• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Tackernieten en preflexbuizen

Vraagsteller64

Actief Lid
Lid geworden
2 dec 2020
Waarderingsscore
48
Punten
28
Hallo iedereen!

Ze komen binnenkort 4 cm PUR spuiten (er hangt reeds 8 cm PUR aan het kelderplafond) en erna leggen ze VVW met tacker systeem.

Op sommige plaatsen kruisen 2 preflex buizen van 16mm elkaar waardoor dit een dikte is van 32 mm.

Die tackernieten komen denk ik 2-3 cm in de PUR als ik mij niet vergis.

Kunnen die nieten de preflex kapot maken als ze niet op een kruising worden geniet of zullen de nieten zich gewoon niet kunnen vastzetten?

Thx voor de info!

Kunnen die nieten de preflex kapot maken als ze niet op een kruising worden geniet of zullen de nieten zich gewoon niet kunnen vastzetten?
Ik he het nu zelf nog niet getest , maar het zou mij verbazen, die tackernieten zijn ook maar van plastiek.
Ik zou de proef op de som eens kunnen nemen en die uittesten straks met het tackertoestel en een preflex.

Die kunnen los door een preflex prikken, maar zoals gezegd: het is ook maar plastiek dus elektrisch is dat geen probleem.

Die kunnen los door een preflex prikken, maar zoals gezegd: het is ook maar plastiek dus elektrisch is dat geen probleem.
Als die ook door de omhulsels van de kabels prikken misschien wel. Met wat pech creeer je daar een kortsluiting.

Er zijn hier al wel een paar topics over gepasseerd als je eens goed google zoekt vind je ze wel terug. Ik zou me er geen zorgen in maken. De kans dat ze door een preflex buis schieten ipv afketsen is misschien 0,01 procent. De kans dat ze door omhulsel van VOB draad of kabel schieten 0,00001 %

hier 300m2 getackerd en bij de eerste 300 nieten ben je wat voorzichtig. Daarna ram je ze er gewoon in en ja, af en toe kom je tegen dat er eentje niet volledig in gaat. Dan schiet je 5cm ernaast gewoon nog eentje. Lig er niet van wakker, alle stopcontacten werken, geen waterlekken,… :)

Als die ook door de omhulsels van de kabels prikken misschien wel. Met wat pech creeer je daar een kortsluiting.
De buis kan niet weg, ligt ingebed in de PUR, maar binnen in de buis kunnen de VOB draden gewoon aan de kant schuiven. En als er al eentje zijn isolatie doorsneden krijgt, dan zal het de enige van de groep zijn.
Dit wordt al zo lang gebruikt zonder problemen, ik zou er niet van wakker liggen.

Erger is als ze door de ventilatiekanalen geramd worden. Er blijft allerlei stof achter hangen en je kan fluit- of bromgeluiden krijgen van de lucht die er rond moet circuleren. Maar meestal is het de niet die plooit eerder dan het kanaal.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan