• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Ter info : asbestattest

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
1.929
Punten
113

Vanaf 2022 wordt bij verkoop van een woning een asbestattest verplicht. Conform het EPC en elektriciteitskeuring dus. Een extra kost of extra kans, het is maar hoe je het bekijkt zeker. :unsure: Van mijn eigen EPC man hoorde ik wel dat het waarschijnlijk moeilijk zal worden om er begin 2022 mee te starten aangezien de officiële attesteringen van de experts die het attest mogen opmaken nog niet in orde is.:censored::whistle::LOL:

Meer info op ovam https://www.ovam.be/asbestinventaris-1

V

Verwijderd lid 310860

Guest
We zijn daar inderdaad al een beetje mee bezig, maar ik vraag me af hoe men dat kan verplichten. Wij kunnen nu eenmaal geen 30.000-40.000 neertellen.
Als het niet op de bouwplan staat en het zit mooi achter isolatie en gyproc betwijfel ik of ze er ooit achter zullen komen.

en als je het ooit verkoopt: goh, was al zo.
?? Natuurlijk was dat al zo, asbest kan je niet meer verkrijgen. Asbest staat niet op een bouwplan. En degene die dat onderzoek uitvoeren voor een attest zullen heus wel weten waar te kijken.
En bij Sylvain 12 is dat niet moeilijk, gaat over zijn dakbedekking....
Niet altijd is de juiste woord, bij ons was alles van asbest aangeduid op de bouwplan en moet ik, verplicht, verwijderen voor ik verder ga met renoveren om mezelf serieuze kosten te besparen achteraf. Als ze dan later een jacht starten op huizen met asbest zit je safe.

maar als het nu asbest is zonder dat het op een bouwplan staat en u werkt het mooi af zonder iets te breken of uzelf in gevaar te brengen, dan zie ik het nooit gebeuren dat iemand binnenkomt en zegt ‘ja uw dak, zit er asbest onder de isolatie? Breek het eens open’.
De controle in België is veel te laks.. is bij alles zo..
Ze gaan er ook nooit controle op doen
Precies, waarom dan 20/40k daaraan spenderen..

Stefke_00

Actief Lid
Lid geworden
10 jan 2012
Waarderingsscore
25
Punten
28
OVAM zegt niet dat je het asbest moet verwijderen.
Je moet aan de kopers van de woning een attest afleveren met alle locaties waar asbest in de woning zit (enkel zichtbaar). Net zoals dat een EPC attest moet voorzien worden.
Wat de koper daarna doet met het asbest is zijn zaak, zolang hij zich aan de wetgeving houdt (vb niet hergebruiken, terugplaatsen, verstoppen,....) is er geen probleem. Bij renovatie moet hij het (laten) verwijderen.

De abestdeskundigen weten heus wel waar ze moeten kijken om een asbesttoepassing te vinden. Veel zaken kunnen we (ik doe ook inventarisaties) visueel herkennen, bij twijfel nemen we een staal voor analyse.

Ik las hierboven dat op bouwplannen niet staat waar asbest werd gebruikt, dat klopt echter niet. Vaak kom je vermeldingen tegen als Eternit onderdak, menuiserite, abestleien, of soms kan je het afleiden uit de productnamen. Soms kom je ook vermeldingen tegen zoals Glasal (deuren of wandbekleding), Novilon,... Je kan het zo gek niet bedenken.

In België hebben we nog geluk, in Nederland is de abestwetgeving een pak strenger. :)

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Waarderingsscore
380
Punten
83
Geluk/Pech - maar net hoe je het bekijkt? :)

V

Verwijderd lid 310860

Guest
Je moet aan de kopers van de woning een attest afleveren met alle locaties waar asbest in de woning zit (enkel zichtbaar). Net zoals dat een EPC attest moet voorzien worden.
Wat de koper daarna doet met het asbest is zijn zaak, zolang hij zich aan de wetgeving houdt (vb niet hergebruiken, terugplaatsen, verstoppen,....) is er geen probleem. Bij renovatie moet hij het (laten) verwijderen.

De abestdeskundigen weten heus wel waar ze moeten kijken om een asbesttoepassing te vinden. Veel zaken kunnen we (ik doe ook inventarisaties) visueel herkennen, bij twijfel nemen we een staal voor analyse.

Ik las hierboven dat op bouwplannen niet staat waar asbest werd gebruikt, dat klopt echter niet. Vaak kom je vermeldingen tegen als Eternit onderdak, menuiserite, abestleien, of soms kan je het afleiden uit de productnamen. Soms kom je ook vermeldingen tegen zoals Glasal (deuren of wandbekleding), Novilon,... Je kan het zo gek niet bedenken.

In België hebben we nog geluk, in Nederland is de abestwetgeving een pak strenger. :)
Dat het in de bouwplan staat (originele) was ik van overtuigd, bedankt voor de bevestiging. Op mijn huizenjacht heb ik wel gezien dat het niet overal zo was, misschien vervalst om koper niet weg te jagen.

Stefke_00

Actief Lid
Lid geworden
10 jan 2012
Waarderingsscore
25
Punten
28
@Chamch, het staat er niet altijd op hoor.
Plannen vervalsen lijkt me al erg ver gaan. Op de plannen staan ook enkel de constructiedelen: dak, onderdak, wandbekleding, soms de vloerbekleding,…

Heel vaak is het ook onwetendheid. Een golfplaten dak met asbest kan bijna iedereen herkennen, maar veel zaken zijn zo specifiek dat je het echt al moet weten.

Vorige week heb ik bv. de parkwachter van het containerpark aangesproken omdat er een asbestcement plaat (Glasal) bij het steenpuin zat.
Ze herkenden het niet, en hadden nog nooit zoiets gezien.

Op dat vlak gaat is het asbestattest wel een goeie zaak zijn, het maakt mensen bewuster van de diverse toepassingen, en zo gaan ze er (hopelijk) voorzichtiger mee om.
Hoeveel mensen hebben bv. kalkgipsisolatie rond buizen in de kelder/zolder zonder te weten dat dit de op één na gevaarlijkste soort toepassing is?

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
7.011
Punten
113

Dat het in de bouwplan staat (originele) was ik van overtuigd, bedankt voor de bevestiging. Op mijn huizenjacht heb ik wel gezien dat het niet overal zo was, misschien vervalst om koper niet weg te jagen.
Er staat niet (altijd specifiek) op dat het asbest bevat. Maar er staan materialen op die eventueel asbest kunnen bevatten.
Tevens gaat het meestal over oudere woningen waar ook veranderingen achteraf aangebeurd zijn. Vroeger stak men geen onderdak. Als men dan 20j later er een asbestplaten onderdak op plaatste, dan staat dat nergens op.
Het is niet omdat iets er niet (specifiek) op staat dat het vervalst is....bouwplannen liggen dan ook bij de gemeente.
Staat er in het bouwplan dat er materialen met Radon of formaldehyde zit.....?

V

Verwijderd lid 310860

Guest
@Chamch, het staat er niet altijd op hoor.
Plannen vervalsen lijkt me al erg ver gaan. Op de plannen staan ook enkel de constructiedelen: dak, onderdak, wandbekleding, soms de vloerbekleding,…

Heel vaak is het ook onwetendheid. Een golfplaten dak met asbest kan bijna iedereen herkennen, maar veel zaken zijn zo specifiek dat je het echt al moet weten.

Vorige week heb ik bv. de parkwachter van het containerpark aangesproken omdat er een asbestcement plaat (Glasal) bij het steenpuin zat.
Ze herkenden het niet, en hadden nog nooit zoiets gezien.

Op dat vlak gaat is het asbestattest wel een goeie zaak zijn, het maakt mensen bewuster van de diverse toepassingen, en zo gaan ze er (hopelijk) voorzichtiger mee om.
Hoeveel mensen hebben bv. kalkgipsisolatie rond buizen in de kelder/zolder zonder te weten dat dit de op één na gevaarlijkste soort toepassing is?
Bedankt voor deze tip, er zit in mijn kelder een afvoerbuis met witte pleister achtige omranding, nu denk ik dat ik even zal zien of het kalkgips is met asbest, we moeten het opensnijden en zou liever niet m’n kelder vol pompen met asbest.

Stefke_00

Actief Lid
Lid geworden
10 jan 2012
Waarderingsscore
25
Punten
28
Stuur een keer een foto als je wil.
ik kan zo al bijna met zekerheid zeggen dat het asbest bevat. Ben nog geen gipsisolatie (van buizen) tegengekomen zonder asbest.
Het gaat om niet-hechtgebonden asbest dat enkel een erkend verwijderaar mag verwijderen.

V

Verwijderd lid 310860

Guest
Stuur een keer een foto als je wil.
ik kan zo al bijna met zekerheid zeggen dat het asbest bevat. Ben nog geen gipsisolatie (van buizen) tegengekomen zonder asbest.
Het gaat om niet-hechtgebonden asbest dat enkel een erkend verwijderaar mag verwijderen.
Zeker, hier heb ik er eentje, het lijkt gewoon puur gips maar:
Nu ik een asbestexpert bij me heb, zou je me eventueel kunnen zeggen of je met de blote oog kan zien of deze cementplaten ook van asbest zijn?
ik kan dichtere foto’s bezorgen.

in elk geval ben je dik bedankt

Bijlagen

• 09218E22-B7C2-4F5D-9C39-B87CDB08C825.jpeg
    09218E22-B7C2-4F5D-9C39-B87CDB08C825.jpeg
    280,3 KB · Weergaven: 43
  • AC15220C-7B76-4446-BFBB-BC763DB5004C.jpeg
    AC15220C-7B76-4446-BFBB-BC763DB5004C.jpeg
    292,2 KB · Weergaven: 45

Stefke_00

Actief Lid
Lid geworden
10 jan 2012
Waarderingsscore
25
Punten
28
Het is alvast geen buis met kalkgips, maar een geverfde asbestcementbuis (hoewel het ook gietijzer kan zijn, maar dat hoor je als je er tegen tikt).
In de overgang van de kleine naar de grote buis kom je vaak ook asbestkoord tegen.

De platen zijn moeilijk te zeggen. Wat voor materiaal is het, en wat was de toepassing?

V

Verwijderd lid 310860

Guest
Het is alvast geen buis met kalkgips, maar een geverfde asbestcementbuis (hoewel het ook gietijzer kan zijn, maar dat hoor je als je er tegen tikt).
In de overgang van de kleine naar de grote buis kom je vaak ook asbestkoord tegen.

De platen zijn moeilijk te zeggen. Wat voor materiaal is het, en wat was de toepassing?
Denk dat we hier safe zitten, zal volgens mij een gietijzeren buis zijn, die ‘verkleurde’ plek is dus effectief de buis, ijzer dus.

die cementplaten werden gebruikt in de waskamer en wc, eigenlijk een soort van gyproc toepassing, het zijn harde platen die lijken alsof ze van cement zijn

Stefke_00

Actief Lid
Lid geworden
10 jan 2012
Waarderingsscore
25
Punten
28
Dat is dan goed nieuws inderdaad. Er kan dan natuurlijk nog steeds asbestkoord inzitten, dus let goed op als je aanpassingen gaat doen.

Cementplaten zijn altijd asbestverdacht.
Speel het op safe: verpak ze dubbel in plastiek en breng ze naar het containerpark als asbesthoudend afval. Probeer ze ook steeds in z'n geheel te verwijderen, zonder ze te breken.

Sylvain 12

Actief Lid
Lid geworden
27 okt 2010
Waarderingsscore
46
Punten
28
Ik vraag me af wat dit betekent voor de verkoopbaarheid en prijs van een woning...

JensSwinnen

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 dec 2021
Waarderingsscore
230
Punten
43

Ik vraag me af wat dit betekent voor de verkoopbaarheid en prijs van een woning...
Is zeker iets waarbij kandidaat kopers rekening zullen mee houden met het bepalen van het renovatiebudget.
Asbesthoudende vinylvloer, buisisolatie ( gips ), ... lopen al snel op richting 45€/m²..

JensSwinnen

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 dec 2021
Waarderingsscore
230
Punten
43
Mijn complete dak is asbest... ?
Dit is zo erg niet. Zolang deze in goede staat is en je geen zonnepanelen wil kan je deze gerust laten liggen.
Vlaanden wil een asbestveilig Vlaanderen tegen 2040 en dat zal inhouden dat buitentoepassingen dienen verwijdert te worden.
Om dit klaar te spelen zullen er de nodige subsidies worden vrijgemaakt.
Mijn advies ; wacht nog enkele jaren tenzij je niet anders kan.

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Waarderingsscore
707
Punten
113

Is zeker iets waarbij kandidaat kopers rekening zullen mee houden met het bepalen van het renovatiebudget.
Asbesthoudende vinylvloer, buisisolatie ( gips ), ... lopen al snel op richting 45€/m²..

Ik denk eigenlijk van niet hoor ... Maar je punt is correct: elke logische mens zou dat inderdaad meenemen in z'n budgettering. Want asbest verwijderen is niet goedkoop. Maar in de huidige huizenmarkt is de vraag groter dan het aanbod. De vraagprijs wordt vrijwel onmiddellijk geboden of 't wordt verkocht in "pre-sales" (zoals die makelaars dat dan noemen). Het zijn echt zotte bedragen die men van tegenwoordig biedt voor een huis. Als je ziet wat structurele zaken men er soms bij neemt voor een gekke prijs, dan vrees ik er voor dat men veel rekening zal houden met asbest of niet.

Verbouwvrouw

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 aug 2020
Waarderingsscore
135
Punten
43

Weet iemand wat de prijs is om asbesthoudende buisisolatie te verwijderen? Ik heb een meter of 40 ?? In de kelder/garage (beide vlot bereikbaar van buiten af door garage poort) zijn die wit, het gedeelte in de kruipkelder is bruin. Alvast bedankt

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
7.011
Punten
113
Mijn complete dak is asbest... ?
Net zoals vele andere eigenschappen zal dat wel of geen invloed hebben op de prijs voor die kandidaatkoper.
Is een totaalrenovatie van doen, dan maakt het niet uit wat er op het dak ligt, zolang het geen serieuze extra kost is om af te voeren. Moeilijker te verwijderen asbest, dat zal meer invloed hebben.
Sommigen vinden E-peil belangrijk, anderen groottes van de kamers, er zijn er die niet verder kijken en bij een rode vloer al omkeren....
Enmag je de perfecte woning hebben, als het niet op de gewenste locatie is, zullen er zeer veel plots geen interesse meer hebben.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan