• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Ten einde raad door vochtproblemen

NixoN94

Nieuw Lid
Lid geworden
23 jul 2022
Waarderingsscore
13
Punten
8
Mijn vriendin en ik zijn ten eind raad, gestresseerd, gefrustreerd en vooral ten einde raad door de staat van ons huis. 'Vochtexperts', algemene aannemers, renovatieadviseurs, etc. Ze zijn allen de revue gepasseerd en iedereen heeft zijn assumpties maar een oplossing blijft uit.
Nu mijn vriendin zelfs spreekt over verhuizen (1,5j na aankoop) richt ik mij tot jullie.

Alvast bedankt voor iedereen die meeleest, het wordt een enorme boterham gezien ik alle details wil meegeven.

Bouwjaar: 1965
Verbouwingen gestart door vorige eigenaars: 2020
Woning gekocht: April 2023

Verbouwingen door vorige eigenaar:
- Muren uitbreken om leefruimtes te vergroten
- Nieuwe keuken
- Automatische luiken

Verbouwingen door ons & aannemer:
- Nieuwe badkamer
- Isolatie (combinatie hard+zacht) op zolder
- Nieuwe verwarming (op gas) ; complete vernieuwing van alle leidingen in het huis.
- Nieuwe vloeren
- Afkappen van oude pleister onder de waterkering en cementeren van de ruimte tussen de vloer en punt net boven de waterkering

Niet aanwezig:
- Spouwmuur of muurisolatie
- Mechanische ventilatie

Probleem:
We kochten het huis aan vorig jaar en werden gewaarschuwd dat er zich in december 2022 een lek in de boiler op zolder had voorgedaan, de bewoners waren op dat moment niet thuis en het water heeft enige tijd vanop zolder tot beneden gelopen. De muren onder de boiler waren zichtbaar extreem aangetast, de muren id rest van de ruimte toonden ook vormen van schade maar vielen op zich mee. De muren zouden uitdrogen werd ons telkens gezegd dus er was op dat moment nog geen probleem.

We zijn nu September 2023 en de muren blijven vochtig, er komt enkel verbetering in de binnenmuren, de buitenmuren blijven opvallend nat. De zichtbare schade is van bovenaf tot beneden te zien.
Twee belangrijke aspecten of mogelijke oorzaken zijn: een enorme kruipkelder en kelder onder het gebouw, deze kruipkelder heeft afhankelijk van de grondstand water staan. Ik heb ondertussen een gat gegraven met dompelpomp om het water weg te pompen uit de kruipkelder. Het gedeelte muren id woonkamer waar het probleem zich voordoet ligt nagenoeg allemaal boven deze enorme kruipkelder.
De tweede mogelijke oorzaak kan gezocht worden in de buitenmuren. De aangetaste muren liggen vaak aan de regenkant, de buitenmuur langs deze kant vertoont barsten waar dit in andere buitenmuren van het huis niet het geval is.
Vier vochtexperts zijn langsgeweest en hadden de volgende meningen. 2x gewoon laten uitdrogen ; 1x kelder ventileren, mogelijk grondwatervocht ; 1x muren injecteren. Wel waren alle vochtexperts verbaast dat het vocht er niet uitziet als opstijgend vocht, zo zijn er geen luchtbellen te zien. De muren zijn van top tot teen nat, soms iets meer langs boven, soms iets meer langs onder.

In de zomer 2024 liet ik een renovatieadviseur aantreden, deze merkte meteen op dat er gepleisterd werd tot onder de waterkering. Onze aannemer had dit niet opgemerkt ... Wij supergelukkig, de aannemer wou kosteloos de geplaatste plinten weghalen en aan een kleine meerprijs de ruimte tussen vloer en net boven waterkering cementeren. Hiermee zou het probleem absoluut opgelost zijn, water kan niet op het cement kruipen en dus ook niet de pleister aantasten.

Fast forward 4 weken later groeit de schimmel uit de plinten... De plinten werden vaak binnen de 24 u na de plaatsing vd cement geplaatst. Te snel en dus geen tijd gehad om te drogen. De aannemer neemt dit op zich (hopen we) Een van zijn mannen komt dit bekijken en merkt dat de cement nog nat is, de pleister die opnieuw gezet werd is nog nat en kondigt aan dat er toch nog een probleem is. Hij haalt aan dat de waterkering wel eens beschadigd zou kunnen zijn... Het geval met de plinten was vorige week, sindsdien ben ik het vochtigheidsgehalte in onze woonkamer eens beginnen meten en die ligt vaak rond de 90% ! Opnieuw een reden tot paniek en een reden tot bekommernis.

En hier zijn we dan, zonder oplossing, uitzichtloos, niemand weet wat gedaan, elke optie die ik zelf ken heb ik aangesproken. Onze aannemer heeft gevraagd een maand de vochtigheid vh pleister en cement te monitoren maar ik kan onmogelijk geloven dat dit zichzelf zal oplossen.

Mijn vraag aan jullie: Wat kan ik nog doen ? Op basis van mijn tekst, wat is jullie inzicht ? Wie kan ik nog aanspreken ?

Eeuwige dankbaarheid als je tot hier bent geraakt, hopelijk kan mijn probleem nog meerdere mensen helpen.

Mvg

Foto's kunnen helpen...

Bij de buitenmuren denk ik onderaan in eerste instantie aan de maaivelddichting die afwezig/verduurt is?

Water hogerop in de muren? Regendoorslag of een lek van dak(goot)?

Bij ons hebben ze onlangs aangeraden om idd een maaivelddichting te voorzien. Misschien kan dit in dit geval ook helpen? Ik ben er zelf momenteel mee bezig, dus kan de ervaring nog niet delen...

Mbt de kelder is een kelderdrainage misschien een oplossing?

Kelder dichtmaken, muur injecteren, dan buiten muur dichtsmeren desneeds met crepi? Als je dak dan niet lekt kan het niet anders dan uitdrogen?

Volle buitenmuren of met spouw? In elk geval, muur langs buiten renoveren. Voegen laten uitslijpen, opnieuw invoegen en de muur hydrofoberen. Het kan zijn dat het hydrofoberen kan zonder de voegen opnieuw te doen maar je spreekt van barsten en dan kan je best van de eerste keer grondig te werk gaan. Mogelijks moet je dit combineren met nog andere oplossingen maar persoonlijk zou ik daar mee beginnen.

Als het geen opstijgend vocht lijkt. Waarom lezen we dan niets over de staat van het dak en de goten?

Dat zou mijn eerste aandacht hebben als de muur tot bovenaan nat is.

Heel dankbaar voor de antwoorden die reeds werden gegeven, had gedacht dat de te lange tekst zou afschrikken.

Toch ben ik nog enkele details vergeten om het verhaal compleet te maken, ik heb dus heel wat foto's gemaakt en hoop dat het zo iets duidelijker kan worden. Mogelijks in verschillende berichten gezien de grootte en het aantal foto's. We spreken van 3 verschillende plaatsen met problemen.

Belangrijke timings, cement werd samen met pleister gezet midden september (6 weken geleden) ze kregen wel geen tijd voor droging, de plinten werden meteen gezet door aannemer en begonnen te beschimmelen langs alle kanten. De cement is Knauf Mixem Basic (Vochtwerend) maar niet gemengd met Compaktuna (zoals hij ons wel eerst beloofd had)

Een regenkant waarvan er langs buitenaf barsten id muren komen en er in hele vochtige omstandigheden mos en fungi groeien langs de buitenmuur. Langs de binnenmuur werd de pleister afgekapt en terug bezet gezien de stenen 'droog genoeg' waren volgens de aannemer (zelf had ik twijfels). Het originele probleem (het lek van de boiler) was dus origineel het enige issue dat werd aangehaald.
Ten tweede de achterkant waar nieuwe ramen gestoken werden, langs de binnenkant zie je een duidelijke vochtlijn zitten. De renovatieadviseur gaf aan dat er hier dus een betonnen pilaar zit die vroeger de laterale binnenmuren die ondertussen verwijderd werden ondersteunde. Gezien er nu een klein deel is waar enkel wat gespoten isolatie zit kan de vochtstreep daar met condens te maken hebben ? Of het trager uitdrogen van beton ? Alleszins is er daar enkel een probleem langs de onderkant, de bovenkant heb ik net nagemeten met een nieuwe professionele vochtmeter (heb er dan maar zelf één gekocht) en die geeft aan dat de bovenkant droog is, hoe lager ik ga hoe slechter. De dakgoot die we hier zien is niet meer nieuw, maar er zit een grote ruimte tussen dakgoot en muur. 3 dakwerkers konden bevestigen dat het vocht niet van de dakgoot komt, alsook niet van het dak zelf.
Ten derde een muur die ik de stopcontactmuur zal noemen, een muur die langs de andere kant uitkomt op de WC en dus niet op een buitenmuur. Deze muur loopt wel onderaan door in de kruipkelder langs de ene kant en de kelder langs de andere kant.

Het volledige album kan hier gevonden worden maar de foto's hebben wel wat uitleg nodig: Volledig Album

Foto 1-2-3: Regenkant
Muren met de meester problemen, barsten langs de buitenkant.
Onderaan proberen dichtmaken met Cement + Compaktuna, een 'maaiveld'oplossing zoals hierboven werd gezegd kan je dit niet noemen. Dit was een overschotje die we hadden en daar gezet hebben omdat er inderdaad wel wat cement losgekomen was in de laatste 60 jaar.
De barsten langs boven en mos zijn inderdaad een probleem maar er is geen dak/dakgoot... De muren op verdiep 1 zijn oké. De bovenkant kan ik op dit moment niet onderscheiden qua meting van de onderkant gezien de nieuwe pleister overal 60-70% aangeeft.

462568135-536655862406250-5013360361432099390-n.jpg

462543755-564375592669594-6813454589925265058-n.jpg

462572865-3006810669460188-3138573234480562263-n.jpg

Foto 4: Regenkant binnenmuur

De pleisterwaarden meten overal 60-70%
De cementwaarden meten 50-70%
Geen onderscheid meer te maken dus over welke plaatsen nu vochtiger zijn of niet.
De luchtvochtigheid krijgen we in deze ruimtes moeilijk naar beneden, geen isolatie, vochtige muren, constant bewoond. We proberen wel meer te verluchten sinds deze week.

462555177-899665598929236-699007847285055381-n.jpg

Foto 5-6: De achterkant
De bovenkant is droog, de cementering toont gelijkaardige waarden aan die van de andere muren (50-70%)
De pleister onderaan is een risicogeval, rond de 50% op slechte plaatsen.
Dakgoot en dak mag normaal geen probleem vormen.
Op foto 5 zie je de isolatie zitten; linksboven zie je de steunbalk en betonnen muur die vochtig is (condens?)

462543820-904961767828830-3218681474143488385-n.jpg

462584107-1032668008758999-202152026378803798-n.jpg

Foto 7-8: De stopcontactmuur
100% vochtigheid op de pleister, een waarde die ik nergens anders kan meten en vochtiger dan de kruipkeldermuur eronder.
Alles boven de nieuwe minieme laag pleister en cement is droog aan deze muur. Het is dus enkel de pleister en cement die niet lijkt te drogen.
462562527-27242295575413684-3971948801567392264-n.jpg
462642052-902041084892436-9092693662344050345-n.jpg

In een volgende post doe ik nog even de kelder uit de doeken.

aan de manier van metsen van je buitensteen heb je wel een spouw, want je stenen zijn enkel gemetst. ik vind dat dak er ook maar zozo meer uitzien. toon eens je waterkering

Links zie je een gat naar de kruipkelder, rechts zie je de trap naar boven. Schimmelvorming op het plafond.
Enkel natuurlijke ventilatie aanwezig maar de ventilatie is het kleinst in deze ruimte.
462555167-954505313179962-1784459175248793706-n.jpg

De kruipkelder zelf in al zijn glorie met dompelpomp in een gegraven put om het water weg te laten trekken wanneer het te hoog komt.
462555862-839407944771860-3793002203497879045-n.jpg

Waarde gemeten onder de stopcontactmuur
Waarde op de verticale muur is gelijkaardig

462649936-476430778750124-3319161810829736553-n.jpg

Schimmelproblemen in de andere ruimtes van de kelder

462570104-533407572663403-4977314020788714910-n.jpg

Belangrijke info rond de volgende foto's. De plinten werden geplaatst door een aannemer, deze had niet gezien dat er gepleisterd werd onder de waterkering. Dit werd opgemerkt door een renovatieadviseur. Besproken met de aannemer dat hij de pleister zou afkappen en opnieuw zou cementeren. Na het cementeren werden binnen de 24u terug plinten geplaatst. Deze begonnen te beschimmelen dus terug afgetrokken. Nu zie ik op verschillende plaatsen dit, werd er volgens jullie genoeg afgekapt ?

462550195-1371431113828575-8378831156786771063-n.jpg

462574362-1785388435625831-4679894579448461936-n.jpg

462581440-1251671716216822-7015360124382835635-n.jpg

Dit allemaal samen met het feit dat er nu ook geen Compaktuna werd gebruikt, er initieel zelf opnieuw tot onder de waterkering werd gecementeerd (gelukkig hadden ze nog maar 1 muur niet gedaan toen ik thuis kwam en het opmerkte, ze hebben toen alles terug afgekapt en opnieuw gecementeerd voor de derde keer) doe me vermoeden dat er toch niet zo precies werd gewerkt. Is dit voldoende voor jullie om de aannemer hiervan in gebreke te stellen ?

aan de manier van metsen van je buitensteen heb je wel een spouw, want je stenen zijn enkel gemetst. ik vind dat dak er ook maar zozo meer uitzien.
Klopt, er is inderdaad een spouwmuur, niet geisoleerd weliswaar.
Het dak grenst enkel aan de muren van probleem 2. De leien worden volgende vrijdag terug gemaakt, al wist de dakwerker (mede met 2 andere concullega's) wel reeds te zeggen dat het dak niet het probleem mag zijn. Aan muur 1 en 3 is er geen dak dus ik vrees dat enkel het dak maken geen volledige oplossing zal zijn.

Kelder dichtmaken, muur injecteren, dan buiten muur dichtsmeren desneeds met crepi? Als je dak dan niet lekt kan het niet anders dan uitdrogen?
Kelder volledig dichtmaken lijkt me riskant gezien de kabels, leidingen en dergelijke of bedoel je de kelder waterdicht maken :D ? Daarna de buitenmuur behandelen zou inderdaad wel kunnen helpen.

Foto's kunnen helpen...

Bij de buitenmuren denk ik onderaan in eerste instantie aan de maaivelddichting die afwezig/verduurt is?

Water hogerop in de muren? Regendoorslag of een lek van dak(goot)?

Maaivelddichting is voor zover ik weet niet aanwezig, en als die al aanwezig is zal die niet veel meer doen. De cement kwam onderaan los zoals je kan zien op één van mijn eerste foto's. Die hebben we dan zelf wat proberen dichtmaken tegen beter weten in (ik wist niet wat een maaivelddichting is). Dit zou weleens de oplossing kunnen zijn voor de buitenmuur.

Bij ons hebben ze onlangs aangeraden om idd een maaivelddichting te voorzien. Misschien kan dit in dit geval ook helpen? Ik ben er zelf momenteel mee bezig, dus kan de ervaring nog niet delen...

Mbt de kelder is een kelderdrainage misschien een oplossing?
Kelderdrainage heb ik nog nooit over nagedacht, dat wordt wel meteen een hele dure rekening gezien de grootte dus ik zou dan heel zeker moeten weten dat het probleem daar vanaf komt. Weliswaar zeker een mogelijkheid tot oplossing.

Volle buitenmuren of met spouw? In elk geval, muur langs buiten renoveren. Voegen laten uitslijpen, opnieuw invoegen en de muur hydrofoberen. Het kan zijn dat het hydrofoberen kan zonder de voegen opnieuw te doen maar je spreekt van barsten en dan kan je best van de eerste keer grondig te werk gaan. Mogelijks moet je dit combineren met nog andere oplossingen maar persoonlijk zou ik daar mee beginnen.
Heb wat meer foto's getrokken. Inderdaad met spouw.
Hydrofoberen kan een oplossing zijn voor de eerste muur inderdaad maar de andere muren zullen daarmee niet beholpen zijn lijkt me.
Desalniettemin weeral een mogelijkheid tot oplossing en eentje die ik sowieso laat uitvoeren.
Ik was ook niet duidelijk genoeg, de onderkant is een groter probleem dan de bovenkant.

Als het geen opstijgend vocht lijkt. Waarom lezen we dan niets over de staat van het dak en de goten?

Dat zou mijn eerste aandacht hebben als de muur tot bovenaan nat is.
Ik wil opstijgend vocht zeker niet uitsluiten, enkel werd me gezegd dat het initieel daar niet op leek gezien de afwezigheid van de gekende bellen/bubbels. Geen dakgoot langs de kant met de grootste problemen.

Merci aan iedereen (y)

Je spouw eens laten controleren op vervuiling

Het is nu wel een zeer nat en (lucht)vochtig jaar geweest, zeker ook niet te vergeten. Er zijn veel mensen die dit jaar vochtproblemen gekregen hebben die daar vroeger nooit last van hadden (waaronder ikzelf ook, heb droger in de kelder moeten zetten om de luchtvochtigheid te verlagen). Enkele vraagjes:
Wordt het huis (volledig) verwarmd?
Is er iets van passieve ventilatie in de badkamer(s)? Bv. een afvoerrooster met pijp door het dak/muur?
Mij lijkt het ook dat je een spouwmuur hebt met een halfsteens buitenblad en een steense binnenmuur. Ik zou zeker overwegen om de spouwen te laten vullen met isolatie (advies: EPS parels). Dat kost relatief weinig en gaat de muren warmer maken, het comfort verhogen en de stookkosten verlagen.

@ hierboven: spouw vullen is zeker een goed idee. Alleen nu niet. Eerst dit probleem oplossen, dan spouw opvullen. Stap voor stap.

@NixoN94 snap u helemaal, klote-situatie. Mijne metser zegt: voor elk probleem is er een oplossing. Ik zou alleszins 1 ding aanpassen en dan kijken naar effect. Zo blijven doorgaan. Geen meerdere dingen tegelijk.

Het is nu wel een zeer nat en (lucht)vochtig jaar geweest, zeker ook niet te vergeten. Er zijn veel mensen die dit jaar vochtproblemen gekregen hebben die daar vroeger nooit last van hadden (waaronder ikzelf ook, heb droger in de kelder moeten zetten om de luchtvochtigheid te verlagen). Enkele vraagjes:
Is er iets van passieve ventilatie in de badkamer(s)? Bv. een afvoerrooster met pijp door het dak/muur?
Mij lijkt het ook dat je een spouwmuur hebt met een halfsteens buitenblad en een steense binnenmuur. Ik zou zeker overwegen om de spouwen te laten vullen met isolatie (advies: EPS parels). Dat kost relatief weinig en gaat de muren warmer maken, het comfort verhogen en de stookkosten verlagen.
Dan wel niet vergeten dat er vrij veel mensen zijn die last hebben van doorslaand vocht na opvulling van de spouw waar ze dat ervoor niet hadden.

Spouwmuur laten vullen ging ik absoluut doen maar zoals reeds aangehaald pas als het hier volledig droog is.

@ hierboven: spouw vullen is zeker een goed idee. Alleen nu niet. Eerst dit probleem oplossen, dan spouw opvullen. Stap voor stap.

@NixoN94 snap u helemaal, klote-situatie. Mijne metser zegt: voor elk probleem is er een oplossing. Ik zou alleszins 1 ding aanpassen en dan kijken naar effect. Zo blijven doorgaan. Geen meerdere dingen tegelijk.
Das inderdaad een goede instelling van de metser, wat voor soort vakman kan ik best aanspreken voor zulke werken bv. Maaiveld dichten, hydrofoberen buitenmuur, etc. ? Als ik het laat doen wil ik het goed doen.

Wat voor soort vakman kan ik best aanspreken voor het effectief opsporen van mijn probleem en wie kan ik tegelijk of daarna aanspreken voor het uitvoeren van de remedie ? bv. Maaiveld dichten, hydrofoberen buitenmuur, etc. ?

De vochtexperts die ik laat aantreden zijn tot nu toe verkopers gebleken.

Het probleem wat mij veel stress zou bezorgen is dat er momenteel nog veel mogelijke oorzaken zijn en dat je spteekwoordelijk met een machinegeweer op alle problemen probeert te schieten. Zo komt het althans over.

Probeer in de mate van het mogelijke het principe van eliminatie toe te passen. Een oorzaak zou je kunnen elimineren door 1) visueel goed te checken of te beproeven dat het effectief geen probleem geeft, of 2) het probleem aan te pakken/verbeteren zodat het gewoonweg wegvalt

Inspecteer zeker ook eens het dak heel goed. Op de fotos zie ik leien met wat lijkt hoeken vanaf gebroken en ze liggen ook vrij grillig. Wat detailfotos? Zit er een onderdak onder? Wat is daar de staat van? Watert het onderdak correct af in de goot? Is de goot ok en lekvrij, niet te veel vuil?
Er zijn ook dakkapellen die allen aansluitingen hebben op het hellend dak etc.

Het probleem wat mij veel stress zou bezorgen is dat er momenteel nog veel mogelijke oorzaken zijn en dat je spteekwoordelijk met een machinegeweer op alle problemen probeert te schieten. Zo komt het althans over.

Probeer in de mate van het mogelijke het principe van eliminatie toe te passen. Een oorzaak zou je kunnen elimineren door 1) visueel goed te checken of te beproeven dat het effectief geen probleem geeft, of 2) het probleem aan te pakken/verbeteren zodat het gewoonweg wegvalt

Inspecteer zeker ook eens het dak heel goed. Op de fotos zie ik leien met wat lijkt hoeken vanaf gebroken en ze liggen ook vrij grillig. Wat detailfotos? Zit er een onderdak onder? Wat is daar de staat van? Watert het onderdak correct af in de goot? Is de goot ok en lekvrij, niet te veel vuil?
Er zijn ook dakkapellen die allen aansluitingen hebben op het hellend dak etc.
Het dak+dakgoot wordt deze woensdag aangepakt door een specialist in natuurleien. Dat kan eventueel de muur achteraan behelpen maar de binnenmuur en de muur aan de regenkant kunnen voor zover ik weet niet onderhevig zijn ah dak.

Klopt inderdaad dat dit me wat wanhopig maakt dat er nog zoveel oorzaken mogelijk zijn. Vooral ook omdat er niet echt 'experts' bestaan in het probleem voorkomen en een structurele verbetering aan te brengen ipv. injectie of dergelijke. Toch niet voor zover ik weet.

Ik weet gewoon niet waar te beginnen.

Klopt inderdaad dat dit me wat wanhopig maakt dat er nog zoveel oorzaken mogelijk zijn. Vooral ook omdat er niet echt 'experts' bestaan in het probleem voorkomen en een structurele verbetering aan te brengen ipv. injectie of dergelijke. Toch niet voor zover ik weet.
Dit herken ik 100%. Wij starten binnenkort met een structurele verbouwing en zijn momenteel ook een bestaand vochtprobleem aan het bestrijden. Elke expert die ik laat komen heeft echter een andere mening. Een jaar geleden laten injecteren, en zie weinig verschil... Natuurlijk makkelijk verkocht, zo'n injecties.

De laatste die langsgekomen is, was een firma die (betalend en vrij duur) advies geeft maar niet uitvoert. Zij hebben me een maaivelddichting aangeraden. Maar als ik de firma opzoek, heb ik de indruk dat ze dat zowat overal aanraden... Ben er alvast toch aan begonnen, met een beetje hoop ben ik te skeptisch en is dit DE oplossing :).

Succes alvast, en niet te wanhopig worden. Stap per stap , op den duur zal je de juiste oorzaak wel vinden.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan