• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Tegels op OSB

TonyWony

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 apr 2008
Berichten
4.481
Waarderingsscore
5
Punten
38
Via kennissen kunnen we aan mooie oude cementtegels geraken, die zouden we graag in ons badkamertje boven leggen.



De vloer is gemaakt met OSB platen 18 dik op houten roostering en is ong 3m op 2.5 m.

Ik merk wel dat de OSB vloer op sommige plaatsen een beetje doorbuigt als ik er ga opstaan, zo een 1-2mm.



Kan ik die tegels hierop lijmen (met een ditra mat of zoiets) zodat de tegels niet loskomen/kapotspringen?

Of lijm ik beter eerst nog een multiplex dwars op de OSB platen, met daarop die mat. Ik wil niet teveel de vloer ophogen, maar liever een iets hogere vloer dan een kapotte vloer natuurlijk.



Of is het gewoon een slecht idee om die tegels op de OSB platen te leggen...
 
Lid geworden
10 okt 2008
Berichten
8.080
Waarderingsscore
11
Punten
0
18mm die doorbuigt gaat inderdaad te dun zijn. Voorts kan het wel, mits de juiste produkten (die ik niet ken :D )
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.341
Waarderingsscore
18
Punten
0
Doorbuigen : gebroken voegen en later soms schade aan de tegelranden of loslatende tegels. Op de houten vloer een primer aanbrengen, de ditra mat goed vlak verlijmen en desnoods een wel gebruiken. Oude cementtegels hebben meestal nog een laag restant van de vorige legspecie : die vlak schuren of er helemaal afschuren; dat is een zeer stofferig werkske. Plaatsen met dikbedlijm.

jp
 

TonyWony

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 apr 2008
Berichten
4.481
Waarderingsscore
5
Punten
38
vloerder jp wrote:
Doorbuigen : gebroken voegen en later soms schade aan de tegelranden of loslatende tegels. Op de houten vloer een primer aanbrengen, de ditra mat goed vlak verlijmen en desnoods een wel gebruiken. Oude cementtegels hebben meestal nog een laag restant van de vorige legspecie : die vlak schuren of er helemaal afschuren; dat is een zeer stofferig werkske. Plaatsen met dikbedlijm.

jp



Best dus nog verstevigen met een multiplex voor ik die mat erop lijm.



Kan je een bepaald merk/type van lijm aanraden? En hoe voeg je cementtegels, met gewoon voegsel?



En wat is een wel? :oops:
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.341
Waarderingsscore
18
Punten
0
TonyWony wrote:
Best dus nog verstevigen met een multiplex voor ik die mat erop lijm. De ondergrond dient stabiel te zijn.

Kan je een bepaald merk/type van lijm aanraden? Elke fabrikant heeft een dikbedlijm. En hoe voeg je cementtegels, met gewoon voegsel? Werd vroeger zo gedaan en vandaag nog, maar ik verkies flex voegsel. En wat is een wel? Een pletrol.
 

TonyWony

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 apr 2008
Berichten
4.481
Waarderingsscore
5
Punten
38
Dan weet ik wat te doen, bedankt!
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan