temperatuur warmwaterboiler vaillant vih r 150/5

Totaalrenovatie2022

Actief Lid
Lid geworden
2 dec 2020
Waarderingsscore
41
Punten
28
Dag iedereen,

Om minder gas te verbruiken (duh...) dacht ik er aan om de temperatuur van mijn warmwaterboiler vaillant vih r 150/5 lager te zetten.
Deze stond op 60°C, maar ik heb eens getest om deze op 45°C te zetten en het is nog steeds warm genoeg qua comfort onder de douche of warm water uit de kraan.

Ik kan de temperatuur zowel instellen zowel op de gasketel als op de thermostaat. Wat doe ik het best?

Thanks voor de input :)

Totaalrenovatie2022

Actief Lid
Lid geworden
2 dec 2020
Waarderingsscore
41
Punten
28
heel erg bedankt voor de suggesties! Interessante materie.

het is een huis met 2 verdiepen (kelder waar boiler staat, 0, 1 en 2). Op verdiep 2 staat een douche dus vandaar dat ze waarschijnlijk een ringleiding hebben geplaatst omdat het anders te lang zou duren eer er daar warm water is.

nu zijn er wat zaken die voor mij duidelijk woeden:
- doorheen het huis voelt het op sommige plekken op de vloer warm. Precies vloerverwarming. Dat is dus natuurlijk die ringleiding die daar ligt en constant warm water doorheen het huis pompt. In de zomer was het hier niet uit te houden van de warmte…
- als we de koud waterkraan open doen, komt er toch altijd warm/lauw water uit. Echt ijskoud water hebben we hier niet (uit geen enkele kraan, dus is geen defect van de kraan zelf).

het lijkt me dus dat die ringleiding helemaal niet geïsoleerd is… in deze tijden natuurlijk wel een kostelijk grapje en in de zomer is het hier een sauna dus hadden we een mobiele airco gezet (de wereld op z’n kop…) :)

het grootste probleem nu is dus legionella voorkomen zonder die ringleiding 24/7 open te laten staan en te circuleren. Daarom dacht ik aan:
- boiler toch op 60 graden laten, circulatiepomp op een timer en 1x/dag gedurende een half uurtje laten pompen. Zo komt het ‘afgekoelde’ water in de ringleiding toch 1x/dag in contact met water van 60 graden in de boiler

of

- boiler op 45 graden, circulatiepomp uitzetten en 1x/week boiler laten opwarmen tot 65 graden (kost natuurlijk ook veel gas) en circulatiepomp aan geurende een uur

wat denken jullie? En nogmaals heel veel dank om mee na te denken! Een mens leert toch veel bij zo :)

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
1.548
Punten
113
Je kan ook een schakelaar voorzien om de circulatie pomp aan te zetten voor je gaat douchen, kan zelfs met een app op je telefoon.
Op die manier heb je geen last van legionella en kan de watertemperatuur op 45º blijven.
Het is niet zo dat legionella in een paar uur zich enorm vermenigvuldigd hoor.
Bij regelmatig verbruik is de kans in een woning sowieso zeer klein op een uitbraak.
Wel opletten als je na een weekje vakantie thuiskomt, dan best alles even doorspoelen!

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Waarderingsscore
815
Punten
113
Ik zou de eerste optie kiezen.

Trouwens, in de actuele situatie heb je zelfs meer risico op legionella gezien de koudwaterleiding zowat altijd lauw (30°?) is, en die wordt nooit heet gespoeld.

Dus gewoon de ringleiding enkel laten lopen op douchetijden, en je boiler op 50-55°, dan sterft legionella ook gezien het continu zo warm is.

Nu is het risico in B sowieso lager dan in NL door de chloor in ons drinkwater.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan