Voor onze nieuwbouw hebben we enkele offertes opgevraagd voor de zonnepanelen (installatie voorzien in de lente van 2023) (3x400V + N 32A net).
De offerte waar we het meest naar neigen qua panelen en prijs stelt echter een omvormer van 10kW van Huawei voor en dit bij een O-W opstelling van
4920Wp aan beide kanten. Volgens de Thomasberger berekening zou dit dan onze verwachtte opbrengst zijn.
Op mijn vraag of dit geen te zware omvormer is voor ons kreeg ik volgend antwoord van de betreffende firma:
Ik hoor/lees soms dat een te zware omvormer nadelig zou zijn voor de opbrengst. Klopt dit? Wat is de reden hiervoor juist? en hoe groot bedraagt het verlies dan ongeveer? Zijn er andere nadelen? Of juist voordelen?
Een batterij waren we voorlopig nog niet van plan om te plaatsen omdat ze nog niet zo rendabel zijn, we nog een evolutie verwachten in de komende jaren qua dalende prijs en betere batterijen en we ook willen uitkijken in hoeverre elektrische auto's in de toekomst de functie van batterij kunnen gaan vervullen. Binnen 3-4 jaar zal mijn partner een nieuwe firmawagen moeten kiezen en zal dit wellicht verplicht een elektrische auto zijn. Mogelijk is dat het moment om de firmawagen als batterij ook te gaan gebruiken of om een thuisbatterij te gaan installeren.
Als we dus binnen pakweg 4 jaar wel een batterij gaan voorzien, is het dan wel nuttig om een grotere omvormer van 10 kW al te nemen of volstaat een omvormer van 5 of 6 kW ook? (zie de specs daarvan in hetzelfde document als van de 10kW batterij hierboven) Het opstartvermogen zou volgens de specs hetzelfde zijn. Zij stellen echter nog steeds een 8kW omvormer voor terwijl als ik de berekening van Thomasberger zie, 5 of 6 kW zou volstaan. Een andere offerte met evenveel Wp op beide zijden stelde eveneens een hybride Huawei omvormer voor maar dan die van 6kW.
Met de versnelde afbouw van de premies voor batterijen moeten we het daarvoor alvast ook niet persé nu doen lijkt ons (het plaatsen van een batterij).
Wat zouden jullie in onze situatie doen qua wel/niet batterij nu of binnen enkele jaren en de daarbij horende grootte van batterij (gezin van 2, voorlopig geen elektrische wagen, geen zwembad, wel vanwege shiftwerk ook vaak lang opblijven en dus verbruik 's nachts)?
Alvast bedankt voor jullie inzichten/verduidelijking.
De offerte waar we het meest naar neigen qua panelen en prijs stelt echter een omvormer van 10kW van Huawei voor en dit bij een O-W opstelling van
4920Wp aan beide kanten. Volgens de Thomasberger berekening zou dit dan onze verwachtte opbrengst zijn.
Op mijn vraag of dit geen te zware omvormer is voor ons kreeg ik volgend antwoord van de betreffende firma:
De panelen kunnen op een bepaald moment makkelijk boven de 6000W leveren en als je dan 10000W verbruik hebt, dan kan een batterij nog 4000W extra leveren.
Je kan uit een batterij van 10kWh, 5000W op 1 moment krijgen. Zo kan je het maximale uit je installatie halen.
Zonder batterij heeft deze omvormer inderdaad niet echt een meerwaarde, maar het prijsverschil met een 8KTL-M1 is echt niet groot.
Dus toekomst gericht is de 10KTL de beste keuze…
We kunnen wel de offerte aanpassen indien u dit wenst.
Ik hoor/lees soms dat een te zware omvormer nadelig zou zijn voor de opbrengst. Klopt dit? Wat is de reden hiervoor juist? en hoe groot bedraagt het verlies dan ongeveer? Zijn er andere nadelen? Of juist voordelen?
Een batterij waren we voorlopig nog niet van plan om te plaatsen omdat ze nog niet zo rendabel zijn, we nog een evolutie verwachten in de komende jaren qua dalende prijs en betere batterijen en we ook willen uitkijken in hoeverre elektrische auto's in de toekomst de functie van batterij kunnen gaan vervullen. Binnen 3-4 jaar zal mijn partner een nieuwe firmawagen moeten kiezen en zal dit wellicht verplicht een elektrische auto zijn. Mogelijk is dat het moment om de firmawagen als batterij ook te gaan gebruiken of om een thuisbatterij te gaan installeren.
Als we dus binnen pakweg 4 jaar wel een batterij gaan voorzien, is het dan wel nuttig om een grotere omvormer van 10 kW al te nemen of volstaat een omvormer van 5 of 6 kW ook? (zie de specs daarvan in hetzelfde document als van de 10kW batterij hierboven) Het opstartvermogen zou volgens de specs hetzelfde zijn. Zij stellen echter nog steeds een 8kW omvormer voor terwijl als ik de berekening van Thomasberger zie, 5 of 6 kW zou volstaan. Een andere offerte met evenveel Wp op beide zijden stelde eveneens een hybride Huawei omvormer voor maar dan die van 6kW.
Met de versnelde afbouw van de premies voor batterijen moeten we het daarvoor alvast ook niet persé nu doen lijkt ons (het plaatsen van een batterij).
Wat zouden jullie in onze situatie doen qua wel/niet batterij nu of binnen enkele jaren en de daarbij horende grootte van batterij (gezin van 2, voorlopig geen elektrische wagen, geen zwembad, wel vanwege shiftwerk ook vaak lang opblijven en dus verbruik 's nachts)?
Alvast bedankt voor jullie inzichten/verduidelijking.