• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Teleruptoren - Raspberry Pi

Lid geworden
4 mrt 2012
Waarderingsscore
0
Punten
16
Hey,

Voor onze bouw hebben we gekozen voor het teleruptor-systeem om onze elektriciteit aan te sturen, de upgrade naar domotica was voor ons iets te kostelijk.

Nu zit ik met de gedachte te spelen om een 'Raspberry Pi' te gebruiken om daarmee enkele domotica-features te hebben. De vraag is natuurlijk of dit überhaubt wel mogelijk is, ik heb nog niet veel informatie op het internet gevonden jammer genoeg.. :)

Ik weet dat zo een Raspberry Pi elektrische inputs & outputs kan ontvangen/versturen (via PGIO), maar kan ik deze dan op een of andere manier aansluiten op m'n elektriciteitskast?

Zelf ken ik (nog) bitter weinig over elektriciteit, en ik heb nog nergens een duidelijk schema gevonden over hoe de schakelingen van teleruptoren nu effectief gebeuren, en waar er welke spanning heerst:

- teleruptoren ontvangen 24V(?) signaal via een SVV kabel

- wat is de output van zo een teleruptor? Is dat direct het voltage voor de lampen, of is dat ook nog zo een 24V signaal?

Qua setup dacht ik eraan om die Raspberry Pi dus op de nodige teleruptoren als INPUT aan te sluiten. Zo zit ik nog aan het laag-voltage, en kan ik denk ik alles doen?

-> als er een signaal van een drukknop komt, ontvangt de RPi deze ook gezien die draden tegen elkaar zitten in de input van de teleruptor

-> als er een signaal moet verstuurd worden, kan dit op dezelfde manier. Ik vermoed dat het niet erg is dat die drukknop dan eigenlijk ook een signaal terug krijgt?

Extra vragen:

- Wat met de keuring? zou dit kwaad kunnen als ik later op zo een manier ingrijp in de elektriciteitskast?

- Wat met de verzekering dan, stel dat het kot afbrandt.. :)

Bedankt!

Sven

Lid geworden
11 apr 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
K had er via Dave al van gehoord, en twijfel al een tijdje om hunne Logic analyser te kopen.

Hoe hebt ge t design geleverd?

Lid geworden
7 mrt 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Gewoon de gerber files doormailen.

Ze vragen een aantal parameters fixed maar daar is niets bij wat dat niet standaard is.

Ik dacht dat er zelfs een faq of wat uitleg bij is hoe je de settings kunt zetten in eagle als je weinig ervaring hebt met pcb's.

Lid geworden
11 apr 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
dinges;1921192 wrote:
...gerber files... settings in eagle.

Mijn ervaring met fabricage van PCB's dateert uit de jaren dat DOS 4 toch wel écht beter was dan DOS 3, en een fotokopie nemen begon met kilometers rondrijden.

Vervolgens effe beziggeweest met iets dat eens bij elektuur zat, maar daar is niet veel van gekomen. Veel op experimenteerprint, dat wel.

Maar ik moet er eens aan beginnen, k weet nog niet goed welk pakket.

Lid geworden
4 dec 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
joske_vermeulen;1921134 wrote:
Jaja tuurlijk, en voor mij is het ook maar om wat te spelen te hebben, daarom dat ik vroeg - is dat de enige manier om zijn licht aan te steken. De rest was maar om te vragen hoe hij de problemen die anderen hebben gehad denkt voor te zijn.

'Het is maar licht' ja - maar als ik een beetje zit te hobbyen en er gaat af en toe eens een lamp aan en uit terwijl mijn vrouw TV zit te kijken, dan rolt ze eens met haar ogen dat ik als een imbeciel zit te grinniken als ik weer eens wat aan het werk gekregen heb, en voor de rest maakt het haar niet uit. Maar als ik in de winter als het om 5h donker is een keer in het buitenland zit en het licht doet het een week niet, dan zijn de rapen toch gaar als ik thuis kom.

(zo klinkt het misschien alsof ik met een kenau getrouwd ben, maar dat is niet hoor, 't is echt een lieveke - maar een week in het donker zitten dat zou ze toch niet apprecieren :) )

Als hij mij een week in het donker laat zitten zal ik ook wel eens met meer dan mijn ogen rollen hoor :D (de vriendin)

Lid geworden
4 dec 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb ook gewone schakelaars in huis. Er komt in de leefruimte een tablet waarop de app voor iedereen open staat. Daarnaast heeft iedereen in huis wel een smart device.

De optocouplers gaan voor 200ms aan bij een toggle. Deze hoog laten staan heeft als effect dat de schakelaars doorheen het huis niet meer werken. Ik vermoed dat de eltakos een laag tussenin verwachten om een toggle te registreren (op zich ook wel logisch).

Ik heb met goedkoop Chinees flash geheugen wel al problemen gehad maar met deze kaartjes die ik nu gebruik nog niet. Moest dat echt een probleem zijn dan probeer ik eerst met de beagleboard black en als allerlaatste kan dit desnoods via de buildserver waar ik dan een arduino aan hang.

Geheugen is dus niet read only gemount. Alles vrij standaard. Al pi's in productie gehad voor 5 dagen met als opdracht requests van 4k man per dag door te sturen. Zolang die niet overclocked waren geen problemen mee. Ook wel in code wat delays voorzien en niet als zot (bij dergelijke load) usb uitlezen en sturen.

Bij problemen moet vrouwlief 1 stekker uittrekken en systeem is er van tussen.

Merci voor de link naar seedstudio en bedelec. Nu FF uitzoeken hoe ik dat PCB ontwerp digitaliseer.

Nu de meters uitlezen. Elektriciteit is met zo'n schijf kan ik gemakkelijk via reflectie meting doen. Water loopt er een half rond metalen plaatje rond in het telwerk. Moet ook wel lukken. Gas staat spijtig genoeg buiten op de tank en geen tellers in huis. Zelf aan de gasleiding prutsen om een meter tussen te zitten heb ik geen zin in.

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
2.013
Punten
113
Quote:
Nu de meters uitlezen. Elektriciteit is met zo'n schijf kan ik gemakkelijk via reflectie meting doen.

Koop gewoon een paar kWh metertjes met so contact, veel gemakkelijker dan geknoei met reflector.

Lid geworden
7 mrt 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
@Galenbo

eagle is een programma waarin je pcb's kunt tekenen en dat onder student/hobby licentie gratis te gebruiken valt

gerber is het standaard bestandsformaat waarin de opbouw van een pcb gesaved wordt

(in essentie gewoon een lijst met x,y coördinaten van alle baantjes, boringen, ...)

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
406
Punten
83
dromen;1921220 wrote:
Ik heb ook gewone schakelaars in huis. Er komt in de leefruimte een tablet waarop de app voor iedereen open staat. Daarnaast heeft iedereen in huis wel een smart device.

De optocouplers gaan voor 200ms aan bij een toggle. Deze hoog laten staan heeft als effect dat de schakelaars doorheen het huis niet meer werken. Ik vermoed dat de eltakos een laag tussenin verwachten om een toggle te registreren (op zich ook wel logisch).

Ik heb met goedkoop Chinees flash geheugen wel al problemen gehad maar met deze kaartjes die ik nu gebruik nog niet. Moest dat echt een probleem zijn dan probeer ik eerst met de beagleboard black en als allerlaatste kan dit desnoods via de buildserver waar ik dan een arduino aan hang.

Geheugen is dus niet read only gemount. Alles vrij standaard. Al pi's in productie gehad voor 5 dagen met als opdracht requests van 4k man per dag door te sturen. Zolang die niet overclocked waren geen problemen mee. Ook wel in code wat delays voorzien en niet als zot (bij dergelijke load) usb uitlezen en sturen.

Bij problemen moet vrouwlief 1 stekker uittrekken en systeem is er van tussen.

Merci voor de link naar seedstudio en bedelec. Nu FF uitzoeken hoe ik dat PCB ontwerp digitaliseer.

Nu de meters uitlezen. Elektriciteit is met zo'n schijf kan ik gemakkelijk via reflectie meting doen. Water loopt er een half rond metalen plaatje rond in het telwerk. Moet ook wel lukken. Gas staat spijtig genoeg buiten op de tank en geen tellers in huis. Zelf aan de gasleiding prutsen om een meter tussen te zitten heb ik geen zin in.

Water en gastellers hebben ook een reedcontact ingebouwd tegenwoordig.

Edit: zie flukso.net, daar kan je de sensors bestellen die daarop passen

Lid geworden
11 apr 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ja, de naam Eagle ken ik al jaren, is marktleider in de industrie dacht ik. Op mijn vorig werk hadden ze dat ook draaien.

Op t forum van Dave hadden ze mij Diptrace of KiCad aangeraden. K moet er mij eens aanzetten, maar eerst nog effe verdiepen in vloerverwarming en schuifdeuren.

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
406
Punten
83
Denk dat altium/protel meer gebruikt wordt in de industrie. Eagle is gewoon zeer bekend geraakt door hun uitgebreide shareware. Vooral bij studenten interessant. Niet om afbreuk te doen aan Eagle, integendeel, gebruik het zelf ook en is echt een intuïtief pakket.

Verstuurd vanaf mijn GT-S7710 met Tapatalk

apostasia

Lid
Lid geworden
7 feb 2008
Waarderingsscore
1
Punten
18
Altium wordt tegenwoordig inderdaad vaker gebruikt precies. Met reden, ik heb er een paar bordjes mee getekend en de leercurve valt mee ook al er zijn belachelijk veel features (3D export van gans uw pcb incl. componenten naar SolidWorks e.d., geniaal gewoon, suppport voor versioning/backup om er maar een paar te noemen die de moeite zijn). Verder is de guided routing (of hoe het ook heet) echt goed. Daarvoor gebruikte ik Cadstar en dat staat toch wel een paar niveaus lager.

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
406
Punten
83
apostasia;1922855 wrote:
Altium wordt tegenwoordig inderdaad vaker gebruikt precies. Met reden, ik heb er een paar bordjes mee getekend en de leercurve valt mee ook al er zijn belachelijk veel features (3D export van gans uw pcb incl. componenten naar SolidWorks e.d., geniaal gewoon, suppport voor versioning/backup om er maar een paar te noemen die de moeite zijn). Verder is de guided routing (of hoe het ook heet) echt goed. Daarvoor gebruikte ik Cadstar en dat staat toch wel een paar niveaus lager.

Ben begonnen in den tijd met LAYO onder ms-dos :)

Tijdens onzen bachelor moesten wij met een rommel pakket werken dat echt op gene z** trok, 'draaide' op windows. 't was zo spectaculair goed dat ik de naam al ben vergeten. Thuis dan maar mijne oude PC weer boven gehaald en met LAYO verder gedaan. Tijdens mijn eindwerk met Protel (nu Altium) in contakt gekomen en dat is inderdaad echt een goed pakket, maar toender- en nu-nog-nie-tijd niet voor mijne portemonnee om als hobby te gebruiken. Dan Eagle ontdekt via Elektor en is ook echt heel makkelijk om mee te werken (3D-rendering heb je daar ook ze :) ) Ik heb er wel de licentie voor 1 eurocard genomen, want een halve (gratis) is soms toch krap (allez nu met diene SMD tegenwoordig is dat al anders) als ge wat analoge prullekes wilt en geschakelde voedingen etc..

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Waarderingsscore
5
Punten
38
Enk;1922804 wrote:
Denk dat altium/protel meer gebruikt wordt in de industrie. Eagle is gewoon zeer bekend geraakt door hun uitgebreide shareware. Vooral bij studenten interessant. Niet om afbreuk te doen aan Eagle, integendeel, gebruik het zelf ook en is echt een intuïtief pakket.

Verstuurd vanaf mijn GT-S7710 met Tapatalk

Altium/Protel zit in de middenmoot. Protel99SE heb ik goede herinneringen aan.

Grote firmas zitten de meeste nu op Mentor. (prijscategorie is wel x5 a x10) Aangezien Mentor de voorbije jaren redelijk wat overnames gedaan heeft zijn zij ook de grootste met meest uitgebreide schema (DesignCapture, nu vooral DxDesigner afkomstig van Inoveda), layout (PADs, ExpeditionPCB, Boardstation) en simulatie (Hyperlinx) pakketten.

Lid geworden
7 mrt 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
op het werk ook mentor,

de layouters hoor ik niet klagen over expedition maar je moet het wel gewend zijn.

dxdesigner is gewoonweg k*t, achterlijke features en ambetanteheden dat daar in zitten, pffff

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Waarderingsscore
5
Punten
38
dinges;1923381 wrote:
op het werk ook mentor,

de layouters hoor ik niet klagen over expedition maar je moet het wel gewend zijn.

dxdesigner is gewoonweg k*t, achterlijke features en ambetanteheden dat daar in zitten, pffff

ik deel uw mening volledig :)

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
2
Punten
38
Geen idee wat ik ooit gebruikt heb van Mentor maar 't had wel een paar leuke features die ik Eagle echt wel mis. Mah goed, Eagle 4 kost me een 1500 EUR voor 3 full licensies die ik zo lang kan houden als ik wil en de upgrade naar 6 was 1380EUR. En we gebruiken dat spul al zo'n 8 jaar. Dus 360 EUR per jaar (of 120 EUR per seat per year).

Mentor is nogal geheel iets anders qua prijs...

Lid geworden
4 dec 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
janus wago;1921240 wrote:
Quote:
Nu de meters uitlezen. Elektriciteit is met zo'n schijf kan ik gemakkelijk via reflectie meting doen.

Koop gewoon een paar kWh metertjes met so contact, veel gemakkelijker dan geknoei met reflector.

Ondertussen is het inderdaad een Eltako 3 fasen teller geworden met SO uitgang. De schijf aflezen met reflector bleek moeilijker dan verwacht doordat de teller in een kast zit ingebouwd die verzegeld is. Die methode hou ik wel achter de hand voor het uitlezen van de watermeters.

Voeding SO interface gaat via 5V van Arduino en dan uitlezen op 1 van de interrupt pinnen. Voor eltako is dat 1000 impulsen per KWh. Dat log ik op de serial wat dan op de raspberry pi via nodejs naar mongodb gaat waar het klaar zit om stats te trekken in angular app.

De app code is hier en daar nog aangepast. Tablet ophangen is nu prioriteit. Die kan ik voeden via de dock pinnen (pogo dinges) maar moet nog een goede manier vinden om alles aan de muur te hangen. Als die tablet er hangt zal app verder evolueren, dan gaat systeem ook echt in gebruik genomen worden.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan