Tegenwoordig gangbare isolatie voor 't dak (dikte)

• Tags daken dakisolatie isolatie isolatiemateriaal
  • Nick

Zeer Actief lid
    Lid geworden
    21 aug 2006
    Waarderingsscore
    1
    Punten
    38
    Hoi!

Ik heb voordat ik m'n isolatie ging bestellen heel 't forum overhoop gehaald, in 't rond gebeld, op werven gaan zien, iedereen die ik tegen het lijf liep gevraagd hoeveel van wat er in de spouw zat ... Dus je kan wel zeggen dat ik (min of meer) op de hoogte was van spouwisolatie.

Maar, wat is tegenwoordig zoal een gangbare isolatiedikte voor een dak? We hebben 10cm XPS in de muren zitten. Niet super-geweldig, maar toch al flink voor een arm bouwerke :-) Het zou nogal belachelijk zijn om het dak minder te gaan isoleren aangezien er langs daar (40%?) van de warmte gaat vliegen.

Iemand suggesties? Tips? Ervaringen? Onze dakwerker stelde voor om 16cm wol in het dak te proppen. Dat leek me op 't eerste gevoel wat weinig, niet?

PS: die 40% heb ik van horen zeggen hé.

ik zal 20cm rotswol in het dak steken.

Dit is wel de gangbare dikte tegenwoordig.

Meer is natuurlijk altijd beter.

tja de regel zegt 20, maar dat is dan ook al vrij veel... Nu ikzelf (als niet isolatiefreak :twisted: ) steek ook tss de 18 en 20.... denk toch dat 12 of zo een minimum is niet?

Ik heb 18cm gestoken. Op sommige plaatsen (horizontale stukken) zelfs meer omdat ik nog over had.

tja...ik ga hier weer reaktie op krijgen maar ik doe het toch:

* slaap je onder het dak (bvb. half verdiep)? Indien ja dan zeker 30cm rotswol. Vooral met deze hete dagen zal je merken dat dit geen overbodige luxe is.

* Zolder/berg/hobbyruimte? Begin met 20cm...

Alles hangt eigenlijk af van hoe je de eventuele kamers onder het dak wil gebruiken.

bwkb wrote:
    tja...ik ga hier weer reaktie op krijgen maar ik doe het toch:

* slaap je onder het dak (bvb. half verdiep)? Indien ja dan zeker 30cm rotswol. Vooral met deze hete dagen zal je merken dat dit geen overbodige luxe is.

* Zolder/berg/hobbyruimte? Begin met 20cm...

Alles hangt eigenlijk af van hoe je de eventuele kamers onder het dak wil gebruiken.

Voorlopig is de zolder een 'lege' ruimte, maar na verloop van tijd kan hier zeker nog een doel aan gegeven worden. Om er niks mee te doen is ie te groot.

Hoe krijg je eigenlijk 30cm wol in je dak? Of moet je het hout zo opbouwen (naar binnen toe) dat je meer en meer ruimte krijgt? Is toch ook wel duur in hout, niet?

Ik denk ook dat als je onder het dak slaapt best wel wat meer isoleert dan 20cm rotswol om de warmte toch zoveel mogelijk tegen te houden.

Met aansluitend zonnewering aan de buitenkant van je ramen.

Bij mij is het 24cm vlasisolatie.

Nick wrote:
    Hoe krijg je eigenlijk 30cm wol in je dak? Of moet je het hout zo opbouwen (naar binnen toe) dat je meer en meer ruimte krijgt? Is toch ook wel duur in hout, niet?

Ik weet zelf nog niet goed hoe ik het zal doen maar:

* je kan een aantal multiplexplaten kopen en deze op maat zagen (bvb. als je spanten 18cm hoog zijn dan zaag je de multiplex in reepjes van 12cm) Vraag dit eventueel in de DHZ zaak waar je die platen koopt:helemaal gelukkig zullen ze niet zijn maar uiteindelijk doen ze het wel.

* deze kan je nagelen aan de horizontale en vertikale steunen van je spanten. Dit is volgens mij de goedkoopste oplossing...

of je kan voorgezaagde latten/planken kopen in een DHZ zaak en deze ertegen nagelen.

als je nu 20cm rotswol steekt en dan xps plaaten tegen nageld zou dit goed zij ????????? :?:

Wij hebben een luchtdichte damprem over de gordingen geplaatst. Daarover kepertjes om die damprem te ondersteunen en dan Isofloc laten inblazen tussen het onderdak en de damprem: 6cm kepers, 23cm gordingen = 29cm isolatie. Onderdak is CELIT 4D.

We wonen nu onder het dak, is een studio. De rest is werf. Wij hebben geen verwarming geplaatst en hoeven in de zomer geen koeling te voorzien. Temperatuur blijft altijd aangenaam.

In kostprijs was het best te doen, zeker met het belastingsvoordeel en de 6%.

Bij ons voorzien : onderdak in Gutex (concurrent van Celit, waterdichte dampdoorlatende houtvezelplaat) met daaronder 23 cm ingeblazen cellulose (Thermofloc, concurrent van Isofloc die iets grotere dichtheid gebruikt).

Kijk niet alleen naar de dikte en/of de lambdawaarde als het een dak is waar je onder slaapt, maar ook naar de warmtecapaciteit van het materiaal, de zogenaamde "warmtedoorslag". Is veel beter bij cellulosevlokken (2100 tov 800 voor minerale wol, eenheid ben ik effe kwijt, is J of KJ). Wil zeggen dat het 2,5 keer langer fris blijft onder je dak bij tropische temperaturen.

Kostprijs zal waarschijnlijk iets hoger liggen omdat je dit moet laten doen door een vakman (bij een verbouwing zal je niet veel meer betalen door de 6% BTW). Ik heb offerte liggen met een prijs van 66 EUR/m3, plaatsing inbegrepen zonder BTW. Komt op een goeie 15 EUR/m2 voor een dikte van 23 cm.

M.i. de investering zeker waard, zowel in de winter als zeker in de zomer (hoeveel zou je op een tropisch hete slapeloze nacht soms niet over hebben voor een beetje koelte...en dan 30 of 40 zomers na elkaar ?) 8)

stefke wrote:
    als je nu 20cm rotswol steekt en dan xps plaaten tegen nageld zou dit goed zij ????????? :?:

altijd dampscherm over aanbrengen.; gewoon grote plastiek over het geheel en die goed aftapen.

Walter

Roover wrote:
    ... met daaronder 23 cm ingeblazen cellulose (Thermofloc, concurrent van Isofloc die iets grotere dichtheid gebruikt)...

Wat is het verschil tussen meer/minder dichtheid van het ingeblazen materiaal en hoe kan je dat eigenlijk controleren? Het zal, vermoed ik, iets beter zijn voor de warmtedoorslag en de stevigheid van de isolatie. Da's in feite mijn grootste vrees: de vormvastheid van de isolatie. Wat is de ideale dichtheid voor een hellend dak?

bwkb wrote:

Hoe meer hoe beter natuurlijk.. maar je moet niet noodzakelijk 30cm rotswol steken om de zomer door te raken. Met 20cm papiervlokken gaat de warmte een pak langer tegenhouden dan 20cm rotswol.

Wat is 'een pak'?

Rockflex = 12 kg/m³ en 700 J/kgK

Papiervlokken = 42 kg/m³ en 2150 J/kgK

Om even eenvoudig te vergelijken... (42 x 2150) / (12 x 700) = 10,75

Wat zou willen zeggen dat 1m³ papiervlokken 10 keer meer warmte kan opslaan dan rotswol.

Hier vind je een gedetailleerde vergelijking: http://www.bouwinfo.be/forum/viewtopic. ... k&start=15

Tiele,

De Deltaplaat van Rockwool heeft een densiteit van 35 kg/m³ en de warmtecapaciteit zou 1030 J/kgK bedragen.

In dat geval kom ik voor papiervlokken aan 2,5 de opslagcapaciteit van rotswol. Wat nog altijd veel is natuurlijk, maar de prijs voor papiervlokken is dat ook.

1030J voor die deltaplaten? Jawadde, niet slecht, had minder gedacht.

Maar in vergelijking met die delta platen is papiervlokken niet veel duurder hoor. Ik heb nu 1600 euro ex btw betaald om mijn papiervlokken in m'n dak te blazen. 80m² op ongeveer 22cm dik.

Proclima enz niet gerekend.. dampscherm + tape komt ongeveer op 500 euro.

Papiervlokken zullen wel iets duurder uitkomen maar op hoeveel komt het voor jouw deltaplaten?

Ik heb nog niet beslist, zal pas voor volgend jaar zijn, na renovatie dak. Als ik 22 cm reken, kom het ergens in de buurt van 11 euro m², ex BTW voor de rockwool zonder damprem, tape, etc.

Ben zelf meer te vinden voor de papiervlokken omdat het alle gaatjes en hoekjes als geen ander kan opvullen, alleen is het niet evident om in mijn geval alles perfecht luchtdicht af te werken: kilgoten, dakkapel, oversteek en moeilijk bereikbare plaatsen.

succes 8)

Dat dampscherm vind ik eerlijk waar de meest vervelende job tot nog toe!

Als je achter je materiaal gaat.. bestel maar meteen een complete rol proclima en een volle doos met tape. De eco-col heb ik niet gebruikt.. ik heb de goedkoopste montagelijm gebruikt voor de aanhechting tegen hout & steen.

Op de moeilijke stukken ben je best om met kleine stukken damprem te werken en dat aan elkaar plakken.. wel rekening houden dat die kleine stukken niet enkel vast hangen met tape maar ook tussen plafondlat & spant klemmen of ze zouden wel es kunnen gaan vliegen.

Véél plakband... vooral veel plakband.. :roll: In mijn totaal dak zit er ongeveer 300 euro aan plakbad.

walter wrote:
    stefke wrote:

altijd dampscherm over aanbrengen.; gewoon grote plastiek over het geheel en die goed aftapen.

Walter

Walter, is een dampscherm nog nodig? XPS houdt toch ook al waterdamp tegen. Het is niet gelijk een damprem maar toch.

Als ik de rekenprogramma's (excel en Brink) bekijk zeggen ze niet nodig.

almelain wrote:
    Walter, is een dampscherm nog nodig? XPS houdt toch ook al waterdamp tegen. Het is niet gelijk een damprem maar toch.

je zou dan al die platen moeten aftapen; ik denk dat het eenvoudiger is er een dampscherm over de spannen.

Walter

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan