tegelvloer op OSB plaat - loskomende voegen

Lid geworden
8 aug 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

een aantal jaren geleden heb ik met mijn vader een tegelvloer gelegd in de keuken op OSB platen (1ste verdiep), onder deze OSB platen zaten houten balken (+100j huis).

Stelselmatig zijn de voegen beginnen loskomen en merk ik dat enkel tegels zelf minimaal bewegen.

Mijn plan is om de voegen te verwijderen en dan

1. de tegels te stabiliseren (Lopende stubstantie die via de voegen onder de tegels kan ?)

2. de tegels met iets elastisch in te voegen.

Wie kan mij adviseren welke materialen hier voor gebruikt kunnen worden ?

bedankt

Hans

Maaike Maai

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 mei 2013
Waarderingsscore
6
Punten
38
Heb je toen een primer (hechtlaag) gebruikt alvorens te tegelen?

Elastisch voegsel; Litokol Starlike Monomix. Dit is PU-voegsel en blijft redelijk elastisch.

Maar ik geloof er niet in dat uw voegsel uw tegels gaat vasthangen. Dus als deze nu al loskomen zou ik die eerder herleggen.

Dan eerst primer op de osb, dan ontkoppelingsmat (vb Schluter Ditra), dan uw tegels, bij voorkeur meu flex lijm (vb Webel Col Plus). Dan zal dat niet meer loskomen.

Lid geworden
8 aug 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
bedankt Maaike

nee geen hechtlaag denk ik

dan doen we het beter ineens opnieuw, je hebt gelijk !

bedankt voor de info

Lid geworden
4 jan 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
vrees dat die osb zonder behandeling teveel water heeft gezogen uit uw lijm/voegen en/of dat de uitzetting van uw osb platen te groot was om opgenomen te worden door uw lijm.

Ik zou ook aanraden om terug te hertegelen, idpv nu tijd/geld te steken in iets waar je binnen de korste tijd toch weer problemen mee zal hebben

Lid geworden
30 jan 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Maaike heeft gelijk... eerst een Ditra-mat eronder om de beweging van je vloer op te vangen, anders blijft je voegsel barsten en eruitkomen.

Heb het in onze badkamer ook gedaan daar waar de tegels kwamen...

Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
5
Punten
0
Ter bevestiging van @Maaike Maai.

OSB (Oriented Strand Board, afkorting uit het Canadees) is een persing van houtsnippers (de S van "strands" in het Engels) met als toplaag vlakke schilfers die meer evenwijdig liggen (de O van "oriented" in het Engels) en bestaat in 4 varianten. Die platen worden gevezen met een kleine voeg. Op de platen komt een primer - een ontkoppelingsmat - de vloertegels. Je kan ook eerst een geluidsdempende mat plaatsen : die vermindert doorgaand geluid naar de lagere verdieping. De ontkoppelingsmat geeft een stapgeluid, maar is zeer beperkt en kan niet geneutraliseerd worden.

Litokol voegsel hoeft niet, maar het kan idd gebruikt worden om gebroken voegen te hervoegen : de oude voegen minstens 2mm uithalen.

jp

Bovenaan