Te droge lucht?

wouterk

Actief Lid
Lid geworden
14 jun 2007
Waarderingsscore
93
Punten
28
Simpele vraag. Is onze lucht in huis te droog? Momenteel zitten bij 21gr C aan een luchtvochtigheid van 30%.
gedurende dag schommelt dat tussen 25% en de 35%.
(gemeten met tado slimme thermostaat en radiotor knoppen, dus geen geijkte meter) we hebben alleszins een referentie tov de voorbije weken/dagen.
Wat is jullie luchtvochtigheid?

jm188

Gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Waarderingsscore
256
Punten
63
Bij ons ook. In veel nieuwbouw met ventilatie denk ik. Komt door de koude droge lucht buiten.

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
789
Punten
113
Simpele vraag. Is onze lucht in huis te droog? Momenteel zitten bij 21gr C aan een luchtvochtigheid van 30%.
(gemeten met tado slimme thermostaat en radiotor knoppen, dus geen geijkte meter) we hebben alleszins een referentie tov de voorbije weken/dagen.
Is er en ventilatie type C aanwezig?
staar je niet blind op die Tado: ik heb die ook en is echt geen accurate meting van de RV in het huis.

VdE

Actief Lid
Lid geworden
16 sep 2012
Waarderingsscore
47
Punten
28
Op GVL draait hier een luchtbevochtiger (Venta LW60T) die er per dat toch 10l verbruikt.

In elke slaapkamer staat nog een kleiner model, die verbruiken per dag elk ongeveer 4l.

Luchtbevochtigers staan ingesteld op 50%.

Ventilatie D zonder enthalpiewisselaar.

Zonder luchtbevochtigers zakt dat in de winter met deze temperaturen anders gemakkelijk naar ±20% en dan hebben we last van een verstopte neus.

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
1.215
Punten
113
Hier nieuwbouw, pas van september verhuisd dus waarschijnlijk nog wat bouwvocht aanwezig maar de rv is overal 20-35%.
Ik ga de enthalpiewisselaar aanschaffen denk ik. Ik heb geen zin om overal luchtbevochtigers te plaatsen

wouterk

Actief Lid
Lid geworden
14 jun 2007
Waarderingsscore
93
Punten
28
Nee, geen systeem C. Wel op verschillende plaatsen ventilatieroosters die 3/4 van de dag openstaan.

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Waarderingsscore
1.329
Punten
113
Op dit moment is dat volkomen normaal en een teken dat je goed ventileert !

jm188

Gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Waarderingsscore
256
Punten
63
Op dit moment is dat volkomen normaal en een teken dat je goed ventileert !
Akkoord. Maar niet erg aangenaam. Hier ook verstopte neus en jeuk van droge huid. enthalpiewisselaar... Ik kan het niet uitspreken maar ik ga het eens opzoeken.

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Waarderingsscore
312
Punten
83
Hebben jullie een betonvloer? Betonvloeren zorgen ook voor lage RV.

AlfredJ

Lid
Lid geworden
21 dec 2013
Waarderingsscore
13
Punten
18
Hier nieuwbouw, pas van september verhuisd dus waarschijnlijk nog wat bouwvocht aanwezig maar de rv is overal 20-35%.
Ik ga de enthalpiewisselaar aanschaffen denk ik. Ik heb geen zin om overal luchtbevochtigers te plaatsen

Wil je je bevindingen nadien ook posten? Ik twijfel nog aan een enthalpiewisselaar, maar niemand kan (of wil) een 'rendement' geven. Ik besef dat dat van je huisgebruik zal afhangen, maar als de fabrikant zelfs niet durft zeggen dat een enthalpiewisselaar (bijvoorbeeld) 10 à 15% meer haalt dan een gewone warmtewisselaar, twijfel ik toch enorm om € 800 à € 900 te spenderen.

Hier trouwens rond de 25% dezer dagen.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
781
Punten
113
Enthalpiewisselaar zit in je ventilatie D of niet, bijplaatsen geen optie

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
781
Punten
113
Redelijk laag 40 tot 60% aangeraden, verplicht op een werkplaats

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
789
Punten
113
Nee, geen systeem C. Wel op verschillende plaatsen ventilatieroosters die 3/4 van de dag openstaan.
mss eens een luchtdichtheidstest laten doen.
mogelijks is het lekdebiet te groot waardoor je teveel ventileert en aldus teveel koude lucht binnentrekt waardoor bij verwarming de RV te sterk daalt.
je kan ook de ventilatie wat minder zetten...

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
1.215
Punten
113
Bij Zehnder kan je die Wtw dus vervangen door een enthalpie.

jm188

Gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Waarderingsscore
256
Punten
63
Bij Zehnder kan je die Wtw dus vervangen door een enthalpie.
ik viel bijna uit mijn stoel van de prijs....

meer info:

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
1.215
Punten
113
Klopt, pokkeduur
Iemand enig idee wat bijgevoegde waarden betekenen? Is enthalpiewisselaar dan beter dan de gewone?

Bijlagen

• Screenshot_20210210-205438.jpg
    Screenshot_20210210-205438.jpg
    27,5 KB · Weergaven: 12

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
781
Punten
113
Niet beter om energie te recupereren
maar wel groot voordeel dat ze vocht recupereren
als je vocht gaat compenseren met een elektrisch toestel gaat het weer meer energie kosten

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
781
Punten
113
Niet beter om energie te recupereren
maar wel groot voordeel dat ze vocht recupereren
als je vocht gaat compenseren met een elektrisch toestel gaat het weer meer energie kosten
Sensibel, is wat je voelt, temperatuur zoals je afleest op een thermometer
latente warmte of energie is warmte of energie die in het “vocht” zit
nogal theoretisch ...

Bovenaan