• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Teleruptoren - Raspberry Pi

Lid geworden
4 mrt 2012
Waarderingsscore
0
Punten
16
Hey,

Voor onze bouw hebben we gekozen voor het teleruptor-systeem om onze elektriciteit aan te sturen, de upgrade naar domotica was voor ons iets te kostelijk.

Nu zit ik met de gedachte te spelen om een 'Raspberry Pi' te gebruiken om daarmee enkele domotica-features te hebben. De vraag is natuurlijk of dit überhaubt wel mogelijk is, ik heb nog niet veel informatie op het internet gevonden jammer genoeg.. :)

Ik weet dat zo een Raspberry Pi elektrische inputs & outputs kan ontvangen/versturen (via PGIO), maar kan ik deze dan op een of andere manier aansluiten op m'n elektriciteitskast?

Zelf ken ik (nog) bitter weinig over elektriciteit, en ik heb nog nergens een duidelijk schema gevonden over hoe de schakelingen van teleruptoren nu effectief gebeuren, en waar er welke spanning heerst:

- teleruptoren ontvangen 24V(?) signaal via een SVV kabel

- wat is de output van zo een teleruptor? Is dat direct het voltage voor de lampen, of is dat ook nog zo een 24V signaal?

Qua setup dacht ik eraan om die Raspberry Pi dus op de nodige teleruptoren als INPUT aan te sluiten. Zo zit ik nog aan het laag-voltage, en kan ik denk ik alles doen?

-> als er een signaal van een drukknop komt, ontvangt de RPi deze ook gezien die draden tegen elkaar zitten in de input van de teleruptor

-> als er een signaal moet verstuurd worden, kan dit op dezelfde manier. Ik vermoed dat het niet erg is dat die drukknop dan eigenlijk ook een signaal terug krijgt?

Extra vragen:

- Wat met de keuring? zou dit kwaad kunnen als ik later op zo een manier ingrijp in de elektriciteitskast?

- Wat met de verzekering dan, stel dat het kot afbrandt.. :)

Bedankt!

Sven

Galenbo;1894527 wrote:
Welke componenten heb je gekozen die voor de basiswerking zorgen? (het gedeelte dat blijft werken terwijl uw pc/tablet/andere reboot/update/stilligt/andere zaken belangrijker vindt)

Ik denk dat we naast elkaar heen praten - mijn 'basis' gaat worden (zoals ik het nu zie) een 'gewoon' systeem, met normale schakelaars die rechtstreeks de lamp bedienen, en met achter in het potteke van de schakelaar een domotica 'laag' die ook de schakelaar (en dus lamp) kan bedienen. Domotica centrale doet het niet - schakelaar is nog altijd met de hand te bedienen, gordijnen kunnen met de hand open en toe gedaan worden, etc.

Zoals ik zei, is wel een renovatie, dat speelt wel mee - bij een nieuwbouw zou ik andere afwegingen maken wellicht.

dinges;1894533 wrote:
Maar eigenlijk wil je een embedded (linux) systeem waar je enkel de kernel modules en systeemsoftware inbouwt die je nodig hebt.

Zoals praktisch iedere modem of router de dag van vandaag op linux draait met bijna enkel de netwerkfunctionaliteit.

Nou ja, dat is nog steeds een echte computer op die manier. Zelfs een Android is een 'echte' computer, met virtual memory, multitasking en multiprocessor, proces isolatie, persistent storage etc. Zelfs een NSLU2 NAS van 10 jaar geleden draaide een volledig OS - er is niet veel verschil tussen wat meestal 'embedded Linux' wordt genoemd en een desktop OS, hooguit het aantal packages wat geinstalleerd is. Onder wat ik hierboven als 'echte computer' omschreef zou ik zeker ook een kale Linux installatie scharen, en die is veel kaler als de Linux die op mijn Fritzbox router draait.

Geef mij maar abstractie - ik ben blij dat we weg zijn uit de tijd dat je memory space zomaar overschreven kon worden door een overflow in een ander 'proces', of dat je wat nu 'services' heet met de hand in je config.sys in high memory moest laden. En om het relevant te houden voor deze thread - dat geldt ook voor domotica systemen. Ik zal niet zeggen dat ik een heel vertrouwd gevoel zou hebben om mijn huis op een gemiddelde pc waar ook Word op gebruikt wordt en op gefacebookt wordt te laten draaien, maar laten we vooral niet allemaal weer onze eigen TCP/IP stacks gaan schrijven, a 500 € per module.

joske_vermeulen;1894539 wrote:
- mijn 'basis' gaat worden (zoals ik het nu zie) een 'gewoon' systeem, met normale schakelaars die rechtstreeks de lamp bedienen, en met achter in het potteke van de schakelaar een domotica 'laag' die ook de schakelaar (en dus lamp) kan bedienen.

Staan de relais van uw Domotica dan in serie of parallel met uwe gewone schakelaar?

Of beide?

dinges;1894533 wrote:
Maar eigenlijk wil je een embedded (linux) systeem waar je enkel de kernel modules en systeemsoftware inbouwt die je nodig hebt.

Zoals praktisch iedere modem of router de dag van vandaag op linux draait met bijna enkel de netwerkfunctionaliteit.

Da's zeker een mogelijkheid, maar bij een modem is het net de hoofdzaak om die netwerkfunctionaliteit te bieden. Met alle toeters en bellen, (DHCP, dMZ, Firewall, cdma/cd, webinterface, port forwarding,...) en dan nog eens upgradable. Hier kan je niet buiten een minimaal (en sterk gepersonaliseerd en gecontroleerd) embedded OS.

Voor een domotica systeem is 90% daarvan niet nodig (lees mag niet werken, moet erafgehaald worden)

Nu is aan/uit van wat lampen belange niet zo kritisch als het correct inlezen van een eindeloopschakelaar of shiftregiser in de industrie, en hier komt dan een ontwerpkeuze:

*Who cares als die lamp eens effe vanzelf aangaat, of wat later uitgaat, of effe niet werkt: Installeer om het even welk syteem dan 'werkt' en wees blij.

*Ik wil een basissyteem dat altijd reageert zoals ik verwacht, met absoluut nooit een glitch of raar gedrag: Installeer een systeem dat je kent tot op de laatste bit.

@dinges mooie setup heb je daar.

(voor alle duidelijkheid ik heb zelf geen login op dit forum en post dit even met die van mijn vriendin)

Ik heb 1 raspberry draaiende (hangt nog aan draden buiten kast) en in afwachting van een deftig geprint bordje gebruik ik daarvan maar 6 pinnen. Maximum voor 1 RPI is 20 (rev 2 is dat met gebruik P5 header).

Beagleboard Black heeft meer IO, vooral ook analoge, en opslag aan boord. De raspberries zijn iets goedkoper en je kan er gemakkelijk meerdere naast elkaar draaien in de setup die ik hanteer. Multiplexers is natuurlijk ook een optie.

De Pi stuurt via 4N35 optocouplers de Eltako's aan. Op de rapsberry pi staat het webiopi project waardoor alles via REST te configureren en aan te spreken is. Voor de verbinding met de eltako's gebruik ik de standaard 16x0.8 draad en op het printje zitten schroefterminals klaar.

De App is open source, ik probeer de documentatie nog up to date te brengen. Alles staat op https://bitbucket.org/cappelleh/remo/wiki/Home Is een angularJS app als chrome app (manifest.json) wat je dan via cca toolchain voor zowel Android als iOS kunt builden. Configuratie is via een te kiezen json file.

Foto en screenshot:

rps20140319_133408_423.jpg

screenshot_2014-03-18-23-30-54.png

dromen;1920463 wrote:
... en in afwachting van een deftig geprint bordje gebruik ik daarvan maar 6 pinnen. Maximum voor 1 RPI is 20 (rev 2 is dat met gebruik P5 header)...

Misschien waart ge het zelf al tegengekomen, maar dit bedrijf heeft onlangs een extension adapter uitgebracht voor de Rpi: http://www.mikroe.com/click/pi-shield/

1393004605_pi-click_thumb.png

Op de afbeelding met het Relay click board, maar er zijn er andere, sensors, port expanders etc.

K vind het spijtig dat ze maar plaats gemaakt hebben voor ene click, maar t is pas uit, kan nog komen.

dinges;1894209 wrote:
kast gelijkvloers

kast verdieping

uit pure nieuwsgierigheid: heb je een kast op elke verdieping hangen, of hangen die kasten bij elkaar maar dienen ze voor verschillende verdiepingen ?

Galenbo;1920523 wrote:
dromen;1920463 wrote:
... en in afwachting van een deftig geprint bordje gebruik ik daarvan maar 6 pinnen. Maximum voor 1 RPI is 20 (rev 2 is dat met gebruik P5 header)...

Misschien waart ge het zelf al tegengekomen, maar dit bedrijf heeft onlangs een extension adapter uitgebracht voor de Rpi: http://www.mikroe.com/click/pi-shield/

1393004605_pi-click_thumb.png

Op de afbeelding met het Relay click board, maar er zijn er andere, sensors, port expanders etc.

K vind het spijtig dat ze maar plaats gemaakt hebben voor ene click, maar t is pas uit, kan nog komen.

Hetgeen ik doe is veel eenvoudiger dan dat. Ik heb enkel de optocouplers te routen naar de pinnnen. Schema op zich is vrij simpel. Met een pcb bedoel ik dat ik graag een pcb zou (laten) printen waar ik dan maar de componenten op te solderen heb.

Dit is het (technisch ongetwijfeld niet correct getekende) schema wat ik gebruik. De bruggetjes zijn volgens mij waarvoor ik dan in 2 lagen moet kunnen printen.

rps20140320_204427.jpg

dromen;1920758 wrote:
Hetgeen ik doe is veel eenvoudiger dan dat. Ik heb enkel de optocouplers te routen naar de pinnnen. Schema op zich is vrij simpel. Met een pcb bedoel ik dat ik graag een pcb zou (laten) printen waar ik dan maar de componenten op te solderen heb.

Ja, gaat zeker werken, maar ge zit wel vast aan een vrij klein aantal I/O op de Rpi.

Zo'n simpele port expander bezet dacht ik 3 of 4 pinnen, maar er kunnen er 8 parallel op, met elk 16 kanalen, dit geeft u max 128 I/O's, én de mogelijkheid om de interrupt pin te benutten, deze houdt in het oog of er een verandering was, zodat uwe software daar niet onnodig moet op zitten pollen.

Begrijp ik dat goed dat uw lichten alleen aan en uit kunnen via de app? Dat zal toch niet?

Hoe is uw RaspPi geconfigureerd - SD card r/o gemount? Indien nee, niet bang dat ge elke 6 maanden uw RaspPu moet repareren als de write cycles van de kaart bereikt zijn? Ik lees zoveel problemen van mensen online die hun RaspPi willen gebruiken voor domotica (netwerkstack die het niet meer doet na kernel updates, freezes na bepaalde tijd online, sd kaart problemen, ...) dat ik dat toch niet zou aandurven...

joske_vermeulen;1921038 wrote:
niet bang dat ge elke 6 maanden uw RaspPu moet repareren als de write cycles van de kaart bereikt zijn?

Ik lees ook veel problemen met de kaart, maar bon, ieder zijn project zou ik zeggen. K heb het zelf ook allemaal moeten leren door het eerst te verkloten, en dan eens op te zoeken wat er in de leerstof nu juist weer aan bod is gekomen.

T is uiteindelijk ook gewoon maar licht, en de aankoop blijft onder de 1K, dus waarom niet?

Jaja tuurlijk, en voor mij is het ook maar om wat te spelen te hebben, daarom dat ik vroeg - is dat de enige manier om zijn licht aan te steken. De rest was maar om te vragen hoe hij de problemen die anderen hebben gehad denkt voor te zijn.

'Het is maar licht' ja - maar als ik een beetje zit te hobbyen en er gaat af en toe eens een lamp aan en uit terwijl mijn vrouw TV zit te kijken, dan rolt ze eens met haar ogen dat ik als een imbeciel zit te grinniken als ik weer eens wat aan het werk gekregen heb, en voor de rest maakt het haar niet uit. Maar als ik in de winter als het om 5h donker is een keer in het buitenland zit en het licht doet het een week niet, dan zijn de rapen toch gaar als ik thuis kom.

(zo klinkt het misschien alsof ik met een kenau getrouwd ben, maar dat is niet hoor, 't is echt een lieveke - maar een week in het donker zitten dat zou ze toch niet apprecieren :) )

Bwa, hij leek mij vrij gefixeerd op de Rpi, en daarbij, er in tegenstelling tot velen, zelf mee bezig.

Dan komt de ervaring wel vanzelf. T leek mij nu ook niet dat er ineens een heel appartementsblok moet aanhangen, met huurders erin.

kom toevallig nog eens langs

@rdr2180:

Ik heb op alle twee de verdiepingen een kast die alles voor die verdieping bevat maar ze hangen wel recht boven mekaar bij wijze van technische koker.

Een derde kleinere kast hangt in een los gebouwde garage en die doet bvb ook tuinverlichting.

Het is owv die derde kast dat ik de boel via netwerk wil aaneen hangen.

Ik lees hier wel regelmatig dat mensen er nog extra relais of optocouplers tussen bouwen maar weet dat dit in principe niet nodig is, de eltako modules bevatten al een galvanische scheiding.

Denk er ook aan dat als je een optocoupler gebruikt, je deze enkel aanstuurt bij drukken van een knop en niet geïnverteerd (dus niet continue op spanning houden tenzij gedrukt wordt). Het ledje dat erin zit zal zoals alle leds na een aantal duizend uren veel minder licht geven zodat de opto niet meer doorgeeft en dat zou wel eens veel eerder dan verwacht kunnen zijn.

Denk dat de levensduur van een led nog wel meevalt eigenlijk. Denk maar eens even na. Hoeveel apparaten met ledlampjes ken je waar de led van kapot ging? (even het al dan niet express teveel volt eraan hangen buiten beschouwing gelaten :-D)

Sent from my HTC One X using Tapatalk

btw, weet niet of ik hier reclame mag maken

Maar bij een bepaalde online shop kun je kleine printjes laten maken aan prijzen die je echt nergens anders vindt.

Ik kwam aan 25$ voor 10 2-laags printjes van 5x10cm

pm voor een linkje.

Kurt

het is niet dat het ledje volledig uit gaat maar gewoon lichtsterkte verliest.

Bij een optocoupler specifiëren ze meestal een "current transfer ratio".

Dat de verhouding van 'zoveel stroom door de led' tot 'zoveel stroom zal de transistor trekken' en dikwijls is die zelfs maar 1:1 bij een nieuwe component.

De grap is dat je meer stroom door de led zou kunnen steken maar dan verouderdt hij weer sneller.

Componenten die gevoeligst zijn aan verouderen/stukgaan bij normaal gebruik in volgorde:

1) bewegende onderdelen zoals bvb relais

2) vloeibare onderdelen zoals bvb electrolytische condensatoren

3) lichtgevende onderdelen zoals bvb leds

4) alles wat warm krijgt

Je mag aannemen dat ik tijdens mijn uren iets doe waardoor ik het zou moeten weten ;)

dinges;1921170 wrote:
btw, weet niet of ik hier reclame mag maken

Maar bij een bepaalde online shop kun je kleine printjes laten maken aan prijzen die je echt nergens anders vindt.

Ik kwam aan 25$ voor 10 2-laags printjes van 5x10cm

pm voor een linkje.

Ik heb gemerkt dat professionele eigenreclame enkel mag voor wie betaalt. Maar vermelden van een goeie referentie wordt hier toch altijd geapprecieerd.

dinges;1921175 wrote:
...

Je mag aannemen dat ik tijdens mijn uren iets doe waardoor ik het zou moeten weten ;)

Toevallig niet Bedelec?

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan