• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Stookolietank verwijderen

ThierryVerhaegen

Actief Lid
Lid geworden
23 nov 2017
Berichten
456
Waarderingsscore
25
Punten
28
Ik heb een 3-tal jaar geleden een huis gekocht en ben nog steeds bezig met een zeer grote renovatie.  Dit huis maakte nog gebruik van stookolie.
Ik heb de tank 1x deels laten vullen, dat alles volledig opgestookt, ketel viel onmiddelijk uit,  dus de put zal zo leeg zijn als de ketel ze kon trekken. 
Daarna de ketel verwijderd. 
In de toekomst komt er een warmtepomp en dus ook geen plannen om die tank nog ooit te gebruiken.
Ik dacht de tank voorlopig te laten zitten, is ondergronds in de voortuin. 
Echter kreeg ik eergisteren een brief voor de 5-jaarlijkse tankcontrole. 
Uiteraard daar gemeld dat deze niet meer in gebruik is, en deze raadde me dan ook aan om deze zo snel mogelijk te laten reinigen en opvullen.

Ik heb al wat rond gegoogled en meestal vind ik dat heden ten dagen je attesten nodig hebt dat deze tank verwijderd of schoongemaakt is. 
Zelf schoonmaken is geen optie, veronderstel ik, want wie gaat attest leveren? 
De tank verwijderen heb ik zelf mogelijkheden voor normaal, dus dat is geen probleem.
MAAR, mag ik dit zelf? En is het dan eerst schoonmaken en dan pas verwijderen? Of eerst verwijderen en dan, eventueel zelf, schoonmaken?
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
https://www.vlaanderen.be/een-stookolietank-buiten-gebruik-stellen

Volgens de wetgeving moet verwijderen de voorkeur hebben op opvullen. En als je zelf de mogelijkheid hebt om ze uit te graven geniet dat helemaal de voorkeur denk ik.

De stookolietank wetgeving is een zooitje. Zoals zoveel andere wetgevingen.  Leegmaken reinigen en verwijderen mag je in principe zelf. Het enige wat de wetgever wel verplicht oplegt is dat de buitengebruikname en uitdienststelling gebeurd is 'volgens de regels van het vak' .

Dus in jou geval zou het best zijn om een erkend stookolietechnicus te vinden die wat met jou mee wil denken ipv direct de standaardwerkwijze en kosten hanteert. Die dan zegt wat je zelf kan doen en hoe, en die dan controleert of verder helpt om ze eruit te halen.

Ik heb zelf een bovengrondse tank staan die nog vol zit, en die ik ook zelf kan afvoeren en afkoppelen, maar krijg voorlopig weinig reactie bij erkende technici. Wel volledige kostprijs offertes waarin ze alles zelf doen. En dan is 400 euro per gewerkt uur voor mij wel wat veel van het goede 
jaja.gif
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Nog een ouder maar interessant topic erover https://www.bouwinfo.be/forum/ruwbouw/funderingen-en-kelders/zelf-mazouttank-verwijderen-na-reiniging

Verder zou ik jou tank zeker reinigen voor je ze uit de grond haalt. Je weet maar nooit.

Ik was onlangs aan het denken of je bvb voor de verkoop van zo een mazouttank aan andere particulier dan ook heel de rompslomp in orde moet brengen. Stel dat je die tank voor 1 euro verkoopt aan mij. Moet je dan ook nog die buitengebruikstelling door officiële stookolietechnicus laten uitvoeren? Of mag je dan gewoon helemaal je zin doen?

 
 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
Uit welke regio ben je, ik heb net mijn oude tank laten reinigen en opvullen.
 

ThierryVerhaegen

Actief Lid
Lid geworden
23 nov 2017
Berichten
456
Waarderingsscore
25
Punten
28
Patrico zei:
Uit welke regio ben je, ik heb net mijn oude tank laten reinigen en opvullen.

Keerbergen.  De mannen die normaal jaarlijks de controle kwamen uitvoeren hebben een offerte voor neutralisatie van 880euro doorgestuurd.  Heb dan zelf eens verder rondgehoord en momenteel is de laagste offerte 670.  200euro is toch al best wat.
 

brouce36

Lid
Lid geworden
6 aug 2007
Berichten
283
Waarderingsscore
6
Punten
18
2 jaar geleden een mazouttank in stukken geslepen en afgevoerd naar het oudijzer

daar hoor je niets van 
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Ik heb een paar mails naar bevoegde instanties gestuurd omdat ik na de verbouwingen terug wil verkopen en zeker wil zijn dat er geen gevolgen aan zijn. in de akte stond stookolietank aanwezig, en wil dus wel weten of het 'op zijn belgisch wel in orde komt' of ook echt regelgevingsgewijs volledig in orde is. Ik zal je dan wel een bericht sturen als ik ze verkoop aan 1 euro 
tongue_smile.png
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Voor een bovengrondse tank van 1000 liter te laten leegmaken, reinigen en verwijderen met attesten heb ik een offerte van 720 euro incl btw. inclusief 300liter mazout afvoeren, alles boven de 300 liter is bijbetalen per liter.  

En ja als je die zelf verwijderd zal je van niemand last hebben, en van dat ijzer geraak je makkelijk vanaf, maar wat als er een controle komt? of ze de regelgeving aanpassen? of als je dat huis terug wil verkopen en er in een vorige akte stond dat er 1 aanwezig is?
 

ThierryVerhaegen

Actief Lid
Lid geworden
23 nov 2017
Berichten
456
Waarderingsscore
25
Punten
28
Ik heb een kennis (oudere persoon) die heel zijn leven lang verwarming heeft geinstalleerd in huizen.  Die heeft me een tijdje geleden gezegd, "ik ken wel iemand da die tank er komt uittrekken, we kloppen daar een paar gaten in en we voeren die wel af".  Het kan zijn dat ik een paar details mis, maar het komt erop neer dat hij vond dat we dat allemaal zelf wel konden doen zonder problemen.  Maar dat zijn de mensen van vroeger he... toen waren controles nog zo streng niet en kon je u vanalles permitteren.

Aangezien de mensen die 5-jaarlijks controle komen doen mij zelf contacteerde voor controle te doen, lijkt het me dat deze tank wel degelijk gekend en aangegeven is?  Ik wil vooral geen problemen bij eventuele doorverkoop... 
 
Lid geworden
15 mrt 2010
Berichten
336
Waarderingsscore
12
Punten
18
Als je de tank laat reinigen. En laat uitgraven en ondertussen een regenput plaatst  ? 

Zo heb ik het gedaan. Gewoon laten reinigen en dan wat later laten uitgraven. 

 

 

Ellenenbram
 

ThierryVerhaegen

Actief Lid
Lid geworden
23 nov 2017
Berichten
456
Waarderingsscore
25
Punten
28
ellenenbram zei:
Als je de tank laat reinigen. En laat uitgraven en ondertussen een regenput plaatst  ? 

Zo heb ik het gedaan. Gewoon laten reinigen en dan wat later laten uitgraven. 

 

 

Ellenenbram

Daar een regenwaterput is niet zo handig, dat is in de voortuin, en mijn huidige regenwaterput ligt achteraan, zodanig dat ik die leidingen maar een beetje moest verlengen als ik een nieuwe grotere stak.  Nu zou ik dat alles 20meter moet gaan verlengen.  Beetje lastig.

Maar reinigen alleen zou voldoende zijn als ik daarna ze zelf uit de grond kan verwijderen?  Bespaar je veel als je hem niet laat volspuiten?
 
Lid geworden
15 mrt 2010
Berichten
336
Waarderingsscore
12
Punten
18
Heb de mijne alleen laten reinigen. 

Weet niet meer hoeveel dat was maar viel nog mee. 

Heb zelf het mangat ook vrij gegraven. Dat schol ook nog in prijs. Ze hebben juist het deksel opengeslepen en gereinigd. Wat eigenlijk ook niet veel voorstelde, maar je moet het attest hebben... 

 

 

Ellenenbram 
 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
Hier een tank van 5000 liter laten reinigen en vullen en 800 liter afgevoerd voor 900 euro btw in.
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
half on topic nog het antwoord dat ik kreeg van informazout over stookolietank verkopen aan particulier. (En ja om de wetgeving zo creatief mogelijk te gebruiken 
devil_smile.png
)

U mag een opslagtank verkopen aan een ander particulier.

Zowel het verwijderen van de tank en het terug plaatsen bij de andere particulier moet gebeuren ‘onder toezicht van een erkend reservoirtechnicus’

Die zal dan waarschijnlijk moeten controleren of die kraan wel goed dichtgezet is voor je ze uitbreekt?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan