• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Telenet coax kabels 3 TV’s hoe

Bay

Nieuw Lid
Lid geworden
12 feb 2024
Waarderingsscore
5
Punten
8
Beste forumleden,

Wij willen op 3 verschillende plaatsen naar telenet TV kunnen kijken.
Gaan wij dan 3 tv decoders nodig hebben?

Ik ga ervan uit dat Telenet hun modem boven de energiebocht gaat plaatsen op de multiplex plaat in de garage.

Moet ik dan vanaf daar 3 aparte coax kabels trekken naar de 3 TV’s ?

Kan Telenet hun modem ook ergens anders in de woning plaatsen zoals bvb in onze technische ruimte waar alle utp kabels samenkomen in een switch ?

Indien ja moet ik ook iets voorzien tussen die technische ruimte en de energiebocht, zoals een wachtbuis of andere bekabeling ?

Ik heb nog nooit telenet gehad dus is de coax bekabeling mij totaal onbekend

Alvast bedankt voor jullie hulp.

waar u coax van de straat binnen komt plaatst telenet zijn modem, maakt niet uit waar dat is.
overal nog een coax heen trekken (doe er ook een utp bij)
ik werk hier op de kamers met een CI module en op zolder met een chromecast.

Coax enkel naar de modem locatie.
Telenet heeft geen COAX aansluiting meer op zijn tv-box, enkel ethernet (of wifi) en stroom.
Dus het heeft geen zin meer om nog coax naar andere kamers te brengen.

Coax enkel naar de modem locatie.
Telenet heeft geen COAX aansluiting meer op zijn tv-box, enkel ethernet (of wifi) en stroom.
Dus het heeft geen zin meer om nog coax naar andere kamers te brengen.
Nieuwe TV-boxen hebben misschien geen coax aansluiting meer, maar de huidige Digicorders hebben dat wel.
Het is dus zeer afhankelijk van welke decoder je wil gaan gebruiken.

Klopt gisteren nog iemand van Telenet over de vloer gehad en nieuwe modellen hebben enkel nog ethernet aansluiting.
Ik heb nog naar iedere kamer een Coax getrokken 3jaar geleden, maar hij wist me te vertellen dat de kwaliteit van het beeld beter ging zijn met de nieuwe boxen (die dus enkel op ethernet werken).
Twijfel dus om mijn oude box te vervangen door een nieuw model.

Hier komen die nieuwe TV-boxen niet onmiddellijk binnen hoor, je kan daar immers geen opnames mee maken hoor.
Slecht geïnformeerd ben je want met de boxen kun je wel opnemen alleen niet lokaal op een harde schijf maar wel in de cloud.

Dus geen coax kabels naar de TV’s juist ?

Wat voorzien tussen telenet modem boven energiebocht en technisch lokaal waar de switch komt?

Wat voorzien tussen telenet modem boven energiebocht en technisch lokaal waar de switch komt?

Altijd coax voorzien. Het zal nog wel een tijdje duren voor coax definitief gaat verdwijnen van die boxen. Het systeem dat over ethernet gaat is trouwens niet voor gezinssituaties maar voor mensen die slecht sporadisch tv kijken. Het grootste nadeel daar is dat wanneer er een storing is op je internet, je geen tv kan kijken. Opnames gebeuren in de cloud. Bij het type boxen die nog wel coax hebben gebeuren de opnames ook al jaren in de cloud maar blijft het signaal via de coax komen. Je kan bij een internetpanne nog steeds tv kijken, je kan enkel geen gebruik maken van de interactieve toepassingen.

Altijd coax voorzien. Het zal nog wel een tijdje duren voor coax definitief gaat verdwijnen van die boxen. Het systeem dat over ethernet gaat is trouwens niet voor gezinssituaties maar voor mensen die slecht sporadisch tv kijken. Het grootste nadeel daar is dat wanneer er een storing is op je internet, je geen tv kan kijken. Opnames gebeuren in de cloud. Bij het type boxen die nog wel coax hebben gebeuren de opnames ook al jaren in de cloud maar blijft het signaal via de coax komen. Je kan bij een internetpanne nog steeds tv kijken, je kan enkel geen gebruik maken van de interactieve toepassingen.
Ik denk dat telenet nu enkel nog de nieuwe box verdeelt zonder coax aansluiting. Als je op de website opzoekt voor nieuwe aanvragen zie je enkel deze nog enkel met utp aansluiting.

Jij legt een coax van waar je de modem wil tot aan de paal/kastje van het straat. Telenet legt zelf geen kabel!

Hier komen die nieuwe TV-boxen niet onmiddellijk binnen hoor, je kan daar immers geen opnames mee maken hoor.
Slecht geïnformeerd ben je want met de boxen kun je wel opnemen alleen niet lokaal op een harde schijf maar wel in de cloud.

Niet slecht geïnformeerd, dat was exact de info die ik reeds had.
Inderdaad, die TV box doet geen opnames lokaal. Maar dat "opnemen in de cloud" is wel kort door te bocht.
Die markeert dus een programma voor jou en geeft jou het recht om dat programma opnieuw te streamen.
En zoals je link reeds vermeldt ... maxium 1 jaar. Leg dat maar uit aan je dochter dat die Frozen film uit 2019 plots weg is.

( Maar goed ik ben een Xennial. Wellicht dat jongere mensen daar helemaal anders over denken.
Ik ben dan ook helemaal niet bezig met Spotify, Netflix, Streamz en andere abonnementen. )

UTP cat 6 of beter

Zeker geen coax kabels dus binnenshuis ? :)

Enkel buitenshuis tussen witte telenet doos aan straatzijde tot boven energiebocht dan

Enkel buitenshuis tussen witte telenet doos aan straatzijde tot boven energiebocht dan
Voorzie gewoon beide, dan heb je later nog alle keuze. Zo’n financiële impact gaat dat toch niet hebben op het totaalplaatje.

Het systeem dat over ethernet gaat is trouwens niet voor gezinssituaties maar voor mensen die slecht sporadisch tv kijken.
Dat is niet correct, het is het enige systeem dat nog geleverd wordt, er is geen ander alternatief.
De sporadische tv-kijker wordt door telenet naar zijn app gestuurd, waardoor je geen tv-box moet huren.

Voorzie gewoon beide, dan heb je later nog alle keuze. Zo’n financiële impact gaat dat toch niet hebben op het totaalplaatje.
Het heeft toch gewoon geen zin?
Ik heb geen enkel probleem met mensen die nog geen zin hebben om over te stappen naar de nieuwe telenet box, maar de oude digibox/digicorder kan je gewoon niet meer krijgen. Dus tenzij TS er al 3 liggen heeft, en geactiveerd bij telenet, gaat hij nooit iets kunnen doen met die coax kabel.
En dat is duidelijk niet het geval want TS heeft op dit moment geen telenet.

Gaat trouwens niet alleen over financieel plaatje, maar je moet dan ook nog weer extra inbouwdoos en afdekplaat in je muur plakken, waarvan je nu 100% zeker bent dat je het nooit gaat gebruiken.
Waarom zou je dat doen?

Laatst bewerkt:

Wel nog concrete tip: voorzie 2 ethernet aansluitingen aan elke tv, dat past nog steeds in 1 inbouwpotje, en kost maar beetje meer. Elke nieuwe tv die je nu gaat kopen is bijna zeker een smartTV, als je dan ook nog eens telenet wilt, heb je dus al 2 ethernet aansluitingen nodig, of al gelijk een switch.

Aan je "hoofdlocatie" ga je trouwens niet genoeg hebben met 2, wij hebben hier 5 ethernet aansluitingen in gebruik aan tv, dus daar hang je bijna zeker vast aan een switch/access point (tenzij je alles op wifi zet):
- TV
- Telenet
- Nintendo
- Sonos soundbar
- Laptop

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan