• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

Te zware omvormer nadelig?

Lid geworden
13 mrt 2021
Waarderingsscore
2
Punten
3
Voor onze nieuwbouw hebben we enkele offertes opgevraagd voor de zonnepanelen (installatie voorzien in de lente van 2023) (3x400V + N 32A net).
De offerte waar we het meest naar neigen qua panelen en prijs stelt echter een omvormer van 10kW van Huawei voor en dit bij een O-W opstelling van
4920Wp aan beide kanten. Volgens de Thomasberger berekening zou dit dan onze verwachtte opbrengst zijn.

Op mijn vraag of dit geen te zware omvormer is voor ons kreeg ik volgend antwoord van de betreffende firma:
De panelen kunnen op een bepaald moment makkelijk boven de 6000W leveren en als je dan 10000W verbruik hebt, dan kan een batterij nog 4000W extra leveren.

Je kan uit een batterij van 10kWh, 5000W op 1 moment krijgen. Zo kan je het maximale uit je installatie halen.

Zonder batterij heeft deze omvormer inderdaad niet echt een meerwaarde, maar het prijsverschil met een 8KTL-M1 is echt niet groot.

Dus toekomst gericht is de 10KTL de beste keuze…

We kunnen wel de offerte aanpassen indien u dit wenst.

Ik hoor/lees soms dat een te zware omvormer nadelig zou zijn voor de opbrengst. Klopt dit? Wat is de reden hiervoor juist? en hoe groot bedraagt het verlies dan ongeveer? Zijn er andere nadelen? Of juist voordelen?

Een batterij waren we voorlopig nog niet van plan om te plaatsen omdat ze nog niet zo rendabel zijn, we nog een evolutie verwachten in de komende jaren qua dalende prijs en betere batterijen en we ook willen uitkijken in hoeverre elektrische auto's in de toekomst de functie van batterij kunnen gaan vervullen. Binnen 3-4 jaar zal mijn partner een nieuwe firmawagen moeten kiezen en zal dit wellicht verplicht een elektrische auto zijn. Mogelijk is dat het moment om de firmawagen als batterij ook te gaan gebruiken of om een thuisbatterij te gaan installeren.
Als we dus binnen pakweg 4 jaar wel een batterij gaan voorzien, is het dan wel nuttig om een grotere omvormer van 10 kW al te nemen of volstaat een omvormer van 5 of 6 kW ook? (zie de specs daarvan in hetzelfde document als van de 10kW batterij hierboven) Het opstartvermogen zou volgens de specs hetzelfde zijn. Zij stellen echter nog steeds een 8kW omvormer voor terwijl als ik de berekening van Thomasberger zie, 5 of 6 kW zou volstaan. Een andere offerte met evenveel Wp op beide zijden stelde eveneens een hybride Huawei omvormer voor maar dan die van 6kW.

Met de versnelde afbouw van de premies voor batterijen moeten we het daarvoor alvast ook niet persé nu doen lijkt ons (het plaatsen van een batterij).

Wat zouden jullie in onze situatie doen qua wel/niet batterij nu of binnen enkele jaren en de daarbij horende grootte van batterij (gezin van 2, voorlopig geen elektrische wagen, geen zwembad, wel vanwege shiftwerk ook vaak lang opblijven en dus verbruik 's nachts)?

Alvast bedankt voor jullie inzichten/verduidelijking.

Jullie zullen 100% zeker een digitale meter (DM) krijgen, en op dat moment is een te zware omvormer niet echt meer een probleem voor de financiële opbrengst, want je krijgt geen omvormer-boete meer (prosumententarief).
Dit is natuurlijk wel een heel zwaar model, maar zelfs dan zal het opstartpunt met zoveel panelen in een O-W snel gehaald worden. Ook dat is geen punt in het financiële rendement.
De prijs van de omvormer kan wel een rol spelen, maar dat verschil is blijkbaar eerder beperkt.

Dan het verhaal van de batterij.
10kW. Dat is echt veel. Ik vraag me af hoe vaak je dat zal nodig hebben. Alleen terwijl de auto laadt en je haalt dat dan nog enkel overdag tijdens enkele maanden van het jaar.

Ik zou dan eerder denken: heb je nog plaats over op het dak? Want die omvormer heeft nog wel wat marge voor extra panelen. Dat op zich zou wel eens goud waard kunnen zijn. Meer dan een batterij op dit moment. Is het budget op vandaag op, dan blijft die marge toch een stuk gemoedsrust voor de toekomst. Ik zit met een installatie die 5j geleden erg nauw bemeten is omwille van de omvormer-taks. Dat is nu echt wel heel jammer. Er kan geen paneel meer bij zonder dat ik een DM krijg. Nochtans ruimte zat op het dak. Echt klote.
Als het maar een paar honderd euro scheelt, dan zou ik er niet wakker van liggen, integendeel.

Wat verder batterijen betreft: als het budget er is, dan moet je gewoon eens kijken wat de meerkost is om nu batterijen bij te nemen. Als dit onder de 300€/kWh duikt, dan mag je het meteen doen. Al is dat voor jullie moeilijk in te schatten omdat het tijdstip van plaatsen en de bijhorende subsidies nog onbekend zijn. Daartegenover staat dat jullie binnen anderhalf jaar eens opnieuw offerte kunnen vragen om dat dan te bekijken.

Laatst bewerkt:
Een zware omvormer was enkel nadelig bij analoge teller met prosumententarief
dat is niet van toepassing voor jullie

Toch wel als je er ooit een op termijn wil bijplaatsen... Voordeel van een zware omvormer is wel dat je er meer vermogen uit krijgt met een batterij!

Inderdaad omvormer zo zwaar mogelijk nemen, en leg je panelen niet mooi in het midden van het dak maar zo dat je -achteraf makkelijk panelen kan bijplaatsen zonder dat je stunts met de huidige panelen moet uithalen.
Dus nu ook bekabeling voorzien voor extra panelen.

Bedankt voor de input. Dan gaan we het waarschijnlijk toch houden bij de zwaardere omvormer maar misschien eens horen hoeveel plek er nog is voor nog enkele panelen bij te leggen. Ik begreep idd al niet goed wat het nadeel precies zou zijn bij een digitale teller en een gelijke opstartstroom. We kunnen dan nog altijd kijken op basis van ons verbruik en de ontwikkelingen op de markt of we eventueel later een kleine batterij bijplaatsen.

Een te zware omvormer gaat enkel nadelig zijn als het net in de buurt al te overbelast is door zonnepaneel installaties. Fluvius kan de spanningen in de onderstations niet constant gaan regelen naar een lagere spanning als er in de zomer te veel spanning op het net staat waardoor omvormers uitvallen. Want dan gaan ze zelf in de winter maanden als het rap donker is in de problemen komen omdat dan op sommige plaatsen de spanning te laag gaat zijn dan ze minimum moeten aanbieden. Het net is niet gemaakt om elk huishouden zonnepanelen te laten leggen.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan