strepen/banen bij MDF meubel lakken

kroki

Lid
Lid geworden
10 dec 2015
Berichten
41
Waarderingsscore
42
Punten
18
Beste,

Ik heb een TV meubel gemaakt dat ik nu probeer te lakken. Het lukt me echter niet om dit zonder strepen/banen bij de overlappingen te doen. Bij de (professionele) verfhandel weten ze het ook niet zo direct meer, volgens hun zou ik een spiegelglad resulaat moeten krijgen, dus had ik graag de mening van dit forum gehad. Mijn excuses voor de lange tekst, ik probeer hieronder zo volledig mogelijk aan te geven hoe ik gewerkt heb en wat ik geprobeerd heb.

Het bovenblad van het meubel is 4.5mx0.5m, deurtjes +-80x35cm.

Gebruikte produkten (geadviseerd door de verfhandel):
- Primer: Montana Top Prim Epoxy
- Lak: Trimetal Permacryl PU Satin
- Roller: Anza Elite 10cm (diameter +-2.5cm) , daarna Anza Platinum 10cm (diameter +-4cm)

Gevolgde werkwijze:
1. MDF ontvet met wasbenzine
2. MDF lichtjes geschuurd met P240
3. 1e laag grondverf Montana Top Prim Epoxy met Anza Elite roller
4. putjes/oneffenheden geplamuurd en hele plaat gladgeschuurd met P240
5. onstoft met stofzuiger, en vochtige doek, 2e laag grondverf Montana Top Prim Epoxy met Anza Elite roller , licht geschuurd met P240 (stofdeeltjes en opstaande vezels)
6. enkele kleine krassen en putjes geplamuurd, gladgeschuurd, ontstoft, lokaal nog eens grondverf opgezet. 6-7 dagen laten drogen
7. Lichtjes opgeschuurd, ontstoft met stofzuiger, vochtige doek en vlak voor lakken met kleefdoekje,
8. 1e laklaag Trimetal Permacryl PU Satin met Anza Elite roller
9. lichtjes opgeschuurd met (gebruikte) P240 omwille van nog enkele opstaande vezels. Oontstoft met stofzuiger, vochtige doek en vlak voor lakken met kleefdoekje
10. 2e laklaag Trimetal Permacryl PU Satin met Anza Elite roller. "Vakken" geschilderd van +-0.5x0.5m, telkens met 5-8cm overlap nat in nat met vorige vak, naar schatting 20-25sec nodig gehad per "vak".

Het resultaat is dat ik telkens bij de overlap een streep/baan heb. De vakken zelf en de deurtjes zijn goed (ben ik alleszins tevreden mee :) ). Enkel bij de overlappingen op het bovenblad trekt het op niet veel.


AnzaElite.jpeg

Temperatuur van de kamer is 20-21graden, luchtvochtigheid 50-60%.
Wat ik tot nu toe geprobeerd heb (tussen elke poging de lak terug glad geschuurd en ontstoft).

1. verf in de lengte van het meubel aanbrengen, dwars verdelen en nogmaal in de lengte narollen (zonder druk op de roller). Hiermee heb ik bovengenoemde strepen maar ook telkens het aanzetten/stoppen van de roller in de verf.
2. verf dwars aanbrengen, in de lengte verdelen met overlap en nogmaals dwars narollen (zonder druk op de roller). Daarmee heb ik bovenstaand resultaat van de foto
3.verf in de lengte aanbrengen, dwars verdelen met overlap, niet narollen. Gelijkaardig resultaat als 2.
4. Volgens 2, maar dan met kleinere "vakken" , +-30 cm lang ipv 50cm, om sneller te kunnen werken. Resultaat is meer strepen...
5. Meer verf gebruiken: resultaat was dat ik een lijntje krijg aan beide zijkanten van de roller (alsof de verf opzij geduwd is), alsook de strepen bij de overlapping (wel minder opvallend)
6. Verf dwars opbrengen, dwars verdelen en niet narollen (dus enkel in 1 richting rollen), en hierbij zo snel mogelijk werken. Resultaat was nog steeds strepen, samen met een ongelijke verdeling van de verf (dus nog meer strepen) en hier en daar stukjes gemist :rolleyes:
7. Na mijn probleem voorgelegd te hebben aan de verfwinkel, hebben ze aangeraden de Anza Platinum roller te gebruiken, meer verf te gebruiken (met de Anza Elite roller kom ik op een verbruik dat richting 17-18m2/l gaat, terwijl de technische fiche 12m2/l aangeeft), en zo snel mogelijk te werken. Met de Anza Platinum roller kon ik merkelijk sneller werken, zijn de strepen bij de overlappingen minder, maar nog steeds aanwezig (vakken van 30cm lengte), en heb ik ook een appelsieneffect erbij gekregen dat vanop meters afstand zichtbaar is. De strepen zijn moeilijker op foto vast te leggen, maar met het oog wel duidelijk zichtbaar (je ziet het wel in de reflectie van het raamprofiel in onderstaande foto) . Hiermee heb ik 5.5m2 gelakt en nog een bodempje over in de pot van 0.5l, verbuik dus quasi volgens de technische fiche (12m2/l), maar ik vermoed dat dit toch teveel verf is?

AnzaDiamant.jpeg

Volgens de verfhandel zou ik met deze Anza Platinum roller een spiegelglad resultaat moeten kunnen krijgen. Met de Anza Elite roller was het niet spiegelglad, maar wel bijna (je moet er met je neus opzitten, vanop 30cm afstand ziet het er glad uit). Hierbij de vergelijking tussen beide rollers:

AnzaElite-AnzaDiamant.jpeg

Als iemand kan aangeven wat ik fout doe of hoe ik het beter kan aanpakken, dan hoor ik het graag.
Ik heb hier al veel tijd ingestoken, en zou het graag goed hebben, maar dit begint stilaan op de motivatie te werken...

Fijne feestdagen!
 

pkt

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 apr 2006
Berichten
1.302
Waarderingsscore
95
Punten
48
Ziet er idd goed uit!!!Kabels kunnen netjes weggewerkt worden in de buis/sleuf in de muur wss en komen dan uit langs boven in het gat zie ik?TOP!!(y)
 

jova313

Actief Lid
Lid geworden
4 sep 2017
Berichten
247
Waarderingsscore
74
Punten
28
Hoe heb je het gedeelte voor de elektronica gemaakt? Is dat bekleed met een doek ofzo? Ik ben op zoek naar iets ter vervanging van een glazen deurtje...

Inderdaad, een kader overspannen met luidsprekerdoek.
Zou je hiervan eventueel nog wat extra close-up foto's kunnen delen? Ik ben dus van plan exact hetzelfde te maken, maar dan misschien in het zwart.
Waar heb je het speakerdoek gehaald? In stoffenwinkel of online? Hoe heb je het doek juist bevestigd?
 

kroki

Lid
Lid geworden
10 dec 2015
Berichten
41
Waarderingsscore
42
Punten
18
De referentie voor mijn meubel waren deze fotos:
https://www.deschoenmaeker.be/wp-content/uploads/2017/09/ardeno-joy-4-400x284.jpg
https://www.artyx.nl/assets/Meubelen/9759/654a189121/SAM_7846-Aangepast.JPG

Kader is van MDF, 2mm dunner dan de andere deurtjes
De luisprekerdoek is opgespannen rond een 1.5mm (wit geverfde) staalplaat met dezelfde uitsparingen als het kader.

Over het bevestigen van die staalplaat op het kader heb ik lang mijn hoofd gebroken. Bij het eerste meubel van de foto hierboven zie je aan de binnenkant geen enkele bevestiging. De clips die ik vond waren ofwel uit kunstof (lijmt meestal slecht) ofwel te schroeven of in te persen (werkt dus ook niet met een dunne plaat). Ik wilde die plaat ook niet op het kader lijmen, want die luidsprekerdoek zal vroeg of laat toch wel eens vervangen moeten worden.
Uiteindelijk beslist om met boutjes met verzonken kop te werken. Op de staalplaat heb ik inslagmoeren gelijmd met 2k epoxy (wel eerst de pinnen van de inslagmoeren geslepen). Magneten was miscchien ook nog wel een optie geweest.

Ik heb het doek vastgezet met dubbelzijdige tape, maar er zijn daar verschillende manieren voor (lijmen, nieten, ...) Even googlen op luidsprekerdoek vervangen en je krijgt tientallen handleidingen. Luidsprekerdoek heb ik online gekocht bij speakerland.nl

TVmeubel3.jpegTVmeubel4.jpeg


Alternatieven die ik ook nog overwogen heb:
- het luidsprekerdoek over het mdf kader te spannen, en aan de binnenkant op het kader verlijmen/nieten. Dan heb je waarschijnlijk een ietwat minder nette afwerking aan de binnenkant, maar is veel simpeler/sneller te maken: https://www.verhouden.nl/wp-content/uploads/2018/12/04bf3884-4098-4a3c-95fc-b5b582cb866c.jpg
- met een pees zoals het gaas op een vliegenraam vastgezet wordt. Het overschot kan je dan netjes afsnijden langs de pees: https://www.woodworking.nl/data/attachments/111/111433-c0572ecf7742440feaf81c745137e8b9.jpg
- En nu ik dit neerschrijf, indien je een nettere afwerking aan de binnenkant wil: het luidsprekerdoek over het mdf kader spannen, en dan aan de binnenkant een afwerkplaat erover. Moet je wel nakijken of dat geen problemen geeft met de scharnieren of met het deurtje dicht.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan