• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Teleruptoren - Raspberry Pi

Reaction score
0
Hey,

Voor onze bouw hebben we gekozen voor het teleruptor-systeem om onze elektriciteit aan te sturen, de upgrade naar domotica was voor ons iets te kostelijk.

Nu zit ik met de gedachte te spelen om een 'Raspberry Pi' te gebruiken om daarmee enkele domotica-features te hebben. De vraag is natuurlijk of dit überhaubt wel mogelijk is, ik heb nog niet veel informatie op het internet gevonden jammer genoeg.. :)

Ik weet dat zo een Raspberry Pi elektrische inputs & outputs kan ontvangen/versturen (via PGIO), maar kan ik deze dan op een of andere manier aansluiten op m'n elektriciteitskast?

Zelf ken ik (nog) bitter weinig over elektriciteit, en ik heb nog nergens een duidelijk schema gevonden over hoe de schakelingen van teleruptoren nu effectief gebeuren, en waar er welke spanning heerst:

- teleruptoren ontvangen 24V(?) signaal via een SVV kabel

- wat is de output van zo een teleruptor? Is dat direct het voltage voor de lampen, of is dat ook nog zo een 24V signaal?

Qua setup dacht ik eraan om die Raspberry Pi dus op de nodige teleruptoren als INPUT aan te sluiten. Zo zit ik nog aan het laag-voltage, en kan ik denk ik alles doen?

-> als er een signaal van een drukknop komt, ontvangt de RPi deze ook gezien die draden tegen elkaar zitten in de input van de teleruptor

-> als er een signaal moet verstuurd worden, kan dit op dezelfde manier. Ik vermoed dat het niet erg is dat die drukknop dan eigenlijk ook een signaal terug krijgt?

Extra vragen:

- Wat met de keuring? zou dit kwaad kunnen als ik later op zo een manier ingrijp in de elektriciteitskast?

- Wat met de verzekering dan, stel dat het kot afbrandt.. :)

Bedankt!

Sven

Dat kan in principe allemaal werken.

Maar afgaand op de door u gestelde vragen is dat echter een brug te ver. Als je met zulke DHZ projectjes bezig bent is een basiskennis van de gebruikte componenten een must.

Ik zit ook met het idee om een aantal teleruptoren aan te sturen via een raspberry Pi, zwave, of iets anders.

De bedoeling is, neem ik aan, om de huidige werking van de drukknoppen niet te veranderen? Dus dat de extra sturing dingen kan doen als:

- lampen laten branden met een timer

- lampen in- of uitschakelen zodat je scenes kan maken

- vakantie-mode: lampen uit en aan laten gaan zodat het huis bewoond lijkt

- bewegingsdetector koppelen om lampen in te schakelen

- een afstandsbediening kunnen gebruiken voor bepaalde lampen

- ...

Het grootste probleem is dan dat de extra sturing niet weet in welke staat de teleruptoren zijn. (aan of uit). Er zijn teleruptoren die aan terugmelding doen met een 24V signaal. Als je dat kan koppelen aan de sturing zou natuurlijk ideaal zijn.

Met de alles-uit of alles-aan input van bepaalde teleruptoren zou je ook kunnen werken...

maw, er komt wat meer bij kijken dan enkel de teleruptor te schakelen.

Hou daar dus zeker rekening mee bij het kiezen van de teleruptoren.

Ja dat kan. Ofwel bouw je zelf I/O modules ofwel koop je zoiets zoals dit: I/O board

Zonder de nodige technische kennis stort je jezelf echter in een avontuur en zelfs als je over I/O modules beschikt die perfect passen in jouw toepassing, dan nog denk ik niet dat je zonder tenminste een basiskennis van C,C++ of een ander programmertaal weg komt.

Geen idee of dit keuringstechnisch een probleem kan vormen. Als de stuurkring volledig op laagspanning werkt niet, denk ik.

Sven Vlieghe;1892327 wrote:
...

Nu zit ik met de gedachte te spelen om een 'Raspberry Pi' te gebruiken om daarmee enkele domotica-features te hebben.

De Raspberry Pi is een hogere omgeving, die vooral tot zijn recht komt voor video en netwerktoepassingen. Relais aansturen kan, en gaat werken.

Bij automatisatie wordt er altijd voor een meer dedicated en vooral low-level toestel gekozen. Een PLC, embedded microprocessor (PIC, AVR, 8051) of afgeleide (lees loxone, knx-module) zorgt voor de sturing en automatisatie, en wordt niet gehinderd door de vele high level toepassingen zoals automatisch soft updates zoeken, klok juistzetten, usbdriver monitoren, hdmi signalen ontvangen,...

Een Rasberry Pi of gewone PC komt tot zijn recht bij de visualisatie, monitoring en instelling van het low-level systeem.

Ze krijgen simpel een reeks bytes toegezonden, brengen dit mooi en kleurrijk op het scherm, de user klikt wat op het scherm, en de klik-coordinaten worden ifv de HMI-status omgezet in bytes die dan terug weggezonden worden.

PS met Raspberry Pi bedoel ik: Printplaat+operating system. Je kan het natuurlijk low-level in C gaan programmeren zodat het enkel dedicated je relais bestuurt, maar waarom heb je dan een printplaat gekozen met HDMI, gpu en audio uitgang?

tikkeneiken;1892395 wrote:
Galenbo;1892344 wrote:
... maar waarom heb je dan een printplaat gekozen met HDMI, gpu en audio uitgang?

Omdat het goedkoop is.

Ik denk wat galenbo wilt zeggen is dat de rPi nog een relatief dure oplossing is in vgl met bvb een arduino bord, waar veel minder features op zitten die je toch niet gaat gebruiken met deze doelstellingen.

zwiep83;1892405 wrote:
tikkeneiken;1892395 wrote:
Galenbo;1892344 wrote:
... maar waarom heb je dan een printplaat gekozen met HDMI, gpu en audio uitgang?

Omdat het goedkoop is.

Ik denk wat galenbo wilt zeggen is dat de rPi nog een relatief dure oplossing is in vgl met bvb een arduino bord, waar veel minder features op zitten die je toch niet gaat gebruiken met deze doelstellingen.

En dat is ook omdat die 2 dingen eigenlijk ontwikkeld zijn als development utilities.

Is hierboven al gezegd, maar ik zal het nog eens herhalen: als je dit wil, doe het dan niet mer een rPi. Reden is eenvoudig: het is niet betrouwbaar genoeg. Linuxfanaten beweren dan wel soms dat Linux nooit crasht maar dat is dikke zever, en als dat ding niet meer doet wat jij wil of verwacht en at random uw teleruptoren (en wat daar allemaal achter hangt) begint aan te sturen terwijl je niet thuis bent ben je gezien natuurlijk :D

Ter illustratie: ik heb al een klein jaar een rPi die dienst doet als NAS en downloadbakske en er gaat geen maand voorbij voor er weer iets foutloopt (en nee, het ligt niet aan mij). Meestal op kernel niveau, vaak hardware als oorzaak. Ergste was gans de SD card gewist. In uw geval zou dat neerkomen op: niets werkt nog.

Beter is iets te kiezen dat uw code deterministisch afhandelt. Iets Arduino/PSoC/PLC/PIC/... gebaseerd bijvoorbeeld. (arm of pc-gebaseerd kan ook he, maar dan moet je toch voor een echt realtime operating systeem gaan). In jou geval zou ik iets goedkoop uitzoeken, of zelfs een paar vesrchillende dingen proberen. Maak jezelf een test setup met voeding en teleruptoren en wat LEDs als 'verbruikers' (geen 230V). Maak iets, en laat dan uw kinderen en vrouw er eens mee om gaan. Pas dan ben je zeker of het te betrouwen is en kan je het aan je installatie hangen :)

Heb zelf een FreeSoc, heeft een redelijk professionele omgeving ivg met Arduino, maar is wel ingewikkelder qua gebruik. Om te testen heb ik daarmee al eens een 'alles-uit' voorzien. Werkt perfect, en was goedkoper dan allemaal teleruptoren met alles-uit aan te schaffen.

apostasia;1892440 wrote:
...

Linuxfanaten beweren dan wel soms dat Linux nooit crasht maar dat is dikke zever

...

vaak hardware als oorzaak.

Ik ben blij dat je jezelf verbetert ;)

Als je al niet weet wat 24V doet met een RaspberryPi of Arduino of eender wat MCU bordje: NIET AAN BEGINNEN! Er zelfs niet aan denken er mee te beginnen.

jandc;1892494 wrote:
Als je al niet weet wat 24V doet met een RaspberryPi of Arduino of eender wat MCU bordje: NIET AAN BEGINNEN! Er zelfs niet aan denken er mee te beginnen.

Ik zou juist zeggen er wel aan te beginnen, alleen niet aan je huisinstallatie koppelen.

Voor €24 tot €50 heb je een arduino bordje. Heel veel lezen en proberen maar, stap voor stap zelfstudie.

Heb je wat aanleg ga je het plezant vinden en anders verkoop je het/gooi je het weg.

Maartenn;1892471 wrote:
apostasia;1892440 wrote:
...

Linuxfanaten beweren dan wel soms dat Linux nooit crasht maar dat is dikke zever

...

vaak hardware als oorzaak.

Ik ben blij dat je jezelf verbetert ;)

das geen verbetering he, dat is gewoon het vaststellen van de oorzaak en neemt niet weg dat er vollenbak gecrasht wordt.

Ok, nu overdrijf ik :p

hfx;1892499 wrote:
jandc;1892494 wrote:

Ik zou juist zeggen er wel aan te beginnen, alleen niet aan je huisinstallatie koppelen.

Voor €24 tot €50 heb je een arduino bordje. Heel veel lezen en proberen maar, stap voor stap zelfstudie.

Heb je wat aanleg ga je het plezant vinden en anders verkoop je het/gooi je het weg.

uhu en aan welke IO ga je 24V hangen? Enig idee wat de specs zijn van een Atmel? Ik loop al te vloeken dat de ATXMEGA geen 5V tollerante pinnen heeft en dus moet omvormen naar 3.3V.

apostasia;1892563 wrote:
Scheiden dmv relais of optocoupler

Uiteraard! Maar lees es de TS z'n openingspost goed. Ik betwijfel of die beste mens kennis heeft van een scheiding te maken op de ene of andere manier. Trouwens 2 weerstandjes is goedkoper...

jandc;1892651 wrote:
Uiteraard! Maar lees es de TS z'n openingspost goed. Ik betwijfel of die beste mens kennis heeft van een scheiding te maken op de ene of andere manier.

hij zal het wel rap leren :)

Daar heb je wel een punt natuurlijk. Maar als je aan zoiets begint zonder veel voorkennis ga ik ervan uit dat je dat allemaal gaat opzoeken en bestuderen.

Quote:
Trouwens 2 weerstandjes is goedkoper...

Zeker, en transistor of zo gaat ook, maar dat is ook allemaal gevaarlijker aangezien het geen scheiding is.

Alvast bedankt iedereen voor de vele replies, dit is bijzonder nuttig! :)

In verband met mijn kennis:

- qua elektriciteit heb ik inderdaad (nog) geen kaas gegeten. Ik ben wel van plan om de elektriciteitskast zelf te gaan samen steken, dit met behulp van een vriend die elektricien is. Het elektrische gebeuren gaat zéker wel een uitdaging vormen, maar ik hoop dat het met behulp van die elektricien & eventuele vragen hier wel in orde zal komen. Ik heb tijd, die setup met RPi is gewoon een 'nice to have' :)

- softwarematig is er geen probleem, ik ben zelf software developer

In verband met de gewenste features:

De vraag heb ik gesteld voor de relais, omdat dit het meest onduidelijke is voor mij. Echter wil ik ook andere dingen kunnen, vb een audio receiver aansturen of data doorsturen naar smartphone etc. Daarom zou ik voor een RPi kiezen, omdat dit veelzijdiger is dan vb Arduino.

Zeker een goed idee om eerst alles te testen zonder het aan te sluiten op de elektriciteitskast! ;)

De post van Apostasia baart me wel wat zorgen: is een RPi werkelijk zo 'buggy'? Op zich maakt het niet ZO veel uit moest die eens crashen, dan zouden die extra features/besturing via smartphone gewoon niet meer werken maar m'n normale inputs (drukknoppen) wel. Softwarematig nu & dan eens een backup maken zal ook geen kwaad kunnen.

@Maartenn: op wat moet ik dan effectief letten bij het kopen van de teleruptoren? Heb je een technische term voor die feedback van de relais, zodat ik dit kan voorleggen aan de zelfbouwfirma waarmee ik de elektriciteit leg?

@iedereen: zou het kwaad kunnen om die inputs/outputs van de RPi samen met de outputs van de drukknoppen te steken, ik neem aan dat ik m'n drukknoppen hierdoor niet om zeep kan halen?

Mijn excuses als m'n feedback soms wat te oppervlakkig zou zijn, het zijn hectisch drukke weken hier.

Bedankt iedereen!!

Welk systeem voor domotica is te duur bevonden?

Ik moet dit binnenkort ook overwegen maar heb nog geen prijzen. Het zal gaan tussen alles met teleruptoren of alles met loxone. Als ik zo kijk lijkt loxone mij niet extreem duur en toch flexibel genoeg voor aansturing te doen of TCP/UDP pakketten te versturen op je netwerk (bijvoorbeeld audio regeling)...

Ik bedoel trouwens loxone.com en niet http://www.loxone.org/, die laatste is home automation met de rPi trouwens :)

Sven Vlieghe;1892698 wrote:
... ik ben zelf software developer...

...De vraag heb ik gesteld voor de relais, omdat dit het meest onduidelijke is voor mij. Echter wil ik ook andere dingen kunnen, vb een audio receiver aansturen of data doorsturen naar smartphone etc. Daarom zou ik voor een RPi kiezen, omdat dit veelzijdiger is dan vb Arduino.

En in welk vakgebied moogt gij uzelf dan sofware developer noemen?

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief