studeren, werk zoeken, everything

Lid geworden
23 nov 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
als je geen ervaring hebt, is het inderdaad zeer moeilijk om werk te vinden. Toen ik studeerde (boekhouden) zeiden ze allemaal dat werk vinden totaal geen probleem was...Yeah right! Op alle posten vroegen ze minstens 3 jaar ervaring, ja dat had ik niet.

Ik heb nog chance gehad en ben maar iets meer dan een half jaar werkloos geweest.

Dat verhaal zal je vaker tegenkomen.

Enige goede raad die ik kan geven: wil je echt studeren: doe het, desnoods via avondonderwijs, anders zal je er spijt van blijven hebben.

Lid geworden
28 mei 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
Inderdaad een hele boterham en geen gemakkelijke beslissing. Maar als opnieuw gaan studeren je droom is, moet je er toch voor gaan, denk ik. Hoe zal je je binnen 10 of 20 jaar voelen als je het niet eens probeert.

Als je toch die grote stap zet, lijkt het me onlogisch dat je dan voor een richting zou opteren die niet echt je eerste keuze is. Je ziet de toekomstperspectieven van een jurist wat te beperkt, denk ik. Juristen kunnen ook (en overwegend) in het bedrijfsleven aan de slag. Of is advocaat worden toch je ultieme droom?

In plaats van je huidige job opgeven zou je kunnen opteren voor loopbaanonderbreking of tijdskrediet, minstens voor een jaar. Mocht de studie dan tegenvallen, heb je nog niet al je bruggen verbrand.

Hoe je het financieel bolwerkt, moet je uiteraard zelf bekijken en bespreken met je partner.

Succes!

Lid geworden
4 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bij ons in de lerarenopleiding zijn er regelmatig mensen die terug naar school komen om leraar te worden. Voor leraar lager onderwijs is er zelfs een speciale richting gemaakt waarmee je het diploma op 2 of 3 semesters kan behalen. Mits de juiste ervaring en administratieve formaliteiten in orde gebracht te hebben uiteraard.

Die zijn vaak heel tevreden om terug hun kennis te komen opsnuiven. Ik zou het je zeker aanraden als je de kans krijgt.

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Zijn idd allemaal moeilijke keuzes...

Als ik er aan terugdenk, ik wou op mijn 18de ind ingenieur computerwetenschappen gaan volgen, was toen een vrij nieuwe richting.

Uiteindelijk voor diverse redenen de stap niet gezet.

Na mijn legerdienst dan eigenlijk toevallig de chemie ingerolt (terwijl ik daar op school een hekel aan had :oops: ) en zie nu ondertussen al 17j op de teller... en nog geen moment spijt van gehad.

Ik moet het toegeven af en toe peins ik wel eens "als ik toen...dan...", maar je moet nu eenmaal leven met de beslissingen die je in het verleden hebt gemaakt.

De studie-kriebels hou ik al enkele jaren in evenwicht door in avondonderwijs mijn talenkennis te scherpen.

Samengevat, ik zou Mayx heel graag willen toejuichen met mijn motto "live your dreams, don't dream your life!", maar ik voeg er eerlijk aan toe dat ik al die jaren meer voldoening heb gehad aan de zekerheid van een job die ik graag doe en het aardige inkomen dat er bijhoort.

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mayx:

tegenwoordig vragen ze zelfs voor iemand die enkel getallen moet intypen al een universitair diploma. Reden: waarom zou je er een A2 voor aannemen als je evengoed er een universitaire voor kunt hebben.

Diploma's heb je nodig, maar tegenwoordig heeft iedereen dit.

ICT: tja ben dat ook, al 10 jaar consultant, en met zijn momenten komt het mij echt de strot uit en ik ben niet de enige. Daarom ben ik ook dat bijberoep gestart volledig weg van ICT.

Wanneer ik af en toe eens vacatures lees dan vraag ik mij af waar ze die mensen vinden, want wat ze tegenwoordig vragen, nou moe.

Oh ja en tegenwoordig is iedereen al wel ergens manager ofzo hoor. What's in a name :roll:

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mayx wrote:
er is nog iets wat mij interseert. het is niet mijn kinderdroom maar het zou een intersante richting zijn. ICT oftwel DAE. wat het is wil ik jullie besparen. google is your friend :)

google zegt: DAE = Digital Audio Extraction. Het overpompen ofte wel rippen van muziek-cds naar de harde schijf.

Wil je nu deejay worden of gewoon mp3tjes grabben? :twisted:

Ik kan je alvast zeggen: de bewering dat er een te kort aan ICT'ers zou zijn is een hardnekkige hoax. Hoe langer je in de sector vertoefd, hoe meer je dat in ziet. Er zijn meer dan genoeg ICT'ers en ingenieurs, maar de bedrijven zijn enorm veeleisend (bv. je moet van nature uit vloeiend drietalig zijn, met minstens noties van een vierde taal) en bovendien zijn ze niet bereid om een conform loon te betalen. Bijgevolg zouden ze liefst tienduizenden goedkope mensen importeren. Ze hebben dat een achttal jaar geleden gedaan met Indiërs, nu is het aan de Filippijnen. Die zijn ook niet viertalig hoor, en zelfs helemaal niet technisch even sterk als de mensen van hier, maar ze zijn goedkoper en da's al wat telt.

Maar ik zal maar naar het klaaghoekje uitwijken zeker want ik begin precies te zagen en te klagen :roll: :lol:

Enfin als je de studies wil aanzetten moet je dat gewoon doen, zeker nu je nog jong bent, hoe ouder je wordt hoe moeilijker dat in je leven in te passen is. En het geeft je voldoening en verhoogt toch je kansen op een leuke job. Met wat geluk. En als de conjunctuur tegen dan nog mee zit.

Lid geworden
23 jan 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
k geloof dat je zo nu en dan ns zo'n bui hebt eh.

Lid geworden
14 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Alles is relatief 8)

eveneens heel die kwesite hier.

Het is een feit dat vele bederijven voor op een knop te drukken een A1 vragen, voor telefoondienst een ingenieur en voor iets meer misschien een doctoraat (bij wijze van spreken) echter in vele gevallen is het wel een kwestie van " 100 euro vragen om 50 euro te krijgen" .

Een ander feit is de lonen, mensen verwachten soms veel teveel denk ik door het gezever van andere mensen, als je het allemaal moet geloven verdient iedereen massa's geld met alle extra legale voordelen enz... , dus als er iemand werk zoekt met al een verkeerd beeld van de lonen zal die niet gaan toehappen op armzalig uitziende loontjes.

Om u een idee te geven, zelf werk ik in de petrochemie, welke dus naar 't schijnt een goedbetaalde sector zou moeten zijn, echter als ik moest geloven wat er allemaal verteld wordt dan zou ik sebiet meoten vertrekken want ik ben onderbetaald :roll: begrijp je ? Ik ben trouwens nauw betrokken met vakbondstoestanden (zal dit niet verder specifieren in een verkiezingsjaar) en ken redleijk wat CAO's van bedrijfstakken, maak u geen ilusies dus.

Werk, er is veel werk en iemand die zegt dat ie geen werk vindt moet zijn lat naar beneden halen, wij hebben net een herstructurering achter de rug, collectief ontslag .... mijn collega was als actief werkzoekende gezet op de VDAB en de dag erna was ie reeds 19 keer gecontacteerd voor jobs!!

Lid geworden
31 jul 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mayx wrote:
ik wil liefst een job met meer toekomstperspectief dan advocaat (en idd bedrijfsjurist is niet mn ding)

daarom was m'n 2de keuze ook goe

:shock: Het tweede oudste beroep ter wereld, geen toekomstperspektief? We gaan meer en meer de Amerikaanse toer op, om voor alles en nog wat elkaar voor het gerecht te slepen. En dan zou er geen toekomst zijn?

Ook bedrijfsjurist is een vlag die vele ladingen dekt. Mensen denken vaak enkel aan contractrecht, maar er is ook veel werk voor andere richtingen: sociaal recht bijvoorbeeld, consumentenrecht, milieurecht....

Als je voelt dat je roeping elders ligt dan waar je nu zit, en je hebt interesse om een diploma te halen: doen. Maar ik zou ook eerder proberen via avond- of afstandsonderwijs een diploma te halen.

Anderzijds: het feit dat je er nog niet uit bent wat je precies zou willen doen... doet me twijfelen of het een goed idee is. ICT gaan studeren... dat is wel heel vaag. Wil je programmeren, analyses maken, systemen/netwerken onderhouden, database beheren, websites ontwikkelen? Nee, die keuze moet je niet onmiddellijk maken. Maar weet je al wat je zou willen?

Lid geworden
23 jan 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Daar heb je dan weer het probleem dat slechts een aantal bedrijven deze dienst leveren, en dus weinig volk gezocht wordt. Als ik dit soort werk nodig heb, dan zijn er een drietal bedrijfjes waar we beroep op doen, en that's it.

Die digitale mannekes zijn ook veel te duur voor de meeste adverteerders. Ik zal eens een naam proberen op te snorren, misschien kun je ze eens contacteren én/of een bezoekje brengen om te zien wat het allemaal inhoudt.

Lid geworden
12 jul 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mayx

Probeer te gaan voor Analyste. Er zijn nu eenmaal weinig vrouwen in de ICT wereld en dit is vaak niet zonder reden.

Ook mijn vrouwke heeft Informatica gestudeerd en heeft ondertussen 2 jaar programmeren achter de rug. Ze is het al kotsmoe !

Gisteren heeft ze contract getekend als Analyste.

Haar taak zal zijn de wensen van de klant overbrengen op de programmeurs. Ik ben ervan overtuigd dat dit voor haar een betere job is.

Ze komt zo meer in contact met andere mensen.

Voor de rest zou ik zeggen SUCCES!!!

Lid geworden
31 jul 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het over een andere boeg willen gooien (qua loopbaan), erover nadenken om opnieuw te gaan studeren.. klinkt allemaal wel een beetje bekend in de oren, je bent niet de enige die erover piekert (zoals ook hoow aanhaalde).

Ik heb er een tijd geleden ook last van gehad, met wat vrienden rond mij over gesproken, die hetzelfde hadden. Als je 'jong' bent, is alles mogelijk, kan je alle kanten uit, de toekomst ligt voor je... Maar op een gegeven moment merk je dat niet meer elke kant opkan. Je hebt keuzes gemaakt (en dan vooral de imlpiciete keuzes, die je niet bewust hebt gemaakt), waardoor je in een bepaalde richting bent terechtgekomen... En plotseling vraag je je af of het dit wel was dat je wou. Is dit de carriere die je voor ogen had? Kan je en wil je dit wel voor de rest van je leven doen? En dus gaan velen kijken om een totaal andere job te zoeken, iets volledig anders te gaan studeren (soms in functie van een job, soms als 'intellectuele bevrediging'), gaan vrijwilligerswerk doen (om het gevoel dat je goedbetaalde job de maatschappij geen enkele meerwaarde biedt te compenseren).

Voor wie het tussen de regels nog niet had gelezen: meestal heeft het niks met gezondheid of relatie te maken, maar met loopbaan en (het gebrek aan) de voldoening daarvan.

Als je er meer wil over weten, google maar eens op 'quarterlife crisis'. En als je een persoonlijke relaas ervan wil lezen: het boek 'Tijdelijk adres: Andes' (zelf niet gelezen, weet niet of het goed is).

En voor wie wil weten hoe het mij is vergaan: ik had te weinig voldoening van mijn job in de zin van technische challenge. Die heb ik gecompenseerd met nieuwe hobby: bouwen, en (hopelijk binnekort) poging tot meubelen (om te beginnen kasten en rekken e.d.) maken...

Lid geworden
23 jan 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
hoow wrote:
k geloof dat je zo nu en dan ns zo'n bui hebt eh.

heb het even opgezocht, je vorige bui was van mei 2007

terug naar school

En dan herinner ik me nog een paar topics waarin je doodmoe was en het allemaal even niet meer zag zitten wegens te veel te doen en teveel stress.

Als die buien in golven terug komen zou ik toch nog mn job nog niet opgeven.

Misschien perfectioneer je je dan beter in het gene je al doet of neem je iets wat makkelijk te combineren is of volg je enkele cursussen. Als je je hoger op kunt werken, kun je daar ook heel wat voldoening uithalen.

Maar keuzes moet je maken, je kunt niet alles hebben.

Op heel jonge leeftijd bouwen, een serieuze job en dan ook nog willen terug gaan studeren.

Studeren vraagt offers, veel offers zowel op mentaal sociaal en financieel vlak.

En een serieuze motivatie. Ben je in staat om je enkel daarmee bezig te houden en met niets anders meer? en dat voor een paar jaar aan een stuk?

ah ow ik had klinton zn reactie nog niet gelezen, denk dat we een beetje hetzelfde bedoelen.

Lid geworden
13 jul 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
wat betreft studeren: je moet vooral studeren wat je zelf interessant vindt en niet waar er vraag naar is op de markt!

Studies duren 3-4-5 jaar en tegen dan is de markt toch weer veranderd. En iets studeren dat je maar half interesseert, dat hou jeniet zo makkelijk vol als iets wat je wel interesseert.

je kan ook studeren als "vrije student", zo hoef je je job niet op te zeggen.

aan de ULB bv kan je rechten studeren in avondonderwijs, speciaal bedoeld voor mensen die werken. Het is niet makkelijk, het is zelfs zwarr maar zo kan je blijven werken en heb je geen financieel probleem.

Lid geworden
24 jan 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
rechten studeren zou trouwens heel anders kunnen uitdraaien dan wat je ervan denk hoor... I know ik zit in de branche...

Mijn zus zit nu trouwens in haar laatste jaar rechten en zij zegt ook dat al wie gestart was met het plan om advocaat te worden, die plannen al lang heeft opgeborgen. Het lijkt heel leuk als je aan de studies begint, maar het is meestal toch niet wat je ervan verwacht. En zoals je zegt, alleen zal je geen kantoor uit de grond stampen, je zal de eerste jaren als stagiaire de rottigste zaken moeten doen, veel pro deo, slecht betaald worden,...

Oei, ik wil nu ook niet alle moed wegjagen, als je er echt wil voor gaan moet je dat zeker doen. Het blijft natuurlijk ook heel interessant, natuurlijk ook wel afhankelijk van welke rechtstak je inslaat... En niemand van ons kan oordelen hoe sterk je gemotiveerd bent of hoe je het ervan af zou brengen. Het zal een afwegen worden van heel veel factoren of je het al dan niet zal doen...

Lid geworden
17 okt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ge wilt in feite EINDELIJK gaan studeren zeker ! :twisted:

Lid geworden
17 okt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mayx wrote:
sommige weten dat ik nog een droom heb. ik wil terug gaan studeren. nu, dat dat er staat aan te komen dat leidt geen twijfel. maar ik zit een beetje verveeld met de vraag: wat?

nu denk ik langs de ene kant, ik doe wat ik graag zou doen, rechten. maar als ik dan naar de toekomst kijk... 5 jaar studeren voor advocaat en dan moet je er nog inees door zijn. en dan minstens 2 jaar baliewerk wat peanuts verdient (ik heb nu eenmaal een bouw af te betalen) en dan moet je nog binnengeraken in een kantoor want op jezelf beginnen is minder en minder een optie aan het worden hier in ons belgenlandje.

er is nog iets wat mij interseert. het is niet mijn kinderdroom maar het zou een intersante richting zijn. ICT oftwel DAE. wat het is wil ik jullie besparen. google is your friend :)

en dan brengt dit me op het volgende. Ik surf hier end aar zo wat rond op forums (ook professionele forums) en ik lees en hoor tegenstrijdige berichten. overal rond, in de media ed hoor je dat ze schreeuwen om hooggeschoolde mensen. en dan surf je op de vdab site en kom je dit tegen:

http://forum.vdab.be/forum/viewThread.jsp?forum=11&thread=69920

ik hoor ook van verschillende mensen die het zo moeilijk lijken te hebben om een deftige job te vinden. een vriendin van mij ook al. bedrijf waarz e werkt gaat failliet, schoon cv, maar vindt maar geen werk. en ik kan echt wel zeggen dat ze gemotiveerd is.

enerzijds wil ik doodgraag terug gaan studeren maar anderzijds ben ik bang van die zekerheid van een goedbetaalde job (wat ik nu heb) te laten wegvallen.

overal waar je gaat als pas afgestudeerde schijn je ervaring te moeten hebben om te mogen beginnen. maar nu spreken we van een vicieuze cirkel want als je nergens mag beginnen kan je geen ervaring opdoen (ik zou in een heel andere richting studeren dus zoiezo zou mijn ervaring van nu niet kunnen tellen)

doe ik paranoia? of is dit toch enigzins gegrond... pfff ik wetet niet meer.wat is jullie mening

ja amai tis ne serieuzen boterham geworden.

balie peanuts ?

Broer doet da en verdient meer als mij en ik heb al geen klage :)

Goei firma uitkiezen e :p

Lid geworden
31 jul 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
tranceke wrote:
balie peanuts ?

Broer doet da en verdient meer als mij en ik heb al geen klage :)

Goei firma uitkiezen e :p

Kleine broer is ook advocaat aan de balie (strafprocesrecht dan nog wel), en die boert ook zeer goed - werkt ook wel keihard. Maar inderdaad, vijf jaar studeren en drie jaar balie (weinig betaald, als is het de laatste jaren een heel klein beetje gebeterd) is een zware investering.

Vandaar ook dat velen het bij jurist houden: dan kan je onmiddellijk na je studies aan de slag, en voor een normaal loon.

Bovenaan