Sturing horizontale jaloeziën

_siva_

Nieuw Lid
Lid geworden
29 dec 2013
Waarderingsscore
2
Punten
8
Dag allemaal,

Ik heb een elektrische installatie gebaseerd op teleruptoren. Voor de garagepoort heb ik een voedingskabel voorzien voor de voeding van de motor en een SVV kabel voor de sturing. En dat werkt, ik kan de garage bedienen op verschillende plekken, en via de afstandsbediening...prima.

Echter, ik had hetzelfde voorzien 'just in case' op de plekken waar we mogelijks rolgordijnen of jaloeziën zouden willen plaatsen, ervan uitgaande dat ik er dan wel mee weg zou komen (dus 1 voedingskabel 3x2.5 en 1 SVV kabel)

Ik ben nu met een leverancier aan het kijken voor de plaatsing van 2 dergelijke jaloeziën, maar die werkwijze is blijkbaar niet zo evident? De leverancier werkt met somfy of diaz motoren, maar ik vind ook niet zo dadelijk een type motor dat op deze manier te sturen valt.

Of moet ik werken met een bepaald soort relais van eltako?

alvast bedankt,
Marc

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
3.692
Punten
113
Tegenwoordig hebben die motoren enkel nog 230V en wifi nodig (met een app) of met een afstandsbediening. Je kan ze dan niet met knoppen bedienen.
Ze hebben ook nog steeds de modellen met knoppen, maar dan heb je geen SVV nodig maar 5G1,5 (of 2,4) tot in de kast en inderdaad de speciale rolluikmodule van Eltako (of een universele relaismodule die je zo kan laten werken) of ander merk.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
1.935
Punten
113
Hier ook teleruptoren en dan heb je 5x1,5 mm2 nodig voor jaloezieën rolluiken screens

_siva_

Nieuw Lid
Lid geworden
29 dec 2013
Waarderingsscore
2
Punten
8
Bedankt alvast voor de antwoorden.
Ik zie dat er van Eltako ook wel inbouw componenten bestaan, maar ik heb er nog geen gevonden die gepast is om een buismotor aan te sturen met omhoog&omlaag knoppen.
Als er iemand een dergelijk component kent, hoor ik het graag.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
3.692
Punten
113
Er is de EGS61Z van eltako. Maar die is puur 230V dus niet geschikt voor SVV (meestal maar geschikt tot 120V).
Met de ER61-UC zou je dit misschien kunnen omzeilen (enkelvoudige drukknop op-stop-neer) maar ik weet niet hoe goed dat relais reageert op korte pulsen. (Relais gaat aan als je drukt en laat weer los zodra je de knop loslaat, maar van dit model weet ik niet hoe snel het reageert). Wil je absoluut op/neer knoppen, dan heb je twee van die relais nodig (en een diode icm egs61z).

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Waarderingsscore
288
Punten
63
Met een Shelly?

heysemats

Nieuw Lid
Lid geworden
11 jan 2012
Waarderingsscore
16
Punten
8
24v dc motoren die omhoog of omlaag draaien door polariteit te wisselen

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
3.692
Punten
113
Laagspanning is tot 1000V.
Het aansluitschema in die PDF spreekt duidelijk niet van potentiaalvrije sturing, want gekoppeld aan de fase-draad.
Je kan (moet) wel een potentiaalvrije schakelaar gebruiken (bvb een knop of een relais-contact) omdat je niet zelf eender wat van spanning er naartoe mag sturen, je moet de voedingsspanning van de module gebruiken. Daarvoor gebruik je een schakelmethode die zelf geen potentiaal toevoegt, maar dat wil niet zeggen dat je met 0V kan sturen.

24V is zeer lage veiligheidsspanning, geen laagspanning.

_siva_

Nieuw Lid
Lid geworden
29 dec 2013
Waarderingsscore
2
Punten
8
Damn.
Ok, dankjewel voor de uitleg

_siva_

Nieuw Lid
Lid geworden
29 dec 2013
Waarderingsscore
2
Punten
8

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
3.692
Punten
113
Opletten. Qbus heeft dezelfde modules rol01 en rol04 zowel als bus-module en als stand-alone (de SA achteraan de code is de stand-alone versie, al kan die ook op de bus gezet worden).

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
3.692
Punten
113
De draadloze eltako modules zijn uiteraard ook een optie. En ze hebben ook iets met powerline (stuursignaal over de elektriciteitsleidingen), dacht ik. Maar je hebt wel wat ruimte nodig in de kast.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
3.692
Punten
113
Ik ben wel niet zeker dat je dat zonder de professionals-only software van eltako aan de praat krijgt.
Het is me ook niet duidelijk wat die ‘interne stuurspanning’ dan wel moet zijn. De potentiaal daarvan ligt aan N staat er in de documentatie. Als je een elektriciteitsnet met een N hebt, dan kan dat nog passeren op SVV, maar als het zonder N is (wat nog op heel veel plaatsen in Vlaanderen is, vooral in stedelijke gebieden en dorpskernen) dan zit dit gewoon op 230V.

_siva_

Nieuw Lid
Lid geworden
29 dec 2013
Waarderingsscore
2
Punten
8
Ik denk nog even verder door op het spoor kabel trekken: Ik heb de flex met de SVV kabel in: met deze kan ik sowieso niet echt iets doen, dus ik zou kunnen proberen door deze flex de juiste draad te trekken.

Hoe zou ik dit best aanpakken: zoiets proberen er door te krijgen?

Of best 3 (zwart/bruin/blauw) losse kabels doortrekken

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan