• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Telefoon-aansluiting

Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
47
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoi,



Ik heb voor mijn telefoonlijn een utp-kabel liggen van de plaats waar telefoon binnenkomt naar de plaats waar de wandcontactdoos zit. Ik heb nu dus maar 2 draadjes nodig natuurlijk. Welke 2 gebruik ik best? Twee van een verschillend paar of de twee draadjes van een twisted pair? Ook rekening mee houden dat die lijn ook gebruikt wordt voor adsl.



Alvast bedankt....
 
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
38
Waarderingsscore
0
Punten
0
Speelt absoluut geen rol. Belangrijkste is dat je twisted pair kabel gebruikt. Dus neem gerust 1 paar van je twisted kabel.
 
Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
161
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedoel je 1 twisted paar of 1 paar twisted... Het is een beetje verwarrend.
 
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
38
Waarderingsscore
0
Punten
0
JeroenB wrote:
Bedoel je 1 twisted paar of 1 paar twisted... Het is een beetje verwarrend.



Lijkt me toch hetzelfde. Belangrijkste is dat de beide kabels (geleiders) getwist zijn, ander heb je mogelijk problemen met 'overspraak' en dus storingen op je adsl verbinding.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
stevenvw wrote:
Hoi,



Ik heb voor mijn telefoonlijn een utp-kabel liggen van de plaats waar telefoon binnenkomt naar de plaats waar de wandcontactdoos zit. Ik heb nu dus maar 2 draadjes nodig natuurlijk. Welke 2 gebruik ik best? Twee van een verschillend paar of de twee draadjes van een twisted pair? Ook rekening mee houden dat die lijn ook gebruikt wordt voor adsl.



Alvast bedankt....



voor telefonie worden de middenste 2 gebruikt normaal gezien (dus kan je gewoon RJ45 connectors gebruiken) het is de blauwe en de wit/blauwe die op plaats 4 en 5 zitten ( het midden van 8 draadjes)



op internet vind je voldoende info terug, zoek met UTP, RJ45, telefonie, ...
 
Lid geworden
20 mrt 2006
Berichten
164
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bij onze verbouwing is er een bestaande Belgacom draad aanwezig, maar de aansluitplaat is verdwenen. Weet iemand hoe de vier binnenkomende draden van Belgacom aangesloten moeten worden op een RJ11. Wat moet uiterst links etc... Het enige wat ik kan, is de spanning meten tussen inkomende draden.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
terra wrote:
Bij onze verbouwing is er een bestaande Belgacom draad aanwezig, maar de aansluitplaat is verdwenen. Weet iemand hoe de vier binnenkomende draden van Belgacom aangesloten moeten worden op een RJ11. Wat moet uiterst links etc... Het enige wat ik kan, is de spanning meten tussen inkomende draden.



er zijn maar 2 draden waar het signaal op zit, je hebt dus 6 mogelijkheden die je kan testen (op RJ11 heb je maar 2 aansluitingen, beter om RJ 45 te gebruiken, de middelste 2 connecties van de acht)
 

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
2.730
Waarderingsscore
4
Punten
38
terra wrote:
Bij onze verbouwing is er een bestaande Belgacom draad aanwezig, maar de aansluitplaat is verdwenen. Weet iemand hoe de vier binnenkomende draden van Belgacom aangesloten moeten worden op een RJ11. Wat moet uiterst links etc... Het enige wat ik kan, is de spanning meten tussen inkomende draden.



Bij een RJ11 moet je de middenste openingen nemen, dus 2&3.

Bij een normale belgacom telefoonkabel is het de blauwe en de witte draad.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
andy666 wrote:
terra wrote:
Bij onze verbouwing is er een bestaande Belgacom draad aanwezig, maar de aansluitplaat is verdwenen. Weet iemand hoe de vier binnenkomende draden van Belgacom aangesloten moeten worden op een RJ11. Wat moet uiterst links etc... Het enige wat ik kan, is de spanning meten tussen inkomende draden.



Bij een RJ11 moet je de middenste openingen nemen, dus 2&3.

Bij een normale belgacom telefoonkabel is het de blauwe en de witte draad.



RJ11 heeft maar 2 connecties de uiterst linkse en rechts hebben geen koperen klemmetje, RJ12 heeft er 4
 
Lid geworden
3 mei 2006
Berichten
86
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik zou ze allemaal connecteren met een RJ45 connector volgens de norm EIA-568-B. Met een RJ45 koppelstukje kan je dan de RJ11 er aan koppelen van je telefoontoestel. Deze oplossing laat toe om deze kabel in de toekomst ook als data kabbel te gebruiken.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
stefbol wrote:
Ik zou ze allemaal connecteren met een RJ45 connector volgens de norm EIA-568-B. Met een RJ45 koppelstukje kan je dan de RJ11 er aan koppelen van je telefoontoestel. Deze oplossing laat toe om deze kabel in de toekomst ook als data kabbel te gebruiken.



perfect, zo is het ook bij ons, alles in de muur is RJ45, later kan je inpluggen wat je wil
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
dit is een héél goeie tip!! bij ons zal het dus ook zo worden :).
 

lennie

Lid
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
768
Waarderingsscore
0
Punten
16
Jep... inderdaad overal gewoon een RJ45 steken. De installateur van telenet bij ons: "jamaar dat gaat niet werken zulle". Ikke: "sluit dat nu maar gewoon aan, wedden dat het werkt?" En inderdaad... het werkt.
 
G

Guest

Guest
Let natuurlijk wel even op he.

Op een telefoonlijn (belgacom) komen stevige spanningen te staan en die mogen er niet opzitten als je ISDN of netwerk aparatuur er aan hangt.
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
1.136
Waarderingsscore
0
Punten
0
Daffy Duck wrote:
Let natuurlijk wel even op he.

Op een telefoonlijn (belgacom) komen stevige spanningen te staan en die mogen er niet opzitten als je ISDN of netwerk aparatuur er aan hangt.

Je bedoelt de belstroom. Daar kun je inderdaad een serieuze patat van krijgen. Dat is zo bij elk analoog toestel, want destijds moest die bel daardoor worden geactiveerd. Dus, als je een telefoonlijn in je ethernetkaart steekt, dat kan misgaan (als je op dat moment een oproep zou hebben).



De RJ11 die aan een standaard toestel hangt, kun je gerust in een RJ45 connector steken. Belgacom garandeert dat het werkt.

RJ11 aansluitingen: van links naar rechts: c a b d ( a+b is het gebruikte paar, meestal blauw in de vvt kabel, dus daar zit het volledige signaal op (analoge telefonie, ADSL + TV). Bij ISDN is dit ook waarop de NT2 wordt op aangeloten (maar ISDN-toestellen worden na de NT2 aangeloten op de U-bus met RJ45)



RJ45 aansluitingen: van links naar rechts: e f c a b d g h (e+f en g+h zijn de bijkomende paren). Je PC of TV-decoder gebruikt de paren a+b en c+d.
 
G

Guest

Guest
Welke paren dat een netwerk gebruikt worden hangt af van het soort verbinding. 1gbps en later ... verbindingen gebruiken ze alle 8 en daar is het effectief oppassen geblazen.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan