• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

't Zit hier vol IT'ers, dus leg mij eens uit hoe zoiets kan:

masjienist

Zeer Actief lid
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
1.911
Waarderingsscore
0
Punten
36
Ik heb het niet zozeer om de persoonlijke commentaar in het artikel, wel over de feiten van de niet-werkende IT: http://t.co/TdgKuxLM



Hoe kan zoiets. Is dat zo onmogelijk om iets werkend af te leveren? Is dat onwil? Is dat onkunde? Om razend kwaad van te worden! :x
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
@Digital



Je beschrijft perfect het probleem uit de praktijk.



In den tijd werden de regelingen/sturingen mee opgebouwd tijdens inrichten van de plant. Was wel verre van flexibel, maar who cares? Dat specifiek ventiel geplaatst op die specifieke plek in die specifieke plant zal heel zijn leven die specifieke taak blijven vervullen.



Nu zetten ze een plant neer, gebruiken overal universele (programmeerbare) onderdelen (want dan kunnen ze die uitwisselen, minder stock etc...) kopen een universeel softwarepakket, en (laten) dat aanpassen naar de noden van de plant. Precies of het moet mogelijk zijn om op een dag tijd van dat koekskesfabriek een automontagelijn te maken, gewoon met andere software in het systeem te pompen



Ik krijg bvb de kriebels van National Instruments en hun Labview spullen die in productie worden gebruikt. Blijkbaar snappen er vele niet dat die "lab" in labview wel degelijk een betekenis heeft...
 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.178
Waarderingsscore
4
Punten
38
Schermkes met teveel info, onlogische plaatsen.

Ge krijgt dat al snel als ge te makkelijk toelaat om er iets op te zetten.



Idealiter is er 1 iemand die dat wat beheert en er dus op let dat een scherm overzichtelijk blijft. (iets erbij - iets anders eraf)

Wordt er reeds bij het ontwerp rekening gehouden om alles op dezelfde plaats weer te geven.

...



Maar vaak werkt men naast elkaar en krijg je dus van die rare fratsen.

Combineer dat met 't feit dat men de interface pas achteraf maakt en 't wordt nog chaotischer.

Nu, dat heeft wel een reden hoor: de gemiddelde mens (kuch:manager :mrgreen:) denkt dat als 't schermke af is dat alle functionaliteit dan ook af is, dus daarom durft men niet altijd een prototype van de interface te maken.



Voor de specs moet je soms met de gebruikers gaan klappen en niet met hunne manager omdat het anders onwerkbaar wordt.

En in andere gevallen is het dan weer net volledig omgekeerd ...



En testen ... heel belangrijk, maar zet iets in acceptatie en er wordt niet naar gekeken -> staat het een paar weken later in productie dan is het ineens

grote paniek. :roll:
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
6.938
Waarderingsscore
3
Punten
0
hehe, zo herkenbaar digital overdose.



De mening van hen die het effectief gebruiken worden vaak niet gevraagd :D tijdens de voorafgaande studies, want dan zou blijken dat veel toeters en bellen geen functie hebben en dat de gekozen ofwel niet afdoende zijn ofwel gewoon overkill voor het gevraagde.
 

3ss

Lid geworden
8 mrt 2010
Berichten
2.723
Waarderingsscore
1
Punten
0
Bwoa, toch voorzichtig zijn als je met de gebruikers gaat praten.

Mijn ervaring met ERP: eerst hebben ze niets, buiten verzameling excellekes en misschien acces, maar na implementatie willen ze dat alles van dag 1 volautomatisch gaat.



Terwijl mijn opvatting dan is: begint eerst eens met de basis te werken en kom na een jaartje nog eens terug voor speciallekes.
 

apostasia

Lid
Lid geworden
7 feb 2008
Berichten
393
Waarderingsscore
1
Punten
18
Enk;1730282 wrote:
Ik krijg bvb de kriebels van National Instruments en hun Labview spullen die in productie worden gebruikt. Blijkbaar snappen er vele niet dat die "lab" in labview wel degelijk een betekenis heeft...



velen die niet weten hoe het te gebruiken misschien, of het voor de foute doeleinden gebruiken? Heb hier sinds 5 jaar een systeem op poten staan met een Labview user interface en daar wordt misschien nog 2 keer op een jaar iets aan aangepast. Staat geen knopke teveel op, of te weinig..



Typisch probleem is een hardcore programmeur een user interface laten maken. Loopt zelden goed af. Zeker als er ook nog eens geen communicatie is met de eindgebruiker.
 

MR

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 mei 2006
Berichten
2.812
Waarderingsscore
0
Punten
36
Er is toch een eenvoudige oplossing voor al de bovenstaande problemen: KLANTENSERVICE.



Tegenwoordig zit een klant al met andere ideeën in zijn hoofd op het moment dat hij een bestelbon tekent, de machine staat er nog niet of er moeten al dingen aangepast worden.



Zijn er problemen: los het op (en vraag er goed geld voor).





Als servicetechnieker heb ik daar gewoon dagelijks mee te maken, ook (meer en meer) met splinternieuwe installaties: software, mechanisch, elektrisch,... -> de klant wil gewoon een oplossing.



Naar de andere kant van België rijden om een ethernetkabel in te klikken; factuur >500€. Spijtig voor de klant maar hij zal het niet meer vergeten.
 
Lid geworden
28 okt 2009
Berichten
740
Waarderingsscore
0
Punten
0
MR;1730341 wrote:
Naar de andere kant van België rijden om een ethernetkabel in te klikken; factuur >500€. Spijtig voor de klant maar hij zal het niet meer vergeten.

En de volgende keer zal hij wel bij iemand anders gaan (tenzij hij aan een contract vast zit).
 

MR

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 mei 2006
Berichten
2.812
Waarderingsscore
0
Punten
36
Casket;1730343 wrote:
MR;1730341 wrote:
Naar de andere kant van België rijden om een ethernetkabel in te klikken; factuur >500€. Spijtig voor de klant maar hij zal het niet meer vergeten.

En de volgende keer zal hij wel bij iemand anders gaan (tenzij hij aan een contract vast zit).



Tja, ik heb toch zeker niet die ervaring. De klant heeft een probleem en wil een oplossing, hij ziet een telefoonnummer op de machine/toestel en belt.



Ik doe zelf genoeg mijn best om telefonisch te helpen maar in 3/4 van de gevallen vertikt de klant het gewoon van zijn verstand te gebruikten ofwel heeft die echt geen tijd om zich er mee bezig te houden.



Ik ben al 10j op de baan als service-technieker en ik begin nu toch een beetje de gewoonten van de klanten te kennen.
 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.178
Waarderingsscore
4
Punten
38
Casket;1730343 wrote:
MR;1730341 wrote:
Naar de andere kant van België rijden om een ethernetkabel in te klikken; factuur >500€. Spijtig voor de klant maar hij zal het niet meer vergeten.

En de volgende keer zal hij wel bij iemand anders gaan (tenzij hij aan een contract vast zit).



Absoluut niet ... kans is groot dat degene die den technieker opbelt de factuur toch nooit te zien krijgt.
 

macfall

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 dec 2008
Berichten
5.094
Waarderingsscore
0
Punten
36
chime;1730451 wrote:
Casket;1730343 wrote:
MR;1730341 wrote:
Naar de andere kant van België rijden om een ethernetkabel in te klikken; factuur >500€. Spijtig voor de klant maar hij zal het niet meer vergeten.

En de volgende keer zal hij wel bij iemand anders gaan (tenzij hij aan een contract vast zit).



Absoluut niet ... kans is groot dat degene die den technieker opbelt de factuur toch nooit te zien krijgt.



En dat er een goede service is geleverd want het was eigenlijk direct opgelost !
 

TonyWony

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 apr 2008
Berichten
4.481
Waarderingsscore
5
Punten
38
DigitalOverdose;1730279 wrote:
Hehe, mooie topic en ik herken er de situatie op m'n werk goed in.



Ik werk in de chemie als produktie operator en heb ondertussen 3 plants op m'n actief staan waarvan de laatste 2 nieuw mee opgestart. Mijn 'werkgerief' is een PLS systeem bestaande uit nen hoop schermen daarop de schematische voorstelling van het bedrijf en waarop ik de metingen, regelingen en whatever zie en moet manipuleren. Kortom: iets waar nen berg IT in zit...



Mijn eerste plant was een oud beestje van einde jaren '60. Deels zaten de metingen en regelingen zelfs nog 'in de muur', werkend op lucht ipv stroom! Daarnaast hadden ze een 'nieuw' systeem dat ze nog vollop aan't implementeren waren, voor de kenners: TDC 3000. Naar huidige maatstaven ook simpel maar... je kon ermee doen wat je wou, zonder problemen. En vooral: het was duidelijk! Ook onze eigen automatisatie medewerkers konden hier nog heel wat zelf aan doen. Nadelen: tja de kleurtjes waren ni echt je van het en je zat op oude bolle schermen te koekeloeren...



M'n 2de plant ging uiteraard voor een nieuw systeem. Het PLS systeem draaide hier op PC's met daarop... Windows! In plaats van onze regelaars aan te tikken op een touchscreen (want dat had zo'n TDC) waarna we onderaan een balkje kregen met de gegevens die we't meest nodig hadden (wilden we meer dan hadden we een 'detail knop'), moesten we nu venstertjes open klikken met daarop een hoop gegevens waarvan we amper gehoord hadden. Ma goed, hoewel wat ingewikkelder wenden we er stilletjes aan wel aan. En toegeven: de kleurtjes waren mooi.



Nu m'n 3de plant ging uiteraard voor nog nieuwer. Dat betekende: nog meer venstertjes open klikken (voor een simpel ventiel te bedienen moet ik er nu 3 openen en regelmatig moet ik verschillende tegelijk bedienen...!), faceplates (zo noemen die venstertjes) die de helft van een scherm innemen en navenant wie ze geprogrameerd heeft kompleet verschillend ingericht zijn. Zo gebeurt het dat gelijkaardige regelingen soms op 3 à 4 verschillende manieren voorgesteld worden... Zaken die vroeger vanzelfsprekend waren zoals een beschrijving van de meting/regeling die op zo'n faceplate bij staat ipv louter een tagname (zoiets als F575610-1Q bijvoorbeeld), dat gaat niet meer blijkbaar. Een schaalverdeling op trends? Ho maar! En maximum 4 metingen/regelaars op 1 trend natuurlijk (vroeger 8 op m'n vorige plants). Het is zelfs zo erg dat een tijd geleden gevraagd is om 2 verschillende alarmsignalen te krijgen voor de 2 bedrijfssecties dat dit pas bij een afstelling van het bedrijf kan geïmplementeerd worden omdat die hardware-matig moet gebeuren. M.a.w: ik hoor een alarm maar weet niet of dat in mijn sectie is en dus moet iedere operator naar z'n alarmlijst kijken (waarop uiteraard een hoop overbodige alarmen staan die ze ooooit nog gaan wegwerken), zeer gezellig tijdens een storing waarbij je al een boel venstertjes open hebt staan en de alarmen je om de oren vliegen...

Op deze plant hebben ze zelfs een extra barak gezet, speciaal om de IT'ers te huisvesten die er nu al 5 jaar na opstart nog steeds rondlopen. Uiteraard betert het stilaan wel, maar aan dit tempo gaat het nog tientallen jaren duren eer het hier zo soepel draait al op m'n vorige plants.



Ik wijs ni enkel naar de IT'ers als (enige) schuldigen, het is overduidelijk een combinatie van de factoren die hier al opgenoemd zijn die hier toe geleid hebben. Maar ondertussen zitten ik en mijn collega's er wel mee die dagelijks met heel deze toestand moeten werken en waarvan verwacht wordt dat we onze fabriek zo vlot mogelijk draaiende houden zonder fouten te maken. Ni eenvoudig als je soms het idee hebt alsof je met een auto rijdt waarvan de versnellingspook in de koffer steekt en het koppelingspedaal onder de motorkap... En vraag me ni hoeveel geld dit alles al verslind heeft maar het moet een massa zijn.



Ik ben zo ene die zulke systemen programmeert :) 1 ding moet ik wel duidelijk stellen, zulke systemen mag je niet door een ITer laten programmeren (niet slecht bedoeld), maar process sturen en machine logica (automatisering dus) hebben niks te zien met IT (in mijn ogen toch), behalve dan voor wat database toegang en user-rechten.



Er zijn idd veel gasten die geen deftige user-interface ineen kunnen steken. Soms ligt dit ook aan het software pakket dat gebruikt wordt, hoe sommige nieuwe grote scada pakketten durven verkocht worden is mij een raadsel, als programmeur heb je er niks dan miserie mee.



Maar veelal laat men nieuwe jonge gastjes zonder ervaring die schermen opbouwen en face-platejes maken, zodat de meer ervaren programmeurs zich met de PLC logica kunnen bezig houden.

En als die dan niet goed begeleid worden, dan krijg je idd zulke triestige systemen
 

MR

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 mei 2006
Berichten
2.812
Waarderingsscore
0
Punten
36
TonyWony;1730845 wrote:
DigitalOverdose;1730279 wrote:
Hehe, mooie topic en ik herken er de situatie op m'n werk goed in.



Ik werk in de chemie als produktie operator en heb ondertussen 3 plants op m'n actief staan waarvan de laatste 2 nieuw mee opgestart. Mijn 'werkgerief' is een PLS systeem bestaande uit nen hoop schermen daarop de schematische voorstelling van het bedrijf en waarop ik de metingen, regelingen en whatever zie en moet manipuleren. Kortom: iets waar nen berg IT in zit...



Mijn eerste plant was een oud beestje van einde jaren '60. Deels zaten de metingen en regelingen zelfs nog 'in de muur', werkend op lucht ipv stroom! Daarnaast hadden ze een 'nieuw' systeem dat ze nog vollop aan't implementeren waren, voor de kenners: TDC 3000. Naar huidige maatstaven ook simpel maar... je kon ermee doen wat je wou, zonder problemen. En vooral: het was duidelijk! Ook onze eigen automatisatie medewerkers konden hier nog heel wat zelf aan doen. Nadelen: tja de kleurtjes waren ni echt je van het en je zat op oude bolle schermen te koekeloeren...



M'n 2de plant ging uiteraard voor een nieuw systeem. Het PLS systeem draaide hier op PC's met daarop... Windows! In plaats van onze regelaars aan te tikken op een touchscreen (want dat had zo'n TDC) waarna we onderaan een balkje kregen met de gegevens die we't meest nodig hadden (wilden we meer dan hadden we een 'detail knop'), moesten we nu venstertjes open klikken met daarop een hoop gegevens waarvan we amper gehoord hadden. Ma goed, hoewel wat ingewikkelder wenden we er stilletjes aan wel aan. En toegeven: de kleurtjes waren mooi.



Nu m'n 3de plant ging uiteraard voor nog nieuwer. Dat betekende: nog meer venstertjes open klikken (voor een simpel ventiel te bedienen moet ik er nu 3 openen en regelmatig moet ik verschillende tegelijk bedienen...!), faceplates (zo noemen die venstertjes) die de helft van een scherm innemen en navenant wie ze geprogrameerd heeft kompleet verschillend ingericht zijn. Zo gebeurt het dat gelijkaardige regelingen soms op 3 à 4 verschillende manieren voorgesteld worden... Zaken die vroeger vanzelfsprekend waren zoals een beschrijving van de meting/regeling die op zo'n faceplate bij staat ipv louter een tagname (zoiets als F575610-1Q bijvoorbeeld), dat gaat niet meer blijkbaar. Een schaalverdeling op trends? Ho maar! En maximum 4 metingen/regelaars op 1 trend natuurlijk (vroeger 8 op m'n vorige plants). Het is zelfs zo erg dat een tijd geleden gevraagd is om 2 verschillende alarmsignalen te krijgen voor de 2 bedrijfssecties dat dit pas bij een afstelling van het bedrijf kan geïmplementeerd worden omdat die hardware-matig moet gebeuren. M.a.w: ik hoor een alarm maar weet niet of dat in mijn sectie is en dus moet iedere operator naar z'n alarmlijst kijken (waarop uiteraard een hoop overbodige alarmen staan die ze ooooit nog gaan wegwerken), zeer gezellig tijdens een storing waarbij je al een boel venstertjes open hebt staan en de alarmen je om de oren vliegen...

Op deze plant hebben ze zelfs een extra barak gezet, speciaal om de IT'ers te huisvesten die er nu al 5 jaar na opstart nog steeds rondlopen. Uiteraard betert het stilaan wel, maar aan dit tempo gaat het nog tientallen jaren duren eer het hier zo soepel draait al op m'n vorige plants.



Ik wijs ni enkel naar de IT'ers als (enige) schuldigen, het is overduidelijk een combinatie van de factoren die hier al opgenoemd zijn die hier toe geleid hebben. Maar ondertussen zitten ik en mijn collega's er wel mee die dagelijks met heel deze toestand moeten werken en waarvan verwacht wordt dat we onze fabriek zo vlot mogelijk draaiende houden zonder fouten te maken. Ni eenvoudig als je soms het idee hebt alsof je met een auto rijdt waarvan de versnellingspook in de koffer steekt en het koppelingspedaal onder de motorkap... En vraag me ni hoeveel geld dit alles al verslind heeft maar het moet een massa zijn.



Ik ben zo ene die zulke systemen programmeert :) 1 ding moet ik wel duidelijk stellen, zulke systemen mag je niet door een ITer laten programmeren (niet slecht bedoeld), maar process sturen en machine logica (automatisering dus) hebben niks te zien met IT (in mijn ogen toch), behalve dan voor wat database toegang en user-rechten.



Er zijn idd veel gasten die geen deftige user-interface ineen kunnen steken. Soms ligt dit ook aan het software pakket dat gebruikt wordt, hoe sommige nieuwe grote scada pakketten durven verkocht worden is mij een raadsel, als programmeur heb je er niks dan miserie mee.



Maar veelal laat men nieuwe jonge gastjes zonder ervaring die schermen opbouwen en face-platejes maken, zodat de meer ervaren programmeurs zich met de PLC logica kunnen bezig houden.

En als die dan niet goed begeleid worden, dan krijg je idd zulke triestige systemen



Onlangs eens bij een klant, ook een chemische fabriek, eens achter zo'n 'muur' moeten kruipen voor dépannage...



Dat was een houten wand met schematische voorstellingen van de installatie op getekend + gloeilampjes, analoge meters, schakelaars. Na verloop van tijd kwamen er dan 'modernere' zaken bij en dan werd er een gat gemaakt met de wipzaag waar er plaats was en dan aan de achterkant bijgekableerd.



't was precies een modern kunstwerk :D



En het was ook een geval van supersnelle klantenservice; ik kwam gelijktijdig met de interne electricien toe in de controlekamer, die natuurlijk niet wist dat de productieverantwoordelijke ook al naar mij had gebeld.
 
Lid geworden
11 apr 2012
Berichten
3.234
Waarderingsscore
0
Punten
0
Enk;1730282 wrote:
Ik krijg bvb de kriebels van National Instruments en hun Labview spullen die in productie worden gebruikt. Blijkbaar snappen er vele niet dat die "lab" in labview wel degelijk een betekenis heeft...



Ik heb enkele jaren professionele programmeerervaring met Labview.

Besluit: Pure horror.



De Managers en Andere-Specialisatie-Collega's kunnen bij het zetten van wat blokjes nog wel wat volgen,

ziet er bovendien kleurrijk uit, simpel programmatje werkt snel, dus gaan die zich massaal ermee moeien.



En dan worden er "closed" drivers opgedrongen van fabrikanten van randapparatuur, moet dat nog eens samenwerken met andere toestellen in een netwerk, en natuurlijk in een Windows omgeving, die graag af en toe de klok synchroniseert, zoekt naar updates,...en nog vele zaken die minder bekend zijn, kortom alles behalve een open&stabiele omgeving.



En dan ...tataa Labview update. Uncompatible blabla of Windows update. "Exception error on...."

of dat ding weigert "soms" op te starten, zonder error, gewoon block.

"Ja maar doe dan geen updates" klinkt het dan, tot volgende keer, dan vragen ze "update die oude versie dan toch"



Dan mag je dagen gaan zoeken in hun forum, mag je zitten bellen met hun net aangeworven medewerkers...



Labview= De Labo medewerker die ZELF zijn eigen programmetje schrijft voor zijn EIGEN meting/toepassing.



Alle rest, en dan zeker die embedded zaken, afblijven.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan