• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

't Zit hier vol IT'ers, dus leg mij eens uit hoe zoiets kan:

masjienist

Zeer Actief lid
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
1.911
Waarderingsscore
0
Punten
36
Ik heb het niet zozeer om de persoonlijke commentaar in het artikel, wel over de feiten van de niet-werkende IT: http://t.co/TdgKuxLM



Hoe kan zoiets. Is dat zo onmogelijk om iets werkend af te leveren? Is dat onwil? Is dat onkunde? Om razend kwaad van te worden! :x
 

Alurade

Lid
Lid geworden
13 okt 2010
Berichten
828
Waarderingsscore
0
Punten
16
connebeest;1729792 wrote:
Bart Aertgeerts;1729761 wrote:
Ik heb het niet zozeer om de persoonlijke commentaar in het artikel, wel over de feiten van de niet-werkende IT: http://t.co/TdgKuxLM



Hoe kan zoiets. Is dat zo onmogelijk om iets werkend af te leveren? Is dat onwil? Is dat onkunde? Om razend kwaad van te worden! :x



Omdat te weten moet je in IT werken denk ik.

Er is bijna niets dat meteen werkt zoals het moet in de IT, en al zeker niet bij de overheid.



Gelieve werken en overheid niet in eenzelfde zin te gebruiken, aub!!! Voor een gewone werknemer of zelfstandige werkt dit denigrerend en indien een ambtenaar de link tussen zijn postje en werken legt is de kans heel groot dat Brussel morgen weer vol loopt met rode vlagjes en groene truitjes... Zolang we ze rustig laten verder slapen, het woord werken niet in hun taakomschrijving vermelden en hen op het einde van de maand een riant "slaaploon" uitbetalen blijft onze hoofdstad een bereikbaar gebied voor allen die wel willen werken.
 

Alurade

Lid
Lid geworden
13 okt 2010
Berichten
828
Waarderingsscore
0
Punten
16
Jockari;1729835 wrote:
En de overheid zit met die openbare aanbestedingen. De "goedkoopste" wint....



Kijk maar eens naar de bedragen vermeld langs de kant van de baan om een baantje opnieuw aan te leggen en dan mag het duidelijk zijn dat niet de goedkoopste maar wel het langste armpje wint. En eerlijk gezegd kunnen ze hier in België toch nog het een en ander leren als het gaat over wat tarmac leggen.



Kleine anecdote (overlaatst gehoord van iemand die wel het een en ander weet over politieke geschiedenis)

België is het meest verlichte land ter wereld. Op zich geen nieuws, iemand moet het zijn, maar het is vanuit de ruimte gezien wel enorm opvallend. Reden daarvoor zou een aanbesteding zijn voor verlichtingspalen aan een bedrijf van een familielid van een ex-minister van verkeer eind de jaren 70. Weet niet of het waar is of niet maar het zou me zeker niet verwonderen.
 

flesjespa

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 sep 2006
Berichten
9.754
Waarderingsscore
8
Punten
38
Alurade;1730066 wrote:
Kleine anecdote (overlaatst gehoord van iemand die wel het een en ander weet over politieke geschiedenis)...

Typisch Belgisch om een ongecontroleerde anecdote toch maar naar voren te schuiven? ;-)
 
Lid geworden
24 sep 2009
Berichten
1.165
Waarderingsscore
0
Punten
0
IT-ers bij de overheid! hahahahahahaha

Ik ken er zo een paar die voor de overheid gewerkt hebben. De 'oude rotten' en zogezegd 'beste en snelste programmeurs' deden er 2 jaar over met 4 man om iets in elkaar te knutselen dat constant vastliep en niet werkte. Mijn maat deed er op zijn eentje er nog geen 1 maand over om tussen de soep en de patatten, (effectieve programmeertijd zal nog geen week geweest zijn) dus naast zijn taken, het volledig afgewerkt programma te maken die ze nu nog gebruiken.



Ze zouden beter eens al die slaapmutsen buiten smijten en vers volk inhuren of laten uitbesteden in de privé.

Dit is geen geisoleerd geval, ik kan er zo een 12 delig boek over schrijven.
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
6.938
Waarderingsscore
3
Punten
0
@xbdt:



waarom zo veralgemenen, niet iedereen zal de laatste programmeertaal onder de knie hebben, Uwe maat deed misschien op dat ogenblik niets anders. Ik ben ook actief in de IT, wel ondertussen is het alweer even geleden dat ik nog echt geprogrammeerd heb. IT is niet alleen een programmeeraddict zijn.



Sommigen kunnen idd code genereren gelijk zot, zonder evenwel stil te staan met de rest. Persoonlijk zal ik het op programmeersnelheid moeten afleggen tegen de recentere IT-afgestudeerden (enfin, ik veronderstel dat toch). Of dat van mij daarom effectief slechter zal zijn, dat is weeral iets anders.
 

macfall

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 dec 2008
Berichten
5.094
Waarderingsscore
0
Punten
36
Toch plezant zo op die van de overheid kakken precies. En diegene dat wat gestudeerd hebben moet het ook onderdoen voor diegene dat al jaren onproductief werken :) Best wel grappig.
 

apostasia

Lid
Lid geworden
7 feb 2008
Berichten
393
Waarderingsscore
1
Punten
18
kidcool;1730123 wrote:
Persoonlijk zal ik het op programmeersnelheid moeten afleggen tegen de recentere IT-afgestudeerden (enfin, ik veronderstel dat toch).



Snelheid (en wel te begrijpen, niet zomaar wat code ineen flansen maar effectief iets deftig realiseren volgens de regels van de kunst, en dat ook later nog kan aangepast worden en voor het grootste deel door tests gecovered is) komt enkel en alleen door ervaring.
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
6.938
Waarderingsscore
3
Punten
0
macfall;1730130 wrote:
Toch plezant zo op die van de overheid kakken precies. En diegene dat wat gestudeerd hebben moet het ook onderdoen voor diegene dat al jaren onproductief werken :) Best wel grappig.



ik zit in de privé en daar is het niet veel beter hoor. Mochten veel leidinggevenden met hun eigen bedrijf en centen aan het spelen zijn, wel er zouden heel veel faillissementen zijn.
 

Alurade

Lid
Lid geworden
13 okt 2010
Berichten
828
Waarderingsscore
0
Punten
16
macfall;1730130 wrote:
Toch plezant zo op die van de overheid kakken precies. En diegene dat wat gestudeerd hebben moet het ook onderdoen voor diegene dat al jaren onproductief werken :) Best wel grappig.



Ik heb vakantiejob gedaan bij de dienst financiën op een kantoor in Oudenaarde. 's Morgens kwam iedereen op het laatste moment toe om toch maar net op de minuut te "prikken" en 's avonds was het 20 min. op voorhand koffieklets bij dat "prikmachien". Als je op het kantoortje werkt net naast de prikklok zie je genoeg... Heb ondertussen in de privé ook al een voor verschillende werkgevers gewerkt en kan gerust zeggen dat ik nog nooit zo'n luie ongeorganiseerde, uitgebluste bende samen gezien heb. Was daar ook nog eens verplicht een dag ziekteverlof op te nemen en een dag congé te aanvaarden omdat het kermis was in de stad want ja: "je hebt daar recht op, dus moet je die dagen opnemen" Echt, voor mij persoonlijk vind ik dat een rotmentaliteit!!! Nu, als je meedraait in zo'n systeem zal dit natuurlijk allemaal wel anders lijken maar ik persoonlijk moet er niets van hebben.
 

macfall

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 dec 2008
Berichten
5.094
Waarderingsscore
0
Punten
36
kidcool;1730143 wrote:
macfall;1730130 wrote:
Toch plezant zo op die van de overheid kakken precies. En diegene dat wat gestudeerd hebben moet het ook onderdoen voor diegene dat al jaren onproductief werken :) Best wel grappig.



ik zit in de privé en daar is het niet veel beter hoor. Mochten veel leidinggevenden met hun eigen bedrijf en centen aan het spelen zijn, wel er zouden heel veel faillissementen zijn.



+1



En verder probeer ik er geen woorden aan vuil te maken :)
 
Lid geworden
28 okt 2009
Berichten
740
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik werk voor een bedrijf met ongeveer een 170-tal bedienden over verschillende kantoren wereldwijd, waarvan hier het grootste deel zit met een 50-tal stuks. Als ik zie waar onze IT dienst (en ze zitten er met 5) zich allemaal moeten bezig houden... Mijn Word documentje opent niet, leg mij eens uit hoe ik een PDF moet maken, zeg dat blad wordt hier zwart wit afgedrukt en ik wil het in kleur, hoe bedoelt ge ik mag geen Spotify installeren of op youtube gaan, dat verbruikt toch niet veel? En ga zo maar door. Niet moeilijk dat ze geen tijd hebben om zich met belangrijke IT zaken bezig te houden. Ok, ligt ook aan het ontbreken van een policy en dat is volledig de schuld van vorige managers die inderdaad enkel aan zichzelf denken, maar het lijkt mij dat een beetje opleiding van de gemiddelde bediende al veel ellende voor die mensen zou verhelpen.
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
6.938
Waarderingsscore
3
Punten
0
@Casket: IT wordt vaak nogal stiefmoederlijk behandeld, zeker in kleinere bedrijven, dan moet je een duivel-doet-al zijn.
 

flesjespa

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 sep 2006
Berichten
9.754
Waarderingsscore
8
Punten
38
"kan je mij eens een favoriet-of-hoe-heet-zo'n ding" maken?



Het is moeilijk uitgelegd krijgen aan management dat anno 2012 je geen mensen meer zou mogen aannemen die dat niet kennen/kunnen.



Maar blijkbaar biedt de arbeidsmarkt niets anders?



Facebook en Youtube daarentegen, dat kennen ze allemaal. ;-)



Ik was ooit beducht voor "de jongere generatie" en hun IT-skills: zouden ze mij niet meteen overklassen doordat zij er nog meer in opgegroeid zijn dan ikzelf?



Die bedenking heb ik ondertussen met een gerust hart kunnen laten varen. ;-)
 

flesjespa

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 sep 2006
Berichten
9.754
Waarderingsscore
8
Punten
38
Enk;1730167 wrote:

Not gonna work:

Bij ons moet je "Start-->SETTINGS-->Control panel" doen.

Windows classic layout dus.



In je vid staat "start"-->"control panel".

Dus dat wordt nooit gevonden en resulteert in een reflexmatige beweging vd rechterarm, teneinde het communicatie-apparaat op het bureau te bedienen en een 4-cijferige code in te toetsen, waarna een bondige analytische uitleg gegeven wordt aan de respondent in de vorm van het uitspreken van het woord: "hélp!.



flesjespa (vervloekt de mogelijkheid om windows themes aan te passen, dat leidde enkel tot een verdrievoudiging van het aantal user-manuals)
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
flesjespa;1730170 wrote:
Enk;1730167 wrote:

Not gonna work:

Bij ons moet je "Start-->SETTINGS-->Control panel" doen.

Windows classic layout dus.



In je vid staat "start"-->"control panel".

Dus dat wordt nooit gevonden en resulteert in een reflexmatige beweging vd rechterarm, teneinde het communicatie-apparaat op het bureau te bedienen en een 4-cijferige code in te toetsen, waarna een bondige analytische uitleg gegeven wordt aan de respondent in de vorm van het uitspreken van het woord: "hélp!.



flesjespa (vervloekt de mogelijkheid om windows themes aan te passen, dat leidde enkel tot een verdrievoudiging van het aantal user-manuals)



Ik had de video zelf nog niet bekeken (ik kan hier ook niet op youtube) ik wou gewoon aantonen dat voor diegene die wel in de mogelijkheid zijn om hun users op youtube te laten er mogelijks al een howto aanwezig is. En anders snel zelf even maken.



Voor de rest ivm de manuals etc... I feel your pain... Hier hebben users zelfs admin rechten op hun werkstations... kan je nagaan... Spijtig dat we daar geen zeggen aan hebben. Hebben dat ooit geprobeerd van door te voeren, maar 2 verdiepingen hoger was 't moord en brand. Trouwens dát verdiep moet uiteraard wél op youtube kunnen. Of wat had je gedacht...
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
6.938
Waarderingsscore
3
Punten
0
Enk;1730173 wrote:
flesjespa;1730170 wrote:
Enk;1730167 wrote:

Not gonna work:

Bij ons moet je "Start-->SETTINGS-->Control panel" doen.

Windows classic layout dus.



In je vid staat "start"-->"control panel".

Dus dat wordt nooit gevonden en resulteert in een reflexmatige beweging vd rechterarm, teneinde het communicatie-apparaat op het bureau te bedienen en een 4-cijferige code in te toetsen, waarna een bondige analytische uitleg gegeven wordt aan de respondent in de vorm van het uitspreken van het woord: "hélp!.



flesjespa (vervloekt de mogelijkheid om windows themes aan te passen, dat leidde enkel tot een verdrievoudiging van het aantal user-manuals)



Ik had de video zelf nog niet bekeken (ik kan hier ook niet op youtube) ik wou gewoon aantonen dat voor diegene die wel in de mogelijkheid zijn om hun users op youtube te laten er mogelijks al een howto aanwezig is. En anders snel zelf even maken.



Voor de rest ivm de manuals etc... I feel your pain... Hier hebben users zelfs admin rechten op hun werkstations... kan je nagaan... Spijtig dat we daar geen zeggen aan hebben. Hebben dat ooit geprobeerd van door te voeren, maar 2 verdiepingen hoger was 't moord en brand. Trouwens dát verdiep moet uiteraard wél op youtube kunnen. Of wat had je gedacht...



hela, heb ik ook adminrechten op mijn desktop, de enige keer die ik naar de helpdesk dien te bellen is omdat de systeembeheerders zelf het roamingprofile om zeep hebben geholpen of hun security settings.



Kidcool die terugdenkt aan de periode toen hij de desktop van een collega vanop afstand vergrendelde voor die collega zelf door wijzigingen aan te brengen in het register :-D en nog zo van dat fraais. Vooral het zien vliegen van de koptelefoon was hilarisch.



Of tegenwoordig tegen die van de helpdesk zeggen, dat je op meerdere plaatsen het papierformaat kan instellen voor een printer.
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
@Kidcool



Vraag is: heb je die admin rechten écht nodig om je werk te kunnen doen? Zoja dan heb ik daar geen probleem mee. Zo neen dan zorgt dat in 90% van de gevallen voor meer werk voor de IT/helpdesk afdeling. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, dat geef ik graag toe, maar 't is een minderheid ze.
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
6.938
Waarderingsscore
3
Punten
0
Enk;1730180 wrote:
@Kidcool



Vraag is: heb je die admin rechten écht nodig om je werk te kunnen doen? Zoja dan heb ik daar geen probleem mee. Zo neen dan zorgt dat in 90% van de gevallen voor meer werk voor de IT/helpdesk afdeling. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, dat geef ik graag toe, maar 't is een minderheid ze.



uiteraard heeft de grote hoop dat NIET nodig, ik moet echter bv. kunnen werken met de iisadmintool en die processen stoppen en starten en dat gaat niet met de normale users (group policies verhinderen dit).



En voor de rest worden die enkel aangesproken wanneer het echt nodig is uiteraard (hetgeen beperkt is).
 

DigitalOverdose

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
1.713
Waarderingsscore
16
Punten
38
Hehe, mooie topic en ik herken er de situatie op m'n werk goed in.



Ik werk in de chemie als produktie operator en heb ondertussen 3 plants op m'n actief staan waarvan de laatste 2 nieuw mee opgestart. Mijn 'werkgerief' is een PLS systeem bestaande uit nen hoop schermen daarop de schematische voorstelling van het bedrijf en waarop ik de metingen, regelingen en whatever zie en moet manipuleren. Kortom: iets waar nen berg IT in zit...



Mijn eerste plant was een oud beestje van einde jaren '60. Deels zaten de metingen en regelingen zelfs nog 'in de muur', werkend op lucht ipv stroom! Daarnaast hadden ze een 'nieuw' systeem dat ze nog vollop aan't implementeren waren, voor de kenners: TDC 3000. Naar huidige maatstaven ook simpel maar... je kon ermee doen wat je wou, zonder problemen. En vooral: het was duidelijk! Ook onze eigen automatisatie medewerkers konden hier nog heel wat zelf aan doen. Nadelen: tja de kleurtjes waren ni echt je van het en je zat op oude bolle schermen te koekeloeren...



M'n 2de plant ging uiteraard voor een nieuw systeem. Het PLS systeem draaide hier op PC's met daarop... Windows! In plaats van onze regelaars aan te tikken op een touchscreen (want dat had zo'n TDC) waarna we onderaan een balkje kregen met de gegevens die we't meest nodig hadden (wilden we meer dan hadden we een 'detail knop'), moesten we nu venstertjes open klikken met daarop een hoop gegevens waarvan we amper gehoord hadden. Ma goed, hoewel wat ingewikkelder wenden we er stilletjes aan wel aan. En toegeven: de kleurtjes waren mooi.



Nu m'n 3de plant ging uiteraard voor nog nieuwer. Dat betekende: nog meer venstertjes open klikken (voor een simpel ventiel te bedienen moet ik er nu 3 openen en regelmatig moet ik verschillende tegelijk bedienen...!), faceplates (zo noemen die venstertjes) die de helft van een scherm innemen en navenant wie ze geprogrameerd heeft kompleet verschillend ingericht zijn. Zo gebeurt het dat gelijkaardige regelingen soms op 3 à 4 verschillende manieren voorgesteld worden... Zaken die vroeger vanzelfsprekend waren zoals een beschrijving van de meting/regeling die op zo'n faceplate bij staat ipv louter een tagname (zoiets als F575610-1Q bijvoorbeeld), dat gaat niet meer blijkbaar. Een schaalverdeling op trends? Ho maar! En maximum 4 metingen/regelaars op 1 trend natuurlijk (vroeger 8 op m'n vorige plants). Het is zelfs zo erg dat een tijd geleden gevraagd is om 2 verschillende alarmsignalen te krijgen voor de 2 bedrijfssecties dat dit pas bij een afstelling van het bedrijf kan geïmplementeerd worden omdat die hardware-matig moet gebeuren. M.a.w: ik hoor een alarm maar weet niet of dat in mijn sectie is en dus moet iedere operator naar z'n alarmlijst kijken (waarop uiteraard een hoop overbodige alarmen staan die ze ooooit nog gaan wegwerken), zeer gezellig tijdens een storing waarbij je al een boel venstertjes open hebt staan en de alarmen je om de oren vliegen...

Op deze plant hebben ze zelfs een extra barak gezet, speciaal om de IT'ers te huisvesten die er nu al 5 jaar na opstart nog steeds rondlopen. Uiteraard betert het stilaan wel, maar aan dit tempo gaat het nog tientallen jaren duren eer het hier zo soepel draait al op m'n vorige plants.



Ik wijs ni enkel naar de IT'ers als (enige) schuldigen, het is overduidelijk een combinatie van de factoren die hier al opgenoemd zijn die hier toe geleid hebben. Maar ondertussen zitten ik en mijn collega's er wel mee die dagelijks met heel deze toestand moeten werken en waarvan verwacht wordt dat we onze fabriek zo vlot mogelijk draaiende houden zonder fouten te maken. Ni eenvoudig als je soms het idee hebt alsof je met een auto rijdt waarvan de versnellingspook in de koffer steekt en het koppelingspedaal onder de motorkap... En vraag me ni hoeveel geld dit alles al verslind heeft maar het moet een massa zijn.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan