Tegels barsten in garage

Lid geworden
8 nov 2006
Berichten
376
Waarderingsscore
0
Punten
0
Allen,

In mijn garage zijn er een hoop tegels die barsten als gevolg van de kleine kiezeltjes die tussen de banden blijven steken en zo tussen de voegen geraken enerzijds en anderzijds barsten veroorzaken op plaatsen waar er grote druk ontstaat op een minuscuul klein puntje van zo'n kiezeltje.

Hoe los ik dat best op?
Ik heb nog genoeg tegels over, maar wat doe ik?
Eruit halen, lijm van chape kappen?
Met wat bevestig ik ze terug en met wat voeg ik ze op, om de kans op barsten zo klein mogelijk te maken?
Alvast bedankt,

Stefaan
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
17.986
Waarderingsscore
2.768
Punten
113
De gebruikte tegels zijn dus niet geklassificieerd voor verkeer en of zware puntbelasting . Vervang deze door geschikte garagetegels. Eender welke ondergrond, fundering, voegsel of weet ik wat gaat niets veranderen aan de kwaliteit van de tegel. Een slecht , beter, niet geschikte garagetegel blijft  dit.

 

je kan natuurlijk ook de oorzaak van die keizels wegnemen, is dit de oprit?

Je kan natuurlijk ook proberen om met profielloze banden te rijden
 

grandscenicman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
1.994
Waarderingsscore
233
Punten
63
Daar waar de tegels zullen stuk gaan : allemaal vervangen....door een andere tegelsoort .

Ik denk niet dat er iets mis is met 2 soorten tegels...in een garage.

Zo heb je minder werk ipv heel de garage opnieuw te vloeren.

Neem bvb 2 stroken van 60 cm  , hangt af van je bestaande tegelmaat natuurlijk.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
17.986
Waarderingsscore
2.768
Punten
113
Niets mis mee, maar wel verdomt zeer lastig om als leek te plaatsen. je zal maar tussen de 2 verschillende soorten een minimaal verschil hebben in dikte of afmeting. Je klungelt als zot om dit dan nog iet of wat fatsoenlijk te krijgen. Maak jezelf het gemakkelijk en vervang alles.

Want een tegel van 60x60x1.2 meet soms maar ff 59.8x59.8x1.4
 
Lid geworden
28 nov 2006
Berichten
456
Waarderingsscore
1
Punten
18
Of je de resterende tegels nu legt of niet, problemen zal je zeker hebben.

Best is om de volledige vloer te herdoen met daarvoor bedoelde tegels of om eventueel nu de boel op te lappen. Misschien een overschotje tapijt (soort rode loper) te leggen onder de banden?

Of van die rubberen kliktegels bovenop je vloer te plaatsen?
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.427
Waarderingsscore
390
Punten
83
Iets anders:

Ben je zeker dat het de tegels zijn die van slechte kwaliteit zijn? Geen onderliggend probleem?

Ik denk aan: te zwakke chappe (te dun, niet gewapend, ...) indien er isolatie aanwezig is onder de chape: draagkrachtig genoeg?
 
Lid geworden
8 nov 2006
Berichten
376
Waarderingsscore
0
Punten
0
Goed punt. 

Neen ik ben niet zeker dat de ondergrond niet aan de oorzaak ligt. 

Ondergrond is PUR (10cm geloof ik) op betongewelven. En anhydrietchappe daar boven op. 

Hoe kan ik bepalen of het evt de ondergrond is?
 

grandscenicman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
1.994
Waarderingsscore
233
Punten
63
Begin alvast met enkele foto's te posten....

van de tegels  .

 
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.345
Waarderingsscore
5
Punten
0
Op die anhydriet kan er zich ettringiet gevormd hebben.  Dat is een expansief zout (Candlo zout) dat de tegels doet loskomen, waardoor ze kunnen barsten als daarop een zware druk komt.  De oorzaak van de vorming van ettringiet kan velerlei zijn : de chape werd niet of niet goed geschuurd, onvoldoende gestofzuigd,  was een primer nodig ?,  gebruik van een verkeerde soort tegellijm, een wateroverlast in de garage, ....  In dit geval is er maar 1 oplossing mogelijk ; tegels verwijderen, de lijm verwijderen, de chape schuren, grondig stofzuigen, primer,  de nieuwe  tegelvloer plaatsen met een calciumsulfaatgebonden tegellijm.    Is in de toekomst een wateroverlast in de garage niet uitgesloten, kan er op het anhydriet de waterdichte kerdi mat verlijmd worden.  

jp
 
Lid geworden
8 nov 2006
Berichten
376
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ff terug oprakelen. Tijdens mijn verlof ga ik dit proberen fixen.

wss idd de anhydriet chape, sommige van die tegels kan ik er gewoon 'uitnemen'. (Foto in bijlage)

ik zal de defect tegels verwijderen, chape grondig afschuren en dan terugplaatsen (heb nog genoeg overschot)

welke primer, tegellijm en voegsel gebruik ik het best om deze klus te klaren?

thx!
 

Bijlagen

  • img_0020.jpg
    img_0020.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 1
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.345
Waarderingsscore
5
Punten
0
Als de tegels met kleine kracht kunnen opgelicht worden, dan is het anhydriet aangetast door het Candlot zout.  De tegellijm tot de laatste kleine restjes verwijderen.  De chape zal wss vocht opgenomen hebben en laat je lang genoeg drogen.  Opschuren met een korrel 60. Naargelang de fabriek van primer/tegellijm wordt een restvocht gevraagd van 0.5% tot 1.0%.  Sommige fabrikanten hebben een aangepaste primer en tegellijm voor anhydriet.  Velen hebben alleen een primer voor anhydriet, terwijl ze de klassieke cementgebonden tegellijm aanbieden.  Die laatste zou ik niet nemen.  Een cementgebonden voegsel, klasse CG2W Ar is okee.  Voor zover ik weet is er geen apart voegsel voor anhydriet op de markt.  Een anhydriet chape verdraagt geen vocht, ook geen smeltende sneeuw. of ijskegels.  Voeg met de buitendorpel  : een waterdichting tussen de dorpel en de chape - isolatie tussen de chape en dorpel zit daar normaal altijd en ook een strook randisolatie - die voeg opspuiten met silicone voor natuursteen.  De garagetegels op de foto zijn vermoedelijk iets van 7.5mm dik.  De randisolatie op de chape afsnijden - tegels tot 4 à 5mm van de dorpel - voegsnoer van 6mm insteken - silicone spuiten. 

jp
 
Lid geworden
8 nov 2006
Berichten
376
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt!

ondertussen de tegels vervangen en opgevoegd met epoxyvoegsel om zeker te zijn dat er geen vocht meer tussen kan.

groeten
 
Bovenaan