• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Te droge lucht?

wouterk

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 jun 2007
Berichten
717
Waarderingsscore
195
Punten
43
Simpele vraag. Is onze lucht in huis te droog? Momenteel zitten bij 21gr C aan een luchtvochtigheid van 30%.
gedurende dag schommelt dat tussen 25% en de 35%.
(gemeten met tado slimme thermostaat en radiotor knoppen, dus geen geijkte meter) we hebben alleszins een referentie tov de voorbije weken/dagen.
Wat is jullie luchtvochtigheid?
 

laserq

Lid
Lid geworden
23 feb 2014
Berichten
583
Waarderingsscore
3
Punten
18
in NL is deze te vinden voor 795 euro. Idd een bak met geld, maar in elke ruimte luchtbevochtigers neerzetten (plus elke 3-4 mnd de filters vervangen), kost ook een aardige duit.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
toch opletten met de werkelijke efficiëntie van een dergelijke enthalpiewisselaar.
doorgaans zijn die gebaseerd op dampdrukverschillen tss aan- en afvoer. Die natuurlijke flow van vocht van hoge dampdruk naar lage dampdruk (wat het achterliggende idee is) is niet gegarandeerd naar binnen...vind ik :)
buiten is de dampdruk (ook) altijd lager, dus hoe het systeem dat tegengaat....
 

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Berichten
1.016
Waarderingsscore
585
Punten
113
toch opletten met de werkelijke efficiëntie van een dergelijke enthalpiewisselaar.
doorgaans zijn die gebaseerd op dampdrukverschillen tss aan- en afvoer. Die natuurlijke flow van vocht van hoge dampdruk naar lage dampdruk (wat het achterliggende idee is) is niet gegarandeerd naar binnen...vind ik :)
buiten is de dampdruk (ook) altijd lager, dus hoe het systeem dat tegengaat....

ik zou ook graag wat real life ervaringen horen vooraleer ik dat soort geld neerleg ervoor.
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.253
Waarderingsscore
667
Punten
113
Hier ook te droog: momenteel 28%.

Massieve nieuwbouw uit 2014 met kamertemperatuur van 22°C (vvw) en Systeem C ventilatie.
De relatieve luchtvochtigheid is altijd vrij laag hier, met alle gevolgen van dien.

Zo is m'n betontrap met eiken bekleding al twee keer hersteld van barsten en scheuren (5 jaar oud).
Naast de trap in de centrale hal staat een luchtbevochtiger, die bij droge perdiode constant werkt (dagelijks 10L).
Die staat nu op 35% ingesteld, maar meestal op 45%. Indien hoger, klaagt m'n vrouw over de witte waas op de vloer.

Als het echt te droog wordt (richting 20%), dan durf ik mijn ventilatie al eens af leggen.
Want ik heb de indruk dat vochtige lucht onmiddelijk afgezogen wordt.
De centrale hal staat namelijk heel centraal bij de WC (onder trap), badkamer, garage en ook keuken.
Ik heb wel een inpandige garage die helemaal niet luchtdicht is.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Hier ook te droog: momenteel 28%.

Massieve nieuwbouw uit 2014 met kamertemperatuur van 22°C (vvw) en Systeem C ventilatie.
De relatieve luchtvochtigheid is altijd vrij laag hier, met alle gevolgen van dien.

Zo is m'n betontrap met eiken bekleding al twee keer hersteld van barsten en scheuren (5 jaar oud).
Naast de trap in de centrale hal staat een luchtbevochtiger, die bij droge perdiode constant werkt (dagelijks 10L).
Die staat nu op 35% ingesteld, maar meestal op 45%. Indien hoger, klaagt m'n vrouw over de witte waas op de vloer.

Als het echt te droog wordt (richting 20%), dan durf ik mijn ventilatie al eens af leggen.
Want ik heb de indruk dat vochtige lucht onmiddelijk afgezogen wordt.
De centrale hal staat namelijk heel centraal bij de WC (onder trap), badkamer, garage en ook keuken.
Ik heb wel een inpandige garage die helemaal niet luchtdicht is.
hoe zeker ben je dat je geen valse lucht trekt via bv de garage?
heb je ooit een luchtdichtheidstest met rook/thermografie laten doen opdat je je lekken weet zijn?
want richting 20% vind ik wel verdacht laag.
als ventilatieverslaggever zie ik toch wel wat cijfertjes passeren, maar nooit richting 20%.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Van waar de buitenlucht ook moge binnenkomen, met een ventilatiesysteem kan de hoeveelheid binnenkomende lucht nooit meer zijn dan de hoeveelheid lucht die je via het systeem gedwongen afvoert.
De enige manier om dus minder buitenlucht binnen te krijgen is minder ventileren wat in principe ook niet de bedoeling is. Het is dan ongeveer te vergelijken met de keuze tussen cholera en de pest.
 

I.V.

Zeer Actief lid
Lid geworden
1 jul 2011
Berichten
962
Waarderingsscore
170
Punten
43
RV is inderdaad best tussen 40-60%. Hier is het rond de 30% en net een twee luchtbevochtiger aangeschaft, want elke dag een grote soeppot water laten uitkoken was ook niet echt ideaal... :rolleyes:. Al heb ik toch ook de indruk dat dit direct door de ventilatie wordt afgevoerd.
 

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Berichten
1.016
Waarderingsscore
585
Punten
113
kan iemand hier een luchtbevochtiger aanraden?
 

wouterk

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 jun 2007
Berichten
717
Waarderingsscore
195
Punten
43
Heb hier ook een pot water op het vuur laten koken op de vochtigheid omhoog te krijgen?
Moeten wel nog de ramen aan de binnenkant (laten) afkitten tussen raam en MDF.
Zal misschien ook nog wat helpen om de vocht wat langer binnen te houden.
 

VdE

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 sep 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
138
Punten
43
kan iemand hier een luchtbevochtiger aanraden?
Wij hadden eerst ultrasoon luchtbevochtigers, maar deze gaven witte neerslag over de gehele ruimte op kasten en vloer. Zelfs bij gebruik van gedestilleerd water.

Nu gebruiken wij luchtwassers, zeer tevreden van de werking. Hierin gebruiken wij (onthard) stadswater.

Op aanraden van een bouwinfo lid kocht ik zo 2 jaar geleden een Venta LW60T voor op het gelijkvloers. Als je de zoekfunctie hier gebruikt zal je dat topic waarschijnlijk wel terugvinden. Op elke slaapkamer staat van datzelfde merk een (veel) kleiner model.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.487
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
in NL is deze te vinden voor 795 euro. Idd een bak met geld, maar in elke ruimte luchtbevochtigers neerzetten (plus elke 3-4 mnd de filters vervangen), kost ook een aardige duit.
Heb je daar een link van? ?
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.253
Waarderingsscore
667
Punten
113
Hier ook te droog: momenteel 28%.

Massieve nieuwbouw uit 2014 met kamertemperatuur van 22°C (vvw) en Systeem C ventilatie.
De relatieve luchtvochtigheid is altijd vrij laag hier, met alle gevolgen van dien.

Zo is m'n betontrap met eiken bekleding al twee keer hersteld van barsten en scheuren (5 jaar oud).
Naast de trap in de centrale hal staat een luchtbevochtiger, die bij droge perdiode constant werkt (dagelijks 10L).
Die staat nu op 35% ingesteld, maar meestal op 45%. Indien hoger, klaagt m'n vrouw over de witte waas op de vloer.

Als het echt te droog wordt (richting 20%), dan durf ik mijn ventilatie al eens af leggen.
Want ik heb de indruk dat vochtige lucht onmiddelijk afgezogen wordt.
De centrale hal staat namelijk heel centraal bij de WC (onder trap), badkamer, garage en ook keuken.
Ik heb wel een inpandige garage die helemaal niet luchtdicht is.
hoe zeker ben je dat je geen valse lucht trekt via bv de garage?
heb je ooit een luchtdichtheidstest met rook/thermografie laten doen opdat je je lekken weet zijn?
want richting 20% vind ik wel verdacht laag.
als ventilatieverslaggever zie ik toch wel wat cijfertjes passeren, maar nooit richting 20%.

Geen luchdichtheidstesten gedaan (noch rook, noch themografie), was in 2011 toen we begonnen bouwen ook helemaal geen ding.
Er is dan ook helemaal geen rekening mee gehouden.
De deur naar de garage wordt veel gebruikt. Er komt inderdaad veel lucht binnen via de garagedeur.
20% is ook extreem laag hoor, dat heb ik slechts een aantal dagen per jaar; en enkel in de centrale hal (dan heb ik in de living tegen 30%)
Als het buiten geen droge periode is, zit ik rond de 45% a 50%. Maar 60% a 70% heb ik hier nog nooit afgelezen, zelfs niet indien er dagelijks 10L bevochtigd wordt.
Ik merk op dat ik dus voor de minimum norm van 40% RV te halen, heel veel moeite moet doen.
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.253
Waarderingsscore
667
Punten
113
Zelf heb
kan iemand hier een luchtbevochtiger aanraden?
Wij hadden eerst ultrasoon luchtbevochtigers, maar deze gaven witte neerslag over de gehele ruimte op kasten en vloer. Zelfs bij gebruik van gedestilleerd water.

Nu gebruiken wij luchtwassers, zeer tevreden van de werking. Hierin gebruiken wij (onthard) stadswater.

Op aanraden van een bouwinfo lid kocht ik zo 2 jaar geleden een Venta LW60T voor op het gelijkvloers. Als je de zoekfunctie hier gebruikt zal je dat topic waarschijnlijk wel terugvinden. Op elke slaapkamer staat van datzelfde merk een (veel) kleiner model.
Zelf heb ik ook een ultrasoon model, namelijk een Stadler Form Eva. Ik ben daar op zich wel tevreden van, maar weet ook niet beter.
Ik heb inderdaad ook een witte waas op de gehele vloer (antraciet vloer hier) en lelijke plekken rond het toestel, maar dus niet op kasten.
Hier wordt water uit een eigen diepteput gebruikt en bevat helemaal geen kalk.

Ik hoorde al veel gestoef op die Venta's. Ben je echt zo veel meer tevreden van die Venta dan van je ouder toestel? Of ligt het eerder aan de bevochtiger versus luchtwasser? Want zo'n Venta luchtwassers voor grote ruimtes zijn niet goedkoop natuurlijk.
 

VdE

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 sep 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
138
Punten
43
Die ultrasoon bevochtiger had als voordeel dat hij stiller was maar dat woog niet op tegen het nadeel van de witte waas op vloer en kasten.

Ze zijn inderdaad erg prijzig, maar ze zijn wel kwalitatief goed.

Koop zeker een voldoende groot model zodat hij op een lagere ventilatorstand kan draaien, dan valt het ventilator geluid best mee.
 

I.V.

Zeer Actief lid
Lid geworden
1 jul 2011
Berichten
962
Waarderingsscore
170
Punten
43
kan iemand hier een luchtbevochtiger aanraden?
Hier 2x Duux Tag, een ultrasoon bevochtiger. Niet de meest ideale oplossing, maar deze kunnen we ergens op een kast zetten (waar geen grijpgrage peuterhandjes aan kunnen) en ze zijn niet al te groot. Bedoeling is toch om op termijn in een toestel (ev. luchtwasser) te investeren dat meer m³ aan kan.
 

thomasvandenb

Nieuw Lid
Lid geworden
25 dec 2013
Berichten
41
Waarderingsscore
4
Punten
8
Laatste weken zaten we rond de 40% maar met het vriesweer nu toch rond de 20% ook. Gemeten met zo een simpel meterken wel. Ventilatie-unit geeft 30% aan.
 

laserq

Lid
Lid geworden
23 feb 2014
Berichten
583
Waarderingsscore
3
Punten
18
in NL is deze te vinden voor 795 euro. Idd een bak met geld, maar in elke ruimte luchtbevochtigers neerzetten (plus elke 3-4 mnd de filters vervangen), kost ook een aardige duit.
Heb je daar een link van? ?
excuus voor late reactie. ik had een hele snelle google zoekopdracht gedaan, weet niet of het allemaal met elkaar vergelijkbaar is, maar die 795 euro had ik hier gezien: https://www.wtw-filtersonline.nl/nl/zehnder-enthalpie-wisselaar-whr-930-comfoair-350-c.html
 

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Berichten
1.016
Waarderingsscore
585
Punten
113
in NL is deze te vinden voor 795 euro. Idd een bak met geld, maar in elke ruimte luchtbevochtigers neerzetten (plus elke 3-4 mnd de filters vervangen), kost ook een aardige duit.
Heb je daar een link van? ?
excuus voor late reactie. ik had een hele snelle google zoekopdracht gedaan, weet niet of het allemaal met elkaar vergelijkbaar is, maar die 795 euro had ik hier gezien: https://www.wtw-filtersonline.nl/nl/zehnder-enthalpie-wisselaar-whr-930-comfoair-350-c.html
Das voor het oudere type van zehnder.
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Hier staan twee Stadler Form Oskar luchtbevochtigers 24/24 te draaien om het op amper 40% te krijgen. 160m²
 
Lid geworden
31 aug 2018
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hier nieuwbouw, pas van september verhuisd dus waarschijnlijk nog wat bouwvocht aanwezig maar de rv is overal 20-35%.
Ik ga de enthalpiewisselaar aanschaffen denk ik. Ik heb geen zin om overal luchtbevochtigers te plaatsen
Enthalpiewisselaar zit in je ventilatie D of niet, bijplaatsen geen optie
Dat klopt niet, bij zehnder kan je je wisselaar veranderen, en in de software instellen als ERV
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan