• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

temperatuursensoren en plc's

Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
3
Punten
0
Ik heb een micro plc sturing nodig die 6 pt100 temperatuursensoren als ingang aankan. Werken met 6 aparte omvormers is geen optie wegens te duur. Er bestaan een aantal interessante micro plc's die zouden kunnen voldoen, maar deze werken allemaal op 12 of 24 V dc en ik heb enkel 230 V ac voeding. Iemand suggesties of soortgelijke ervaring?
 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
moet dat perse een PLC zijn en moet dat perse pT100 zijn?

anders kan ik een UVR1611 aanraden van TA (www.ta.co.at)
 
Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
3
Punten
0
jandc wrote:
moet dat perse een PLC zijn en moet dat perse pT100 zijn?

anders kan ik een UVR1611 aanraden van TA (http://www.ta.co.at)



Bedankt voor de info, ziet er een heel interessant toestel uit! Maar de prijs is ook wel aan de hoge kant...
 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
Beurt wrote:
jandc wrote:
moet dat perse een PLC zijn en moet dat perse pT100 zijn?

anders kan ik een UVR1611 aanraden van TA (http://www.ta.co.at)



Bedankt voor de info, ziet er een heel interessant toestel uit! Maar de prijs is ook wel aan de hoge kant...



nja, 409 eur voor 't ding zelf, dan nog es 145 eur voor de PC verbinding om dat spel te kunnen programmeren (WAR, etc...).



Als 't enkel moet dienen om temperatuur te meten is het redelijk duur, hoewel: 't ding heeft 16 ingangen... + nog een hoop andere dingen. per ingang gerekend is dat eigenlijk best een goedkoop spul.
 
Lid geworden
6 okt 2010
Berichten
274
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik snap je probleem met 12/24V voeding niet. Als je micro PLC's kan vinden die volledig voldoen aan je eisen, dan is een 24V voedingetje van een paar tientallen euro toch geen bezwaar?
 
Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
3
Punten
0
falconmil wrote:
Ik snap je probleem met 12/24V voeding niet. Als je micro PLC's kan vinden die volledig voldoen aan je eisen, dan is een 24V voedingetje van een paar tientallen euro toch geen bezwaar?



Je hebt gelijk, ik denk dat dat toch nog de goedkoopste optie is. Niet elk merk heeft aparte voedingsblokjes, dus mogelijk voeding van X combineren met micro PLC van Y.
 
Lid geworden
6 okt 2010
Berichten
274
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik gebruik zelf nooit de voedingen van het PLC merk zelf, gewoon aparte din-rail voeding met draadje verbonden.



Ik ben trouwens tijdje geleden op een low-cost micro PLC merk gestoten (xLogic), en die hebben extensiemodules van telkens 3x Pt100. Kan eventueel ook een optie zijn, maar is ook laagspanning, en een volledig onbekend -chinees- merk, waar ik zelf geen ervaring mee heb.
 
Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
3
Punten
0
falconmil wrote:
Ik gebruik zelf nooit de voedingen van het PLC merk zelf, gewoon aparte din-rail voeding met draadje verbonden.



Ik ben trouwens tijdje geleden op een low-cost micro PLC merk gestoten (xLogic), en die hebben extensiemodules van telkens 3x Pt100. Kan eventueel ook een optie zijn, maar is ook laagspanning, en een volledig onbekend -chinees- merk, waar ik zelf geen ervaring mee heb.



Thx voor de tip! De prijzen zijn in elk geval een stuk lager dan bv een S7 1200 met 2 RTD modules. Misschien toch eens riskeren...
 
Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
3
Punten
0
Het alpha gamma van Mitsubishi lijkt ook wel interessant te zijn, iemand hier ervaring mee? Ligt qua prijs ongeveer op het niveau van xLogic.

EDIT: blijkbaar maar mogelijk om 1 uitbreidingsmodule toe te voegen, dus slechts 2 pt100's...
 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
Wat wil je eigenlijk doen met die 6 Pt100's?
 
Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
3
Punten
0
jandc wrote:
Wat wil je eigenlijk doen met die 6 Pt100's?



Worden gebruikt voor de aansturing van een zonneboiler, maar wel een speciaal gevalleke met een kleine en grotere boiler met circulatie tussen beide. Een standaard sturing kan ik niet gebruiken.
 
Lid geworden
6 okt 2010
Berichten
274
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik denk dat er weinig micro PLC's zijn waar je 6 Pt100's kan op aansluiten. Crouzet M3 reeks laat bv. ook maar 1 Pt100 module als uitbreiding toe, per basisunit, net als de Mitubishi Alpha.



Je kan eventueel ook eens kijken naar de Koyo DL06. Daar zijn modules met 4x Pt100 voor beschikbaar die je kan combineren met de basisunit. Is volgens mij ook in 230V beschikbaar. Wel wat duurder dan de "echte" micro-PLC's.
 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
Beurt wrote:
jandc wrote:
Wat wil je eigenlijk doen met die 6 Pt100's?



Worden gebruikt voor de aansturing van een zonneboiler, maar wel een speciaal gevalleke met een kleine en grotere boiler met circulatie tussen beide. Een standaard sturing kan ik niet gebruiken.



Heb je uberhaupt al een sturing of totaal nog niks. Anders wil ik je echt die UVR1611 aanraden. Kost misschien wel iets maar je kan er verdorie veel mee doen en 't is vrij simpel te programmeren. Ik heb het systeem ondertussen al uitgebreid met 3 modules op de CAN bus



Op 't moment:

* algemeen sturing zonneboiler

* pomp zonnecollectoren gemoduleerd sturen (30 stappen van 0 tot 100%).

* opbrengstmeting zonnecollectoren

* aan/uit CV ketel

* aan/uit brander van CV ketel

* 3 3-wegkranen

* WAR

* pomp BWW gemodulleerd sturen

* gas en water meter loggen

* datalogging van zowat alles



Er zijn in totaal 10 Pt1000 sensoren aangesloten, een buitenvoeler en flowmeter.



Neig ding in ieder geval.
 
Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
3
Punten
0
jandc wrote:
Beurt wrote:
jandc wrote:
Wat wil je eigenlijk doen met die 6 Pt100's?



Worden gebruikt voor de aansturing van een zonneboiler, maar wel een speciaal gevalleke met een kleine en grotere boiler met circulatie tussen beide. Een standaard sturing kan ik niet gebruiken.



Heb je uberhaupt al een sturing of totaal nog niks. Anders wil ik je echt die UVR1611 aanraden. Kost misschien wel iets maar je kan er verdorie veel mee doen en 't is vrij simpel te programmeren. Ik heb het systeem ondertussen al uitgebreid met 3 modules op de CAN bus



Op 't moment:

* algemeen sturing zonneboiler

* pomp zonnecollectoren gemoduleerd sturen (30 stappen van 0 tot 100%).

* opbrengstmeting zonnecollectoren

* aan/uit CV ketel

* aan/uit brander van CV ketel

* 3 3-wegkranen

* WAR

* pomp BWW gemodulleerd sturen

* gas en water meter loggen

* datalogging van zowat alles



Er zijn in totaal 10 Pt1000 sensoren aangesloten, een buitenvoeler en flowmeter.



Neig ding in ieder geval.



Ik vind het zeker een interessant toestel, maar ik ken het niet echt en voor die prijs heb ik vb ook een Siemens S7 en daarvan ben ik zeker van de kwaliteit èn van de ondersteuning voor zeker 30 jaar (zie bv maar de S5, van eind jaren '70 en daar is de support nog maar pas voor gestopt). Ik heb nog niets van sturing, ik ben momenteel het systeem nog aan het "ontwerpen". Het is al wel duidelijk dat mijn budget voor de sturing moet opgetrokken worden, maar ik ga het dan ook wat ruimer gaan bekijken (eventueel ook logging water, CV, ...). De UVR1611 zit dus nog zeker bij de mogelijkheden maar gezien het stevig prijskaartje zijn er ook andere interessante alternatieven.
 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
Beurt wrote:
jandc wrote:
Beurt wrote:
Worden gebruikt voor de aansturing van een zonneboiler, maar wel een speciaal gevalleke met een kleine en grotere boiler met circulatie tussen beide. Een standaard sturing kan ik niet gebruiken.



Heb je uberhaupt al een sturing of totaal nog niks. Anders wil ik je echt die UVR1611 aanraden. Kost misschien wel iets maar je kan er verdorie veel mee doen en 't is vrij simpel te programmeren. Ik heb het systeem ondertussen al uitgebreid met 3 modules op de CAN bus



Op 't moment:

* algemeen sturing zonneboiler

* pomp zonnecollectoren gemoduleerd sturen (30 stappen van 0 tot 100%).

* opbrengstmeting zonnecollectoren

* aan/uit CV ketel

* aan/uit brander van CV ketel

* 3 3-wegkranen

* WAR

* pomp BWW gemodulleerd sturen

* gas en water meter loggen

* datalogging van zowat alles



Er zijn in totaal 10 Pt1000 sensoren aangesloten, een buitenvoeler en flowmeter.



Neig ding in ieder geval.



Ik vind het zeker een interessant toestel, maar ik ken het niet echt en voor die prijs heb ik vb ook een Siemens S7 en daarvan ben ik zeker van de kwaliteit èn van de ondersteuning voor zeker 30 jaar (zie bv maar de S5, van eind jaren '70 en daar is de support nog maar pas voor gestopt). Ik heb nog niets van sturing, ik ben momenteel het systeem nog aan het "ontwerpen". Het is al wel duidelijk dat mijn budget voor de sturing moet opgetrokken worden, maar ik ga het dan ook wat ruimer gaan bekijken (eventueel ook logging water, CV, ...). De UVR1611 zit dus nog zeker bij de mogelijkheden maar gezien het stevig prijskaartje zijn er ook andere interessante alternatieven.



Qua service kan ik zeggen dat ze zeer goed zijn. Ondertussen al keer mijne controller gratis laten repareren. Den eerste keer omdat ik de CAN bus om zeep had geholpen door een deftige kortsluiting te maken op die bus. En de 2e keer door 220V op de 12V lijnen te zetten.



Ook qua technische support zijn ze zeer goed.



Qua prijs valt het wel mee. Ik heb geen idee hoe jij een 220V CV pomp puls gemoduleerd gaat aansturen op een S7 met een PID controller. Op die UVR is dat een simpele functieblok en wat parametertjes invoeren. En zo zijn er nog wel een hoop handige dingen.



Het ding heeft zijn beperkingen dat moet ik wel zeggen. Maar als je kijkt wat voor ingangen en uitgangen dat ding aan boord heeft vind ik het toch niet zo overdreven duur.
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Heb je al over een PLC met webserver nagedacht, dan kun je tenminste via het WWW controleren en ingrijpen.



bv de Wago contoler zie mijn handtekening.
 

fb2

Lid geworden
24 jul 2007
Berichten
42
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beurt wrote:
jandc wrote:
Wat wil je eigenlijk doen met die 6 Pt100's?



Worden gebruikt voor de aansturing van een zonneboiler, maar wel een speciaal gevalleke met een kleine en grotere boiler met circulatie tussen beide. Een standaard sturing kan ik niet gebruiken.



Bekijk de Viessmann Vitosolic 100 SD1 (ongeveer 300euro) sturing eens, deze kan oa pomp aansturen voor circulatie tussen 2 boilers.
 
Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
3
Punten
0
jandc wrote:
Beurt wrote:
jandc wrote:
Wat wil je eigenlijk doen met die 6 Pt100's?



Worden gebruikt voor de aansturing van een zonneboiler, maar wel een speciaal gevalleke met een kleine en grotere boiler met circulatie tussen beide. Een standaard sturing kan ik niet gebruiken.



Heb je uberhaupt al een sturing of totaal nog niks. Anders wil ik je echt die UVR1611 aanraden. Kost misschien wel iets maar je kan er verdorie veel mee doen en 't is vrij simpel te programmeren. Ik heb het systeem ondertussen al uitgebreid met 3 modules op de CAN bus



Op 't moment:

* algemeen sturing zonneboiler

* pomp zonnecollectoren gemoduleerd sturen (30 stappen van 0 tot 100%).

* opbrengstmeting zonnecollectoren

* aan/uit CV ketel

* aan/uit brander van CV ketel

* 3 3-wegkranen

* WAR

* pomp BWW gemodulleerd sturen

* gas en water meter loggen

* datalogging van zowat alles



Er zijn in totaal 10 Pt1000 sensoren aangesloten, een buitenvoeler en flowmeter.



Neig ding in ieder geval.



Welke uitbreidingen heb je dan (ik heb nog geen uitbreidingen gevonden)? Hoeveel geheugen heeft dat toestel eigenlijk? Het is hier zeker niet de bedoeling om 24/24 een pc/servertje te laten draaien aan 1 kWu/dag alleen om data op te halen van een PLC.
 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
Beurt wrote:
jandc wrote:
Heb je uberhaupt al een sturing of totaal nog niks. Anders wil ik je echt die UVR1611 aanraden. Kost misschien wel iets maar je kan er verdorie veel mee doen en 't is vrij simpel te programmeren. Ik heb het systeem ondertussen al uitgebreid met 3 modules op de CAN bus



Op 't moment:

* algemeen sturing zonneboiler

* pomp zonnecollectoren gemoduleerd sturen (30 stappen van 0 tot 100%).

* opbrengstmeting zonnecollectoren

* aan/uit CV ketel

* aan/uit brander van CV ketel

* 3 3-wegkranen

* WAR

* pomp BWW gemodulleerd sturen

* gas en water meter loggen

* datalogging van zowat alles



Er zijn in totaal 10 Pt1000 sensoren aangesloten, een buitenvoeler en flowmeter.



Neig ding in ieder geval.



Welke uitbreidingen heb je dan (ik heb nog geen uitbreidingen gevonden)? Hoeveel geheugen heeft dat toestel eigenlijk? Het is hier zeker niet de bedoeling om 24/24 een pc/servertje te laten draaien aan 1 kWu/dag alleen om data op te halen van een PLC.



De UVR1611 heeft een CAN bus en daarop hangen nog de BL-NET (programmer,logger en netwerk interface), 3 CAN-IO modules (4 uitgangen, 4 ingangen) en 1 CAN-MT (dient als interface in de woonkamer en als ruimtesensor).



Die 3 CAN-IO modules staan op verschillende plaatsen in huis.



Die BL-NET kan ongeveer een 4000 tijdstippen gelogd worden en je kan 32 waarden (inputs/outputs) per tijdstip loggen. Momenteel log ik om de minuut en download ik de data 1 keer per dag of om de 2 dagen. Ik heb mijn router ook geconfigureerd zodat ik van eender waar aan die BL-NET kan. Daarmee heb ik ook toegang tot de UVR zelf en alle modules. Ik kan dus van eender waar dingen gaan bekijken en wijzigen.



Het ding zelf werkt met vooraf gedefinieerde blokken die je aan elkaar gaat hangen en configureren. Beetje logo achtig maar dan met blokken die specifiek ontwikkeld zijn om sturingen te doen. Je kan ongeveer 40 a 50 blokken invoeren en om je een idee te geven: ik heb er nu 25 en da's al heel veel (10 functies alleen al voor het loggen van gas en watermeter met sample and hold met dagelijkse en wekelijkse stand). Het beste bekijk je de handleiding es.



Dat spul was standaard geleverd bij de zonneboiler maar de installateur kende er niet zo veel van. Hij gebruikte vooral de standaard programmatie van dat toestel. Ik heb dan es de handleiding beginnen lezen en toen was ik vertrokken. 'k heb ook al behoorlijk veel zitten mailen met de ontwikkelaars.



Je kan ook een GUI maken waarmee je een visualistatie hebt van de gegevens maar buiten wat experimenteren heb ik er nog niks mee gedaan. Een voorbeeld vind je wel hier: http://users.skynet.be/zonnigniel/1/Solstat%20Niel.JPG
 
Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
3
Punten
0
Je hebt me toch kunnen overtuigen voor de UVR1611, maar mijn vrees voor de support van het toestel leek toch deels terecht... Ik wou namelijk al eens mijn configuratie ontwerpen in het bijhorende programmeer/CAD programma TAPPS, maar het programma is blijkbaar nog 16 bit en draait dus gewoon niet op een 64 bit windows! :(
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan