• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Ten einde raad door vochtproblemen

NixoN94

Nieuw Lid
Lid geworden
23 jul 2022
Waarderingsscore
13
Punten
8
Mijn vriendin en ik zijn ten eind raad, gestresseerd, gefrustreerd en vooral ten einde raad door de staat van ons huis. 'Vochtexperts', algemene aannemers, renovatieadviseurs, etc. Ze zijn allen de revue gepasseerd en iedereen heeft zijn assumpties maar een oplossing blijft uit.
Nu mijn vriendin zelfs spreekt over verhuizen (1,5j na aankoop) richt ik mij tot jullie.

Alvast bedankt voor iedereen die meeleest, het wordt een enorme boterham gezien ik alle details wil meegeven.

Bouwjaar: 1965
Verbouwingen gestart door vorige eigenaars: 2020
Woning gekocht: April 2023

Verbouwingen door vorige eigenaar:
- Muren uitbreken om leefruimtes te vergroten
- Nieuwe keuken
- Automatische luiken

Verbouwingen door ons & aannemer:
- Nieuwe badkamer
- Isolatie (combinatie hard+zacht) op zolder
- Nieuwe verwarming (op gas) ; complete vernieuwing van alle leidingen in het huis.
- Nieuwe vloeren
- Afkappen van oude pleister onder de waterkering en cementeren van de ruimte tussen de vloer en punt net boven de waterkering

Niet aanwezig:
- Spouwmuur of muurisolatie
- Mechanische ventilatie

Probleem:
We kochten het huis aan vorig jaar en werden gewaarschuwd dat er zich in december 2022 een lek in de boiler op zolder had voorgedaan, de bewoners waren op dat moment niet thuis en het water heeft enige tijd vanop zolder tot beneden gelopen. De muren onder de boiler waren zichtbaar extreem aangetast, de muren id rest van de ruimte toonden ook vormen van schade maar vielen op zich mee. De muren zouden uitdrogen werd ons telkens gezegd dus er was op dat moment nog geen probleem.

We zijn nu September 2023 en de muren blijven vochtig, er komt enkel verbetering in de binnenmuren, de buitenmuren blijven opvallend nat. De zichtbare schade is van bovenaf tot beneden te zien.
Twee belangrijke aspecten of mogelijke oorzaken zijn: een enorme kruipkelder en kelder onder het gebouw, deze kruipkelder heeft afhankelijk van de grondstand water staan. Ik heb ondertussen een gat gegraven met dompelpomp om het water weg te pompen uit de kruipkelder. Het gedeelte muren id woonkamer waar het probleem zich voordoet ligt nagenoeg allemaal boven deze enorme kruipkelder.
De tweede mogelijke oorzaak kan gezocht worden in de buitenmuren. De aangetaste muren liggen vaak aan de regenkant, de buitenmuur langs deze kant vertoont barsten waar dit in andere buitenmuren van het huis niet het geval is.
Vier vochtexperts zijn langsgeweest en hadden de volgende meningen. 2x gewoon laten uitdrogen ; 1x kelder ventileren, mogelijk grondwatervocht ; 1x muren injecteren. Wel waren alle vochtexperts verbaast dat het vocht er niet uitziet als opstijgend vocht, zo zijn er geen luchtbellen te zien. De muren zijn van top tot teen nat, soms iets meer langs boven, soms iets meer langs onder.

In de zomer 2024 liet ik een renovatieadviseur aantreden, deze merkte meteen op dat er gepleisterd werd tot onder de waterkering. Onze aannemer had dit niet opgemerkt ... Wij supergelukkig, de aannemer wou kosteloos de geplaatste plinten weghalen en aan een kleine meerprijs de ruimte tussen vloer en net boven waterkering cementeren. Hiermee zou het probleem absoluut opgelost zijn, water kan niet op het cement kruipen en dus ook niet de pleister aantasten.

Fast forward 4 weken later groeit de schimmel uit de plinten... De plinten werden vaak binnen de 24 u na de plaatsing vd cement geplaatst. Te snel en dus geen tijd gehad om te drogen. De aannemer neemt dit op zich (hopen we) Een van zijn mannen komt dit bekijken en merkt dat de cement nog nat is, de pleister die opnieuw gezet werd is nog nat en kondigt aan dat er toch nog een probleem is. Hij haalt aan dat de waterkering wel eens beschadigd zou kunnen zijn... Het geval met de plinten was vorige week, sindsdien ben ik het vochtigheidsgehalte in onze woonkamer eens beginnen meten en die ligt vaak rond de 90% ! Opnieuw een reden tot paniek en een reden tot bekommernis.

En hier zijn we dan, zonder oplossing, uitzichtloos, niemand weet wat gedaan, elke optie die ik zelf ken heb ik aangesproken. Onze aannemer heeft gevraagd een maand de vochtigheid vh pleister en cement te monitoren maar ik kan onmogelijk geloven dat dit zichzelf zal oplossen.

Mijn vraag aan jullie: Wat kan ik nog doen ? Op basis van mijn tekst, wat is jullie inzicht ? Wie kan ik nog aanspreken ?

Eeuwige dankbaarheid als je tot hier bent geraakt, hopelijk kan mijn probleem nog meerdere mensen helpen.

Mvg

Stap voor stap. Wacht nu eerst effe woensdag af.
Zorg dat je erbij bent en er met je neus opzit. Duid de situatie van je vochtproblemen en dat je 200% zeker wilt zijn van het dak. Stel alle hierboven kritische vragen. Ga mee op het dak kijken, neem foto's. Vis de aannemer de pieten uit de neus.

TS, alvast bedankt voor je mooie uiteenzetting en begrijpelijk dat je/jullie het noorden even kwijt zijn, hier een soortgelijke situatie. Je uitgebreide post, verzachten de pijn en helpen hier ook de diverse problemen een plek te geven en aan te pakken.

"Belangrijke timings, cement werd samen met pleister gezet midden september (6 weken geleden) ze kregen wel geen tijd voor droging, de plinten werden meteen gezet door aannemer en begonnen te beschimmelen langs alle kanten."

Klopt het dat bezttingswerken slechts 6 geleden werden uitgevoerd ? Nieuwe bezetting bevat ontzettend veel vocht en heeft tijd nodig om te drogen. Je spreekt van nieuwe vloeren, betekend dit ook nieuwe chape ?

Klopt inderdaad dat dit me wat wanhopig maakt dat er nog zoveel oorzaken mogelijk zijn. Vooral ook omdat er niet echt 'experts' bestaan in het probleem voorkomen en een structurele verbetering aan te brengen ipv. injectie of dergelijke. Toch niet voor zover ik weet.
Dit herken ik 100%. Wij starten binnenkort met een structurele verbouwing en zijn momenteel ook een bestaand vochtprobleem aan het bestrijden. Elke expert die ik laat komen heeft echter een andere mening. Een jaar geleden laten injecteren, en zie weinig verschil... Natuurlijk makkelijk verkocht, zo'n injecties.

De laatste die langsgekomen is, was een firma die (betalend en vrij duur) advies geeft maar niet uitvoert. Zij hebben me een maaivelddichting aangeraden. Maar als ik de firma opzoek, heb ik de indruk dat ze dat zowat overal aanraden... Ben er alvast toch aan begonnen, met een beetje hoop ben ik te skeptisch en is dit DE oplossing :).

Succes alvast, en niet te wanhopig worden. Stap per stap , op den duur zal je de juiste oorzaak wel vinden.
Wat voor firma heb je laten komen ? Uiteindelijk dan toch niet zo geweldig als ze telkens hetzelfde aanraden ? Maaivelddichting helpt wanneer er opstijgend vocht blijkt te zijn vermoed ik ?

TS, alvast bedankt voor je mooie uiteenzetting en begrijpelijk dat je/jullie het noorden even kwijt zijn, hier een soortgelijke situatie. Je uitgebreide post, verzachten de pijn en helpen hier ook de diverse problemen een plek te geven en aan te pakken.

"Belangrijke timings, cement werd samen met pleister gezet midden september (6 weken geleden) ze kregen wel geen tijd voor droging, de plinten werden meteen gezet door aannemer en begonnen te beschimmelen langs alle kanten."

Klopt het dat bezttingswerken slechts 6 geleden werden uitgevoerd ? Nieuwe bezetting bevat ontzettend veel vocht en heeft tijd nodig om te drogen. Je spreekt van nieuwe vloeren, betekend dit ook nieuwe chape ?

De cementering tussen vloer en randje waterkering werd inderdaad samen met een deel pleisterwerk op hetzelfde moment toegepast. Deze cementering + pleister kreeg nauwelijks 24-48u om te drogen vooraleer de plinten ertegen werden geplaatst. Ondertussen zijn de plinten er terug af en krijgt de cement en pleister tijd om te drogen maar de cement zou volgens de aannemer al lang droog moeten zijn ondertussen. Mijn vochtmeter geeft nog steeds 60

De vloer zelf is niet nieuw, deze werd in januari vernieuwd.

Ik ben geen expert, geen aannemer en de enige ervaring/kennis die ik heb is van mijn eigen woning en verbouwing.. dus voor wat wat waard is: ik heb een woning met volle muren met een vochtprobleem. Het vochtprobleem beperkte zich grotendeels tot een hoogte van 1,5 meter met een vochtige muffe geur binnen (indien niet verwarmd, indien wel verwarm verdween de vochtige geur). De buitenmuren waren op het gelijkvloers aan de binnenzijde gecementeerd tot op +/- 1,5 meter hoogte. Ik heb alle cement afgekapt (wat een werk dat was..) en langs de buitenzijde een maaivelddichting aangebracht rondom de gehele woning samen met een drainage (wat een werk dat was!). Het was een groot project, fysiek best zwaar en dus niet te onderschatten maar perfect zelf te doen, geen enkele handigheid of voorafgaande kennis vereist, goedkoop en dit heeft werkelijk WONDEREN verricht en kan ik dus alleen maar aanraden voor mensen in gelijkaardige situaties (waarbij ik dus niet kan garanderen of dit voor uw situatie van toepassing is).

Ik ben geen expert, geen aannemer en de enige ervaring/kennis die ik heb is van mijn eigen woning en verbouwing.. dus voor wat wat waard is: ik heb een woning met volle muren met een vochtprobleem. Het vochtprobleem beperkte zich grotendeels tot een hoogte van 1,5 meter met een vochtige muffe geur binnen (indien niet verwarmd, indien wel verwarm verdween de vochtige geur). De buitenmuren waren op het gelijkvloers aan de binnenzijde gecementeerd tot op +/- 1,5 meter hoogte. Ik heb alle cement afgekapt (wat een werk dat was..) en langs de buitenzijde een maaivelddichting aangebracht rondom de gehele woning samen met een drainage (wat een werk dat was!). Het was een groot project, fysiek best zwaar en dus niet te onderschatten maar perfect zelf te doen, geen enkele handigheid of voorafgaande kennis vereist, goedkoop en dit heeft werkelijk WONDEREN verricht en kan ik dus alleen maar aanraden voor mensen in gelijkaardige situaties (waarbij ik dus niet kan garanderen of dit voor uw situatie van toepassing is).
Super om te horen , hoe lang geleden heb je de maaivelddichting aangebracht en op welke manier meet je de resultaten ?

Voor zover ik het versta is er bij een maaivelddichting ook geen negatieve bijwerkingen. Tijd kan ik vrij maken en als het inderdaad geen kennis vereist zie ik dat zeker zitten.

hier soortgelijke situatie, muren tot max 50cm hoog vochtig & al ongeveer 5j bezig, meerdere experts gehad en eerst geinjecteerd door firma maar heeft niks geholpen, vervolgens waterkering ter hoogte maaiveld niks verschil, nu wordt verwijderen pleisterwerk + membraam plaatsen en nieuw pleisterwerk als oplossing aangebracht maar toen ik vroeg of het zeker opgelost ging zijn was antwoord: zou moeten ipv ja.
Volgende woensdag komt nog expert verzekering want bleken ook leidingen stuk te zitten mar al 1,5j geleden hersteld en nog vochtiger dus ik hoop ook nog altijd iemand te vinden die kan aangeven wat oorzaak & oplossing is, alle begrip voor u wnt simpel blijkt dat niet te zijn.

Ik zie maar een toestel waarmee ja aan het meten bent. Prima. Maar ik zie verder geen getallen van de temperatuur en de luchtvochtigheid in huis. Die vochtmeter is prima je kan daar het vocht van het oppervlak mee bepalen maar die meter wijst je niet de richting op waar dat vocht vandaan komt.
Water komt van buiten naar binnen en water van vocht komt op de weg van binnen naar buiten. De warmtestroom.
Gebruik een meter die de temperatuur en de luchtvochtigheid van de betreffende ruimte kan meten. Met een infrarood thermometer kan je de temperatuur van alle oppervlakken in die ruimte meten. Zoek een site op die het dauwpunt voor je kan berekenen bijvoorbeeld https://www.weerschip.nl/calc_Td.php deze. Vul de getallen in klik op berekenen.
Pak de infrarood meet het of een oppervlak is die van het meetpunt lager, condens. Poreus niet zichtbaar, niet poreus, glas metaal zichtbaar.
In de douche met spiegel en muren is het leuk oefenen wat is condens.

Zoek een expert die onafhankelijk is, bv. een architect of ingenieur (liefst een met al enkele jaren op de teller - alle respect voor de starters, maar met zo'n problematiek moet je soms al eens wat gezien hebben).
Afh. van je regio, kan je misschien eens contact opnemen met Ubiius uit Brugge (zelf geen ervaring mee, wel van horen zeggen).
Alvast veel succes! De oorzaak van een vochtprobleem is niet altijd snel gevonden, maar eens je ze hebt gevonden, kan je weer verder.

Durf met grote zekerheid te zeggen doe dit eerst mijn voorstel. Die gasten komen niet gratis
Voor de inloop kosten van die lui kan je alle meters kopen.

TS had gevraagd wie hij beste kon aanspreken om het probleem op te sporen, daarmee.
Gasten die gratis komen, die komen om iets te verkopen.
Zelf zou ik geen concrete stappen kunnen ondernemen in dit geval, al had ik 30 meters. Ik weet er te weinig van om met de verkregen data de juiste conclusies te kunnen trekken.

Als het zo moeilijk of onduidelijk is voor TS dan hoor ik het graag. Mag zelfs per PB oei wat stel ik nou voor.

hier soortgelijke situatie, muren tot max 50cm hoog vochtig & al ongeveer 5j bezig, meerdere experts gehad en eerst geinjecteerd door firma maar heeft niks geholpen, vervolgens waterkering ter hoogte maaiveld niks verschil, nu wordt verwijderen pleisterwerk + membraam plaatsen en nieuw pleisterwerk als oplossing aangebracht maar toen ik vroeg of het zeker opgelost ging zijn was antwoord: zou moeten ipv ja.
Volgende woensdag komt nog expert verzekering want bleken ook leidingen stuk te zitten mar al 1,5j geleden hersteld en nog vochtiger dus ik hoop ook nog altijd iemand te vinden die kan aangeven wat oorzaak & oplossing is, alle begrip voor u wnt simpel blijkt dat niet te zijn.
Amai, dan heb je inderdaad al meer werken laten uitvoeren dan ik. Veel succes en hou ons op de hoogte.
Ik zie maar een toestel waarmee ja aan het meten bent. Prima. Maar ik zie verder geen getallen van de temperatuur en de luchtvochtigheid in huis. Die vochtmeter is prima je kan daar het vocht van het oppervlak mee bepalen maar die meter wijst je niet de richting op waar dat vocht vandaan komt.
Water komt van buiten naar binnen en water van vocht komt op de weg van binnen naar buiten. De warmtestroom.
Gebruik een meter die de temperatuur en de luchtvochtigheid van de betreffende ruimte kan meten. Met een infrarood thermometer kan je de temperatuur van alle oppervlakken in die ruimte meten. Zoek een site op die het dauwpunt voor je kan berekenen bijvoorbeeld https://www.weerschip.nl/calc_Td.php deze. Vul de getallen in klik op berekenen.
Pak de infrarood meet het of een oppervlak is die van het meetpunt lager, condens. Poreus niet zichtbaar, niet poreus, glas metaal zichtbaar.
In de douche met spiegel en muren is het leuk oefenen wat is condens.
Tot nu toe gebruikten we:
- Destructieve vochtmeter van de aannemer (prijzig ding)
- Niet destructieve vochtmeter van mezelf (Ca. 100 EUR)
- 2 goedkope hygrometers

Die hygrometers een tweetal weken geleden gekocht en de luchtvochtigheid gaf 80+% aan in de woonkamer :eek:
Ondertussen een luchtontvochtiger gekocht als tussenoplossing (en meteen ook ah kijken voor mechanische ventilatie).
Met de luchtontvochtiger krijg ik de waarden in de woonkamer terug tot Ca. 60% bij een temperatuur van 19 a 20 C.

Visueel zie ik wel nergens condens in huis, je bedoelt dan dat op poreuze materialen de condens niet zichtbaar zal zijn maar er toch een probleem met condens mogelijk is ?

Ik heb nu als vb. eens 19 graden & 80% luchtvochtigheid ingegeven: Td komt dan neer op 15,5 grdC ; wil dit zeggen dat vanaf er minder dan 15,5 grdC wordt gemeten op het materiaal zelf, er condens ontstaat ?

Woensdag zou die dakwerker geweest zijn...
Wat is daar uit gekomen?

Woensdag zou die dakwerker geweest zijn...
Wat is daar uit gekomen?
Zoals gewoonlijk, werken op andere plaats zijn uitgelopen dus heringepland ...

Volgende dinsdag en woensdag komen er wel nog eens 2 'vochtexperts', ga daar eens mijn verhaal ook tegen doen en zien wat daaruit komt. De dakwerken gaan sowieso door; maar zal voor december zijn.

Die vocht meters geven alleen aan dat het oppervlak vochtig is. Volg #27
Visueel zie ik wel nergens condens in huis, je bedoelt dan dat op poreuze materialen de condens niet zichtbaar zal zijn maar er toch een probleem met condens mogelijk is ?
Inderdaad het vocht zit dieper weg naar. Op de vochtige plekken wordt het een voedingsbodem voor schimmels, allerlei reacties en krijgen muren dit beeld.
Een warmtestroom gaat van warm naar koud en bijna altijd van binnen naar buiten. Temperatuur binnen is het 20 gr. Temperatuur buiten is 10 graden. Het vocht in de warmtestoom trekt naar de 10 gr. en komt in relatie met de luchtvochtigheid het dauwpunt tegen.
Het vocht gaat op dat punt zichtbaar worden. Een spiegel in de douche is een mooi duidelijk voorbeeld daarvan. Bovenzijde van de spiegel schoon. De onderzijde begint een waas van condens te vormen. De vochtigheid gaat tijdens het douchen verder omhoog en het zicht op de spiegel wordt kleiner en de waas wordt dikker.
Nog meer luchtvochtigheid en het condens wordt water en het gaat van de spiegel lopen.
Ik heb nu als vb. eens 19 graden & 80% luchtvochtigheid ingegeven: Td komt dan neer op 15,5 grdC ; wil dit zeggen dat vanaf er minder dan 15,5 grdC wordt gemeten op het materiaal zelf, er condens ontstaat ?
Doe dat nog eens maar vul dan 55% in. Dan komt er 9,7 te staan. Dat scheelt nogal.
Ik gebruik deze infrarood meter, deze heeft de optie food. Ik ben er maar vanuit gegaan dat een koortsmeter toch redelijk zuiver moet zijn.
Met de luchtontvochtiger krijg ik de waarden in de woonkamer terug tot Ca. 60% bij een temperatuur van 19 a 20 C.
Ventileren is de oplossing. Er zijn tegenwoordig kleine WTW ventilatoren.
Je ziet ook dat de luchtvochtigheid, denk nog even aan het douchen, meer invloed heeft dan de temperatuur.
Ventileren i

Bijlagen

• Temperatuurmeter.JPG
    Temperatuurmeter.JPG
    166,9 KB · Weergaven: 5
Goed nieuws gekregen vandaag.

Een vochtexpert, deze keer iemand die echt naar de bron wou zoeken en geen product wou verkopen bood aan om een calcium carbide test te doen in de muur. Werkelijk een gat boren en het boorsel gaan testen. De muur blijkt volledig vochtvrij te zijn, het pleisterwerk moet nog een tijdje drogen en de schimmel die we zagen op de plinten zal dus het werk geweest zijn van de timings vd aannemer. Ook het aantal zouten id muur was perfect in orde.

Wel blijft het zo dat ons vochtigheidsgehalte te hoog ligt. Dat is volgens mij voor een apart topic.

We gaan dus eens kijken hoe we het hierbinnen wat beter kunnen ventileren en dan kom ik hier hopelijk binnen enkele maanden met wat goed nieuws.

Voor de infraroodmeter test probeer ik dit weekend eens een winkel binnen te stappen.

Een vochtexpert, deze keer iemand die echt naar de bron wou zoeken en geen product wou verkopen bood aan om een calcium carbide test te doen in de muur. Werkelijk een gat boren en het boorsel gaan testen.
Zo wat een geweldig voorstel van die verkoper.
Het model van de foto is een koortsmeter maar met de optie FOOD. Dus is deze ook geschikt om andere temperaturen dan rond de 36 graden de temperatuur van het lichaam te meten.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan