• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Tegels niet volgens vloerplan

Lid geworden
14 mei 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,
Ik ben met een sleutel op de deur firma een nieuwbouw appartement aan het bouwen. Een aantal maand geleden moesten we al een vloerplan/legplan goedkeuren.
Vorige week werd de vloer gelegd, en hebben ze dit vloerplan niet gevolgd.
In de meeste ruimtes is dit niet zo een groot probleem. De tegels komen redelijk mooi uit, en er zijn geen kleine losse stukken die direct opvallen.
Echter in de woonkamer hebben ze in het midden van de ruimte een stuk van een 15 cm gezet.
Op het goedgekeurde plan staat deze strook aan de zijkant van deze ruimte, uit het zicht omdat er een kast op komt te staan.

De verkeerde tegels liggen vlak bij een uitzettingsvoeg, is dit de reden dat ze technisch niet kunnen werken met volle tegels rondom een uitzettingsvoeg?
In hoeverre kan een uitzettingsvoeg verplaatst worden? Heeft de voeg in de betonnen dragende platen hierop invloed? Het zou gaan over enkele centimeters verplaatsen.

Wat zijn mogelijke oplossingen om dit toch proper opgelost te krijgen?

20240201_151749.jpg20240425_125222.jpg20240507-WA0008.jpg

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Waarderingsscore
2.042
Punten
113
waarom wordt een plan opgemaakt als het toch niet wordt gevolgd ?

1° foto is voor mij (wie ben ik ?) niet ok
2° foto zou ik nog kunnen mee leven omdat de 2 tegeldelen tezamen op 1 tegel lijken (voeg in tegel dus)
Ik had de tegels beginnen leggen vertrekkend vanuit de voeg

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
7.007
Punten
113
Hier dat stukje over de zetvoeg gelijmd met TEC7.
Dat is zeer flexibel.
Gaat wel maar over 4 cm hier.
Ligt al 12j zonder enig probleem.

Lid geworden
14 mei 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
waarom wordt een plan opgemaakt als het toch niet wordt gevolgd ?

1° foto is voor mij (wie ben ik ?) niet ok
2° foto zou ik nog kunnen mee leven omdat de 2 tegeldelen tezamen op 1 tegel lijken (voeg in tegel dus)
Ik had de tegels beginnen leggen vertrekkend vanuit de voeg

Dat is inderdaad een goede vraag, zou niet mogen. Maar vrees dat het nu te laat is om te eisen dat ze alles volgens plan leggen. (Alles uitbreken, en nieuwe tegels leggen)

We hebben pas een bezoek gekregen toen de vloer al verkeerd lag.

Vloerplan was nochtans duidelijk (oranje lijnen op foto)

Screenshot_20240514_221702_Drive.jpg
Beginnen leggen vanuit de uitzettingsvoeg was inderdaad ook de bedoeling. Zoals je kunt zien op het plan.

jvd30

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2007
Waarderingsscore
271
Punten
83
Idd niet mooiste oplossing. Hier ook zo een stukje in de gang dat dom/ lui gelegd is. Met de juist kleur siliconen voeg valt het wel mee voor wie het niet weet maar blijft jammer dat “vakmensen “ zo werk afleveren

Aguynguerran

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 aug 2021
Waarderingsscore
455
Punten
63
Ja das stom. Voor men begint te vloeren kijkt en meet men eerst waar men best zou moeten beginnen (aan zetvoegen dus) en waar men dan uitkomt met het gekozen formaat tegel. Bij meerdere zetvoegen in dezelfde richting moet men idd soms compromissen sluiten, maar dat lijkt hier niet het geval geweest te zijn. En zeker ook omdat er een plan was op voorhand van hoe het gelegd moet worden, maar ja plan lezen wordt niet meer gedaan tegenwoordig.

Men gaat dit nog opkitten in de voegkleur, dus het zou wel niet meer zo neig mogen opvallen als op de foto's. Want alles uitbreken is wel verregaand.

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
2.494
Punten
113
Dat is toch een uitzetvoeg? Op de eerste foto zie je in de chappe de voeg zitten. Als je die niet volgt in je tegels, gaat je tegel op termijn barsten...
Ik weet dat de vloerder hier in den tijd 3u bezig is geweest om te puzzelen hoe hij alle vloeren ging leggen... En de conclusie was, als je met alles rekening moet houden, ga je best over de uitzetvoeg en slijp/zaag je daar de tegel in 2... En dat is wat hier gebeurt is.

Dus in principe is het legplan wel gevolgd, en heeft hij rekening gehouden met de uitzetvoeg... Dus ik zie geen probleem, in tegenstelling tot de rest hier blijkbaar :p

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
7.007
Punten
113
Dat is toch een uitzetvoeg? Op de eerste foto zie je in de chappe de voeg zitten. Als je die niet volgt in je tegels, gaat je tegel op termijn barsten...
Ik weet dat de vloerder hier in den tijd 3u bezig is geweest om te puzzelen hoe hij alle vloeren ging leggen... En de conclusie was, als je met alles rekening moet houden, ga je best over de uitzetvoeg en slijp/zaag je daar de tegel in 2... En dat is wat hier gebeurt is.

Dus in principe is het legplan wel gevolgd, en heeft hij rekening gehouden met de uitzetvoeg... Dus ik zie geen probleem, in tegenstelling tot de rest hier blijkbaar :p
Op het legplan liggen de tegels met hun zijde tegen de zetvoeg, dan had je geen tegel moeten doorslijpen.

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
2.494
Punten
113
Misschien wel. Maar de vloerder had misschien wel andere redenen om dit te doen. Soit, het legplan had moeten gevolgd worden, maar de eerste keer gaat misschien iemand op dat "detail" letten, maar 90% gaat het niet eens opmerken. Dus ik, maar ja zo ben ik, vind dat allemaal niet zo belangrijk, want je let daar toch niet meer op...

Ik begrijp de TS wel, maar zonder de reden te kennen waarom het niet gevolgd is, kun je hier nog weinig over zeggen...

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
7.007
Punten
113
Misschien wel. Maar de vloerder had misschien wel andere redenen om dit te doen. Soit, het legplan had moeten gevolgd worden, maar de eerste keer gaat misschien iemand op dat "detail" letten, maar 90% gaat het niet eens opmerken. Dus ik, maar ja zo ben ik, vind dat allemaal niet zo belangrijk, want je let daar toch niet meer op...

Ik begrijp de TS wel, maar zonder de reden te kennen waarom het niet gevolgd is, kun je hier nog weinig over zeggen...
Dan bespreek je dat.

Hier zie ik bv duidelijk 1 ruimte met in midden de zetvoeg en eventueel een langs rechts vanachter, maar dat is geen beperking om mooi op de zetvoeg uit te komen.

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
2.494
Punten
113
Dan bespreek je dat.
wie zegt er dat dat plan tot bij de vloerder is geraakt...

Hier zie ik bv duidelijk 1 ruimte met in midden de zetvoeg en eventueel een langs rechts vanachter, maar dat is geen beperking om mooi op de zetvoeg uit te komen.
nogmaals, de TS heeft gelijk, maar zo'n drama is da nu ook weer niet (in mijn opinie hé). Der zijn veel ergere dingen die kunnen mislopen zenne ;-) (waarmee ik nie wil zeggen dat je hier gelukkig mee moet zijn)

LMDW

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
26 dec 2020
Waarderingsscore
681
Punten
93
Ik zou daar zot van worden. Begrijp de TS dus volkomen.
Maar ik heb het ook in mijn bouw gezien. Ik heb alles op voorhand uitgetekend, overlegd... maar het komt niet tot bij de uiteindelijke uitvoerder.
Enige oplossing die ik dus kon doen...elke dag langs bouw en zoveel als ik kan aanwezig zijn als ze iets doen.

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
2.494
Punten
113
@Mario_ dat vind jij, dat vindt de TS, dat vind ik zelfs... Maar dikwijls wordt het plan gewoon niet bekeken, en wordt er gewerkt zoals ze altijd al gedaan hebben... gogogo zonder nadenken... waarmee ik niet alle aannemers over dezelfde kam wil scheren, verre van zelfs...

@LMDW : ik niet, voor mij is da een streepke op de vloer, ik til daar niet zwaar aan. MAAR, ik heb ook wel gemerkt dat je moet zorgen dat je altijd aanwezig bent, minstens bij de start der werken... Dat kan veel problemen oplossen. Toen wij bouwden heb ik alle aannemers weten toekomen en weten vertrekken... En tussendoor hebben ze mij ook nog zien verschijnen... Maar niet iedereen heeft daar tijd of goesting voor, en daarom is SOD een goed concept, maar héél moeilijk uitvoerbaar of ze moeten een pak duurder zijn dan wanneer je alles zelf regelt maar dat is dus niet altijd zo... Met alle gevolgen vandien

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
7.007
Punten
113
@Mario_ dat vind jij, dat vindt de TS, dat vind ik zelfs... Maar dikwijls wordt het plan gewoon niet bekeken, en wordt er gewerkt zoals ze altijd al gedaan hebben... gogogo zonder nadenken... waarmee ik niet alle aannemers over dezelfde kam wil scheren, verre van zelfs...
Klopt, maar dat wil niet zeggen dat we dat dan allemaal maar moeten aanvaarden. (Er zal wel een reden voor zijn...) Nu geef je TS gelijk, enkele reacties eerder zag je er geen enkel probleem in....
Morgen zetten ze de binnenmuren helemaal anders, want het plan was net niet beschikbaar...

Het is als bouwheer en zeker via SOD al moeilijk genoeg om dingen correct uitgevoerd te krijgen en indien niet, sta je meestal nog erg zwak in je schoenen.

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
2.494
Punten
113
Klopt, maar dat wil niet zeggen dat we dat dan allemaal maar moeten aanvaarden. (Er zal wel een reden voor zijn...) Nu geef je TS gelijk, enkele reacties eerder zag je er geen enkel probleem in....
Ik zie daar nog altijd geen probleem in... zoals ik tegen LMDW zei: "Voor mij is dat een streepje extra"... Ik vind dat er op voorhand moet gesproken worden, maar die uitzetvoeg... echt, da is het minste van mijn zorgen zenne.
Ik vind dat er op voorhand moet gesproken worden, maar het is wat het is, en ik zou mij daar bij neerleggen.
Morgen zetten ze de binnenmuren helemaal anders, want het plan was net niet beschikbaar...
Dat is wel van een hééél andere orde hé, die uitzetvoeg wijzigt niks aan het concept, is voor sommigen lelijk... een binnenmuur is een planaanpassing.. da's wel iets helemaal anders.
Hier is een binnenmuur afgebroken omdat ze fout stond... maar voor een uitzetvoeg ga ik niet te veel spel maken. Ik zal dat melden, zodat ze wel weten dat ik het gezien heb, maar voor de rest vind ik dat echt nie erg. Het leven is te kort om mij daar in druk te maken ;-)
Het is als bouwheer en zeker via SOD al moeilijk genoeg om dingen correct uitgevoerd te krijgen en indien niet, sta je meestal nog erg zwak in je schoenen.
voor een uitzetvoeg ga je nooit een oplossing vinden. Technisch moest die er zijn, punt. Als de tegels later zouden barsten, dan is er wel iets anders aan de hand. De vloer gaat niet uitgebroken worden, omdat het niet gelegd is volgens het legplan...

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
7.007
Punten
113
Er zijn wel oplossingen voor zo een zetvoeg.
1 manier is bv al het legplan erop aanpassen.....
Ondertussen zijn er ook lijmen die aangeven dit te kunnen overbruggen
Zelf met TEC7 gedaan en misschien is dat niet de manier, het werkt toch perfect.

En wees gerust binnenmuren fout gezet komt meer voor dan je denkt.

Voor de uiteindelijk eigenaar is dat de grootste investering ooit waar ze jaren moeten voor gaan werken. Dan is het toch normaal dat je het een beetje wil zoals je het voor ogen hebt, niet ?

I.V.

Zeer Actief lid
Lid geworden
1 jul 2011
Waarderingsscore
185
Punten
43
Tis idd niet ideaal... nu valt dit ook fel op omdat die voeg nog open is.
Eens het uitzettingsprofiel er zal zitten, zal dat al een heel stuk beter zijn (als ze tenminste een profiel pakken met een kleur gelijkend aan de vloer...)

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
7.007
Punten
113
Tis idd niet ideaal... nu valt dit ook fel op omdat die voeg nog open is.
Eens het uitzettingsprofiel er zal zitten, zal dat al een heel stuk beter zijn (als ze tenminste een profiel pakken met een kleur gelijkend aan de vloer...)
Profiel wordt meestal niet geplaatst. Gewoon kitten in kleur vloer

Brecht g

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 dec 2021
Waarderingsscore
106
Punten
43
Je kunt wel naast de kwestie blijven praten maar @minoeske zegt waar het op staat en hoe elke ervaren vloerder het zou aanpakken.
Zelfs zonder legplan zal een ervaren vloerder op die manier werken.
Aan dergelijke zaken en 'hoekjes en kantjes' kan je merken of het een vloerder met kennis van zaken is.
Wat er geschreven wordt dat 90% het niet zal merken, is ronduit bullsh`t.
TS kijkt erop en dit voor de komende jaren, er was een legplan voorradig, dus zo had men die moeten leggen.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan