• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

sturing elektrische vloerverwarming

Lid geworden
8 sep 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo, In onze woning is een elektrische vloerverwarming (mid jaren 90) aanwezig met frensch as5190 en as 5194.
We zouden graag deze controllers vervangen of laten aanpassen naar de huidige normen. Zodat we ook vanaf een externe controller/display in woonruimte bijvoorbeeld de nodige instellingen kunne wijzigen en niet steeds in de zekeringkast moeten duiken om aanpassingen te doen. Heeft hier iemand ervaring mee? Of kan iemand me een contact bezorgen van een technieker die zulke installatie kan aanpassen? Ik hoor het graag.

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.495
Punten
113
Moet je dat zo vaak aanpassen dan?

Echt "out of the box" zijn er momenteel geen modernere/betere sturingen te vinden. Let vooral op als je deze verwarming wil behouden: met de huidige sturing schakelt heel de boel in 1x in en stopt ze met opwarmen als ze warm genoeg is of genoeg uren geladen heeft. Aangezien het vermogenstarief ook van toepassing zal worden op zuivere nacht (heb ik begrepen) en zuivere nacht weg gaat is het beter om een sturing te laten maken die rekening houdt met injectie zonnepanelen en/of met tijdsrelais zodanig dat niet heel de verwarming ineens inschakelt.
Er bestaan al een aantal slimme stuurmodules voor op de slimme meter (bvb Luqas van Qbus of, mits meer maatwerk, Niko Home Control)... Maar het blijft toch wat maatwerk in functie van het systeem zelf.

Lid geworden
8 sep 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
Bedankt alvast voor je inzichten. Het is inderdaad de bedoeling om binnenkort de vloerverwarming aan de zonnepanelen te koppelen.
Een tijdschakeling zou dan al goed zijn om bv. pas tegen 10u of zo op te starten, wanneer er voldoende zonlicht is. Heb je toevallig een contact voor een goede technieker die moeilijke ;-) sturingen wil aanpakken? Want momenteel wil niemand hier aan beginnen.

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.495
Punten
113
Ik doe dat ;-) maar wel regio Waasland bij voorkeur.
Voor bij u in de buurt kan je altijd eens horen bij een Luqas-installateur (zie https://luqas.be/ ) - wie Luqas installeert heeft meestal wel enige kennis van verwarmingssystemen allerhande en met de Luqas kan je al eea gaan sturen in functie van je injectie. Een installateur van Luqas is ook niet verplicht een Luqas te verkopen als je 'm contacteert ;-)
Je kan zelfs zo ver gaan dat je in plaats van "aan/uit" gaat werken met traploze sturingen en dergelijke. De kost gaat natuurlijk omhoog met de complexiteit, en de terugverdientijd is soms hoger dan je zou verwachten na alle paniek in de pers over capaciteitstarief en elektriciteitsprijzen.

Lid geworden
8 sep 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
ok bedankt voor de tip.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan