• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Stopcontact plaatsen in kippenhok

Lid geworden
2 aug 2023
Waarderingsscore
4
Punten
3
Hey iedereen!

Ik ben van plan om een tweetal stopcontacten te voorzien in mijn nieuw kippenhok. Op een 20-tal meter verder staat er al een verplaatsbaar stopcontact (is nog van de vorige eigenaar, zoiets als dit: https://www.solyd.be/nl/legrand-plexo-tuinpaal-met-stopcontact-069749l.html). Het verplaatsbaar stopcontact is aangesloten met een XVB 2.5 die uit een wachtbuis komt, dat geheel ligt open en bloot, lijkt me niet optimaal maar dat terzijde. Waar ik graag naartoe zou gaan:

stroom.png
Ik heb niet echt zoveel kennis van elektriciteit en zit met volgende vragen (check telkens de roze cirkels):

1. Ik ben van plan om het verplaatsbaar stopcontact weg te gooien, kan ik gewoon de 2 wachtbuizen aan elkaar zetten en de draden verbinden a.d.h.v. Wago lasklemmen?
  2. Het kippenhok staat op poten en ik zou het stopcontact graag plaatsen binnen het hok dus moet ik die afstand vanop de grond tot binnenin het hok overbruggen. Op welke manier kan ik ervoor zorgen dat er geen grond en of water langs de kabel on de wachtbuis loopt?

Alvast bedankt!
Jeroen

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Waarderingsscore
974
Punten
113
De eventuele ondergrondse elektrische verbinding moet in een waterdichte behuizing zitten.
Er bestaan lasdozen die je met hars opvult.

Maar .. tenzij dat tuinstopcontact in de weg staat, zou ik dat laten staan en daarin de verbinding maken.
Dus de tweede wachtbuis ook naar boven laten komen.
Dan is de verbinding bovengronds en ook ten alle tijde bereikbaar.

Lid geworden
2 aug 2023
Waarderingsscore
4
Punten
3
@marc.vv

Dat staat niet echt in de weg, ik zou het misschien wel willen vervangen door een iets geschikter exemplaar, het huidige lijkt me al wat versleten.
Stel ik koop iets als dit:

1694675497246.png

Ik veronderstel dan toch dat ik nog steeds op 60 cm diep een lasdoos moet plaatsen en moet opvullen met hars?

Aguynguerran

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 aug 2021
Waarderingsscore
374
Punten
63
Neen, de verbinding naar je kippenhok tak je af in dat waterdicht stopcontact.

Lid geworden
2 aug 2023
Waarderingsscore
4
Punten
3
Neen, de verbinding naar je kippenhok tak je af in dat waterdicht stopcontact.

Ik dacht dat ik per wartel maar 1 kabel kon trekken maar nu zie ik ook een ander type model:

1694676379906.png

Daar kan ik de rechtste gebruiken als invoer en de links gebruiken als verbinding naar het kippenhok, is dat ongeveer wat jullie bedoelen?

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
1.982
Punten
113
En het antwoord op vraag twee is, gewoon de wachtbuis tot juist onder het stopcontact in het kippenhok laten lopen.

Lid geworden
2 aug 2023
Waarderingsscore
4
Punten
3
Daar kan ik de rechtse gebruiken als invoer en de links gebruiken als verbinding naar het kippenhok, is dat ongeveer wat jullie bedoelen?

Goh, ik zou de linkse gebruiken als invoer en de rechtse als verbinding naar het kippenhok !

Grapje hoor, perfect zo :)
1694678006873.png

Ik kan zelfs denk ik die wachtbuis een stukje boven de grond doen uitkomen als ik er zo een metalen kap bij bestel.

Lid geworden
2 aug 2023
Waarderingsscore
4
Punten
3
En het antwoord op vraag twee is, gewoon de wachtbuis tot juist onder het stopcontact in het kippenhok laten lopen.
Zoiets als dit dan?

hok.png
Enige wat ik hier jammer aan vind is dat ik dan die rode wachtbuis zal zien, toevallig een andere oplossing?

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
1.982
Punten
113
Een andere kleur wachtbuis nemen :cool:
Waarom geen grijze pvc buis?
En/of de buis achter een poot omhoog laten komen.

Lid geworden
2 aug 2023
Waarderingsscore
4
Punten
3
Een andere kleur wachtbuis nemen :cool:
Waarom geen grijze pvc buis?
En/of de buis achter een poot omhoog laten komen.
Ga ik eens bekijken! Dikke merci aan iedereen voor de erg goede feedback :)

Aguynguerran

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 aug 2021
Waarderingsscore
374
Punten
63
Je kan nog altijd voor het zichtbare gedeelte de rode wachtbuis in een grijze PVC buis laten lopen die ietske groter is.

jvd30

Gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2007
Waarderingsscore
220
Punten
63
Gewoon uit interesse: waarom stopcontact in een kiekekot?

gvo

Gewaardeerd lid
Lid geworden
5 okt 2014
Waarderingsscore
480
Punten
63
De kippen moeten ook hun IPhone opladen he ...

Effe serieus, ik zou wel zorgen dat de kippen niet bij de kabel geraken. Kapot pikken zullen ze niet snel doen, maar een laag kippenmest op uw kabel lijkt me ook niet wenselijk.

ebe

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 jan 2015
Waarderingsscore
236
Punten
43
De kippen moeten ook hun IPhone opladen he ...

Effe serieus, ik zou wel zorgen dat de kippen niet bij de kabel geraken. Kapot pikken zullen ze niet snel doen, maar een laag kippenmest op uw kabel lijkt me ook niet wenselijk.
En er kruipen bloedluizen in. Mijn kastje van de elektrische deuropener zit vol met restanten van deze beestjes. Tevens gaat het koper op den duur aangetast worden door ammoniakdampen afkomstig van de kippenmest. Ik zou dan ook nooit een stopcontact in het hok zetten.

Amadeo

Actief Lid
Lid geworden
26 jun 2022
Waarderingsscore
78
Punten
28
Kippenhok en stopcontact is wel intresant.
Laat het eens vriezen, dan kan je ten minste een warmtelamp hangen !!
Kippen kunnen wel tegen een stootje maar je moet ze nu ook niet martelen in de kou.
Of voor een lampje waarmee je in de winter na het werk eens de kippen kan zien en de eieren vind.
Of jaarlijks eens het hok uitspuiten met hogedrukreiniger...

Aantasten van bloedluizen zal wel meevallen. Hoe doen ze het anders in de gangbare grote kippenbedrijven. daar is ook alles op electriciteit.
Lampen, stopcontacten,ventilatie,afvoerband mest, afvoerband eieren...

Stel dat het nu wel aantast, is het dan zo erg dat je binnen 10 jaar eens een ander stopcontact moet plaatsen? Je hebt er 10 jaar deugd van gehad.

We moeten een kip een kip noemen hé!

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Waarderingsscore
750
Punten
113
Hier niet alleen van plan een stop contact bij de kippen, maar ook een cat6 UTP kabel bij te trekken zodat we in 4K kunnen live streamen wat de dames doen. Zeker dat er daar ook een niche markt voor is op OnlyFans.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan