je vinden voor 68 eur.



die Kunststof is op zich ook niet mis, zeker niet voor dat geld
 

BartDG

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 aug 2008
Berichten
1.529
Waarderingsscore
1
Punten
38
Ik hou dit topic even in de gaten want ik ga binnenkort ook enkele meters van zo'n afvoergeul nodig hebben. En 100 euro per meter vind ik er ook nogal over...
 

Azaron

Lid
Lid geworden
12 nov 2008
Berichten
307
Waarderingsscore
3
Punten
18
Als die afvoer ergens halverwege verstopt geraakt, hoe los je dat dan op? Met zo'n inspectieputje op het einde kom je er dan toch niet?



Met een hogedrukreiniger erop beginnen spuiten lijkt me dan weer niet al te goed voor de afwerking tussen de goot en je terrastegels?
 
Lid geworden
3 feb 2012
Berichten
466
Waarderingsscore
0
Punten
0
je kan de slang erin steken en uitspuiten.



Of werken met een 'rat' (weet niet of dit AN is ;) ) op je hogedrukreiniger



Feit blijft wel, hoe je het ook draait of keert, deze afvoergleuven zijn esthetisch een PAK properder, maar in verder onderhoud niet altijd even simpel. (zoals zoveel 'mooie' dingen he)



Zou dit persoonlijk ook verkiezen boven een gewone galva rooster. Puur om het zicht.



Een gietijzer rooster kan ook mooi zijn.
 

BartDG

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 aug 2008
Berichten
1.529
Waarderingsscore
1
Punten
38
Vandaag aan het bladeren op de site van de Gamma, en toen ben ik dit geultje tegengekomen. Mooi, en de prijs valt met zijn 21,5 euro/lopende meter wel mee. Ik vraag me nu natuurlijk alleen af als de kwaliteit nog op iets trekt ook.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan