• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

te weinig BTW betaald

Lid geworden
14 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Heb voor het isoleren van de zolder blijkbaar maar 6% BTW betaald ipv 21%. Ben daar op uitgekomen met het invullen van de belastingsbrief. Mijn huis was op dat ogenblik nog geen 5 jaar oud.

Nu wil ik natuurlijk de kosten van het isoleren inbrengen in de belastingen maar hoe moet ik dat nu regelen. Moet ik dit nu eerst aan de belastingen melden of hoe gaat zoiets?

thnx

Belastingen staat los van de BTW.

Uiteindelijk kan het zijn dat de leverancier nog afkomt met een factuur om wat btw na te heffen.

Maar dat zou me nogal sterk lijken.

Want het is je leverancier/aannemer die de BTW moet betalen aan de staat.

chime wrote:
Belastingen staat los van de BTW.

Uiteindelijk kan het zijn dat de leverancier nog afkomt met een factuur om wat btw na te heffen.

Maar dat zou me nogal sterk lijken.

Want het is je leverancier/aannemer die de BTW moet betalen aan de staat.

Leverancier zal in dat geval het verschil zelf moeten bijpassen.

Daarom dat ze je normaal een attest laten tekenen waarin je verklaart dat er aan 6% mag gewerkt worden en indien dit niet het geval zou zijn, de verantwoordelijkheid bij de klant ipv de aannemer ligt.

Kans is groot dat TS zo'n formulier getekend heeft. Ben je daar zeker van dat aannemer BTW verschil moet ophoesten? Zou me verbazen...

SvenVD wrote:
Kans is groot dat TS zo'n formulier getekend heeft. Ben je daar zeker van dat aannemer BTW verschil moet ophoesten? Zou me verbazen...

Als hij zo een formulier getekend heeft is het op zijn verantwoordelijkheid.

De aannemer is verantwoordelijk om het correcte BTW-tarief toe te passen, de klant wordt niet verondersteld alle BTW-regelingen te kennen. Door de klant een btw-attest te laten tekenen dekt de aannemer zich in indien het tarief toch niet van toepassing zou zijn.

In het geval de TS geen attest getekend heeft zou ik in zijn geval toch eerst de aannemer zelf eens contacteren en kijken hoe je dit eventueel kan oplossen, vooraleer rechtstreeks de dienst belastingen te contacteren.

Je wordt toch verondersteld van te weten dat 6% BTW enkel van toepassing is als je woning jonger is dan 5 jaar, of tijdelijk via relanceplan? Hoe kan de aannemer weten hoe oud een woning is...

SvenVD wrote:
Je wordt toch verondersteld van te weten dat 6% BTW enkel van toepassing is als je woning jonger is dan 5 jaar, of tijdelijk via relanceplan? Hoe kan de aannemer weten hoe oud een woning is...

Aannemer moet aan opdrachtgever dit wel even navragen.

Maar in het geval van de TS zou ik me er niet in druk maken.

Kans dat ze er op uit gaan komen is wreed klein.

chime wrote:
Maar in het geval van de TS zou ik me er niet in druk maken.

Kans dat ze er op uit gaan komen is wreed klein.

Normaal gezien doe je toch een btw aangifte na je bouwwerken.

Wees er maar zeker van de btw er dan moeilijk over gaat doen.

Voor de persoonsbelastingen maakt het inderdaad niet uit.

Als administratie ziet dat er te weinig BTW betaald is, volgt er een naheffing. (en boete?) 'k Kan me niet voorstellen dat de administratie bij dergelijke facturen aan de deur van de aannemer zal kloppen achter die 15% BTW. Is geen zwartwerk hé... Aannemer heeft alles correct aangegeven, BTW doorgestuurd, alleen te weinig BTW aangerekend die de administratie zonder probleem kan aanrekenen via BTW dossier.

En zie zegt dat er bij de controledienst van de personenbelasting geen controle gebeurt? Je moet toch een factuur meesturen bij je aangifte? En zij weten toch ook hoe oud je woning is?

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan